Author |
Topic |
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/12/03 : 01:34:55
|
Jag har mycket svårt för apparater i olika färger i ett och samma rack. Tanken på svart-silver-guld uppstaplat på varandra ger mig, om inte kväljningar, så åtminstone gåshud. Hemska tanke. Ärligt talat så är jag inte mycket för silver/guld överhuvudet taget. Mao svarta prylar är det som gäller för mig Dioder i olika färger är ingen höjdare heller.
Designmässigt så uppskattar jag oftast strikta, raka linjer utan en massa lull-lull, flertalet dioder eller blaffiga loggor; Bryston, Audionet, Lamm etc. Undantag finns självklart, t ex McIntosh kan jag tycka är tilltalande med sin amerikanska vulgostil. Meridian´s äldre 500-serie (a la 80´s videobox) kan jag dreggla länge åt. Många rörförstärkare kan även de vara fantastiskt fina, men de går bort i grovsorterningen av helt andra orsaker |
kabelskitsnackare
|
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/12/03 : 11:26:04
|
När jag valde elektronik valdes Rotel bort pga silverfärgen och den blå belysningen. Cambridge i silver kändes också så hifipryl-aktig. Arcam A-serie var av någon anledning roligare - mer ärligt "högelektronisk" med sitt teckenfönster. Jag är nöjd med mina diskreta, grå NAD med gröna dioder. De försvinner bra i en hylla.
Handtag och synliga kylflänsar går fetbort. En orsak till att jag ännu inte slagit till på piP är det ohyggligt fula och plastiga diskantelementet (och baselementet är heller ingen skönhet). Jag försöker hitta en ytbehandling som tonar ned elementen, men fortfarande passar i rummet. |
...perspektiv... . |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/12/03 : 11:32:22
|
Onkyo dvd spelare (deras förra spelare) såg ut som en blandning mellan en knölval och en innebrännarfinne med den silverknappen mitt i displayen.
audiovector valdes bort pga designen passsade ej frugan (ja hon skall vara med också att bestämma)
System audio, för smal baffel
B & W 300 serie ser billig ut (låter inte bra heller)
är bara några exepmel där jag backat bort ifrån dem...sen finns det tvärtom syndromet med, ser jäkligt bra ut men låter skit... |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/12/03 : 11:40:35
|
jag har rotel rsx 1067 och rb 1070, båda har hantag och kylflensar osh det är sååå fuult! |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2006/12/03 : 14:39:06
|
Jag tycker att design är otroligt viktig (fast nu bor jag i en "så länge" lgh)! Mitt enda sätt att komma i fas efter jobbet och varva ner/trivas är att vara hemma och tycka om det jag ser/bor i. Om man har ett dedikerat lyssningsrum, spelar det la´ ingen roll men om man vill ha den i vardagsrummet måste det vara snyggt oxå! Har jag inte råd med rätt lampa ex, så köper jag inget nytt förrän jag har råd att köpa det jag verkligen gillar... Samma gäller hifi. Sen e det ju så att högtalare, slutsteg o så kan vara så otrooligt vackra konstverk oxå Precis som med mat, så ligger en del av njutningen i det man vet och kan se oxå! |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/12/03 : 16:13:46
|
jag skiter fullständigt i hur grejorna ser ut bara dom lirar kanon... OM sedan turen gör att apparaterna eller burkarna är snygga enligt mitt sätt att se "snygg" så är det en bra bonus..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 11:03:28
|
Designen är sjukt viktig för mig! Vill inte säga lika viktig som ljudet, men det är banne mig inte långt från!
Guld går fullständigt bort. Både svart och silver kan funka, men inte blandat. Även trä kan funka om det är gjort på rätt sätt. Helst ska det även finnas en designmatchning mellan elektronik och högtalare, och även kablarna ska funka med det andra utseendemässigt.
Snygg design? Meridian, McIntosh, Accuphase, Densen, Sonus Faber, Totem, Carlsson... och många fler.
Skivspelare är ett eget kapitel, för där är nsätan allt snyggt på ett eller annat sätt!
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 11:37:31
|
Jag förtydligar min ståndpunkt: Med nuvarande budget får grejerna se ut nästan hur som hellst så länge de inte är plastiga. Har man ordentligt ed pengar så man kan välja så blir utseendet viktigare, ju mer pengar man lägger desto viktigare blir det. Förhållandet mellan välljud och pris är ju inte linjärt, men om man räknar med att man lägger mer för design på dyrare prylar stämmer ekvationen bättre :)
Sen måste jag ju säga att jag tycker McIntosh är ofta skitfula, speciellt de nya vulgoprylarna. Snygga grejer är t.ex. Holfi, Densen,Electrocompaniet, Gamut, gamla classe o levinson osv |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2006/12/06 : 19:16:13
|
Så konklutionen blir att designen påverkar. Så man kan anta att Hi-Fi telverkarna lägger ner tid och resurser på att designa prylarna dels för att skapa en "immage" och dels før att skapa ett intresse før prylarna ens innan vi konsumenter har lyssnat på prylarna. Sen finns det ju en del Hi-Fi prylar som är "överdesignade" också.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/12/06 : 20:59:47
|
quote: Sen måste jag ju säga att jag tycker McIntosh är ofta skitfula
Jo, kanske. Men dom är konsekventa, och när man vet vad som döljer sig bakom fasaden är det ändå svårt att inte bli charmad.
För övrigt, i valet mellan 2 ljudmässigt/funktionellt likvärdiga produkter väljer jag hellre den snygga än den "fula". Man kan ju inte blunda jämt. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/12/06 : 21:30:04
|
Jag tror Marran sa det som passar in bäst på mig med gällande design och pengar (jag själv är högskolestudent med allt tyvärr vad det innebär):
Jag förtydligar min ståndpunkt: Med nuvarande budget får grejerna se ut nästan hur som hellst så länge de inte är plastiga. Har man ordentligt ed pengar så man kan välja så blir utseendet viktigare, ju mer pengar man lägger desto viktigare blir det. Förhållandet mellan välljud och pris är ju inte linjärt, men om man räknar med att man lägger mer för design på dyrare prylar stämmer ekvationen bättre :) |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2006/12/06 21:30:48 |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/12/07 : 08:41:55
|
Ett varv till: Utseendet kan man alltså dölja genom att använda ett skåp, men mått och handhavande får man alltid dras med. Så designen har stor betydelse för mig, även om jag inte behöver ett spektakulärt utseende. |
...perspektiv... . |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 23:28:30
|
Jag och min fru fick en oväntad upplevelse av detta med designens betydelse när vi köpte CD-spelare nyligen.
Vi var båda inställda på att vår nya CD-spelare skull matcha förstärkaren i pris och utseende. CD-spelaren i samma serie som förstärkaren var därför given som förstahandsalternativ. Samtidigt hade jag hört ett alternativ som inte var direkt ful men som inte alls gick ihop med förstärkaren. Dessutom var den litet dyrare. Men ljudmässigt väldigt lovande.
Vi tog hem båda för provlyssning.
När vi hört dem båda konstaterade vi att trots den uppenbart mycket snyggare uppställningen med utseendematchad CD-spelare kunde det inte motivera ett köp på grund av hur den spelade. Den andra var helt enkelt så pass mycket bättre att det motiverade det högre priset och en fulare apparatuppsättning.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2006/12/08 23:29:27 |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 17:38:14
|
quote: Originally posted by miaber
Oväntad? På vilket sätt? Det finns väl inget som säger att en subjektivt snygg spelare låter bättre än en "ful"dito?
Oj - var uppenbarligen otydlig i den sena timmen.
Det oväntade var att vi var så inställda på att köpa Hegeln därför att den såg så bra ut tillsammans med förstärkaren i hyllan. Vi var beredda på att ta en del i sämre ljud mot att få den snyggare uppställningen. Därför var det oväntat att när de två CD-spelarna väl stod här hemma och jämfördes (även om vi inte hade dem hemma samtidigt) var det utseendemässiga aspekterna som bortblåsta. Det var ljudet som styrde helt och hållet.
Min frus första kommentar när hon fick se den bättre CD:n var "Usch - vad ful den är".
/Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2006/12/10 01:55:55 |
|
|
Topic |
|