HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska en strömrenare dra ström?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/19 :  20:16:45  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag tänker skaffa mig en strömrenare av ”den nya typen”. Jag menar ”typ” Nordost Thor (ny över 30000:- / beg för ca 15000:-), Isotek Sigmas (för ca 15000:-) eller Agile Clear 3f (för ca 14000:-). Inte en enklare nätlist eller ett nätfilter och inte heller en stor bumlig skiljetrafo som brummar och drar ström… Utan en strömrenare!

Jag trodde att en strömrenare bara aktiverades när någon enhet kopplades in och att själva strömrenaren jobbade ”passivt” som ett slags mellanled i leveransen av ström. Men nu i helgen har jag provat strömrenaren från Agile med mycket positivt resultat vad gäller ljudet. Mycket distinktare och bättre bas och bättre svärta i ljudet är väl det tydligaste som märktes direkt. Jag blev nyfiken på just om strömrenaren drog ström och kopplade därför in en mätare från Classe O. Den visade på ca 45 VA (Watt) i förbrukning för enbart själva renaren. Och det medför ju viss kostnad. Men det gör ju inget om enheten jobbar och gör skäl för brödfödan; dvs förbättrar ljudet….

Ändå blir jag väldigt nyfiken… Vad är det som gör att en strömrenare drar ström? Ska den göra det egentligen? Hur fungerar den?

Någon som vet?

/ Ulf

Kabeldebatt undanbedes vänligen men bestämt!

Edit: Förtydligat beteckningen på produkterna

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/11/20 10:21:52

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/19 :  20:20:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Tjaa, en vanlig sketen mobilladdare som sitter i uttaget utan någon mobil inkopplad drar också ström...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/19 :  20:29:04  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Kontrollmätte min Nokia-laddare. Resultat 0 VA. Min sambos Samsungladdare. Resultat 0 VA. Som extrakoll en läslampa med glödlampa på 150W tillfälligt inskruvad. Resultat 131 VA....

Noll är naturligtvis inte exakt riktigt, men MYCKET kan det inte vara de drar...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/11/19 :  23:44:48  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Det är väl bara att känna på dem. Många laddare av den nya, lätta sorten blir ju inte det minsta varma när de inte används och drar ju då heller knappt någonting. En del känns ju direkt att de måste dra en hel del, värmen de utvecklar får man ju inte gratis.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/20 :  08:40:28  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Agile strömrenare var mycket tung och utvecklade ingen värme som kändes. Men den drar ström (även utan några enheter inkopplade) - 45 Watt ca... Frågan är varför och hur en renare av denna typ fungerar?

Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/11/20 :  12:20:56  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jag e oxå mkt intresserad av hur man "renar" strömmen...
laddar man upp ström i ngt och sedan skickar den "uppladdade" strömmen under mer kontrollerade former, eller?

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/11/20 :  12:56:09  Show Profile Send Munge a Private Message
Lite off topic kanske: Jag har alltid tyckt att kvällstidningarnas larm om strömslukande standby-apparater har varit larvigt. En watt eller två hit och dit spelar väl ingen roll ... Sen kopplade jag in Clas Ohlson-mätaren till min Panasonic 42" plasma i standby-läge. Resultat? 30 W!
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/20 :  13:03:40  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Frågan man ställer sig är: Kan strömrenare som betingar dessa priser vara värda pengarna rent ljudmässigt? Kanske beror på var man bor samt vilken anläggning man har. Jag hade nog INTE köpt en sådan utan seriösa tester innan...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/11/20 :  13:16:37  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag kan bara tala för mig själv med min agile. Men med cd:n inkopplad är det väldigt stor skillnad. Släpper mer från högtalarna och svärtan blir märkbart bättre. Fokuset blir också mycket skarpare.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/11/20 :  13:34:34  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Ett par frågor om Agiles nätrenare dyker upp i min skalle när jag läser tråden:

När ni skriver om erfarenheterna av strömrenare från Agile - är det Cler-CD eller någon av Clear 3f-varianterna som Ulfsan nämner? Eller är resonemangen generella för Agiles nätrenare?

mvh/ Jörgen G

edit: stavning och förtydligande

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/11/20 13:37:18
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/20 :  13:53:50  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har editerat in att det handlar om Agile Clear 3f (kopparvarianten) i mitt första inlägg nu...

...men frågan gäller ALLA strömrenare av denna typ som nu dyker upp... Drar även NO Thor ström? Hur är det med Isotek Sigmas? Finns det andra av denna typ på marknaden? Drar de ström?

Edited by - ulfsan on 2006/11/20 14:02:37
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/11/20 :  15:22:44  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jag blir lite konfunderad (jag är dock tekniskt handikappad)och måste ställa följande fråga (nog dum):
"Huvudströmkabeln" (alltså den ledare som kommer utifrån och går in i proppskåpet): skall man egentligen inte ta strömmen direkt från denna till sin stereo (ngn form av bygling INNAN skåpet)och sedan låta den gå ren till överspänningsskydd/strömrenare, utan att blanda in massa skitkablar i skåpet?
E jag ute på hal is och kommer bränna ner hela huset nu?

*hoppas jag inte går OT på dig nu Ulf!?

P. J. O'Rourke

Edited by - short_cuts on 2006/11/20 15:24:01
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/20 :  21:38:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Är det någon slags "reservoir" som fyller upp dessa strömrenare när man kopplar in dem? Hur långt tid tar det isf att tanka dem från en 10A säkring? 5 sekunder eller 10 minuter?

Agile är ju byggd för att kunna leverera några tusen watt för den som behöver det. Vet inte om det kan spela in.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2006/11/20 :  21:49:09  Show Profile Send Breddan a Private Message
Det borde finnas någon typ utav bank på så dyra filter för det kan väl förkomma svängningar i nätet. Sedan så drar rent av "alla" ström. Som de små jobbiga blå dioderna som ett exempel ;)

Och med att de billiga laddarna och det drar ström bara de är inkopplade borde ha att göra med krypström i transistorerna. När det ligger spänninga på kollektorn kan det krypa lite ström till basen och bottna transistorna så transistorn leder.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2006/11/20 :  21:56:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
"Huvudströmkabeln" (alltså den ledare som kommer utifrån och går in i proppskåpet): skall man egentligen inte ta strömmen direkt från denna till sin stereo (ngn form av bygling INNAN skåpet)och sedan låta den gå ren till överspänningsskydd/strömrenare, utan att blanda in massa skitkablar i skåpet?

Ja,helst före elmätaren ska man koppla in sig,då kommer du på den grova kabeln som går i...Nehej det fick man inte..Men efter mätaren över en säkring så,

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:10:16  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Aha! den går först in i elmätaren, såklart...
osså en liten säkring...
Tack!

P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:11:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Såja,lugn o fin,får man ju inte göra själv heller..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:34:40  Show Profile Send CC a Private Message
spänningen stiger...
;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/21 :  00:07:37  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag har mailat Agile i Tyskland och fått följande svar:

Indeed if you connect a A-meter you can measure a currency of about 0,25A without another connected devices. The problem is, that the Clear 3f has from his construction a capacity- and coil load which makes it difficult the receive a real measurement result with the A-meter. The difference is the blind- unreal power (hope the correct translation for this special words). In reality the real power consumption of the Clear 3f is between 2-3W; the reason why there is no temperature development even after months of use.

The construction itself is "only" a passive network. No active components inside. The art is to find the correct dimension. With wrong dimension of the components you will have a filter effect, but not for the full frequency respond of your hifi and a very big problem for many mains filters is the bass dynamic. Mostly filters are not able to give an acurancy in the bass respond (dynamic). That means nice tweeter information but very slow bass; in practice inhomogenity in the music reproduction. In this case it is better to use no (poor/bad) mains filter. The full performance of the Clear 3f you can listen with the power wire silver Clear 3f. This wire is also demonstrating the importnes of the mains wire quality.

Because the needed key components of Clear 3f are not on the free market available, the parts were exclusivly manufactured for us. The result is very nice detail reproduction, reduction of agressive sound, more spatial information, better stability of the sound stage and of cource a good protection of your expensive hifi devices against overvoltage, high frequencies and DC on the mains.

Känns ju lugnande att det i verkligheten handlar om en strömförbrukning på 2-3 W (och att resten beror på att mätaren "blir lurad").

Jag fick faktiskt ett svar med samma innebörd från PL Audio gällande Isotek Sigmas; nämligen att den drar ström, men väldigt lite... Nordost har ännu inte hunnit svara (jag har mailat Audionord också)...

Så någon av dessa renare MÅSTE jag nog inhandla, nu när jag hört hur mycket bättre det kan låta med en sådan inkopplad (på ett tillräckligt bra system - se min profil ).../ Ulf

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/11/21 :  06:36:24  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Jag tänker skaffa mig en strömrenare av ”den nya typen”. Jag menar ”typ” Nordost Thor (ny över 30000:- / beg för ca 15000:-), Isotek Sigmas (för ca 15000:-) eller Agile Clear 3f (för ca 14000:-). Inte en enklare nätlist eller ett nätfilter och inte heller en stor bumlig skiljetrafo som brummar och drar ström… Utan en strömrenare!

Läser man texten från Agile framgår det rätt tydligt att det bara är frågan om ett nätfilter (passivt).
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/11/21 :  08:44:37  Show Profile Send ILLY a Private Message
"The difference is the blind- unreal power (hope the correct translation for this special words)."

Skulle väl tro att det är skenbar effekt han menar. Detta stöds också av att du berättar att din effektmätare använder sig av enheten VA och inte Watt, som är enheten för aktiv effekt. För mer info:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skenbar_effekt

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/21 :  08:57:19  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Läser man texten från Agile framgår det rätt tydligt att det bara är frågan om ett nätfilter (passivt).
Skulle Agile Clear 3f skilja sig från NO Thor eller Isotek Sigmas i detta avseende, tro?

Att de kallas strömrenare har jag nog uppfattat som att de inte fungerar som traditionella nätfilter....

De är ju ganska nya på marknaden, men Thor har ju funnits ett tag och har fått mycket positiva recensioner och "Awards".... Att Agile verkligen förbättrar ljudet hemma hos mig är det ingen som helst tvekan om. PL Audio sålde slut på de Sigmas-renare de tagit in på en vecka!

Stort intresse och nöjda konsumenter vad gäller dessa produkter kan alltså konstateras. Naturligtvis är det inte den första enheten man skaffar till sin anläggning; om inte annat med hänsyn till priset och de prioriteringar man oftast måste göra. Men till slut hamnar man där och upptäcker kanske att anläggningen kan lyftas ytterligare (ungefär som att skaffa bättre kablar; speciellt nätkablar)....

/ Ulf

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/21 :  08:59:01  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
din effektmätare använder sig av enheten VA och inte Watt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skenbar_effekt
Tack för den tråden, Illy.... Vet du om den reaktiva/skenbara effekten hamnar på elräkningen eller om det bara gäller den aktiva effekten?

Edited by - ulfsan on 2006/11/21 09:06:45
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:56:34  Show Profile Send Jamo a Private Message
Som privatperson betalar man enbart för den aktiva effekter, den reaktiva effekten pumpas runt utan att åstadkomma något annat än lite extra värmeförluster i ledningarna. Företag med stor konsumtion av reaktiv effekt kan däremot få betala för den reaktiva effekten, eftersom den kan kräva att matningarna (transformatorer, ledningar) behöver dimensíoneras upp.

Ang. strömrenare så finns det typer som är mer än passiva filter, de är små "kraftverk" som själva genererar en ren och stabil 50 Hz-spänning av det "skräp" som kommer från vägguttaget. Jag tror att t.ex. Transparents större modeller jobbar på det viset.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/11/21 :  18:07:14  Show Profile Send freann a Private Message
Det är endast PS Audios PowerPlant som regenererar ström. "Alla" andra är olika former och kombinationer av passiva filter. Transparent filter är passiva. PS Audios Power Plants drar väldigt mycket mer effekt än de genererar kan tilläggas...
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/22 :  10:48:18  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Har nu fått svar från Audionord också:

Nordost Thor är i det närmaste passiv, men kretsarna i den strömförsörjs. Dock handlar det om mycket låga strömmar. Den är mer en samordnare, som tar pulsen på de inkopplade nätdelarna (i de apparater som är inkopplade till Thor), och synkroniserar så att de får en vågtopp respektive vågdal precis samtidigt, och därigenom inte fasar ut varandra. Kvaliteten på strömmen som levereras till dina tillkopplade apparater är betydligt bättre också, vilket gör att de arbetar effektivare. Ofta kan man märka att en förstärkare som brummar mekaniskt i trafon via vanliga el-jacket, blir helt tyst (mekaniskt alltså) när den kopplas till en Thor. Därigenom arbetar den bättre, och drar faktiskt mindre ström.

Vill du minimera effektuttaget från din Thor, kan du ju alltid koppla ur den blå lysdioden på fronten. Men det är nog ytterst marginellt.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000