Author |
Topic  |
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 08:29:14
|
Ayn: Slö och tråkig är definitivt inte rätt ordval för att beskriva "Jumping at the Cedar"! Första skivan är nästan i rock-/punkigaste laget medan andra skivan blir mer folk-röj om man säger så.
I förordet skriver en amerikan att det är så här det blir om man växer upp på Kiss, AC/DC och svensk folkmusik, och jag kan bara hålla med! |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 11:50:07
|
Jo... 
Vet ju att Hoven är sanslöst bra live (har sett dem 12-13 gånger vid det här laget) men var orolig för att det skulle bli lite för mycket från senaste skivan. Kanske blir ett inköp trots allt! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2006/12/11 : 17:06:31
|
Björn-Ola:
Näe... Det tar inte slut riktigt där... The Tangent släppte ju sitt 3:e album i februari så den får nog allt räknas in den åxå:

|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
långhåret
Member

296 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 11:02:52
|
Tar mig också friheten. *edit* glömde ju det viktigaste!!
1. The Answer - Rise *Grymt bra RIKTIG rock! Bästa sedan Led Zep?* Släng er i väggen överreklamerade wolfmother !!
2. A.C.T - Silence *Bästa dom släppt? helt underbart bra! flummig/intelligent prog/pop/rock/hårdrock med glimten i ögat*
3. Wetton Downes - Icon II * Asia lever!!!* woohooo!!
4. Slamer - Nowhere to land *Gudabenådad AOR med läskigt bra ljud  roligt att höra terry brocks (Strangeways) sjunga bättre än någonsin* |
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
Edited by - långhåret on 2006/12/15 14:16:29 |
 |
|
thosod
Member

111 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 12:40:51
|
Mina bästa köp i år äh, svårt att välja får bli 11 st. favoriter utan inbördes ordning
Fourplay - X Mike Stern - who let cat´s out John Scofield - Saudes Chick Corea - Ultimate Adventure Beatles - Love Donald Fagen - Morph the cat Ray Davis - Other people´s live´s Bob Dylan - Modern times Tom Petty - Highway companion Bruce Springsteen - Seeger session´s Paul Simon - Surprise
|
 |
|
Julian
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 22:50:52
|
I inbördes ordning: Callisto - Noir Magnolia Electric Co - Fading Trails The Melvins - A senile Animal Cult of Luna - Somewhere along the highway Mars Volta - Amputechture |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2006/12/18 : 13:33:58
|
Jag kopierar din lista Ayn! Men jag byter ut Donald Fagen mot Lee Ritenour - Smoke 'n' Mirrors. Sen vill jag lägga till: Muse - Black Holes And Revelations Lacuna Coil - Karmacode The Beatles - Love
Sen skivan framför alla andra: Howard Shore - The Two Towers - The Complete Recordings
Hmm det var mycket bra som släpptes 2006. Egentligen skulle man kunna sitta och skriva en timme, men det orkar jag inte. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2006/12/18 : 14:17:00
|
Lee Ritenour, kan han fortfarande alltså? Det låter intressant, får ta och kolla upp det 
The Two Towers, 2006? Inte äldre? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 10:41:16
|
I inbördes ordning:
Cult of Luna: "Somewhere along the highway" Helt j--la underbar skiva! Låter lite som en tonsatt höstdeprision... Älskar hur de bygger upp stämningarna i varje låt. Svår skiva att beskriva men underbar att uppleva.
Bruce Springsteen: "Hammersmith Odeon 1975" Bruce som han en gång kunde låta. Med mängder av energi, och ett låtmaterial som är grymt. Så här angelägen har han enligt mig inte låtit på typ 25 - 30 år... Spelades in 1975 men gavs inte ut förrän i år så därför får den vara med på min lista.
Tool: "10 000 days" Ok det är inte lika bra som Aenima, eller för den delen Lateralus, men ett Tool som inte är på topp är fortfarande j--ligt bra.
Flaming Lips: "At war with the mystics" Inte deras bästa platta men ändå tillräckligt bra för att platsa på min lista. Lite som Tool mao. Känns som om både Tool och Flaming Lips har tappat lite udd...
Donald Fagen: "Morph the cat" Läcker platta, vilket inte är helt oväntat. Mänger med läckra arrangemang, licks, fills och f--n och hans moster ;) Har aldrig blivit besviken på herr Fagen. Morph är nog min favorit av hans solo-plattor.
Neil Young: "Living with war" Neil Young är en av mina husgudar. Så självklart finns han med på min lista. Håller dock inte med de som anser att Living with war är bättre än Greendale. Men jag verkar vara ganska ensam om att tycka att både Greendale och Are you passionate är helt grymma...
Många favoriter som inte riktigt har nått ända fram tycker jag. Men som ändå är så bra att de spöar majoriteten av andra släpp enligt mig. Inte utan att man känner sig lite inskränkt 
/Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
 |
|
matte76
100.000-klubben

6570 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 20:10:47
|
quote: Bruce Springsteen: "Hammersmith Odeon 1975" Bruce som han en gång kunde låta. Med mängder av energi, och ett låtmaterial som är grymt. Så här angelägen har han enligt mig inte låtit på typ 25 - 30 år... Spelades in 1975 men gavs inte ut förrän i år så därför får den vara med på min lista.
Håller med, sjukt bra liveskiva (en av de allra bästa någonsin) som inte kom med på min lista som bara innehåller studiomaterial inspelat 2006. Men om denna hade varit med skulle den enkelt ha tagit plats nr 1!! Ljudet på cd-skivan är dessutom överraskande bra med tanke på att den spelades in för över 30 år sedan... det svänger om Bruce anno 1975 onekligen!!  |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
 |
|
mikethebike
Member

305 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 21:49:55
|
Stoppar foten i mun eller vad det heter ...
Keith Jarrett - Carnegie Hall Concert |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
 |
|
Ubbe O
Member

82 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 23:53:04
|
1. Wolfmother - Wolfmother
Gillar man tung rock från 70-talet så bör man lyssna på denna platta. Har inte hört ett nytt bättre band på länge!
Mvh Ubbe |
 |
|
långhåret
Member

296 Posts |
Posted - 2006/12/22 : 15:39:03
|
Ubbe O: The Answer - Rise Lyssna på den! |
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2006/12/22 : 17:54:35
|
Cream, Royal Albert Hall, London May 2-3-5-6 May 2005. Vinyl givetvis! |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2006/12/23 11:08:05 |
 |
|
meet_matt
Member

106 Posts |
Posted - 2006/12/23 : 15:41:11
|
Två skivor som måste vara med är:
Johnossi Johnossi
Grymt bra gitarrbaserat svenskt band, spelade live i morgonpasset för inte så länge sedan. Nu finns deras platta remastrad för 99 kronor också ett givet köp provlyssna på plattan på www.johnossi.com
Kung Kodum Medicin som botar
Deras andra fullängdare tycker deras skivbolag beskriver deras musik bäst: "Från Helsingborg kommer nio-manna bandet Kung Kodum, som skapar en egen variant av svensk reggae, rocksteady och dancehall med med en dos proggig funkkänsla när det är som bäst. Gunget är dansant och texterna samhällsreflekterande, politiska och på skånska."
Jaja det kom väl fler men de här är givna! |
 |
|
gudmundsson
Member

166 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 00:37:21
|
Mina 10 favorit år 2006 är följande
Charlotte Gainsbourg - 5.55 Lily Allen - Allright, Still Koop - Koop Islands Neko Case - Fox Confessor Brings The Flood Gnarls Barkly - St. Elsewhere Bob Dylan - Modern Times Calexico - Garden Ruin Lupe Fiasco - Lupe Fiasco’s Food And Liquor Salem al Fakir - Good Song (cds) och Dream Girl (ep) Sarah Blasko - What The Sea Wants The Sea Will Have |
 |
|
short_cuts
Member

560 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 14:18:15
|
Oj... Det här blir jag kanske ensam om - men iaf 
Amduscia: From Abuse To Apostasy Rabia Sorda: Métodos del Caos Hocico: Wrack & Ruin Client: Lights Go Out Rammstein: Volkerball SITD: Coded Message Celluloide: Passion & Excitement Das Ich: Cabaret Frontline Assembly: Artificial Soldier Skinny Puppy: Mythmaker
Med den här uppsättningen gäller det att ha ordning på kanalerna 
|
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
Edited by - short_cuts on 2007/01/05 14:27:48 |
 |
|
Topic  |
|