HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket påverkar designen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:18:31  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hur stor del påverkas era val av HI-FI prylar av designen. Dels färgen och sedan av formen?
Jag själv köper ogärna prylar i silver eller guldutförande. Har gjort några undantag i mitt HI-FI liv, men inte många.

Vad är det som avgör om man vill lyssna lite mera på den eller den prylen?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:28:45  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Designen är jätteviktig. Jag skulle aldrig köpa något som låter förträffligt men ser förjävligt ut.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:37:11  Show Profile Send Klingan a Private Message

.. och för mig är det tvärtemot. Ljudet kommer alltid i förstahand.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:37:27  Show Profile Send mace a Private Message
Köpte vårt första "system" olyssnat, enbart för formgivningens skull

QUAD 33, FM3, 303

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:54:54  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag börjar mer och mer störa mig på prylarna. Det vore okej om det bara var en eller två apparatlådor som var kompakta och vackra. Tyvärr blir det lätt fyra-fem lite större som tar plats, har olika stil och måste kopplas ihop med en massa sladdar. Om man skaffar extra ir-mottagare och ger upp möjligheten att skärmfönster på elektroniken går härket lyckligtvis att gömma undan hjälpligt.

Sedan tillkommer då dessa högtalare som inte kan se ut hur som helst om de ska låta bra (mått, elementutseende och form). Plus att de och lyssningsplats ska placeras lämpligt. Rummet har en massa resonanser, så jag måste flytta ut soffan och gömma avstämda resonansabsorbenter bakom den och i rummets hörn. Skivsamlingen är också en huvudvärk. Den ska vara överskådlig, men inte dominera rummet.

Urk! Min sambo behöver inte gnälla så mycket - det gör jag nog så väl på egen hand. Största stötestenen för henne är inte hur grejerna ser ut utan att möbleringen styrs av ovannämnda placering. Jag håller med henne. Vad gäller utseende är det helhetsintrycket som styr. I bästa fall kan välutformad elektronik eller högtalare fungera som accentdetaljer i inredningen, men så är inte fallet i, säg, 98% av de audiofila lyssnings-/vardagsrum jag sett.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:20:05  Show Profile Send B-200 a Private Message
guldfisk: jag håller med dig det är svårt samtidigt som man behöver lådorna för att skapa ett hyggligt ljud så stör man sig på dem.

cd
dvd
vcr
tv
vinyl
riaa
slutsteg
reciver

...och en jävla massa kablar till det blir rörigt...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:23:21  Show Profile Send huzze a Private Message
Utseendet är viktigt, men inte helt avgörande.
I mitt fall, bestämde mina krav på förstärkaren (mkt effekt, stabil, och med pre-outs samt gärna utan phonosteg) att det blev NAD denna gång (att det finns i titan var också avgörande då tjejen inte gillar battle-ship grey...). Har dock alltid haft en svaghet för att ha elektroniken från samma tillverkare så långt det är möjligt... någon enstaka gång har jag haft en anläggning där inte två apparater varit av samma fabrikat...

Därför är idag CD och radio också NAD fast det säkert finns bättre CD för samma peng, men den räcker för mig !!!

Dock så "får" andra saker avvika - digitalTV-boxen kan jag inte göra något åt, men DVD-spelaren får komma från annat märke, det är ju inte stereo...

Sen är det problemet med fjärrkontroller... och där är jag bortskämd med OneForAll sedan mitt tidigare jobb, dock så ligger det nu en radda på 5st på vardagsrumsborder...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2006/12/02 17:25:48
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:32:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Fan har ni drabbats av WAF?! Har de flesta färger och former, pga av uppgradering ser det ännu mer blandat ut. Jag gillar det men min heminredningsmak är rörig. Mycket saker överallt, har vart så i trettio år. Men ljudkvalitet är prio 1!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:35:39  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Fan har ni drabbats av WAF?!




En annan är glad som får välja golvhögtalare upp till metern höga så länge baffeln är liten och smidig...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2006/12/02 17:36:58
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:42:17  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Skönt att man har högtalare som smälter in i rummet...

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:43:52  Show Profile Send FBK a Private Message
Visst är det extra roligt om man kan kombinera design/snyggt och välljud, men ljudet måste gå i första hand annars så är risken överhängande att prylen inte blir långvarig i anlägningen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:57:12  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag vill trivas i mitt vardagsrum även när jag inte lyssnar på musik. Läser böcker, sitter och äter, bara går genom det, har besök av vänner, kopplar av med min sambo, städar...

Jag har sålunda ett antal mål. Välljud är ett mål med hög lägstanivå, men inte det högst prioriterade och jag kommer antagligen att stanna vid lägstanivån ett tag när jag når den.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:58:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
bara det inte är för stora prylar så får det se ut som det vill.
Storleksmässigt har jag redan nått gränsen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/02 :  18:42:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Själfallet borde estetiken ha betydelse. Eller rättare sagt; Den har betydelse.

Det är alltid en klurig avvägning man får förhålla sig till när det kommer till design och funktion - och då framför allt design och funktion som skall synas.

Jag skulle ha svårt att ha något jätte-ugly i racket under en längre tid. Även om det skulle låta bra. Skulle för mig vara lika störande som en tavla som hänger snett.

/M

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/02 :  19:04:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag föredrar prylar som ser "odesignade ut" fast som i själva verket är designade att se utt just så.... en enkel och funktonell design helt enkelt....fast det där med färgerna är det ju lite si å så med förstås. Att det är blandat med siver, grått, champange och svart i en å samma anläggning skulle väl störa mig en aning...gärna enhetlig färg således...fast hittintills har jag inte låtit det styra mitt val vid köp.


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/12/02 19:05:43
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/12/02 :  19:10:01  Show Profile Send marran a Private Message
jag håller nog med om att utseendet spelar roll, men jag tycker högtalare är snygga :)
I alla fall vissa, som Mumma Audio. Det är nog för att jag är barnsligt förtjust i trä och snickeri.

Efetsom jag lyssnar mycket på musik och det är en stor del av mitt liv känner jag mej välkomnad om jag ser en fotölj med ett par ordintliga högtalare uppställda på ett bra sätt pekandes mot den.
För att understryka att vardagsrummet är ett musikrum är tv:n bannlyst till ett mindre rum, det sitter lite snygga skivor på väggarna och det nån en gura här och där.

Sen kan jag tycka att elektronik o många fall inte är så snyggt, det skall vara stilrent designat utan en massa plotter, displayer, knappar, LEDs osv. Då kan det vara snyggt med en bänk där prylarna står snyggt uppradade! Men är det någon komponent som är fantastiskt välljudande men ser förskräcklig ut, så är det ju ofta inte så svårt att gömma undan den lite. Värst är nog trots allt kablarna! De kan ofta vara svåra att gömma också.

Det är väl likadant med högtalare, det får inte vara för mycket former, vinklar och färger.
Exempel på snygga högtalare tycker jag är Mumma, Marten design (de i trä och Coltrane, inte statement och de lackade), Dahlbergs, Magneplanar osv.
Bland de fulaste är väl Wilson Maxx och liknande!


Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/12/02 :  19:40:23  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
Vad är det som avgör om man vill lyssna lite mera på den eller den prylen?


Helt klart ljudet.
Till utseende väljer jag gärna ytterligheter.



I was talking to myself!
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/12/02 :  20:01:16  Show Profile Send olof a Private Message
Kan inte påstå att jag tycker så många apparater är fina men man har ju vant sig vid att de ska vara där(mao designen spelar inte någon roll). Däremot håller jag med i det som sades ovan om att det är irriterande att alltid beöhva möblera efter stereon. Önskar mig verkligen ett dedikerat rum att leka i igen. Det är skit att blanda ihop vardagsrum med lyssningsrum. Helt enkelt för många kompromisser

Edited by - olof on 2006/12/02 20:02:31
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  20:41:53  Show Profile Send B-200 a Private Message
försöker att matcha alla produkterna hemma. svart/silver

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/12/02 :  22:11:22  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
För mig är allt utseendet viktigt även om ljudet kommer först, gillar inte att blanda svart och silver. Därför har jag två anläggningar, en i svart och en i silver Dock tycker jag dom mesta hi-fi prylarna har sin charm det enda jag har riktigt svårt för är när dom blandar in trä bland metallen.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/12/02 :  23:23:35  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
När jag ser vissa HI-FI prylar så undrar jag hur mycket av totala utvecklingssumman som har spenderats på design.
Men det er klart designen är ju en del av vissa tillverkares "image" (Tex. McIntosh, Audio Research mm) har sett "likadana ut i "alla" år, medan vissa ändrar sin design helt och hållet nästan varje år ( Tex. Musical Fidelity, kom bara inte på några fler), vore intressant å veta vad som styr dessa tillverkares filosofier.
Till och med Meridian har ju börjat designa sina prylar numera.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/02 :  23:31:58  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Meridian har väl haft ett utpräglat utseende ganska länge?

(För övrigt: Design kan betyda både konstruktion och utformning, så jag hoppas att en stor del av summan har lagt där.)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/12/02 :  23:48:18  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ja precis, men de har ju totalt ändrat design på sin nya G serie

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/12/03 :  00:08:22  Show Profile Send om.s a Private Message
Feelgood faktoren (FG) styrer mye...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:11:31  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag är drabbad av WAF, fick jag bestämma själv skulle allt bara handla om ljudet, allt annat är underordnat. Är i själen pragmatiker.

J. Ullberg
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:25:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
för er som tycker att utseendet är viktigt , är det storleken som kan vara fel , färg , chassidesign ?? Kom gärna med nått exempel där ni har backat pga utseendet

*Bara lite nyfis *

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000