HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur påverkar offset på CD klockan ljudet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2006/11/29 :  22:18:39  Show Profile Send iMac a Private Message
Har mätt upp klockan på min CD o den är 16,9310MHz, den ska vara 16,9344Mhz. Påverkar detta ljudet något eller går den för sakta "bara"..

Noggrannheten på frekvensräknaren är 5PPM.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Edited by - iMac on 2006/11/30 11:00:38

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/29 :  22:20:48  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Vad är det för rolig pryl du mäter med....?

Och ja,det bör påverka ljudet...Är det inte det som kallas jitter,bla...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2006/11/29 22:21:38
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/29 :  23:17:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, jitter är när perioden varierar slumpmössigt (dvs tiden mellan två pulser är inte konstant).
Hur högt var jittret? Jag antar att du använt en bra räknare för att mäta upp klockan och då borde du fått jittret "på köpet".

En sak att tänka på är att när man mäter klockor är att mängden jitter beror på det elektriska bruset också (eftersom referensnivåerna ändras), man får alltså vara försiktigt om man ex. börjar dra långa kablar eftersom man då kan plocka upp brus från omgivningen som får det att se ut som om klockan är sämre än den faktiskt är (och ibland kan även medelfrekvensen ändras om jitterdistributionen är "skev"). Man bör därför alltid ha koll på jittret.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2006/11/29 :  23:45:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har inte kristallen en viss feltolerans oxå?Fick förklarat av Elso Kwak att denna ytterst lilla "fel" tolerans från frekevensen inte hade någon betydelse,det är väl så då att spelaren går "lite" för sakta,men ej knappt mätbart..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2006/11/30 :  11:41:30  Show Profile Send iMac a Private Message
Självklart har kristallen en feltolerans, kan tänka mig att orginal kristallen i spelaren har inte den bästa specen.. Men eftersom resultatet av en offset av fq påverkar hastigheten (inte tonhöjd) o det är 3/1000 vi pratar så det måste vara en "fis i rymden"..

Sedan att mäta jitter med en räknare vet jag ingen bra metod för. O sedan hade jag ingen terminering (jitter borde inte påverka fq mätningen?!).. Det enda som jag har läst om (TNT-audio) är att ha en test CD med en frekvens på o mäta spektrat ut från CD spelaren.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/30 :  14:54:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
De flesta räknare har en inbyggd funktion för att mäta jitter, de antar visserligen normalfördelning vilket inte alltid är korrekt men det ger en bra fingervisning.

När jag skriver "räknare" s¨menar jag något den här stilen:

http://www.home.agilent.com/GBeng/nav/-536902438.536880943/pd.html

Just denna model är rätt vanlig så jag antog att det nått i den stilen du använde.

Själv använder jag en lite mer avancerad modell på jobbet och där kan jag även få den att plotta histogrammet vilket ger en bättre idé om vad som pågår.

Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2006/11/30 :  22:46:35  Show Profile Send iMac a Private Message
Head on!
Stämmer det är en Agilent 53131A som jag mäter med.

Ja, det man kan göra är att jämföra två klockor o se vilken som jittrar minst..

Varför jag mätte på klocka är pga att jag lödde loss kristallen i spelaren o lödde in den i en TXCO med <10ns stigtid o hög noggrannhet (nu är det nog kristallen som sätter noggrannheten..). Håller på lyssnar av del hela nu, ska göra en A-B test i helgen..

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/30 :  23:04:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Precis, poängen är att klockan i 53131A är både ganska bra och väl specad (dvs man kan lita på vad det står i manualen vad gäller jittret, till skillnad från hifi-utrustning som brukar ange väl optimiska prestanda) och ger den ett lågt värde på jittret så kan man vara hyggligt säker på att klockan i din CD-spelare är ok.
Vill man ha noggrannare mätningar så behöver man en räknare med ugnsstabiliserad klocka och allra helst rubidium-tidsbas. Det senare är inte alls så exotiskt som det låter utan är ganska vanligt. Om jag inte minns fel så är ugn en "option" till 5313 så det kanske du till och med hade på den apparat du använde, i så fall kan du vara ganska säker på att den är mer stabil än 99.99% av alla hifi-klockor (de resterande 0.01% består av modeller från TEAC som faktisk använder rubidium-tidsbas till vissa av sina CD-spelare)

Jittermätning görs för övrigt alltid genom att jämföra två klockor, om man inte har tillgång till en "mer exakt" klocka som referens så går två identiska versioner av den klocka man försöker mäta också bra (i princip så mäter man "beating" mellan utsignalen från de två systemet), denna metod används när man utvecklar tidsstandarder av olika slag.

edit: Kanske ska förtydliga något, när jag pratar om jitter-mätning med 5313 så menar jag att det borde finnas en knapp som mäter jittret på insignalen (relativt den interna klockan), dvs du behöver bara trycka på rätt knapp för att få ett värde. Det vill säga om jag nu inte minns helt fel och det inte finns någon sådan funktion på 5313, det är ett tag sedan jag använde en sådan.
Om du vill kan jag kolla på jobbet i morgon, jag tror vi har några stycken 5313 stående.

Edited by - f95toli on 2006/11/30 23:10:30
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/30 :  23:45:51  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Eftersom jag är så sjukt intresserad av den där apparaten,så kikade jag i manualen.
Kan det inte vara nån av inställningarna man trycker fram sig till och sen "Run"...?

Bara min snabb-teori...

Vad betingar en sådan för pris i Sverige,begagnat förstås....?

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/30 :  23:57:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag gluttade också i manualen. Det är en hemskt användarovänlig apparat, men för jittermätning så borde det räcka med att ställa in den på att mäta perioden (eller frekvensen om man föredrar det), sampla ex. 10 000 värden och sedan använda statistikfunktionen "std" som ger standardavvikelsen för hur mycket periodtiden varierar (dvs ett mått på jittret).

På räknaren jag använder på jobbet (en modell från Stanford Research) så finns det faktisk en knapp det står "jitter" på, då slipper man tänka så mycket
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/01 :  00:09:48  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Vad smidigt med jitter-knappen! =)

Men mer eller mindre,så var jag på rätt väg alltså?

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/01 :  00:23:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, "run" knappen startat datainsamlingen efter att man gjort alla inställningar om jag minns rätt (det kanske märks att jag är osäker, men till mitt försvar ska sägas att det är flera år sedan jag använde en 5313 senast).

Edited by - f95toli on 2006/12/01 00:33:03
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/01 :  00:26:02  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
men till mitt försvar ska sägas att det är flera år sedan jag använde en 5313 senast

Och jag vet knappt vad det är,men jag vill ha en!

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2006/12/02 :  21:04:37  Show Profile Send iMac a Private Message
Räknaren har frekvensnormal ansluten, vet inte noggrannheten på den.. Ska plocka med spelaren till jobbet (klockan är imonterad nu) o prova med period mätning o se avvikelsen.

Tycker att det låter bättre med den nya klockan men har inte gjort A-B än..

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/12/06 :  22:56:51  Show Profile Send esl a Private Message
10000 samplingar är det jag har använt vid jittermätningar på optiska busskretsar.
Då får man ett tillräckligt bra statistiskt värde.

Provade att köra 20000 och 30000 men det gav ingen större skillnad.
Mellan 5000 och 10000 hade det betydelse.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/12/09 13:14:08
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2006/12/08 :  18:21:43  Show Profile Send iMac a Private Message
Nyfiken fråga, vad har du för avvikelse då du mäter på bussarna? Typ av klocka?

Har inte kunnat mäta på det hela än, har varit "klen" i veckan..

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/12/09 :  13:20:41  Show Profile Send esl a Private Message
Det var et par år sedan och jag minns inte standardavvikelsen på godkänd/icke godkänd buss.
Mätningen utfördes genom att låta den optiska signalen gå via en splitter till en dämpare 1:10 och in i ett Tektronix oscilloscop i 300kkr klassen... hade gärna lånat med mig det hem men tyvärr!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000