HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Saknar pre-outs på rörstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/06 :  09:14:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har fastnat lite för det här med ljudet från rörförstärkare, och för att förenkla det hela lite tänkte jag att man t ex kunde driva topparna i systemet med rör och sen via pre-outs driva basarna med med separat slutsteg. Men på de rörförstärkare jag tittat runt(inte kollat sååå mkt) så finns det helt enkelt inga pre-outs och mkt begränsat med ingångar. Någon som kan ge mig tips här bland forumets eminenta medlemmar?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/12/06 :  09:32:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Rogues förstärkare har i allmänhet pre-outs. Säkert finns det många andra alternativ också. Finns ju gott om "moderniserade" rörisar nuförtiden.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/06 :  10:26:44  Show Profile Send marens a Private Message
Du vet att du bara kan förlora effekt på att koppla så va? Det är svagaste steget som begränsar effekten i en biamp-setup (inte aktiv drift alltså, det är en helt annan sak).
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/06 :  10:40:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hur menar du då? Jag delar mina basar aktivt med ett utradrive och kör topparna passivt. Så idag kör jag med ett försteg samt 2 stereo slutsteg.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/06 :  10:54:10  Show Profile Send marens a Private Message
Ok då förstår jag, du kan alltså inte koppla via högnivå till ultradriven...

Men eftersom du inte delar av toppsystemet (du kör det passivt) så gör det ju ingen principiell skillnad (...i detta fallet mot helt passiv biampning alltså). Systemet begränsas ju troligtvis iaf av ditt toppsystems ljudtryckskapacitet och distorsion i basen.

Har du funderat på rörslutsteg/monoblock? Försteget brukar ju inte göra så mycket väsen av sig ljudmässigt tänker jag.

Edited by - marens on 2006/12/06 10:58:14
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/06 :  10:59:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Visst skulle jag vilja ha det....men det kostar, som allt annat gott här i livet =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/06 :  11:08:02  Show Profile Send marens a Private Message
Visst är det så.

Det enklaste (och billigaste) är ju egentligen att låna någons rörsteg (integrerad eller ej) och bara koppla in i stället för toppslutsteget. Finns ju massor med hifikompisar här på forumet tex. Men du har säkert tänkt på allt det där själv ändå.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/06 :  11:10:36  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jopp, högt på önskelistan står t ex ett audion silver night eller liknande =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/12/06 :  16:14:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om du kommer med Audionförstärkaren till mig, kan jag ordna
en utgång. No problema.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000