HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörslutsteg och tunga högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2006/11/27 :  21:20:00  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Tjena!

Är det någon som har erfarenhet av ACR VT100mkII?
Kan det driva svåra högtalaraster? Är lite intresserad av det och det skulle i så fall driva ett par vienna Mahler...min imp. är 2,7ohm i basen enligt spec.

eller har ni något annat steg med rör att rekommendera?

Någon som har något liknande inom närområdet(skåne).. skulle vara super om man fått möjlighet att prova;)

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/11/28 :  00:05:47  Show Profile Send Peter A a Private Message
Ska inte vara något problem. Mycket kräm i det steget. Driver förövrigt mina Magnepan 3.5R med en ARC Classic 60 och de är ju inte direkt kända för att vara lättdrivna med sin banddiskant.
Kanske ska tillägga att det låter bra också...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2007/01/01 :  15:16:39  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Polaren har nu skaffat en och drivet är det inget fel på...att det sedan har ett ljuvligt mellanregister är ju inte heller fel;)
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2007/01/01 :  15:58:52  Show Profile Send ulf a Private Message
2 st VT 100 mk II drev mina svåra Audio Artistry Dvorak huvudpaneler och subbar 1999 utan problem och det lät mycket bra. Enligt min erfarenhet är mk I lika bra som MkII och MKI kan ju köpas mycket billigt begagnat har jag sett.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/01 :  16:03:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vad säger specen ?
Har dom tapp för 2 ohm då är det bara att köra.
4 ohm fungerar men du förlorar en del i effekt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/01/01 :  16:53:41  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tunga högtalare? Där borde väl Snell A2 passa? De lyckades jag
utan problem driva med min 2A3 förstärkare och 2,5 watt. Allt
detta "watthysteri" är absurt. Det finns bra och det finns
mindre bra förstärkare och det har inte med "papperseffekt"
att göra! Fö är inte Magnepan svårdriva, när jag sålde dessa
högtalare på 70-talet drev jag dem med små receivers, detta
gällde även de större Tympanimodellerna.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/01/01 17:45:49
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/01/01 :  18:03:01  Show Profile Send olof a Private Message
Erik
Att det finns bra och mindre bra förstärke är ju självklart. Men att förringa en fysikalisk storhet som effekt är väl att ta i. Tycker man om att spela starkt med goda inspelningar är min erfarenhet att det aldrig kan bli för mycket. 2,5W funkar säkert kanon i det flesta fall, men samtidigt är det väl onödigt att begränsa sig sig till en god förstärkare som börjar låta illa när man krämar på(när man istället kan köpa en som är bra oavsett effektuttag).
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/01 :  18:16:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Allt
detta "watthysteri" är absurt. Det finns bra och det finns
mindre bra förstärkare och det har inte med "papperseffekt


Så du rekomenderar då att man nyttjar 4 ohms tappen på dina stärkare till låg ohmiga högtalare ?
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2007/01/01 :  21:03:16  Show Profile Send Peter A a Private Message
Hej Erik

Menade inte att Magnepan var svårdrivna då de aldrig går under 4 ohm oavsett modell (3.5 stannar till och med på 5 ohm) men de är kända för att gilla ström och blomma ut när de drivs av en stärkare med "kräm".
Annars går det att få dom att låta bra på låg volym med i stort sett vadsomhelst.
Det är i alla fall min erfarenhet...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/01 :  22:07:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du lär klara driva högtalarna med Audio Research VT100. Klangligt får du lyssna och avgöra själv. Rörförtärkare har den fördelen att "kortslutning" inte är lika kritiskt som för transistorförstärkare.

Effekt är bra och med 100 watt ARC kommer du en bra bit på vägen med. Att det "funkar" med små effektsvaga förstärkare är självklart - lika självklart som du hör naturligheten och självklarheten när du skaffar ett riktigt slutsteg med lite ork i och faktiskt jämför, sida vid sida, om du har ett liknande mitt lyssningssätt.

Anti-effektmaffia har sin välförtjänta motpol...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/01/01 :  22:21:51  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
de är kända för att gilla ström och blomma ut när de drivs av en stärkare med "kräm".

Att säga att en högtalare gillar ström är ju mer eller mindre det motsatta till nedanstående(med viss reservation för fasgång)
quote:
Menade inte att Magnepan var svårdrivna då de aldrig går under 4 om oavsett modell (3.5 stannar till och med på 5 ohm)

Min gissning är att ofta när man säger att en högtalare vill ha strömstarka slutsteg så är det spänningstarka man menar och det kan ju snabbt översättas till effektstarka slutsteg. Det är aldrig fel med 500W helt enkelt därför att överstyrningsmarginalen är så stor att steget nästan jämt går på tomgång(jag håller alltså med EA helt och hållet)

Edited by - olof on 2007/01/01 22:24:41
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2007/01/02 :  00:40:01  Show Profile Send Peter A a Private Message
quote:
jag håller alltså med EA helt och hållet


Olof; Satt som ett frågetecken ett tag innan jag fattade att det var "EA" Engelholm Audio du höll med och inte "EA" Erik Andersson

"gillar ström" är ett sånt där uttryck man svänger sig med eftersom man har hört det många gånger tidigare.
Den korrekta betydelsen torde bli "gillar effekt". Detta lovar jag härmed att säga i fortsättningen.

Peter Afzelius
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/01/02 :  06:43:08  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Det är aldrig fel med 500W helt enkelt därför att överstyrningsmarginalen är så stor att steget nästan jämt går på tomgång


Givetvis beror det mest på hur högt man spelar och vilka högtalare man har men att det aldrig skulle vara fel med hög effekt är inte riktigt sant. Det är ingen slump att de som har högtalare med mycket hög verkningsgrad praktiskt taget aldrig väljer effektstarka steg, de låter helt enkelt sämre i en sådan omgivning än ett välkonstruerat steg med lägre effekt.

I stort sett är det två fenomen som ger sig till känna:
1. Högeffektförstärkaren har högre störnivå vid samma nivå ut än lågeffektförstärkaren.
2. Lågeffektförstärkare är ofta lite bättre vid låg signalnivå och om man spelar vid de signalnivåerna låter de bättre än högeffektförstärkare.

Mycket en smaksak, precis som vanligt!

Edited by - MatsT on 2007/01/02 06:46:41
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/02 :  08:50:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Allt detta "watthysteri" är absurt. Det finns bra och det finns
mindre bra förstärkare och det har inte med "papperseffekt"
att göra!


Håller med om att watthysteri är absurt, man måste ju se till vilket behov man har, vill man ha lite tryck ibland så räcker det nog gott med, höfftat säg 100W/Ch i 8 Ohm, känner man sedan att man har behov av ännu mer så är det väl fair enough, men för normalt hemma bruk så behöver man nog sällan särksillt mkt mer än så för att nå önskat resultat.

Så vad är då baksidan av mkt effekt ?

Det relativt konstanta brusgolvet knaske ? tja varför inte, dvs om steget inte är är begåvat med gain kontroller, finns där andra nackdelar tro ?

Å andra sidan, med ett s/n på ca 100dB...

Musik svänger ju en del, kollar man på vågformen hos ett typiskt trumsolo så liknat det ju i det närmaste ett siluett foto av gles skog speglad i en blank sjö (vacket...), så vad blir snitt effekten, inte särskillt hög i varje fall, men trädtopparna därmeot...

Få av oss har en känsla för vad en viss uteffekt egentligen innebär i praktiken, 1W, 100W, 1kW, hur upplever man det vid "normal" användning?

Hör jag skillnad på 1W och 10W om behpvet är 5W och vi använder en rörförstärkare som rundar av snyggt ?

Förvränger vi inte rätt kraftigt, även om vi inte upplever resultat som dåligt ?

Papperseffekten skall ange samma siffror som vi ser vid en bänkörning, denna effekt skal helst även visa sig i verkligheten (högtalare är inte särskillt snygga som last alla gånger), även om det där kan vara svårare att höra de sista 10W'en hos en 100W'are.

jisses vilket semipoestiskt svamel... vad jag försöker få fram är att jag har lite svårt att förstå varför man skulle välja bort hög effekt, till förmån för vad ? det är ju trotts allt inte särskillt dyrt, klumpigt eller på andra sätt krävande som jag ser det.

bara en reflektion utan nämnvärd vetenskaplig grund från min sida.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/01/02 09:01:16
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2007/01/02 :  11:44:18  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Det som fick oss tveksamma var att vienna Mahlerna dippar under 2,8 ohm och att det kanske skulle bli ett problem för ACR VT100mkII? Nu kör polaren i 4 ohms läget och det fungerar hur bra som helst. Sedan så sägs det att steget låter bättre i 8ohm...vi ska först lyssna in oss på 4ohm och sedan byta till 8 och se vad som händer;) Borde väl bli större ljudbild i 8ohms läget? Det är stor skillnad mellan 4 0ch 8ohm på mitt copland 505 i alla fall...
Go to Top of Page

jerkan2000
Member

64 Posts

Posted - 2007/01/02 :  11:51:06  Show Profile  Visit jerkan2000's Homepage Send jerkan2000 a Private Message
Vi provade faktiskt att köra Mahlerna med mitt copland 505(30w). Det funkade faktiskt om man inte spelade tokhögt!? det sknades dock en del driv... men mellanregister magin fanns där
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/01/02 :  12:15:37  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
I stort sett är det två fenomen som ger sig till känna:
1. Högeffektförstärkaren har högre störnivå vid samma nivå ut än lågeffektförstärkaren.
2. Lågeffektförstärkare är ofta lite bättre vid låg signalnivå och om man spelar vid de signalnivåerna låter de bättre än högeffektförstärkare.


Du har säkert mer erfarenhet på det området än vad jag har(för jag har inga alls bland horn) men rent spontant känns det lite fel att bunta ihop alla högeffekts förstärkare i en sådan kategori. Stereophiles mätningar visar väl oftast på att välkonstruerade förstärkare är tysta och att det inte behöver vara någon direkt skillnad mellan effektstarka och effektsvaga. Gällande det här med låg signalnivå känns det som ett argument för att nyttja klass A. Men sedan ifall klass förstärkaren spänningsklipper vid 5 eller 5000W borde inte spela någon större roll mer än för plånboken(och att det är seriös overkill om du 100db/2,83V/1m).


Edited by - olof on 2007/01/02 12:23:57
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/01/02 :  13:32:11  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Vad gäller "watthysteri" så kan man konstatera att det råder delade meningar om detta. Vissa hävdar att 100W räcker mer än väl för att driva en högtalare som Magnepan 3.6 (känslighet:86dB) medan andra, som ARC, att det inte är tillräckligt.
REF110 driving the 3.6R´s; "on larger scale classical works and rock it would and did clip".
Jag får nog testa själv.....
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/01/02 :  16:13:24  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Jag får nog testa själv.....

Bra slutsats!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/01/02 :  16:35:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Man kan även fråga sig vad som menas med att spela högt? Är det
frågan om nivåer överstigande 100Db,som anstränger öronen och musiken
blir föga njutbar. Och det är väl frågan om att njuta till musiken.
Eller har jag missuppfattat det hela under alla år jag varit verksam?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/01/02 18:33:01
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/02 :  19:03:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Man kan även fråga sig vad som menas med att spela högt? Är det frågan om nivåer överstigande 100Db,som anstränger öronen och musiken blir föga njutbar.


Höga nivåer som över 100dB behöver inte vara så ansträngande, det kan faktiskt vara rätt kul, och sedan har man ju möjligheten att sänka lite om man är på humör för lite finlir istället, det ena behöver inte utesluta det andra.

quote:
Och det är väl frågan om att njuta till musiken.
Eller har jag missuppfattat det hela under alla år jag varit verksam?


Att kunna ha lite tryck som jag ser det kan vara njutbart det också, jag kan tycka att det är en skön känsla att känna musik lite ibland, en annan gång njuter man av det finstilta istället, du har itne missuppfattat Erik, båda världar behövs som jag ser det, och man kan njuta på mer än ett sätt av musik.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/01/02 :  19:30:40  Show Profile Send olof a Private Message
Det är väl mycket sällan man har en nivå som kontinuerligt överstiger 100db på lyssningsplats men å andra sidan så är det väldigt ofta som topparna passerar den nivån. Personligen tycker jag det är dötrist att lyssna på låg nivå(vilket kanske har att göra med den förändring av hörselns känslighet vid olika frekvenser och ljudtryck).

Vi har ju alla olika behov och olika förutsättningar. Jag kan bara konstatera att hemma hos mig där jag sitter 3m från högtalare och dessa har en känslighet på 89db/2,83V/1m så skulle inte 2,5W räcka för mina behov(89-7,5+4=85,5db på lyssningsplats) så till vida jag inte spelar britney spears. Precis som nämnts ovanför är det kul att även kroppen får agera trumhinna nån gång ibland


Edited by - olof on 2007/01/02 19:40:04
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:10:24  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Håller med EA (Erik).

Snoogens
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:19:02  Show Profile Send Gus a Private Message
Min erfarenhet med mina nuvarande högtalare är att effekt behövs.
Jag har ett par Thiel 3.6 med angiven känslighet på 87 db.
Vilket som är lägsta ohmtal vid spelning vet jag inte men när jag körde ned Advantage I200 (hundra watt/kanal) så fungerade det alldeles utmärkt vid normal lyssningsnivå.
Lite snällt och behagligt men när jag gasade på lite med tunggung på hög volym orkade inte förstärkaren med riktigt.
Efter ca.15 min.stängde den av sig själv p.g.a. överhettning,kollade med termometer och kylflänsarna hade då en temp på ca.sjuttio grader.
Provade med ett gammalt SAE-slutsteg på 200 W.och det klarade sig lite bättre,fungerade någon halvtimma innan värmesäkringen sa stopp.
Kör nu med slutsteg på ca.550/600 Watt och nu går det att spela så högt man vill,ingen begränsning och inget ansträgt ljud eller något annat som dummar sig.
Högtalarna låter bättre på alla sätt och stampatakenfaktorn är hög.
Transienterna finns där dom ska vara vilket inte var fallet tidigare och detta på alla nivåer,lågt som högt.
Stabilare "botten" och bättre ljudbild överlag blev också följden av effektökningen.
Läste för övrigt en test där dessa högtalare drevs med Krellsteg på 250-W och omdömet blev,njaäää.
Krell 500-W kopplades in och testpanelen sa.....yes,nu blommade ljudet ut som tänkt.
Dessa Thiel är ju ökända för sitt effektbehov och att detta verkar stämma är som sagt min erfarenhet.



Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:29:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Vilket som är lägsta ohmtal vid spelning vet jag inte men när jag körde ned Advantage I200 (hundra watt/kanal) så fungerade det alldeles utmärkt vid normal lyssningsnivå.





2-3 ohm mellan 100 till 10 000 Hz tillsammans med en fasförskjutning mellan +22 grader och -22 grader.

Inte konstigt att slutstegen skippade efter luft
Risken är väl att man får höra att högtalaren är felkonstruerad

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:37:22  Show Profile Send Gus a Private Message
Oj då
Felkonstruerade eller inte,dom passar mina öron perfekt,resten av anläggningen må anpassa sig efter högtalarna.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000