HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kamerafråga, om RAW format
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/12/02 :  18:53:10  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Detta syns tydligt med G7:an. Brusnivån är inte bra. Men frun är glad för den så jag kniper igen.......

Artphotography
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/12/03 :  00:11:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag är väldig skeptisk till kompaktkameror med mer än 5-6 megapixel, sensorn är så liten att det blir extremt trångt med 10 megapixel vilket resulterar i högre brus (höger täthet ger automatiskt mer brus). Med tanke på att man faktiskt kan skriva ut A3 med gott resultat från 8 megapixel så känns 10 megapixel mest som en markandsföringsploj.

För några år sedan när jag köpte min Powershot A75 skrev man liknande,att det var onödigt med mer än ca 4megapixel,huuuuga.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/03 :  00:37:50  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
En följdfråga, någon som kan rekomendera en "bra" extern blixt till G7an?


Den lilla
http://www.cyberphoto.se/metz/28cs2.php

Den lite störra
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=430EX


Det är ganska så ofta att uoriginala blixt inte supporterar Canons kamera, vet inte varför, men Canons gör så klart och så skall den lilla Metz ochså göra det, den har nemligen ingen fysisk kontakt med kameran, men verker som en slavblixt, med egen automatik.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/12/03 22:50:28
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/03 :  00:56:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ja och nej, skillnaden mellan 4 megapixel och 8 megapixel är rätt tydlig om man ex. vill förstora upp till A3 men är ganska liten för vanliga 10x15 cm foton. Och skillanden mellan ex. 8 megapixel och 16 megapixel är i praktiken väldigt liten om man inte behöver större kopior än A4. Tänk på att till och med Canons proffskamera 1DN som används av ex. sportfotografer "bara" har 8 megapixel (i praktiken trycks ju deras bilder oftast i tidningar och då sätter tryckpressarna ändå gränsen).

Att så många fler pixlar används för mellan- och storformat beror mest på att de ofta används för att kunna förstoras upp rejält (för att kunna användas på reklampelare och liknande). Samt att fler megapixel imponerar på klienterna förstås

En viktig sak att tänka på att medan utvecklingen på elektroniksidan gått framåt med stormsteg de senaste åren så har inte lika mycket hänt med optiken (av den enkla anledningen att kameraoptik har utvecklats i över 100 år, det går helt enkelt att få det så mycket bättre), det finns ex. många DSLR användare som med gott resultat använder 40 år gamla Zeiss objektiv.

Det spelar ingen roll vilken sensor du har: Optiken sätter alltid gränsen och jag vågar nog påstå att ingen kompaktkamera har så bra optik att den kan använda 10 megapixel fullt ut.
Sigma är faktisk på väg att släppa en 14 megapixel "kompaktkamera" men den använder samma stora sensor som deras DSLR och har ett fast 28 mm objektiv (det går inte att stoppa in en bra zoom i det lilla kameraformatet med en så stor sensor).

Ännu mer OT men faktum är att dagens kamerasensorer faktisk inte är så långt som man kan tro från den teoretiska maximat när det gäller känslighet och brus: En liten sensor kommer brusa mer på höga ISO av den enkla anledningen att antalet fotoner ("ljuspartiklar" inte räcker till och det enda sättet att lösa det är genom att öka sensorarean (vilket ger fler fotoner per pixel).

Det finns fortfarande gott om utrymme för förbättringar men utvecklingstakten kommer sakta ned och kameratillverkarna kommer få hitta på andra sätt att konkurrera så "face dection" och andra sådana finesser kommer nog figurera allt mer i reklamen.

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/12/03 :  09:45:52  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Helt fantastiskt detta forum, spelar ju ingen roll vad man frågar om, här får man svar på allt när det gäller teknik.

Jag håller med om att denna megapixelhysteri inte leder någonvart, utan nu borde kameratillverkarna utveckla nya funktioner och framförallt öka hastigheten/snabbheten på kamerorna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/03 :  10:57:51  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
f95toli --> Jag håller med dig om dom tekniska bitarna vi prater om här, men jag anser att även i det vanliga konsumentsegmentet kan man använda sig av en ökat mängd av pixels.

Jag ser 2 ställen (i stort det samma) där en ökad mängd av pixel kan användas, en digital zoom kanske går att använda en dag (År 2015, nya 150Mpix från Canon har i sin compact serie helt slopat den optiska zoom, den har nu enbart digitalzoom, skrämmande ja, men jag är säker på att kameratilverkarna gerna ser det möjligt i konsumentsegmentet.), och det går i realiteten att använda utsnit av sina bilder, jag har selv ett 6mpix kamera, och det blivar inte snygt om jag inte användar det mesta till den färdiga bilden, tror inte jag vill gå under 2/3 om jag gör bilder som skall ses på min egen skärm (1920x1200). På det här punkten ville jag gerna ha minst en 12Mpix kamera, här kännar jag av en begränsning med mina 6Mpix.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/03 :  11:11:13  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Helt fantastiskt detta forum, spelar ju ingen roll vad man frågar om, här får man svar på allt när det gäller teknik.


Testa att ställa en filosofisk fråga, jag tror även du på det vill få svar, kanske från medlemmar som inte vanligen skrivar som mest här, men även från kända medlemmar som kommer att visa upp nya sidor av sig selva. Men testa, det kunne vära intresant.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/03 :  18:22:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
rip59: Visst går det att använda fler pixlar, men som sagt så är problemet att man måste ha optik som klarar det också; annars kan man lika gärna interpolera upp bilderna till rätt storlek. Tänk på att en sensorn i Canon 1DS (som har 16 megapixel) i realiteten har HÖGRE upplösning än 35 mm film och i de flesta fall så sätter optiken gränsen för vad som är möjligt att upplösa när man förstorar upp en bild tagen med den kameran (även riktigt dyr fast L-optik har oftast för låg upplösning).
Det enda sättet att öka antalet pixlar i en kompaktkamera med bibehåller kvalité är att använda en större sensor och bättre optik (i praktiken fast vidvinkel-optik eftersom så små zoomar inte går att göra). Nämnda Sigma änvänder just denna metod.

150 Megapixel kompakt tror jag aldrig kommer, i alla fall inte med dagens sensorstorlek (och gör man sensorn större så blir kameran också större); även om sensorn skulle gå att tillverka så skulle man behöver använda väldigt låg ISO för att få ned bruset då mängden ljus/pixel blir så liten. 150 Megapixel kameror finns redan men då är sensorn som sagt väldigt stor (och dyr).
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/03 :  19:50:16  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Jag är fortfarende helt enig med dig, men jag tror också fortfarende att dom vill jobba på att få fler och fler pixel i cameran, tänk på vad det kan spara dem för om dom endast skal bygga inn en digitalzoom, dom vill att så mycket som möjligt skall vara elektrisk, där har dom bäst möjlighet till manipulation. At en fast bränvidde är enklare att gör och att chancen för att dem blivar betre än en zoom är jo bara +

Som sagt är vi ente oens, jag tror bara att dom vill forsöka att pressa det så långt som det går, specielt till det helt billiga segmentet kan det troligen användas.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/03 :  20:30:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, men återigen: Vad är poängen med ex. en 12 megapixels sensor om den effektiva "upplösniningen" på objektivet bara är 6 megapixel? (egenligen räknar man upplösning hos objektiv med linjer/mm men strunt samma).
Även fasta objektiv har en gräns och vi kommer med all sannolikhet aldrig se optik som kan ge en effektiv upplösning på mer än kanske 12 megapixel eller så på en liten sensor.
Vill man ha högre upplösning så får man helt enkelt använda en större kamera; det finns ingen väg runt det.

Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/03 :  22:49:52  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Men varför skulle dom inte göra sensorn större om dom får något igen på den kontot, det ser jag inte som någon problem, inte föran kanske att dom blivar störra ån FF till 35mm, och där är lång väg från dom små 1/2,5" till FF. En Minox är inte så vass stor tycker jag så det skulle kunne gå i storlek. Sensorerna kommer att falla i pris när dom inte kan dra mer pixlar ut av en storlek, så brukar det vara inom denna elektroniska värd.

Denna Minox är väl söt, även det inte är den jag menar.
https://www.expeditionexchange.com/minox/minox002%20052.jpg

Men denna mera nya modellen.
http://www.wibergsfoto.se/images/minox/minox_35gl_4002931.jpg



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/03 :  23:14:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo visst går det att göra större sensorer men då blir även objektiven större (objektivstorleken skalar med sensorarean, det är därför ex. Canons EF-S objektiv för liten sensor är mindre och lättare än FF EF objektiv) och då är ju inte kameran så kompakt längre.
Vad gäller optik så har vi ganska bra koll på var gränserna går och så mycket bättre än vad som redan finns går helt enkelt inte att göra.

Tänk också på att "upplösningen" på film inte ändrades på en väldigt massa år och vad jag vet så gick det bra ändå, det är lite lustigt att folk helt plötsligt känner behov av att kunna skriva ut foton i A3 och större. Även en vanlig 5 megapixelkamera ger ju bättre bildkvalité än de kompaktkameror som de flesta använda då film dominerade.







Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/04 :  00:33:30  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Den här är ett vanligt 35mm kamera, den är vel inte speciel stor, det behövs jo inte vara SLR storlek på kameran bara för att det är FF/35mm storlek.

http://www.wibergsfoto.se/images/minox/minox_35gl_4002931.jpg



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/04 :  01:25:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, men det är inte kameran som är problemet utan objektiven (dessutom är väl objektivet på bilden inte direkt litet? Det skulle knappast få plats i fronten på en liten kompaktkamera).

Objektivet på bilden är en 35/2.8, dvs en fast vidvinkel. Längre brännvider kräver större objektiv och vill man ha en zoom så tillkommer fler linsgrupper. De flesta kompakter idag kommer ju upp i långa brännsvider (uppåt 200 mm) mycket tack vare en hög crop-factor (och omvänt så har de ganska dålig vidvinkel).
Att dagens SLR-objektiv är stora beror ju inte på att ägarna gillar att släpa runt på stora, tunga objektiv utan på att det rent optiskt är omöjligt att göra små FF objektiv för långa brännvidder om man vill ha vettig ljusstyrka.

Edit: Leica och andra mätsökare är ju relativt små, men det beror ju på att de så gott som enbart används med fasta normaler. Den längsta brännvidden som används med dem är 90 mm men de objektiven är ganska stora.


Edited by - f95toli on 2006/12/04 01:31:01
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/04 :  02:47:55  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Vad jag tror är jo inget annat än att dom vill fortsätta med att öka pixel, om det så skall vara i en störra sensor, för att till sist att kunna slopa den optiska zoom och endast ha en digital. Och den iden får plats i en Minox.

Och igen, det här är bara till det billigaste segmentet. Men om 10 år vet vi mycket mera :)



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/04 :  09:46:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är nog teknikpessimist i det här fallet. Det är nog sant att de vill fortsätta att öka antalet pixlar, men som sagt så tror jag det är helt meningslöst ut teknisk synpunkt och även om det säkert finns marknadsföringsmässiga skäl så skulle nog som sagt kamerorna oundvikligen ha så många andra nackdelar att de skulle bli svårsålda av den anledningen.

Tänk bara på datorvärlden, i över 30 år så har det varit ett race för att öka hastigheten på processorerna. Nu har tillverkarna börjat "gå in i väggen" för vad som är tekniskt möjligt (i alla fall med vanlig kisel-teknologi) och under de senaste två åren har fokus både i teknikutveckling och marknadsföring därför skiftat mot flera kärnor (med fånig reklam som "gör fler saker på samma gång", som om det var omöjligt tidigare). Nu tävlar Intel och AMD istället om antalet kärnor (2 finns, 4 på väg att släppas och om ett par år finns 16 kärnor ute) och talar tyst om hög högt processorerna faktiskt är klockade.

Jag tror vi kommer se en liknande omsvängning i kameravärlden under de närmsta två åren.


Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/04 :  13:49:34  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Dom kommer helt klart att hitta en ny häst att rida på.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000