HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kalibrerade micar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:51:31  Show Profile Send norman a Private Message
Hej, vilka micar använder ni för att mäta med? Finns det nån billig mic med frekvenskurva att få tag på? Går det att få en egen mic uppmätt nånstans? (helst skulle man haft tag i en mic som går högt i frekvens, kanske 30khz eller nåt)

(får väl bygga en egen bandmic när jag ändå håller på med att bygga en banddiskant..)

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:22:39  Show Profile Send celef a Private Message
Panasonics elektretmikkapslar (WM-6x serien) funkar kanonbra upp till 20kHz, över 20k finns det nog bara Earthworks mikar (M30BX verkar intressant, pluggas direkt in i ljudkortet) för "rimlig peng", för storpengar kan man få ACO, B&K, Larson Davis, ...

sound pollution
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:33:23  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Jag anväder en elektretkapsel från Sennheiser. KE 4-211-2

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:40:52  Show Profile Send celef a Private Message
Det fanns nån "Oliver Friedman" som jag tror sålde en byggsats med denna kapsel, är den bra?

sound pollution
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:43:46  Show Profile Send norman a Private Message
Tackar för svaren!
Vart köper man panasonic eller sennheiser kapslarna? (hittade inte dom på elfa..), hur nogranna är dom?


EARTHWORKS M30 skulle passa perfekt, synd bara att den inte passar min budget för tillfället.. (400dollar...)

Egentligen så har jag en mic men problemet är att jag inte vet frekvensgången på den.. och så faller den troligen av över 16khz..

Edited by - norman on 2002/11/19 17:45:56
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:55:37  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Jag köpte mina direkt från Sennheiser i svergie. Går att beställa på nätet. Jag har inte kalibrerat mina ex, men enligt folk som har, verkar de vara väldigt linjära mellan 40-20kHz. Typiskt +/- 0.5dB. De faller lite i basen. typiskt 2dB vid 20Hz.

Jag jämförde mina kapslar mot varandra och de var mycket lika! Mina panasonic-kapslar har alla haft väldigt "olika" frekvensgång och kännslighet. Rent subjeltivt låter de mycket renare än panasonic wm60, wm61 och wm34. (de panasonic jag har testat)

Tyvärr är de lite dyra. Dubbeltyvärr till och med, då en har pajat för mig :(

Har ingen aning om var man köper panasonic kapslarna i sverige. Jag fick mina från något företag som importerade, men de sålde endast till företag >1000 kapslar.
Digikey i USA har dem vet jag.

__Ont om idéer har jag ont om!

Edited by - Ljudåtervinning on 2002/11/19 17:56:58
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/19 :  18:06:05  Show Profile Send celef a Private Message
Om miken för övrigt är helt linjär så borde inte en lätt avrullning över 16k med en eller två dB spela så stor roll, det är få dämpsatser som kan reglera inom en halv oktav alena (trenden på tonkurvan ser man nog redan under mikens avrullning.

sound pollution
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  18:18:37  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Om miken för övrigt är helt linjär så borde inte en lätt avrullning över 16k med en eller två dB spela så stor roll, det är få dämpsatser som kan reglera inom en halv oktav alena (trenden på tonkurvan ser man nog redan under mikens avrullning.



Problemet är att jag inte vet om den är linjär i övrigt. Sen faller den ganska brant över 16k (tror jag, om inte samtliga diskanter jag mätt på fallit där). Sen skulle jag vilja kunna se effekter av resonanser i bandet på en banddiskant över 20khz.. synd att allt inte är gratis..
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  18:51:41  Show Profile Send norman a Private Message
Ouff kollade priset på sennheiserkapseln.. 1094kr iof är den bra så kan det ju vara värt det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000