Author |
Topic |
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 20:05:40
|
f95.Jo, en lång i sammanhanget, men det är vid 3kA, vet inte vad tiden är för 300kA, den är kortare, men sannolikt inte i ns området. Men, nätet har väl en induktans som motverkar snabba förändringar så du lär inte se såna strömmar i ditt uttag om inte blixten slår ner i precis i ledningen utanför dörren väl? Sen är det ju inte så att det är den totala energin i blixten som nödvändigtvis skadar? Det räcker ju med att det blir ett överslag någonstans, vilket är sannolikt vid flera titotals kV, sen ionizeras luften, det blir en kortis i luften med, sen kan vanlig 220 göra skadan, och där finns det klart mer energi än nödvändigt. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 20:27:14
|
När en katt råkade kliva fel på en 70kV transformator på mitt förr,förra jobb så mätte vi upp en strömspik på ca 45 000 ampere under 0,1 sekunder (sedan slocknade lyset i Visby). /Patrik |
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
Edited by - overhang on 2006/11/19 20:29:21 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 20:46:34
|
Och katten..? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 21:53:09
|
Claes_Ireland: Jo, mitt räknexempel var mest till för att demonstrerara att 300 kA kanske inte är så orimligt som det kan låta när man först hör det, så specarna kan mycket väl vara korrekta. Om det sedan räcker för att skydda mot ett blixtnedslag låter jag vara osagt.
Lite OT men en tidigare kollega till mig lyckades för några år sedan förstöra en väldigt känslig elektrometer (en sensor som mäter laddning) trots att den var extremt väl skärmad och filtrerad. Han tände en ficklampa i samma rum. Den elektromagnetiska pulsen som uppstod då lampan tändes var tillräckligt kraftig för att bränna sensorn.
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 22:27:26
|
Går det överhuvudtaget veta om det var en katt? Den borde väl gått upp i rök i samma veva som gjorde sitt feltramp?
|
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 22:57:59
|
quote: Skulle vara kul att seen finnig OnOff säljare försöka kränga på "Sven Svensson" nån av dessa...
man skulle gärna vilja va en fluga på väggen då....
Jag skulle inte vilja se någon säljare på Onoff försöka kränga på någon dessa "strömrenare". Om det är ett tecken på att Onoff blivit seriösa genom attt börja säja strömrenare, så ser jag gärna att de är oseriösa. |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 23:33:41
|
quote: Jesus matilda villka onödiga siffror! Nog för att en blix är lite starkare än ett 1,5v batteri =D. Ska man ha bra skydd tycker jag att man ska köra med MonsterCables renare. För då ger monster en ersättning utav alla komponeneter som sitter inkopplade. Och de betalar upp till 275.000€ villket inte så många anläggnignar överskrider. Tycker det bara är värt att ha en inkopplad för säkerheten.
Belkins garanti är på $1,000,000...
Belkin själva trycker i huvudsak på själva överspänningsskyddet i produkterna, även om man också nämner att man filtrerar bort "electrical noise".
Belkins förklaringar: • 8750 Joules of Surge Protection. (A higher joule rating reflects longer product life). • 300,000 Amp maximum spike current (A higher amperage rating reflects greater absorption capacity against lightning or sudden dramatic power spikes).
Dessutom ska inte filtren vara "Kamikaze", dvs de ska gå att fortsätta använda efter att ha skyddat mot en kraftig strömspik. Har lite svårt att tro det för de pengarna, det kanske gäller för en "strömspik" på 10A... |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 10:16:16
|
Jag vet inte hur mycket jag skall gå in på detaljer men de rester som fanns kvar visade otvetydligt på att det var en katt, (även om det delvis kan liknas vid en ofulständig kremering). Tänk på att flertalet mäniskor träffats av blixten och överlevt. |
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
Edited by - overhang on 2006/11/20 10:17:30 |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 13:20:26
|
Det kanske bara är nys, men själva idén med olika filter för olika apparater låter tilltalande för en oinsatt som mig:
quote: As you would expect though, the power banks, 6 pairs in total, occupy the majority of the rear panel. Each bank is designed to offer you a specific filter need. The digital filter banks (Banks 01 and 02), have isolated digital filters that are optimized to clean and condition the power to all of your digital components. The digital filters also filter out noise created by digital components such as DVD players and isolate your digital components from connected video, audio and high-current audio components. Bank 03 contains the video components and the corresponding Video Filter, which is an isolated video filter that is optimized to clean and condition power for your video components like your TV or VCR. Banks 04 and 05 are the Audio components, which, you guessed it, isolate your audio components from all of your other components. Lastly, Bank 06, is the High-Current Audio Filter specifically designed to filter out AC line noise while delivering maximum current to power-hungry amplifiers and other high-current audio components.
|
...perspektiv... . |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 14:32:34
|
En liten blänkare bara... Har själv jobbat på Onoff som säljare, är numera på Expert som merchandiser så alla säljare sitter inte med "nollkunskap" utan vissa kan faktiskt rätt mycket...
Håller dock med om att kunskapsnivån på dessa kedjor lämnar mycket att önska i de flesta fall, men kan man förvänta sig att de som jobbar på dessa kedjor har spetskompetens inom Hifi? Knappast va? Tror inte en vanlig bilförsäljare är expert på traktorer och skördetröskor om ni förstår liknelsen...
Dock roligt att de börjar kränga lite mer "seriösa" produkter. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 14:47:44
|
Notera att OnOff endast säljer "strömrenaren" via nätet och inte i någon av butikerna.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 16:04:30
|
hmm, de hade Mark Levinson Det kanske OnOff kan ta med... |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
Edited by - short_cuts on 2006/11/20 16:05:06 |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 16:19:35
|
short_cuts, dom hade ingen ML men mycket bättre kundbemötande...
|
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 17:25:16
|
Hehe, vad har BestSound gjort dig ninja ? Nån länk till några smaskiga detaljer kanske ?
Jag har alltid blivit trevligt bemött där så jag bara undrar ... dom har i allafall inte skällt ut mig för att jag inte köper mina vitvaror i rostfritt |
|
|
MichaelG
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 18:47:46
|
quote: Jag skulle inte vilja se någon säljare på Onoff försöka kränga på någon dessa "strömrenare". Om det är ett tecken på att Onoff blivit seriösa genom attt börja säja strömrenare, så ser jag gärna att de är oseriösa.
Lustigt, jag slogs precis av samma tanke...
//Michael |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 19:09:35
|
quote: En liten blänkare bara... Har själv jobbat på Onoff som säljare,
Hehh. quote: Håller dock med om att kunskapsnivån på dessa kedjor lämnar mycket att önska i de flesta fall,
Puhh.. quote: Jag skulle inte vilja se någon säljare på Onoff försöka kränga på någon dessa "strömrenare". Om det är ett tecken på att Onoff blivit seriösa genom attt börja säja strömrenare, så ser jag gärna att de är oseriösa.
det är klart att man inte blir seriös för det. Ungefär som t.e.x Mekonomen skulle börja sälja lustgas.. Ingen som jobbar på Mekonomen här va?
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 19:30:21
|
Ni får ursäkta en möjligen korkad fråga.
VARFÖR är ett företag som onoff. Med sin medvetna lågprismarknad som företagside... med där inräknat låglönesäljare av "kassörtyp".. Ja varför är dom att anse såsom "oseriösa" på det dom har förutsatt sig att göra o vara..
Ja varför?? Onoff har väl knappas någonsin utgett sig för att vara något annan än dom är..
Att dom sedan börjar ta in strömsaker som kan säljas till hifi folket. men även till den stora kundgruppen som håller på med datorer o mutimedia är väl knappast konstigt.. Det är väl snarare att anse såsom en självklar marknadstrategi enbart... DVS eftermarknad till datorer mutimedia mm.osv..
Att då välja att sälja via nätet är självklart ett bra val. Då slipper dom utbilda folk i butikerna överallt i en sak dom ändå aldrig skulle ha kompetens för oftast.... Och kan ha en eller några få där man säljer som kan svara på ev frågot... osv osv...
Så enkelt ser jag detta...
Däremot är man ju nyfiken som sjutton på hur dessa strömrenare är...Om dom är som vanligt eller om dom faktiskt är bra... Hoppas snart någon köper en och jämför med nån annan exklusiv dylik mojäng...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 19:39:21
|
Ja,och det hör väl vem som helst att HD600 låter bättre än t.e.x the plugg,det är ju bara att plugga in och lyssna.. |
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 20:09:49
|
Bra Mayro!!!
Jag kan säga så här att jag jobbar på onoff
Jag håller med om en del grejer här faktiskt, men en liten tanke/sanning bara.
Så här är det i våran butik då vi inte är sådan stor butik.
Jag som säljare har ansvar för t.ex avdelning "brunt" vilket innefattar tv,data,stereo. Då är det mitt "område" jag har inte fått något utbildning på de andra områderna och det är där det hela brister tyvärr.
Många gånger får man ta kunder på andra "avdelningar" och det är inte alltid man kan allt som kunderna vill veta. Men herregud gott folk det är inte värre än att man tar reda på det eller hur
Finns inte en channs att man ska vara expert på allt som finns i butiken, inte med den utvecklingen som är samt alla nya produkter som kommer hela tiden.
Sen så kan man ju faktiskt ta och läsa på lite de dagar det är lite lugnare i butiken, så att man inte är helt borta när en kund frågor något om en grej på en annan avdelning.
quote: Har on/off blivit seriösa?
Är gräset grönare på andra sidan |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
Edited by - Snoop on 2006/11/20 20:13:29 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 22:56:58
|
Ang nätfiltret... Det innehåller ett litet gasurladdningsrör som ENDAST verkar vid en överspänning som skapar överslag inne i urladdningsröret. En liten komponent som kostar ett par kronor. Observera att denna störningsätare i princip aldrig aktiveras! Inte så att den inte är bra att ha, för den kan verkligen rädda känslig elektronik mot överslag i VISSA fall återkommer till det.. Men du kommer inte att höra någon som helst skillnad bara för att det ligger ett gasurladdningsrör parallellt med din nätsladd!!
Och då till "vissa fall" jo... röret kommer att släppa förbi en hel del spikar även om den aktiveras och tar den största energimängden (upp till 300kA under någon nano sekund typ) det skall gärna till en varistor också samt gärna drosslar och X-Y kondensatorer. Först då har man ett skydd för både högfrekvens samt för spänningsspikar samt åskskydd.
Har för övrigt varit på Livetsord möten och har bara gott att säga om dem. Känner inte till kopplingen till OnOff men hoppas att det går bra för båda!
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 23:03:26
|
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 11:53:38
|
Jag undrar bara: Måste dessa Belkin apparater vara kopplade till ett jordat uttag för att fungera eller fungerar de även med ojordade?
Vore tacksam om någon kunde reda ut detta!
mvh
Stefan |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 12:23:46
|
esl: Har du testat detta "filter" från belkin
Jag ska försöka ta hem en till vår butik så att jag kan testa den tilsammans med HiFi Norr vi får se hur det går. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Topic |
|