HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ta lastbilskort? funderingar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/11/15 :  21:39:19  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej alla.

Det är så att jag ev ska börja på ett helt annat jobb än jag har nu, min största hobby ska bli mitt jobb

Men! Det krävs lastbilskort i det yrket.

Lite funderingar:

Svårt eller lätt "att ta" har haft körkort i snart 15 år. anser mig själv som en bra förare...

Teorin?

Pris?

Jag blir väldigt tacksam om någon kan fylla i lite som har tagit det "nyss" själv.

Mvh /Mikaell.

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/11/15 :  21:55:56  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Detta är vad jag hittade vid en snabb sökning:

Teoriavgift: Tung lastbil 2 300 kr
Körlektion (60 min): Tung lastbil 1 200 kr
Körprov: Tung lastbil 2 000 kr

Alla priser är inkl 25% moms

Avgifter till Vägverket (körkortstillstånd, teoriprov, körprov och körkortstillverkning) tillkommer.

Dock skall du nog kolla upp vad som gäller ang utbildningen. Har för mig att jag läst att det skall bli avsevärt dyrare och svårare att ta lastbilskörkort. Skulle börja gälla vid årsskiftet om jag inte minns fel, dock vet jag inte vilket årsskift (2007 eller 2008).

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/11/16 :  08:40:41  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Inte mycket att tveka på mikaell! jag tog körkort för ganska många år sedan för tung bil och släp och det var också i samband med ett jobbyte. På den tiden fick man dock kraftiga bidrag för den 14 veckor långa heltidsutbildningen mot uppvisande av anställningsgaranti från arbetsgivare.

Tekniken att köra är inte mycket att oroa sig för (även om det är svårt att komma över en del saker man måste lära in) utan problemet stavas nog pengar.

Fast som vi säger inom hifi:n, det svåra är att veta vilken väg man skall ta, resten är bara pengar och det löser sig alltid

lycka till!

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2006/11/16 :  12:08:38  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Vanligt C-kort är inga större problem egentligen, har du vana av att köra lätt lastbil är ju det e plus, att kunna baka med enbart ytterspeglar osv.

CE är det som är något svårare, speciellt ifall man väljer att köra med bil och släp (inte trailer), i mitt fall fick jag backa 5-6 lektioner och köra framåt 2 lektioner. Sen var det klart.

Teorin är inga konstigheter, men ta en teorikurs ifall du tycker att det verkar krångligt. En skillnad på uppkörningen numera är att det ingår en funktionsbeskrivning innan man får börja köra, det kan t.ex. vara att beskriva funktion på bromsar, färdskrivare eller lufttorken. Men det kan också vara att du ska beräkna lastvikter samt axeltryck osv..

Vad ska du jobba med?

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2006/11/16 12:12:15
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2006/11/17 :  07:05:45  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Svågern fick sitt kort betalt genom arbetsförmedlingen. Krävdes att hans blivande arbetsgivare kunde intyga att han skulle få fast jobb om han hade Lastbilskort. Samma sak gällde ett par år senare när han fick långtradarkortet betalt pga att han skulle få fast jobb.

Kolla med din arbetsgivare och arbetsförmedlingen. Kan spara mkt $
/P

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/11/17 :  07:29:10  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Tack för svaren.

Det där med att arbetsförmedlingen betalade, det går väl inte att få om man redan har jobb och ska byta?
Annat är det väl om man är arbetslös, kanske en längre tid?
Kanske kan kollas upp iaf.

Meridian: Jag meddelar det när allt är klart (om det går i lås).

Ny teorikurs börjar visst på onsdag..

Edited by - Mikaell on 2006/11/17 07:30:10
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/11/29 :  10:06:10  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Det verkar "kört" haha... med bidrag till lastbilskortet tyvär men jag har jobbet ändå.
Lastbilskortet ska tas under våren.

Efter nyår jobbar jag som Ljud och Ljus-tekniker på heltid.
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/29 :  11:48:55  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Det verkar "kört" haha... med bidrag till lastbilskortet tyvär men jag har jobbet ändå.
Lastbilskortet ska tas under våren.

Efter nyår jobbar jag som Ljud och Ljus-tekniker på heltid.

Grattis till nya jobbet

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000