HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bärbar dator uppgradering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/04 :  15:34:02  Show Profile Send dwain a Private Message
Har köpt mig en beggad dator via blocket den ska skickas imon den kostade 4000kr vad tror ni om den?
En riktig arbetshäst säljes, 3.4ghz P4, 702RAM.
Windows Home Original inkluderat.

Toshiba Satellite A70 Laptop
Pentium 4 552 - 3.46Ghz med Hyperthreading
RAM: 702 MB
Hårddisk: 40GB, 4200 RPM
Grafikkort: ATI Radeon 9000, up to 128mb shared
DVD/CD Brännare
Wireless: 802.11b/g
Skärm: 15.4" widescreen WXGA TFT 1280x800
3 x USB, 1 x Hörlur, 1 x Microfon, 5 in 1 card reader, Infrared, 1 x PC card slot, IEEE 1394, 1 x Parallel, 1 x External monitor, 1 x S-Video, Built-in 56k modem, 10/100 Ethernet

Tangentbordet är engelskt, så det finns inga åäö, men det går fortfarande att skriva på svenska.


Edited by - dwain on 2007/03/08 12:11:59

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/04 :  16:57:53  Show Profile Send dwain a Private Message
Ingen som har en susning om den kan vara bra? Kommer å köra en 400gbs extern hårddisk till så diskutrymme e det inget problem med.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:01:12  Show Profile Send B-200 a Private Message
schysst prestanda, det som jag alltid kollar med laptop är batteriets prestanda och så att det ej finns vajsning med att den laddar ur för fort och så att det ej är något strul med skärmen.

Det skall nog bli bra. Kvitto och säker betalning är ett måste dock. Så att du får det du betalar för och ej 2 tegelstenar...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:03:06  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag köpte en HP med Celeron 2,8GHz och liknande prestanda för ett år sedan. Jag gav 3000:- för den. Dock är ju Celeronprocessorer inte de bästa så din är troligen bättre.

Ett råd kan va att köpa till ett lite större RAM-minne. Och undvika att installera all skit du får med på leverantörens skivor såklart.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:04:21  Show Profile Send dwain a Private Message
Kommer köra med säker betalning så när jag bekräftat att den funkar å är bra så får han pengarna. Batteritid verkar vara runt 1,5 timmar
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:07:56  Show Profile
1,5 timmar låter lite som ett lyckonummer. Har ungefär samma grejjer i min burk men 2" större skärm.
Klarar man sig en 30-40 minuter får man vara mer än nöjd!

Processorn som sitter i den är den mest strömslukande som tillverkats för bärbara/släpbara.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:10:24  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Min Toshiba har samma skärm och den är den bästa jag sett på marknade hittills. Jag kan enbart rekommendera Toshibas laptops. Min har fungerat helt felfritt hittills.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:19:49  Show Profile Send dwain a Private Message
jo batteritiden är kanske inte å lita på men å andra sidan så har jag ca 20min som det är nu så det är lite strunt samma. Processorn å minnet verkar var dess starka sida å widescreen skärmen. Jag kommer nog bli nöjd hoppas jag. Som det är nu så har jag en st asus amd athlon xp1600+ med 300mb minne 18gb disk å 64mb grafik vad rang dåligt så en uppgradering kommer det nog bli. Sen så kommer datorn mest användas med elutag så det är det minsta problemet.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/12/04 :  23:30:26  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
700MB RAM verkar snålt. Svårt att få program att flyta på bra under 1GB. Speciellt med Win XP. Hyperthreading är bra, med när grafiken delar på vanligt RAM kan du glömma att spela nyare spel på den. Typ: Dungeon Siege, Neverwinter Nights, GuildWars och liknande.

Däremot borde Audio-analys program som Audionet fungera utmärkt om du har line-in, program som brusar och mäter frekvenslinjäritet och efterklang "vattenfallsdiagram".

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:29:49  Show Profile Send dwain a Private Message
ja fast 702mb ram tycker jag verkar mkt om man jämför med vad jag har sedan innan. spel å sånt tänkte jag inte spela på den det har jag en stationär dator till
Hypperthreading vet jag inte ens vad det är hehe. Men det låter fint. Ska mest använda den till surfning å spela musik lite film å så. Kanske till å spela upp film i hdkvalite har några st på datorn men med denna gammla bärbara så funkar den inte alls.
Sen är det förhoppningsvis ett bättre ljudkort i den nya datorn.
Det ljudkortet som är integrerat i den gammla bärbara är bra ljudmässigt men det lämnar inte mkt i output så jag kan lätt skruva upp amplifixen till max volym steg 80 å då är det inte jättehögt .
Sen kan man alltid uppgradera ramminnet i framtiden å hårdisken också
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/07 :  19:49:30  Show Profile Send dwain a Private Message
Fick hem den för någon timme sedan å sikken bild fyfasen ojoj med hd-film körd så är bilden riktigt grymm. Men nu till frågan det är xp i den men ett amrikanskt xp det vill säga språket är på amrikanska kan man ändra det eller får man instalera om xp?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/07 :  19:54:57  Show Profile
Kolla efter alla pinsamheter förre ägaren glömt, spara dom i utpressningssyfte sen blåser du hela burken och börjar om från scratch.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/07 :  19:58:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du får installera om med en svensk xp om du vill ha ett annat språk i alla operativsystemets menyer osv. Däremot så kan du byta tangentbordslayout, tidszon och hur siffror mm formateras.

Själv kör jag bara med engelskt operativ och engelska program eftersom jag är trött på usla översättningar, men det är jag det.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/07 :  20:00:28  Show Profile Send dwain a Private Message
okej får se hur jag gör. det funkar ju med engelskt också. man lär sig bara ännu mer engelska
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/07 :  20:02:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Start -settings - controlpanel - regional and language options
Där har du sen 3 flikar , fliken i mitten är den du ändrar språket på.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/07 :  21:06:30  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ett litet tips som förlänger batteritiden är att om man inte använder cd-romen så tar ur den ur datorn, den drar åt sig en hel del kraft även om den inte är igång

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/07 :  21:31:03  Show Profile Send dwain a Private Message
nja tanken är att använda den te film. då kan jag passa på å ställa den andra frågan. hur ändrar man regionen på dvd-läsaren? den är tydligen inställd på fel region. och vilken region ska man välja?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/07 :  21:37:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
OK tänkte mer om du sitter och surfar eller jobbar med den

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/07 :  21:43:43  Show Profile Send dwain a Private Message
Jo jag förstod det men som det är nu så kommer det nog vara en ren nöjes maskin. är otroligt nöjd hittils den funkar riktigt bra och är snabb som tusan Det enda är som sagt strulet med regions inställningen på dvdn
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/12/08 :  05:23:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Startmeny --> Settings --> Control Panel
Dubbelklicka på System, fliken Hardware, knappen Device Manager.
Kolla i filträdet efter DVD/CD-ROM drives, öppna den och klicka på driven.
Under fliken "Advanced Settings" scrollar du ner i listan till Sweden, klicka sedan OK för att ändra.


Edit:
Eh... Kom på att jag sitter vid en Win2000-maskin, men det borde vara likadant.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2006/12/08 05:24:38
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/09 :  21:32:05  Show Profile Send dwain a Private Message
Har lyckats ändra det nu. sikken bild det blir med dvd är hur nöjd som helst med datorn. jag kan till och med spela gta san andreas med låga inställningar. Inte för att jag kommer göra det men det funkar å det är det roligaste.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/03/08 :  10:50:24  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nu haft datorn ett tag och snackat lite med förra ägaren. Han sa att det bara var cdbrännare/dvd-läsare och jag upptäckte igår att det var en dvdbrännare som till och med tar dvd-ram hehe ibland kan man bara bli posetivt överaskad

Däremot har jag två frågor. Som det är nu så har jag som sagt 702mb minne är det lönt att uppgradera till 1280mb?för om det är det så ska jag göra det.

Sen till nästa fråga har 40gb hårdisk i den nu å vill uppgradera till runt 160gb. Men vad ska man ha för märke på disken?
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/03/08 :  13:09:22  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det är alltid lönt att uppgradera minnet i en laptop.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:09:07  Show Profile Send dwain a Private Message
Då blir det nog till å uppgradera minnet. kan tydligen inte ha mer än 1280mb minne i datorn. läste det nånstans på nätet men det verkar lite konstigt på en sådan ny dator. Kanske bara för att det inte finns mer än 1gbs kapslar? för den har bara en minnesplats å det interna minnet är på 256mb å den är utbyggd till 702 med en 512mbs kapsel.

Men är det ingen som har någon kommentar om vad man ska ha för hårddisk Vill liksom inte köpa något som e dåligt
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/08 :  23:21:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns ju inte så jättemycket att välja på när det gäller 2.5" hårddiskar.
I princip är det ju bara att bestämma vilket storlek du vill ha, och sedan finns det i praktiken 4 tillverkare att välja mellan; där ingen är direkt dålig. Seagate har dock bäst rykte.
Jag tvivlar på att det spelar någon större roll vad du väljer i ditt fall.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000