HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska en strömrenare dra ström?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/25 :  11:39:03  Show Profile Send esl a Private Message
Tillåt mig le...
"Vill du minimera effektuttaget från din Thor, kan du ju alltid koppla ur den blå lysdioden på fronten. Men det är nog ytterst marginellt."
Med tanke på att en diod drar ca 0.04W som motsvarar en ström i vägguttaget på 0.00019A eller 0.19mA

Den kapacitiva strömmen i i filtret själv är högre.

För att svara på din fråga!
Ja ett nätfilter drar ström, även ett passivt filter.
Dels ligger det en resistans på 1MOhm samt en kondensator parallell över ledningarna.
Kondensatorns uppgift är att kortsluta högfrekvens RFI och motståndets uppgift är enbart att dra en lite liten ström för att ladda ur kondensatorn när du kopplar ur filtret ur vägguttaget.
Eftersom man kommer åt stiften på proppen när den dras ur så vill man ju inte riskera att nån laddar ur en kondensator med över 320 volt i toppspänning! Jo det är 230 volt i vägguttaget men toppspänningen sinus är 325 volt ungefär..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/25 :  14:30:19  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Tack för era faktauppgifter esl, Jamo och freann....

Jag anser det nog klarlagt nu att de drar viss liten ström (som hamnar på elräkningen), men inte så mycket att det ska behöva avskräcka från att skaffa en passiv strömrenare. Att släcka dioden för att spara ström är nog att ta i, dock.. ...möjligen vill man bli av med störande blåljus, men det kan ju ske med en tape-bit eller Tip-ex över ljusöppningen...

Effekten av en strömrenare just hemma hos mig med de grejer jag har var mycket positiv. Jag har ju inga kraftiga slutsteg som plötsligt slukar ström, så jag behöver inte ens vara särskilt rädd för de dynamikbegränsningar som visst ibland kan märkas på vissa renare. Men ändå vill jag naturligtvis inte att den renare jag till slut väljer har sådana negativa effekter. Den ska bara vara positiv!!

Jag har dessutom ett ganska "stört" elsystem som jag inte kan påverka, eftersom jag bor i hyreslägenhet. Så vad julklappen till mig själv blir i år är nog ganska klart!

Tack för hjälpen alla som har bidragit med inlägg..

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/11/25 :  14:55:28  Show Profile Send Jamo a Private Message
Sen kan man ju fundera på om man verkligen behöver en nätrenare. Har nyss köpt en Noise Harvester, ibland kan den blinka som tusan (antagligen en avfuktare som sänder ut "kryll" på nätet) men oftast är där inte en blink på långa tider. Känns som att nätrenare är en sån sak som bör provas på plats innan man gör affär.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/25 :  15:07:30  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har provat, Jamo ...

Edit ...strömrenare av typ som första inlägget beskriver, alltså!

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal

Edited by - ulfsan on 2006/11/25 15:09:16
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/11/25 :  15:28:43  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag vet..., jag uttryckte mej lite klumpigt, 'rschäkta. Jag avsåg inte att anspela på dej ulfsan, utan bara en allmän reflektion. Det här med nätrenare har legat med i bilden länge i vår hifi-resa, och fick stark näring på Arken-mässan, då ett par utställare talade sig innerligt varma för nätrenare. Jag var då helt inställd på att skaffa en, men nu har jag emellertid ändrat uppfattning igen, och efter Noise Harvestern får de faktiska behoven styra ev. ytterligare uppgraderingar.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/11/26 :  20:28:54  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Det var någon som i denna tråd tidigare nämnde att man kanske kunde få bättre resultat ifall man skulle dra en kabel direkt till skåpet från lyssningsrummet. Finns det någon som har gjort detta, och isåfall, med vilka resultat?

Har själv provat ett antal nätfilter; alla har förbättrat ljudet på sitt sätt, men hittils har jag inte hittat en modell som inte skulle påverka dynamiken alls.

I kommande rum (under konstruktion) är tanken att dra en alt. två LoRad-kablar direkt till skåpet och sen använda dessa endast för 2-kanalssystemet (via Furutech väggkontakter). Jag tror att detta borde ge en avsevärd förbättring...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/11/26 :  21:32:11  Show Profile Send CC a Private Message
Yepp, du tror rätt o riktigt enligt mina erfarenheter. Jag har dragit dedikerad kabel från skåp till anläggning. Med mycket goda resultat!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/27 :  20:43:35  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Här kommer lite bilder på Agile Clear 3f.

Agile har 3 typer av strömrenare:
- Agile Clear cd är en passiv strömrenare med överspänningsskydd och uttag för två digitala komponenter. Kan belastas med 5A/230V.
- Agile Clear 3f är en passiv strömrenare med överspänningsskydd och uttag för 4 digitala och 3 analoga komponenter. Kan belastas med 16A/230V.
- Agile Clear 3f Silver är samma konstruktion som Clear 3f men med internt silverkablage.
Det finns olika tillval av anslutningskablar och avisoleringsfötter.

På denna modell sitter en 16A/230V IEC-brunn (amerikansk modell alltså).

All elektronik är ingjuten i en massa som liknar bitumen. Bilder inifrån säger inte så mycket alltså.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/27 :  21:21:05  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ja, det var bra beskrivet och otroliga bilder som vanligt Calle! Och den gjorde ju att min anläggning lät fantastiskt när den var hemma här och gästspelade för ett par veckor sedan .

Eftersom den fick ett sådant genomslag återuppväcktes mitt intresse för strömrenare (som legat på is ett tag). Ljudet blev distinktare och med bättre svärta och någon tendens till dynamikbegränsning märktes inte, eftersom jag inte har några strömslukande slutsteg el dyl. Måttliga störningar från nätet verkade rensas bort, men sambons extremt störande symaskin klarade den inte av!!

Och mätningarna av elförbrukning som skedde efteråt hade ju inget fog för sig, så nu är det bara att hoppas på tomten .

/ Ulf

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/11/27 :  21:33:49  Show Profile Send freann a Private Message
Vad kostar en Agile Clear 3f? Högst intressant!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/27 :  21:35:25  Show Profile Send ulfsan a Private Message
14 kkr har jag fått besked om....

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/27 :  21:58:13  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
sambons extremt störande symaskin
Undrade vad i h..te ulfsan höll på med sist jag var där. Han for ut och började sy trodde man. Sanningen var att han skulle testa om syåbäket störde genom även denna strömrenare.

Och huva vad Janssons frestelse var god...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/11/27 :  23:12:02  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Gjorde den det Calle ?? Snygga bilder som vanligt!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/28 :  20:33:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Det försvann inte helt, men jag tror ulfsan sa det lät lägre. Det var ingen som sydde innan vi kopplade in den

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000