HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Supra Lorad vs Ölflex vs lakritssnöre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/01 :  21:34:39  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Då jag själv går i planer på att byta upp mig på nätkabelsidan vore det roligt att få lite input från folk som testat sig fram.

OBS!!! Jag vill inte att tråden spårar ur till nån huggsexa, då låser jag den bums....ska mer likna ett samtal runt ett fika bord

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/12/01 :  21:42:49  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag har en hel hög med "lakris" om det är de som man kan köpa i dussin pack på biltema typ... De som man får med standard med diverse allt möjligt...

Jag har även en Supra LoRad och en ölflex...

Får jag välja blir det ölflex.

Jag har inte märkt någon skilnad mellan LoRad och ölflex över huvudtaget. Och ja jag kör egen säkring med jordad kabel hela vägen. Det som är till LoRads fördel är att de är ensamma om att avra godkända enligt någon standrad (kommer tyvär inte ihåg vilken).
Men det här är ju min lilla ringa åsikt.

Kan tipsa om tråden i teknik & diy om hembygda nät kablar...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/12/01 :  21:46:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Min filosofi är att en nätkabel inte ska avge en massa otrevligheter, så en skärmad nätsladd räcker länge, stör inte signal och högtalarkablar, det räcker för mig.

Det finns säkert fler parametrar att ta hänsyn till, men hur mycket ska man ta hänsyn till egentligen............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/01 :  21:46:35  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tackar för svaret! =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/01 :  22:05:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det blev ölflex för min del...framför allt för att gynna små aktörer med mkt bra service. Såååå nu ska äntligen det som är kvar av lakritssnörena bort =) Gotta feel good about that =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/02 :  00:06:55  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Friskt kopplat,hälften brunnet!

Kör görna på Ölflex jag med,eftersom dom verkar funka bra hos mig.
Koppla nu rätt med skärmen om du har jordade uttag eller inte!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/02 :  01:01:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jajamen....nu återstår bara den eviga väntan på snailmailen i det här landet.....och jag som e som ett barn på julafton...vaken innan alla andra gått o lagt sig =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/02 :  10:30:48  Show Profile Send ninja a Private Message
Mc Square, kan du vara snäll och förklara hur kopplar man skärmen för jordad och ojordad uttag? Gärna men bilder om dom finns.




Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/02 :  11:08:55  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har du jordade uttag,så fästes skärmen tillsammans med den gula jordnings-tåten,i bägge ändarna.
Icke jordade ska som mest ha skärmen nere vid stickkontakten,men jag brukar faktiskt inte förbinda mina alls.(Ojordade)

Hoppas jag nu inte snurrat till det.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/12/02 :  11:45:49  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jag har då fastnat f Supra men tycker mig ha svårt med att höra skillnad mellan original o olika strömkablar, Supran känns dock som den levererar "det lilla extra". (Jag skrev mail till McIntosh (har det) och frågade - de garanterade mig att de inte hör/kan mäta ngn skillnad när de testat sin originalkabel mot tex Electraglide, Nordost etc; i sitt labb...). Det behöver ju inte betyda ngt i sig men det påverkar ändå ens egen uppfattning på ett eller annat plan. Jag kör supra iaf, kanske på felaktiga premisser men de kablarna kommer jag inte byta ut.


People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:28:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vad jag läst så skall skillnaden mellan olika nätkablar vara väldigt mycket mindre än mellan olika fabrikat av signal eller högtalarkabel.

Dvs att sk "lakritssnören" som skickas med när det gäller just nätkabel som oftast håller en klart högre kvalitet än signal eller högtalarkabel.Men har dock intestestat själv ännu och det verkar inte att bli av heller eftersom jag numera använder ett högkvalitativt nätfilter istället för att lägga pengar på olika nätkablar. MvhKristofer
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:39:32  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Har du jordade uttag,så fästes skärmen tillsammans med den gula jordnings-tåten,i bägge ändarna.
Icke jordade ska som mest ha skärmen nere vid stickkontakten,men jag brukar faktiskt inte förbinda mina alls.(Ojordade)



Gör skärmen någon nytta fast man inte jordar den?
och "som mest", menar du då ansluten bara i vägg-ändan (en jord som inte får kontakt vidare)?

Riskabel fråga: går det att koppla skärmen till nollan?

Då jag bara har ojordade kontakter i hela lägenheten utom vid diskbänken, så undrar jag naturligtvis, var låter det bäst? I jordat eller ojordat uttag?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:54:00  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Mayday: Vilken Ölflex valde du? Svart, vit eller transparent?

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/12/02 16:54:19
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:54:15  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag har dragit kabel från diskbänken och in. Vad gär man inte för konsten?

Men tycker att det blir lite lugnare med jordat... Har svårt att säga vad som händer men nått är det helt klart. Men om det är för att jag kör jordat eller att stapeln har egen säkring vet jag inte. Körde ojordat innan.

För att besvara din riskabla fråga med ett riskabelt svar.

0 och jord är byglat i skåpet men du får INTE bygla någon annanstans. Du får vidare inte jorda till elementen. Blir tydligen en liten kryp ström som går in i elementen då som gör att de rostar.

Men nu är inte jag en elektrikare så en sådan för gärna en gång för alla tala om vad som gäller.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:56:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Mayday: Vilken Ölflex valde du? Svart, vit eller transparent?


Inte en susning, den kostade iaf 120kr/m + 30kr/m för strumpa.

EDIT: skrev fel pris på strumpan.

EDIT 2: Det var den högflexibla svarta jag beställde såg jag när jag gick igenom mailen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2006/12/02 17:00:09
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:01:58  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
mmmmmmmmmm.........
Jag har ju inte mycket över för det här med kablage, men, och det är just ett stort men, själv kör jag med Svalanders osärmade signalkablage.
Vad jag har funderat på är, eftersom jag har en jäkla massa nätsladd liggandes runt signalkablaget så kanske det skulle kunna vara störande mot signalen?

Enligt min pojk, som är elektriker, så är svaret: "Äh, skit idet. Är det fel så låter det brum".
Ett sunt svar tycker jag, men någon annan här har säkert andra tankar, vilka jag vill höra.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/12/02 :  19:17:00  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det är just den här typ av stämning som hör hemma på forat, åsikterna går isär, men var och en får ha sin och blir inte påhoppad för det....eloge till medlemmarna!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/02 :  19:33:47  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Jag har dragit kabel från diskbänken och in.
Det har jag också gjort för att få jordat!

Snodde strömmen från det helt separata uttaget (från egen säkring) som hyresvärden monterat till diskmaskinen!! Diskmaskinen får dela på en sladd från vanliga jordade vägguttaget i stället, haha...

Tänkte ersätta de 12 metrarna Classekabel med lite bättre kabel... Tycker Ölfex transparent verkar fin, men den är visst svår att böja. Då är den svarta smidigare visst... men den är ju svart!!

Ja,ja... alla dessa beslut

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:19:00  Show Profile Send huzze a Private Message
Läste i någon annan tråd om nätkabel att skärmen bör kopplas till jord i båda ändar men om man inte har jordade vägguttag, så ska skärmen bara kopplas i nätkontaktens jord.

1 Spelar det någon roll? Det borde väl kvitta om den är ansluten i ena eller båda ändar? Bättre att bygga kabeln färdigt ordentligt till den dagen den får jordat vägguttag.

2 Är det någon idé över huvud taget med skärmad nätkabel om man inte har jordade uttag?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:48:07  Show Profile Send ninja a Private Message
huzze, här har du mer info: http://www.tnt-audio.com/clinica/merlino.html


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/05 :  17:44:43  Show Profile Send huzze a Private Message
Tackar

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:56:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Är det någon idé över huvud taget med skärmad nätkabel om man inte har jordade uttag


Har jag rätt i att en ojordad skärm hindrar instrålning enligt principen Faradays bur, medan en jordad skärm även hindrar utstrålning av elektriska fält?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000