Author |
Topic |
Jazz
Member
930 Posts |
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/11/06 : 14:41:57
|
Du som hade en sån bra spelare! CD5x är en av mina favoriter under 40kkr!!!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
Henrik Nilsson
Member
455 Posts |
Posted - 2006/11/06 : 16:05:13
|
CEC 3300R kanske kan vara något? Säljs av www.creative-audio.se
Lycka till i jakten.
MVH Henrik. |
Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs |
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
Posted - 2006/11/06 : 18:26:44
|
Manga x: Mmmmm cd5x är ruggit bra... Men i min iver att skaffa bättre förstärkare så vart även cd,n bort bytt. Tanken vart då att byta upp mig i cd väg oxå men plånboken tillsammans med en trolig fuktskada i badrummet gör att dyr cd får vänta.
Henrik N: vet du var man kan hitta mer info om den spelaren? |
Följ https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
|
|
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2006/11/06 : 19:43:17
|
Cairn Fog v2 är en riktigt fin balanserad CD. Sterophile gav den en riktigt bra recension och den hamnade på "recommended components"-listan. Den är ännu bättre med den s.k. "soft"-modulen, dvs 24/192 upsampling.
*EDIT* har tagit bort irrelevant information Ursäkta herrar moderatorer, skall skärpa mig
Cheers / stargazer |
Edited by - stargazer on 2006/11/09 09:12:53 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 12:09:11
|
Du kanske bör fråga dig själv varför du vill ha balanserat egentligen. Balanserat är till för att få en undertryckning av instrålade störningar när man använder långa signalkablar. Det är helt onödigt om du ska dra en 1m lång signalkabel mellan en CD-spelare och en förstärkare.
Det skulle jag kalla för suboptimering. Visst det ser fräckare och proffsigare ut och det går att koppla i/ur hur många gånger som helst utan att kontakterna slits men jag tvivlar på att man vinner något på det ljudmässigt. Det är ett typiskt fall där man skapar sig ett problem som egentligen inte finns utifrån en färdig lösning.
Man har betydligt mycket mer att vinna på att hitta en bra och välljudande apparat. |
Edited by - marens on 2006/11/09 12:10:02 |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 12:59:34
|
marens: Av någon anledning, jag vet inte vilken, låter vissa cd-spelare och förstärkare bättre kopplade balanserat. Beror kanske på att de är konstruerade att kopplas så.
|
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 13:10:57
|
En förklaring kan vara att man får en starkare utnivå via de balanserade utgångarna. Det är extremt viktigt att man nivåmatchar när man gör sådana jämförelser.
Varför skulle man konstruera en apparat att låta bättre kopplat balancerat? Det skulle ju innebära att man i praktiken konstruerat de obalancerade utgångarna att låta onödigt dåligt. |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 13:55:25
|
quote: En förklaring kan vara att man får en starkare utnivå via de balanserade utgångarna. Det är extremt viktigt att man nivåmatchar när man gör sådana jämförelser.
Så kan det ju vara, jag vet inte. Har inte lyssnat nivåmatchat.
quote: Varför skulle man konstruera en apparat att låta bättre kopplat balancerat? Det skulle ju innebära att man i praktiken konstruerat de obalancerade utgångarna att låta onödigt dåligt.
Ingen aning faktiskt. Bara förmedlade de lyssningserfarenheter av detta jag har. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 13:57:47
|
Vissa tillverkar tror stenhårt på balanserat, finns många exempel, de låter nog generellt bäst i balanserat läge, eftersom apparaten internt är balanserat uppbyggd. Har däremot märket balanserade ingångar, men inte balanserad uppbyggnad, somliga rotel till exempel, då låter det ju bättre med en icke balanserad signal. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 14:49:36
|
quote: Vissa tillverkar tror stenhårt på balanserat, finns många exempel, de låter nog generellt bäst i balanserat läge, eftersom apparaten internt är balanserat uppbyggd. Har däremot märket balanserade ingångar, men inte balanserad uppbyggnad, somliga rotel till exempel, då låter det ju bättre med en icke balanserad signal.
Just så här har jag också uppfattat saken. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 15:19:44
|
Alltså det där med internt balanserat uppbyggda apparater är ju ännu mer flummigt. Poängen är som sagt att själva överföringen (sladden) ska skyddas från instrålade störningar där det är kritiskt. I mottagaränden så gör man ju signalen obalanserad igen för att släcka ut störningarna.
Om man gör en helt balancerad konstruktion med dubbla signalvägar så riskerar man ju att istället introducera störningar där iom att kretsarna inte går att sätta lika nära varandra och ha samma toleranser som ledarna i en sladd.
Skulle man göra en helt balancerad signalkedja så skickar man ju alla störningar rakt ner till högtalarna där de ska släckas ut (en högtalare kan ses som en difförstärkare). Då har de ju kunnat gå genom hela kedjan och påverkats på sitt håll i de separata kretsarna. Det är ju smart... Slöseri med komponenter och energi till igen nytta. |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 17:07:56
|
marens: Det du skriver stämmer säkert, men vid lyssningsjämförelser är det ändå uppenbart att vissa cd-spelare och förstärkare låter bättre kopplade via sina XLR än via RCA. |
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2006/11/09 : 19:30:03
|
Jag skulle vilja rekomendera en Thule DIGIT som jag anser vara mycket underskattad. Välupplöst med bra driv. Cairn Fog med Soft är raka motsatsen. Varm och mycket musikalisk. Bra val båda två men låter olika. Lyssna.
Lycka till // |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 08:27:28
|
CEC 3300R ska tydligen vara riktigt bra för pengarna, Japa´n byggd i Kina.....
HiFi&Musik ska komma med en test av den snart, Iof så vad dom skriver har jag aldrig lagt så stor vikt vid.... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 09:49:44
|
Den förstärkare så nu står hemma har jag läst mig till att den trivs bäst med balanserad signal. Om det är sant eller inte kan inte jag svara på än men Musse80 kan mer om det än vad jag kan då det är hans gammla stärkare så nu står hemma hos mig!
Nog med ot nu! Det lutar åt en billig Marantz spelare med rca tillsvidare. Till våren ska det testas lite bättre spelare. |
Följ https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
|
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 10:32:50
|
Jazz:
Vad har du skaffat dig för förstärkare? Det kan underlätta för oss att veta till vad vi rekommenderar cd-spelaren.
"Nyfiken i en strut"
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 12:25:54
|
Hejsan!
Loopen skrev: "Varm och mycket musikalisk."
Försöker inte vara rolig, men hur låter en cd-spelare som är omusikalisk? Och i så fall hur bedömer man det? Kan man få ett exempel på en omusikalisk spelare?
|
Mvh Thomas |
|
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 12:32:23
|
x2000, med all respekt, men tillför ditt inlägg verkligen något viktigt till trådens huvudtopic "Bra, billig och Balanserad CD-spelare"?
Vad gäller "balanserad konstruktion" är min åsikt enkel - låter det bättre, är det bättre.
En del komponenter låter i mina öron bättre balanserat än obalanserat. Varför vet jag inte, men för mig är lyssningsintrycken viktigast. Två av mina tidigare förstärkare (Krell KAV-400xi och Pathos New Classic One) samt en CD (Cairn Fog) upplever åtminstone jag att de låter bättre balanserade. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 12:39:05
|
Tar mg friheten att göra ett litet inhopp: quote: hur låter en cd-spelare som är omusikalisk?
Klinsk återgivande av ettor och nollor, även sedan de blev konverterade från digital till analog signal. quote: Och i så fall hur bedömer man det?
Det är en subjektiv bedömning. Samma CD-spelare kan vara både musikalisk och omusikalisk beroende på olika personer bedömningar utifrån egna preferenser, använd kringutrustning och akustisken i lyssningsrummet. Samma person kan till och med göra olika bedömningar av samma CD-spelare under olika förutsättningar. Oftast är emellertid de flesta överens om när en CD-spelare är musikalisk. quote: Kan man få ett exempel på en omusikalisk spelare?
Den DVD/Video-kombo jag nu använder (men inte så ofta...) är en djupt omusikalisk spelare. När det gäller rena CD-spelare kan jag inte på rak arm nämna någon som är omusikalisk. Däremeot har jag lyssnat på ett par-tre stycken men inte lagt dem på minnet.
Edit: Kom på en CD-spelare som jag tyckte var omusikalisk. Åtminstone under de omständigheter jag lyssnade på den i en butik i samband med provlyssning av högtalare för cirka tre år sedan: Arcam CD65.
För att svara på Jazz inledande fråga - vet inte? Jag skulle vänta tills jag får råd att köpa något jag verkligen vill ha om man jag kunde stå ut med nuvarande utrustning. (Vilket varken min fru eller jag kan...)
mvh/ Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2006/11/10 12:57:55 |
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 12:48:42
|
Nu skall vi inte göra denna tråd till annat än vad den var tänkt för men tycker Jörgen_G pekar på just rätt punkter.
Ibland kan man stampa takten och ibland så bara man lyssnar. Dålig jämförelse?
Lycka till med letandet Jazz .... // |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 13:04:17
|
Förhoppningsvis är ju musiken musikalisk och då räcker det ju med att släppa igenom ljudet av musiken som finns på inspelningen så bra som möjligt. Då blir ju resultatet musikaliskt. Att resultatet skulle bli mindre musikaliskt av att CD-spelaren gör ett bra jobb med att konvertera 1-orna och 0-orna till den ursprungliga vågformen verkar ju ganska motsägelsefullt. Jag skulle snarare tro att det är precis tvärtom i de fallen att icke-kliniskt återgivande av ettor och nollor förstör ljudet av musiken och därmed potentiellt musikaliteten.
Är det inte lite konstigt att audiofiler gör så tvärsäkra kopplingar mellan subjektiva intryck och tekniska lösningar? Att DVD-spelare låter omusikaliskt. Obalancerade CD-spelare låter sämre än balancerade. osv. Hos mig ringer det en tydlig varningklocka iaf att man kanske inte är helt opåverkad av saker som inte har med själva ljudet att göra utan snarare mycket som är runtomkring, tex pris, märke, features, design, tekniklösningar osv.
För många kanske det inte spelar någon roll om det verkligen beror på ljudet man hör eller inte men när man pratar om ljudet så vill man ju helst att det ska handla om det också.
Just detta att man på förhand siktar på en "dyr spelare" och att man så länge nöjer sig med en "billig" tror jag gör att man hindrar sig själv från att verkligen lyssna på ljudet som det är utan man stirrar sig lite blind (eller i detta fallet kanske lite döv) på prislappen. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 13:35:21
|
marens:quote: Att resultatet skulle bli mindre musikaliskt av att CD-spelaren gör ett bra jobb med att konvertera 1-orna och 0-orna till den ursprungliga vågformen verkar ju ganska motsägelsefullt. Jag skulle snarare tro att det är precis tvärtom i de fallen att icke-kliniskt återgivande av ettor och nollor förstör ljudet av musiken och därmed potentiellt musikaliteten.
Helt rätt marens - klumpigt uttryckt av mig.
marens:quote: Är det inte lite konstigt att audiofiler gör så tvärsäkra kopplingar mellan subjektiva intryck och tekniska lösningar? Att DVD-spelare låter omusikaliskt. /.../ kanske inte är helt opåverkad av saker som inte har med själva ljudet att göra utan snarare mycket som är runtomkring, tex pris, märke, features, design, tekniklösningar osv.
CD-spelaren som jag så olyckligt sålde till en ny - vad det verkar mycket nöjd ägare - var en mycket enkel apparat som inte hade några kopplingar till hög ststua på ngot sätt. Att vår DVD/Video-kombo är omusikalisk är inte enbart mitt intryck. Varken frugan eller sonen kan beskyllas för att ha fastnat i audiofilträsket, men de är rörande eniga om att DVD:n låter anskrämligt vid CD-spelande. Min fru har till och med förbjudit mig att spela musik på den när hon är hemma...
marens: quote: Just detta att man på förhand siktar på en "dyr spelare" och att man så länge nöjer sig med en "billig" tror jag gör att man hindrar sig själv från att verkligen lyssna på ljudet som det är utan man stirrar sig lite blind (eller i detta fallet kanske lite döv) på prislappen.
Jag är själv i CD-spelarköparsvängen för närvarande. I samband med det har jag märkt att det i detta - som i de flesta andra sammanhang - är så att man får det man betalar för. En dyrare CD-spelare låter väldigt ofta bättre än en billigare.
Fast jag håller med Loopen - vi bör inte förstöra Jazz tråd med vårt OT-snack.
/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 13:36:09
|
hejsan
tack för era svar begriper lite mer nu köper nog en Lyngdorf Cd 1 iallafall |
Mvh Thomas |
|
|