HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Canon D400?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/23 :  11:25:49  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hej Hifi/Fotovänner,
Är det någon som vet vad som skiljer Canon D400 från D350?
Är det rätt om man antar att det är en "ersättare" med liknande prestanda.
Med risk att ge sig in i religion, är jag också nyfiken på vad man får mer i prestanda, bildkvalité och funktioner om man lägger på lite och kör med en Nikon D80?
Tacksam för kommentarer,
/Henrik

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/23 :  11:49:40  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Här är en gennomgång från DPReview av skilnaden mellan 400D och 350D, link till hela review finns längst nera.


På många punkter är 400D och D80 lika, men på ett specielt sätt är dom mycket olika, den fysiska storlek, Canon-300D, 350D och 400D tycker många är för små att hålla i, så stick ner till din fotohandlare och prova att hålla i dom och fota med dom, slå på dom stäng av dom, titta på dom bilder du har tagit på kameran, med andra ord prova kameran i verkligheten, för jätte många så bliver det här det avgörande för valget av kamera och inte dom mera tekniska biterna.



# 10.1 megapixel CMOS sensor with improved microlens array, fill factor and lower noise
# EOS Integrated Cleaning System

* Anti-static coatings on sensor surfaces plus anti-dust materials in the camera body
* Separate low pass filter with ultra-sonic vibration
* Software based dust mapping / removal

# Nine point Auto Focus sensor (same as EOS 30D) with F2.8 support
# Continuous shooting burst up to 27 JPEG and 10 RAW images
# Single large, bright, 2.5" LCD monitor with 160° viewing angles (horizontal and vertical)
# Camera settings and adjustment on LCD monitor
# Proximity sensor below viewfinder eyepiece to disable the LCD during composition
# New viewfinder view includes 9 AF points as well as EOS 30D style status bar
# Picture Styles, larger range of image parameter adjustment (same as EOS 30D)
# Improved user interface
# Image magnification available in record review
# Histogram available as brightness (Luminance) or RGB (Red, Green, Blue)
# Three settings for long exposure noise reduction (adds Auto option)
# Auto rotation with three options (not recorded, record don't rotate, record and rotate)
# Additional custom functions (magnified view in record review, LCD display at power on)
# Up to 9999 images per folder on storage card
# Automatic storage of setting adjustments (no longer requires a press of the SET button)
# Improved print / share / direct print features

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/11/23 11:50:20
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/23 :  12:26:50  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Tack för svaret!!!
Jag har fotat en hel del med 350D och gillar det slimmade formatet, men även bildkvalitén och enkelheten. Har tidigare haft en analog Canon systemkamera, så jag känner igen mig ganska väl. Tolkar jag dig rätt när jag antar att 400D är en värre modell än 350 och inte en erstättare?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/23 :  13:46:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
400D är nog den nya modell som ersätter 350D. Dock är Canon smarta nog att förbättra modellen så 400D'n är ju vassare än 350D'n.

Jag kör med 350D och är väldigt nöjd med det mesta (förutom blixten och att jag saknar en massa olika objektiv). Det "medföljande" 18-55 mm objektivet suger, rent ut sagt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/23 :  15:55:08  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Tack för svaret!!!
Jag har fotat en hel del med 350D och gillar det slimmade formatet, men även bildkvalitén och enkelheten. Har tidigare haft en analog Canon systemkamera, så jag känner igen mig ganska väl. Tolkar jag dig rätt när jag antar att 400D är en värre modell än 350 och inte en erstättare?


Jag tycker 400D är som Canon ville ha gjort 350 om de skulle slänge den på marknaden nu, altså en uppdatering som är anpassat kraven för dagen i dag. Om du i förvägen har Canon, så tycker jag inte du skal skifte till Nikon, du får ut över selva kameran också andra utgifter om du byter märke helt och hållent.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/23 :  18:06:34  Show Profile
quote:
400D är nog den nya modell som ersätter 350D. Dock är Canon smarta nog att förbättra modellen så 400D'n är ju vassare än 350D'n.

Jag kör med 350D och är väldigt nöjd med det mesta (förutom blixten och att jag saknar en massa olika objektiv). Det "medföljande" 18-55 mm objektivet suger, rent ut sagt.


Som jag har förstått det så är 400D en storebror till 350D .. dom kommer att säljas parallelt, 350D är inte på väg ut ur sortimentet.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/11/23 :  23:40:59  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jag kör en Nikon D200 och prövade lite snabbt en 350D och storleken är ju underbar på den, inte lika stor och klumpig och bildresultatet räcker då gott och väl för mig, fotar endel studio och mindre uppdrag. Hade en Nikon D50 innan D200, men ska erkänna att jag blev sugen på en 350D el. 400D också nu :S Men blir nog Nikon p.g.a. objektiv-uppsättningen. Men om storleken är viktig, och vikten så tror jag säkert att du kan komma bli lite irriterad på D80, den är väl ungefär el. exakt samma som D200. Lite klumpig, men skönt i handen. Mot 350, inte lika perfekt i handen, men lätt och smidig så man inte tvekar att ta med den... typ så skulle jag säga!

De tekniska specarna spelar mindre roll märker jag ju mer jag fotar... Det mesta sitter trots allt i den bakom kameran! Lycka till!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/24 :  08:44:35  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Igentligen är jag mer än nöjd med 350D:s prestanda, men jag brukar fundera så länge på en modell så den går ur produktion innan jag bestämt mig. Det var det jag trodde hade hänt när jag såg en annons på 400D
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/11/24 :  08:46:37  Show Profile Send Matrixen a Private Message
...på tal om bakom kameran.... Jag har fotat en del för några år sedan, men med tjejens nya kompaktkamera tar jag jättekassa bilder. Det är som att den flyttar sig en decimeter när jag trycker in avtryckaren. Det händer inte med en systemis.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/24 :  14:25:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kul att läsa att en del tycker att storleker är underbar på 350D/400D
Personligen så är det det största minuset. Jag får inte itll nåt bra grepp på den.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/25 :  02:15:30  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Personligen så är det det största minuset. Jag får inte itll nåt bra grepp på den.


Inverstera i Canon's BG-E3 batterigreb eller den uoriginala från Opteka.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/25 :  23:21:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Räcker inte, Har ett BG till min 10D, DÅ är det lagom. Men vi lämnar det då det är roligare med snack om 400D

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000