Author |
Topic  |
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 20:06:51
|
Har ni börjat fundera på vilka som är årets skivor än? Visserligen kan det komma bra skivor i december men oftast är det ju bara julskivor som är lite "B"... Man kan ju skriva typ årets 5 eller 10 bästa, och även ta med "bubblare" tex!
Edit: Min egna lista finns nedan! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/12/11 10:19:56 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 21:42:46
|
Jaaa, det är väl egentliegn snudd på för tidigt, men för min egen del har jag nog inte något kvar att se fram emot det här året, så what the heck 
 1. Pure Reason Revolution - The Dark Third Alternativ, progressiv, episk harmonisk rock som går sin egen väg. Bra första lyssningarna, galet bra när man lyssnat ytterligare några gånger! Årets överraskning, och en klockren etta.
 2. Tool - 10,000 Days Både Lateralus och Ænima är bättre, men vad gör väl det när bägge är mästerverk. 10,000 Days levererar trots allt, även om den känns lite ojämnare än föregångarna. Men Tool är Tool. 
 3. Frost* - Milliontown Frontmannen Jem Godfrey som "till vardags" producerar mainstreampop av den grövsta sorten (Ronan Keating, Atomic Kitten...) skapade Frost* som ett sidoprojekt tillsammans med diverse namnkunniga herrar från IQ och Arena för att få ut sina mer kreativa sidor, får man anta. Varningsklockorna ringde - vad ska detta bli, fjortisprog eller? Men nej, istället blev det riktigt riktigt rolig neo-prog som funkar även för "icke-invigda"...
 4. Donald Fagen - Morph the Cat Donald Fagen har hunnit bli 58 år vid det här laget, men still going strong. Som vanligt är det ultra-slickt och polerat in i minsta detalj. Precis som det ska vara alltså! Inget man vill missa om man gillar Steely Dan.
 5. Loreena McKennitt - An Ancient Muse 9 år efter senaste studioskivan The Book of Secrets kom äntligen uppföljaren. Det hörs egentligen inte att det har gått 9 år, men Loreena kör sin grej och hon gör det bra. Snyggt arrangerat.
Bubblare: Iona - The Circling Hour Holly Brook - Like Blood Like Honey Anna Ternheim - Separation Road Pineapple Thief - Little Man |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 22:31:44
|
Har inte köpt så mycket skivor iår,,, Håller dock Pet Shop Boys - Fundamental rätt högt, Nils Landgrens Julskiva är riktigt bra,,, Kommer mer info om den snart 
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 23:13:30
|
hmm...
5 bästa utan inbördes ordning:
Sator - Basement Noise Underbar rockplatta som svänger stenhårt!
David Urwitz - I väntan på vad Allvarlig och rättfram pop/rock med glöd och känsla.
Hayseed Dixie - a tribute to AC/DC Oberoende om den är släppt i år eller ej är den i min värld en platta av 2006. Att blanda bluegrass och ac/dc på detta sätt är briljant.
Mark Knopfler & Emmylou Harris - All the roadrunning 2 hjältar ihop på samma skiva.
Bruce Springsteen - Seeger sessions Glädje!
Har en massa fler bra som antagligen också är äldre än 2006 som hittats under året... Men de njuter jag av för fullt ändå. |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
 |
|
Jonasihm
Member

385 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 08:56:27
|
1. Nuclear Daydream - Joseph Arthur 2. Come Clarity - In Flames 3. The Trials Of Van Occupanther - Midlake 4. Yours To Keep - Albert Hammond, Jr. 5. Orphans - Brawlers, Bawlers & Bastards - Tom Waits 6. Death by sexy - Eagles of death metal 7. Broken boy soldiers - The Raconteurs 8. Wolfmother - Wolfmother 9. Pearl Jam - Pearl Jam 10.10000days - Tool
|
NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40 |
Edited by - Jonasihm on 2006/12/19 08:34:28 |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 09:18:32
|
Känns lite för tidigt att säga med ung en 1/12 del kvar på året.
Själv väntar jag på the Smashing Pumpkins platta och kommer den bara att släppas innan nyår, så tror jag faktiskt den kan aspirera på titeln Årets Bästa Platta alla kategorier (iaf på min lista) |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 10:47:22
|
Jag är redo att utse årets 10 bästa skivor! December är ändå ingen bra månad för nya skivor - mest greatest hits och sånt... Här är mina bästa från år 2006: Ray Lamontagne til the sun turns black (BÄST!) Paul Simon Surprise Rebecka Törnqvist & Sara Isaksson Fire in the hole Margareta Bengtsson I’m oldfashioned Shack … the corner of Miles and Gil The Bees (US) High Society Tom Russell love & fear David Gilmour on an island Neko Case fox confessor bring the flood Rebecka Törnqvist Melting into orange hälsar Gabe
|
Edited by - Gabe on 2006/12/01 13:31:19 |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 11:11:43
|
Har bara drygt 1år kvar till femtio (HJÄLP VAR HAR TIDEN TAGIT VÄGEN) , så årets plattor blir tydligen russin disco!
Johnny Cach Amerikan V Bob Dylan Modern Times
Har kommit en del annat braa oxå. M Ward Mark Lanegan Lambchop Willermark m.m. Helt okay år. Men Dylan och Cach skivorna är de som känns som blivande klassiker. En klassiker för mig är en platta jag kan ta fram om 10 år och fortfarande tycka är lika underbar. 2-3 klassiker brukar dyka upp varje år, inte mer tyvärr. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 16:55:12
|
Första plats:

Eftersom det är en dubbel-cd så..
Andra plats:

Efter den kommer inget! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 18:35:23
|
quote: Rebecka Törnqvist & Sara Isaksson Fire in the hole
Läge för en pencillinkur |
I was talking to myself! |
 |
|
myskankan
Member

177 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 21:15:08
|
Tror inte att det har varit ett riktigt bra år för mig. Får hoppas att jag upptäcker fler skivor från 2006 senare.
Ministry - Rio Grande Blood har jag lyssnat mest på, så den får förstaplatsen.
Revolting Cocks - Cocked and Loaded Killing Joke - Hosannas from the Basements of Hell Grendel - Soilbleed :: Redux Combichrist - Get Your Body Beat Koxbox - U-Turn GBU - Wanted OOOD - Free Range
Det är dom skivorna som jag kan komma på att jag tycker är bra. Finns säkert ett par till. |
Nature never did betray the heart that loved her...
Nästan alla mina skivor Min anläggning |
 |
|
brewitz
SW-hantering

1624 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 21:51:34
|
Svejk, jag har femton år kvar till femtio men backar upp ditt val av Bob Dylan - Modern Times. Tyvärr har inte tiden räckt för att köpa/lyssna på mycket nytt. Jag ser fram mot ett lugnare 2007. |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2006/12/02 : 16:23:14
|
ARCshark: Problem med Fire In The Hole? Kan du utveckla? hälsar Gabe |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2006/12/02 : 17:06:19
|
quote: ARCshark: Problem med Fire In The Hole? Kan du utveckla? hälsar Gabe
Vissa veneriska sjukdomar är det nog som syftas till * host *
Bra skivor, som tidigare sagt. Loreenas nya... sen kommer jag inte på någon mer. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
Edited by - Martin.M on 2006/12/02 17:08:34 |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2006/12/02 : 20:15:20
|
Tänkte inte riktigt i dom banorna...  |
 |
|
Fisherking
Member

351 Posts |
Posted - 2006/12/02 : 21:12:14
|
Så himla svårt att komma ihåg vad som kom 05 eller 06 men gör ett försök.
Svenska: 1. Anna Ternheim - Separation road En journalist sa en gång om Everything but the girl Det är tur att Ben och Tracy finns när ingen annan förstår. För mig är det så med Anna.
2. Marit Bergman - I think it´s a rainbow Jag blir glaaaaaaaaad av Marit
3. Patrik Isaksson - Patrik Isaksson Jag vet att min image som seriös musikälskare får sig en törn här men skivan är så medryckande att jag inte kan sitta still. Trodde aldrig att jag skulle utnämna en melodifestivallåt till en av årets bästa låtar men "Faller du så faller jag" är klockren.
4. Jen - Before you know me Väldigt trevlig debutplatta från en tös som borde fått mer uppmärksamhet.
5. In Flamwes - Come clarity Stenhårt!
Hade inte Lisa Miskovskys platta varit så söndermastrad hade den nog tagit en plats. Mary och acceptable losses är dunderhittar.
Utlänska
1. Beth Orton - Comfort of strangers 2. Dixie Chicks - Taking the long veil 3. Bruce Springsteen - Seeger sessions 4. Magic Numbers - Those the brokes
Kom det några fler plattor från utlandet 2006?
|
 |
|
Breddan
Member

200 Posts |
Posted - 2006/12/07 : 16:11:30
|
Deathstars - Termination Bliss Låter lite som rammstein fast mer DOOM över ett. Samt att alla texter är på engelska och bandet är ifrån svergie och rejält mycket bättre. |
"less is MORE" "MORE is better" |
 |
|
new order
Member

238 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 22:55:21
|
Ok mina favoriter från året 2006.
 Donald Fagen-Morph The Cat Håller en fantastiskt jämn och hög kvalitet på sina skivor.Detta är i mitt tycke Fagens bästa soloskiva och i klass med de bättre Steely Dan skivorna.
 Phoenix-Its Never Been Like That Phoenix tredje studioalbum är lite råare och mer opolerad än de två tidigare men fortfarande lika bra.
 Keane-Under The Iron Sea Underbar melodiös melankolisk britpop!
 Shawn Colvin-These Four Walls Sorgligt underskattad kvinnlig singer/songwriter.
/n.o |
 |
|
garmen
Member

757 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 23:18:44
|
vet inte ifall jag köpt så mycket under 2006 eller det har jag, men kanske inget som är inspelat under året. eller jo :P rebecka törnqvist och sara isaksson har jag ju köpt och pet shop boys live plattan. så dom får helt klart komma överst på listan. sen köpte jag ihop om att den den skulle vara lika bra som förra plattan, It's never been like that som ovande talare höjde till skyarna :P kan tyvärr inte säga det samma. kändes som att jag slängde dessa 75 daler på denna promo i sjön rent ut sagt.
men smaken är som baken.
en garmen som hoppas på att få PSB:s Fundemental 2 disc i julkapp :P |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
 |
|
DIESEL
Member

953 Posts |
|
ninja
Member

2476 Posts |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 10:42:27
|
Ok, årets 10 bästa skivor 2006 enligt trådskaparen matte76 själv då!
1. Midlake – The trials of Van Occupanther #ÅRETS BÄSTA SKIVA!!!# 2. Magic Numbers – Those the brokes  3. Johnny Cash – American V: A hundred highways 4. Iron Maiden – A matter of life and death 5. Paul Simon – Surprise  6. Lily Allen – Alright, Still  7. Built to spill – You in reverse  8. Cat Power – The greatest  9. Slayer – Christ illusion  10. Josh Rouse - Subtitulo 
Bra ljud på de flesta dessutom, förutom på Iron Maiden-skivan tyvärr.
Några ”bubblare” som var nära att kvala in till topp 10:
* Albert Hammond jr – Yours to keep * Band of horses - Everything all the time * Bruce Springsteen – The seeger sessions * Flaming Lips – At war with the mystics * Grandaddy – Just like the fambly cat * Josh Ritter – The animal years * M. Ward - Post-War * Neil Young – Living with war * Nisse Hellberg – Snackbar blues * Scritti Politti – White bread, black beer * The Raconteurs - Broken boy soldiers * Thom Yorke – The Eraser * Wolfmother – Wolfmother
Sedan återstår en del ”kritikerfavoriter” som jag ännu inte hunnit lyssna på, till exempel:
* Bob Dylan – Modern times * Eagles of Death Metal - Death by sexy * Hot Chip – The warning * Joan as policewoman – Real life * Ray Charles & The Count Basie Orchestra – Ray sings, Basie swings * Ray Lamontagne - Till the Sun Turns Black * Scott Walker – The Drift * The Knife – Silent shout * Tom Petty – Highway companion * Tom Russell - Love and fear * Tom Waits - Orphans - Brawlers, Bawlers & Bastards
med flera...=)
Sammanfattningsvis var 2006 ett mycket bra musikår enligt mig, med många köpvärda skivor! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/12/27 10:10:26 |
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 16:04:58
|
Hoven Droven - Jumping at the Cedar
 Folkmusik eller hårdrock? Gränsen är hårfin....
Frank Zappa - Trance-fusion
 Hans bästa gitarrsoloskiva hittills. 13 år efter sin död. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
Mupp
Member

72 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 19:23:26
|
Tool - 10000 days Stockholm Baroque Orchestra - Dancing Bach The Concretes - In Colour Ström - Pausfågeln remixad
|
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 22:08:45
|
Boergars, är Hoven Drovens live-skiva bra alltså? Har alla andra men har inte införskaffat den ännu, eftersom jag tyckte Turbo var lite slö och tråkig (!)... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
lucifer
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 00:00:23
|
2007. 1. P.F. Sloan - Sailover 2. Bob Dylan - Modern Times Fuck the rest! |
I wasn't born to follow.. |
 |
|
Topic  |