HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad kallas principen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:23:37  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag har blivit helt insnöad på den principen som bland andra QRS (Nova, Supernova), Von Schwikert (VR4SR, etc) och XTZ bgger på. Jag får intrycket av att det skulle vara den ultimata principen. Det estetiska ligger också mycket till grund varför jag snöat in mig

Har den principen nån särskild benämning? Och finns det fler?

De jag hittat hittills är dessa:









EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:27:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Principen kallas väl 3-vägshögtalare?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:32:39  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag tänkte mest på att konstruktionen är delad i form av en stativhögtalare och en separat baslåda, men ändå samhöriga.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:33:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
von Schweikert använder nån hornbasreflex system i basen annars är det som EA säger

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:39:33  Show Profile Send mayro a Private Message
Glöm inte lilla mino med basdelar från Engelholm .. dom är delade dom också..


Samt typ mina Silverline "Gradeur"


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:39:54  Show Profile Send marran a Private Message
Du glömde mumma mosen!
Det kallas väl stativare med basunderdel till elxempel.
typexemplet för mej är Wilson Watt/Puppy.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:42:38  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
marran, länk till mumma mosen?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:56:39  Show Profile Send marens a Private Message
Är det inte watt/puppy som började?

Gissar att det är en designgrej främst.

Watt/Puppy konstruerades ju från början som en liten basreflexmonitor som senare fick en basunderdel påklistrat under sig med delningsfilter. Inte optimalt koncept rent tekniskt kan man tycka men populärt blev det.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/05 :  16:04:32  Show Profile Send marens a Private Message
Här syns ett av problemen med konceptet:

Det är Watts närfältsrespons kopplad direkt (blå kurva) resp. via puppy (röd kurva). Så funkar alltså det passiva filtret som ska skära av basen från Watt. Problemet är att det inte skär av basen nämnvärt utan snarare skapar en peak vid högtalarens impedanspuckel och en stor svacka ovanför i frekvens.

Edited by - marens on 2006/12/05 16:05:40
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:48:20  Show Profile Send Staffan a Private Message
Det verkar inget vidare
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:52:05  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Jag tänkte mest på att konstruktionen är delad i form av en stativhögtalare och en separat baslåda, men ändå samhöriga.


Anledningen att man delar på de två är att man ger dem bättre arbetsförhållanden genom att placera dem listig( http://www.sonicdesign.se/subplace.html ). I samtliga fall ovan är det dock tal om olistig placering. Sen kan jag förstå att när man snörar ihop ett system med passiva filter behöver man veta inbördes avstånd mellan elementen och därför blir man tvungen av välja ovanstående lösning. Vettigt vore kanske ändå att välja ett elektroniskt filter till basdelen (precis som Engelholm Audio erbjuder) för att enklare kunna justera in den efter kundens rum om man nu tvungetsvis ska dela på en konstruktion som lika gärna kunde vara i en del.

Man kan förvisso tänka sig att det på något vis skulle finnas produktionsmässiga anledningar till att dela högtalaren såsom att en container är (2*(basdel med emballage)+pall) hög.

Edited by - olof on 2006/12/05 18:58:36
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/12/05 :  19:31:20  Show Profile Send marran a Private Message
mullbengt: Det finns ingen hemsida, men sök efter min systemtråd i medlemmarnas system, där finns lite bilder. Ska se om jag kan uppdatera den snart.

Marens: jag förstår inte hur det är ett problem för konceptet, dt är väl ett specifikt problem för den specifika högtalaren. Passiv delning vid lågra frekvenser är väl sällan bra men förekommer ofta, i alla möjliga designkoncept.
Menar du att det beror på att toppen är basreflex? Borde ändå gå att jobba sej runt tycker jag, sluten låda ger ju också en impedanspuckel som man får räkna med vid filterdesign.

Fördelen är väl flexibiliteten, man kan komplettera med underdel när ekonomin och behoven finns, sen blir ju basen avkopplad från toppen också, jämfört med en vanlig trevägare. Dessutom blir högtalaren lättare att transportera.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/12/05 :  21:39:54  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har för mig att det finns en tillverkare som använder spalten mellan
lådorna som en del av porten (eventuellt med justerbar area/avstämning).
Kan ha varit Naim.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/12/05 :  22:01:44  Show Profile Send jonasz a Private Message
Det är helt vanliga tvåvägshögtalare med stereobasar. Inget hokuspokus...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/05 :  22:43:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Dahlberg: Stämmer det... högtalarmodellerna INTRO och CREDO

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/12/05 :  23:05:34  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
ok

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/05 :  23:37:43  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Marens: jag förstår inte hur det är ett problem för konceptet, dt är väl ett specifikt problem för den specifika högtalaren. Passiv delning vid lågra frekvenser är väl sällan bra men förekommer ofta, i alla möjliga designkoncept.
Menar du att det beror på att toppen är basreflex? Borde ändå gå att jobba sej runt tycker jag, sluten låda ger ju också en impedanspuckel som man får räkna med vid filterdesign.
Precis som du antyder så innebär passiv delning vid låga frekvenser stora kompromisser. Sedan är det inte så effektivt att ta en högtalare som är designad som en ensamstående monitor och lägga till en basmodul passivt eftersom monitorn är anpassad för att spela bas på egen hand bland annat. Det finns betydligt mer gynnsamma sätt att bygga upp en trevägare på, tex med tanke på känslighet, impedans och ljudtryckskapacitet/distorsion.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2006/12/05 :  23:55:04  Show Profile Send Amatören a Private Message
Ej att förglömma, EALS-3, 3-vägs projekt på detta forum som bygger på denna tvådelade princip:

Komplett med Britney Spears

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

jlarsson
Starting Member

9 Posts

Posted - 2006/12/06 :  02:38:53  Show Profile Send jlarsson a Private Message

Naim SBL kom ju på 80-talet och tillverkades fram till 2001 tror jag. SBL = Separate Box Loudspeaker eller nåt sånt. Lite senare kom ju de stora DBL enligt samma princip.

SBL är en fantastisk högtalare som få hört korrekt uppsatt.

Det är inte en reflexlåda med avstämd port. Som alla flat-earth högtalare är det en sluten låda. De två undre lådorna är bas/mellanregister och den övre av dessa två har ett par aluminiumpads som vilar på spikes som sitter i den undre. Luften i de båda är sammankopplade via en kanal i mitten som tätas med en speciell packning och silikon.

Tanken är alltså att inte sprida vibrationer från elementet till den större undre lådan.

Den här tätningen görs alltså på plats hemma hos slutanvändaren. Och det är viktigt att spikesen då trycks precis lagom långt in i aluminiumpadsen. Och flyttar man högtlaren ska proceduren göras om (man beställer ett SBL Gasket Kit från Naim så får man allt som behövs).

Topplådan med diskantelementet sitter monterad på den understa lådan via en stålkonstruktion på baksidan. Liksom delmningsfiltret. Delningsfiltret är exakt samma som i flera naim-modeller - dom hade rätt slack attityd till delningsfilter.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/06 :  10:46:47  Show Profile Send marens a Private Message
Vad är aluminiumpads för något?

Jag blir alltid skeptisk när det gäller sådana här högtalare med en speciell salespoint. Det känns som att de har varit måttligt intresserade av allt annat i konstruktionen som kan gå fel (och gör det antagligen också mer eller mindre).

En tanke man ställer sig är ifall poängen med separata lådor för top och bas är att isolera vibrationer mellan lådorna, varför använder man då spikes?
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/12/06 :  13:52:34  Show Profile Send marran a Private Message
marens: det gör man väl inte alltid, jag t.ex. använder SD-fötter
håller med om att spikes låter tokigt, men å andra sidan är det många som använder dom och gillar det ändå...

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/06 :  14:23:08  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
det gör man väl inte alltid
Vart fick du "alltid" ifrån?

quote:
håller med om att spikes låter tokigt, men å andra sidan är det många som använder dom och gillar det ändå...
Så är det med mycket. Man ska inte luras att något är bra bara för att många gör det eller tycker det.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/12/06 :  18:34:34  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
quote:
Naim SBL kom ju på 80-talet och tillverkades fram till 2001 tror jag. SBL = Separate Box Loudspeaker eller nåt sånt. Lite senare kom ju de stora DBL enligt samma princip.

SBL är en fantastisk högtalare som få hört korrekt uppsatt.

Det är inte en reflexlåda med avstämd port. Som alla flat-earth högtalare är det en sluten låda. De två undre lådorna är bas/mellanregister och den övre av dessa två har ett par aluminiumpads som vilar på spikes som sitter i den undre. Luften i de båda är sammankopplade via en kanal i mitten som tätas med en speciell packning och silikon.

Tanken är alltså att inte sprida vibrationer från elementet till den större undre lådan.

Den här tätningen görs alltså på plats hemma hos slutanvändaren. Och det är viktigt att spikesen då trycks precis lagom långt in i aluminiumpadsen. Och flyttar man högtlaren ska proceduren göras om (man beställer ett SBL Gasket Kit från Naim så får man allt som behövs).

Topplådan med diskantelementet sitter monterad på den understa lådan via en stålkonstruktion på baksidan. Liksom delmningsfiltret. Delningsfiltret är exakt samma som i flera naim-modeller - dom hade rätt slack attityd till delningsfilter.



Har man sett nu fick man lära sig nått nytt i dag också .
Det tackar jag för

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/12/06 :  18:38:21  Show Profile Send 80-talet a Private Message
har inte Mårten något liknande system? duke och ngt....

eoJeud
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/12/06 :  19:09:52  Show Profile Send Lech a Private Message
Vad heter principen var frågan

I von Schwiekert fall heter det Acustic Inversion Replication och är ett Trade Mark. Inluderar en diskant bakåt för reflexernas timing.

Även mina Klipshorn är två "låddor" ovanpå varandra så det är inte alls ovanligt,tvärt om. I många fall inte synbart ens. Exvis. Von Schwiekert Vr 3. Det är två "låddor" men klädda till en.

Enkelt för biamping.
MVh
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/12/06 19:14:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000