HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hur löser man LoudSpeaker LAB 2 utan probe?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/18 :  21:45:30  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
hej på er jag har mätt mäd min egen apparatur inan men nu har jag skaffat mig full variant med kalibrerad mic.men jag får gör knepiga mätningar.typ upp o ner dippar på ca 20 db och så går mina monitorer ner till 2 hz utan att falla så någott är fel
har ni förslag ifall ni testatt

[size=1]driver R.A.L

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/18 :  23:12:52  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by holmgrenstefan

hej på er jag har mätt mäd min egen apparatur inan men nu har jag skaffat mig full variant med kalibrerad mic.men jag får gör knepiga mätningar.typ upp o ner dippar på ca 20 db och så går mina monitorer ner till 2 hz utan att falla så någott är fel
har ni förslag ifall ni testatt


inge alls kanske jag skrier för fel
jaja jag spanar vidare


[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:02:59  Show Profile Send marens a Private Message
Har du en förförstärkare till miken?
Är datorns hårvara kalibrerad i mjukvaran?
Vet inget om ditt program tyvärr.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:34:30  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by marens

Har du en förförstärkare till miken?
Är datorns hårvara kalibrerad i mjukvaran?
Vet inget om ditt program tyvärr.


japp jag har kalibreratt ljudkort o förstärkare micken är fantom matad med ett bateri i lådan som kommer till ..jag får väll ta o bygga mig en probe

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/11/19 :  09:26:37  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by holmgrenstefan

quote:
Originally posted by marens

Har du en förförstärkare till miken?
Är datorns hårvara kalibrerad i mjukvaran?
Vet inget om ditt program tyvärr.


japp jag har kalibreratt ljudkort o förstärkare micken är fantom matad med ett bateri i lådan som kommer till ..jag får väll ta o bygga mig en probe



Jeg bruker heller ikke dette programmet, men tipper dine målinger er gjort uten gating. Gating gir deg mulighet til å måle uten at rommet vil påvirke målingene dine nevneverdig.

Når du kjører målinger, hvordan høres lyden ut i høyttaleren??!! Korte pulser, sinustone eller bare "sus". Om det bare er korte pulser, måler du med gating. I programmet kan du sansynligvis justere åpne/lokketiden. Jo lenger lokke tid, jo mer er rommet med i målingene.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:12:37  Show Profile Send Nagref a Private Message
Så brukar LSPLab bete sig för mig också. Noll i repterbarhet dessutom! Nej det går bort.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/19 :  12:13:04  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Så brukar LSPLab bete sig för mig också. Noll i repterbarhet dessutom! Nej det går bort.


nagref hardu köpt lab eller kör du på demo varianten?
jag har testatt både brus å pulls öite av varje..

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:10:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ingen demo här inte. Har boxen som tillhör men jag har inte fått det hela att fungera tillfredställande på någon dator. Tyvärr för annars verkar det vara rätt lätt att använda. Till skillnad från speaker workshop. Fast det senare verkar vara mycket bättre när det gäller repeterbarhet. Åtminstone i de datorer jag har testat. JustMls eller vad det heter (det som följer med LSpCad) har jag inte testat men är lite sugen.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:04:20  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Ingen demo här inte. Har boxen som tillhör men jag har inte fått det hela att fungera tillfredställande på någon dator. Tyvärr för annars verkar det vara rätt lätt att använda. Till skillnad från speaker workshop. Fast det senare verkar vara mycket bättre när det gäller repeterbarhet. Åtminstone i de datorer jag har testat. JustMls eller vad det heter (det som följer med LSpCad) har jag inte testat men är lite sugen.


om du går in på menyn inställningar på menyn mätning under fliken mls
där kan du repetera 512 för vadera mätning jag kör på 5.kör du på probe mätning då ?

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:28:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag använder inte det längre... Den (boxen) är nedpackad och programmet försvann ur datorn vid hårddiskkraschen i somras och har inte installerats om.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:40:32  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Jag använder inte det längre... Den (boxen) är nedpackad och programmet försvann ur datorn vid hårddiskkraschen i somras och har inte installerats om.



aj aj det var illa

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:33:37  Show Profile Send celef a Private Message
Jag håller med, LLAB är "lite" hopplöst, men prova att bara mät på ljudkortet och kanske andra linjekällor och se hur de uppför sig med olika fönsterlängder, MLS-längder, sinus, svep, spik, samplingsfrekvenser, ...

Proba är alltid att föredra, även bara ljudkortet.

sound pollution
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/19 :  18:48:03  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Jag håller med, LLAB är "lite" hopplöst, men prova att bara mät på ljudkortet och kanske andra linjekällor och se hur de uppför sig med olika fönsterlängder, MLS-längder, sinus, svep, spik, samplingsfrekvenser, ...

Proba är alltid att föredra, även bara ljudkortet.


jaja.jag har finläst nu lita av mannualen och kom framtill att när jag åkte till butiken å handlade så skulle jag besåka tv gubben som reparerar så jag köpte miog ett motstånd på 47k ohm så skall man balansera förstärkaren till ljudkortett via en dämpning på ca 20 db
och då kommer det tydligen att fungera med goda resultat..jag jorde som ni sa å testa med en rak kabel någrannare för att få en bra inställning mitt ljud kort stödert 24 bit å allt annat emuleras .så jag har nu i allafall fått det å gå rakt upp till 15khz +-0,5 db kanske det kommer att går bra det me.vi får se. tack iallafall.
i övrigt ser programmet ut å vara gör kompetent

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000