HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ngn som har eller har lyssnat på XTZ ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2006/11/13 :  15:30:44  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan !

tänkte höra om ngn har lyssnat på XTZ 99 W2MT ? dom kostar ingenting i princip men vill veta lite mer vad det är ? funderar på att byta högtalare och har kikat lite på vifa blue spark som ligger i en bra prisklass och jag tycker dom låter bra för pris klassen men som sagt skulle vilja veta lite mer om xtz 99 w2mt

MvH Richard

educk
Member

316 Posts

Posted - 2006/11/13 :  17:55:34  Show Profile Send educk a Private Message
tjena

kul att det är fler som intresserar sig för dessa högtalare!

Jag har ett par här hemma å jag är helnöjd med dem. enda som jag kan klaga på är att de kunde vara lite bättre i mellanregistret. men som sagt de kostar inte mycket å jag tycker de levererar bra ljud för pengarna helt klart.
jag har testat lite olika utrustning till dem å de har svarat väldigt bra på bytena. började med en rotel kombo ett 850bx försteg och 870bx slutsteg. detta lät bra men har inte en chans mot plinius och electrocommpaniet viket ger en skön rapp och torr bas. dessa högtalare tycker jag funkar på de mesta i musikväg.
det jag saknade när jag hade min rotel kombo var detta tryck som jag har nu. jag gillar att kunna känna musik lite när man spelar å det gör man nu och sedan att basen är så rapp gillar jag verkligen allra helst om man lyssnar på lite metal med snabba baskaggar.
jag har verkligen utökat min musiksmak efter inköpet av dessa högtalare. jag kan lyssna på i princip allt och det är just detta som jag tycker en högtalare ska göra. gillar verkligen inte högtalare som bara kan spela en sorts musik.
kompisar blir alltid förvånade över ljudet med tanke på att det är en sådan billig högtalare. jag kommer nog få lägga ut rätt mycket mer pengar när jag byter högtalare nästa gång.

lycka till med högtalar köpet




Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2006/11/13 :  18:56:43  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
okej ! men lutar åt ett par vifa blue spark ! bara att xtz kostar ju ingenting igentligen ! så va lite intresserad av hur dom va finns ju inte direkt att lyssna på ngn stans
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:05:34  Show Profile Send educk a Private Message
Hej

har bara sett två butiker har glömmt vad den ena hette. men fyndbörsen återfinns i Torup och det ligger 14 mil från halmstad.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:48:21  Show Profile Send Stickan a Private Message
Här är en test från High Fidelity:http://www.fyndborsen.se/xtztest/W2MT_HighFidelity_1-2005_svensk.pdf

Vifa Blue Spark var med i test i Hifi o Musik nr:7-8 06 och blev duktigt omkörda av flera konkurrenter.
Man skall inte lägga alltför mycket vikt vid tester men det tål att tänka på.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/11/13 20:50:50
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2006/11/14 :  00:37:29  Show Profile Send Bogus a Private Message
(Opptopic) -->Educk... Njae inte 14 mil inte. Jag kör mellan Halmstad och Torup på dryga halvtimmen..

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2006/11/14 :  11:39:59  Show Profile Send educk a Private Message
Ok, jag tog avståndet från ett kartprogram.

Hur det än är rekomenderar jag att ringa till xtz och beställa provlyssning. var trevligt att få lyssna på xtz i ett väldämpat rum tillsammans med ett par dynaudio högtalare som kostade runt 40 000kr och elektronik från primere om jag inte missminner mig.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/14 :  12:51:37  Show Profile Send Stickan a Private Message
Fyndbörsen har så kallad "By & try" på delar av sitt sortiment bl.a just dessa högtalarna, se här:http://www.fyndborsen.se/ecommerce/produkt_win.php?main!filter!Prodnr=11085

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/11/14 :  17:43:07  Show Profile Send pak a Private Message
jag har testat ett par såna här hemma,och måste säga att prisvärdare högtalare tror jag blir svårt att hitta!
de lät faktiskt så bra att det var nästan lite löjligt.för de pengarna så finns det INGET att klaga på ljudmässigt i alla fall.
så med elektronik som drar lite åt det varma hållet så blir man nog inte missnöjd,för priset.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/14 :  18:15:19  Show Profile Send jerico a Private Message
Deras stärkare är helt vansinnigt trevlig. Kan inte komma på mycket att klaga på mer än att jag inte kan dela för/slut steg. Går på de nya modellerna...

Men det är väll det att det är ett "billigt" märke och då blir de inte sedda med "rätt" ögon/öron.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/11/14 :  18:46:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag kommer kanske att köpa någon Subwoofer för att ha till film tittande, och denna modell(XTZ 99 W12 för 3595kr)kan kanske kan vara något, någon som lyssnat? Ljud&Bild var helt lyriska över den, bästa som de hört under 6000kr.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:04:36  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag har också ett par XTZ 99 W2MT och är riktigt nöjda med dem. Har flyttat runt en del senaste året och spelat dem i lite olika rum och jag kan väl säga som så att de trivs lite sämre i små trånga rum. Finns det inte plats att få ut dem från väggen får man knöla in alla basreflexpluggar (3 portar/högtalare) för att basen inte skall tjocka ihop sig helt. Om rummet är för smalt så tenderar en svepning från sida till sida att bli lite ryckig. Det är mycket vänster sedan snabbt in i fokus och sedan snabbt ut åt höger! Dessutom har de klara brister i djupet (åtminstone hos mig), men man kan ju inte räkna med fullpreseterande högtalare för den penningen. Jag är som sagt mycket nöjda med mina och dessa brister/svagheter är små i totalintrycket. Jag rekomenderar dem varmt om det är den här prisklassen som gäller och tror att du får svårt att hitta något som är bättre som inte kostar åtminstone dubbelt... Deras stärkare (Class A-100) är om möjligt en än mer prisvärd bekantskap! Den stärkaren och de högtalarna och lite sansad akustikanpassning av rummet så har du en välljudande anläggning i en prisklass som prestandamässigt står sig väl mot betydligt dyrare anläggningar!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/11/16 :  00:47:53  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag tycker XTZ verkar ha väldigt prisvärda och välbyggda produkter.
Har nyss köpt 3 st XTZ 99MT att ha till kommande hembio. Är förvånad över hur pass bra dessa faktiskt låter för att kosta ca 1300kr/par
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/11/16 :  23:03:15  Show Profile Send Melker a Private Message
Educk: Jag tror att ditt kartprogram räknade från det Halmstad som ligger strax utanför Landskrona. Det är 3-4 mil från Halmstad i Halland.

M

Halmstad
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/16 :  23:15:39  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
Jag kommer kanske att köpa någon Subwoofer för att ha till film tittande, och denna modell(XTZ 99 W12 för 3595kr)kan kanske kan vara något, någon som lyssnat? Ljud&Bild var helt lyriska över den, bästa som de hört under 6000kr


En stor anledning till att denna subb låter bra är nog att basportarna sitter framåtriktade och den kopplar då mindre till rummet och då får man torrare och mer ärlig definerad bas (musikalisk)
Har själv tittat lite på dessa för bio bruk, de har ju köp och prova garanti så det är ju bara att köpa en och testa helst två för bästa resultat.
Jag har själv testat med en subb(inte denna) och det är inget vidare, det skall vara två helt klart.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/11/16 23:16:48
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/11/16 :  23:43:27  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
En stor anledning till att denna subb låter bra är nog att basportarna sitter framåtriktade och den kopplar då mindre till rummet och då får man torrare och mer ärlig definerad bas (musikalisk)
Har själv tittat lite på dessa för bio bruk, de har ju köp och prova garanti så det är ju bara att köpa en och testa helst två för bästa resultat.
Jag har själv testat med en subb(inte denna) och det är inget vidare, det skall vara två helt klart.

Detta med basportar och framför allt elementens placering har jag länge funderat över då det ofta står i tester att det är lättare att få till ett bra ljud med sådana modeller som har bas elementet neråt. Har haft några modeller förr som har haft olika konstruktion,bla Yamahas lovordade 1500a modellmed basen neråt som jag inte fick till. Den enda som jag fick till godkänt var en billigare Klipsch med bas och basport framåt riktat i mitt dåvarande rum. Men samtidigt så har några kompisar haft rakt motsatta erfarenheter. Så om jag köper, så är jag lite inne på att köpa två billigare modeller istället för en dyrare för att öka chanserna till ett bra resultat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/17 :  15:40:53  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Så om jag köper, så är jag lite inne på att köpa två billigare modeller istället för en dyrare för att öka chanserna till ett bra resultat.


Verkar vettigt, speciellt om XTZ-subben spelar så bra som det verkar.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/11/17 :  16:29:54  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja om det nu blir köp så är det inte helt säkert att det blir XTZ, kan bli något annat märke också.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2006/11/17 :  22:40:56  Show Profile Send educk a Private Message
om det ska vara två subbar kan man ju alltid köpa XTZ 99 W12S Right och Left. de har fått bra betyg med och verkar rätt vettiga med sina 30 kg st. dock tror jag basportarna sitter på baksidan men man får också bas pluggar för room tuning.

som sagt det är bara att köpa och prova

vore kul om fler fick upp ögonen för detta märke


Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/11/18 :  02:33:15  Show Profile Send scorpion a Private Message
Min grabb frågade mig om jag ville bygga ett par små högtalare till honom. Mindre än Le Petit Audiophile och mina Fostex Hembio-talare
som är de senaste boxar jag byggt. På senare år har jag sysslat mest med Öppna Bafflar. "Kolla in XTZ 99 WMT" svararade jag, "det går inte att bygga bättre högtalare billigare". Jag hade hört dem på genomresa i Torup tillräckligt länge för att vara rätt så klar över dess kvaliteter. Det gjorde han och köpte och har inte ångrat sig.

Bättre finns men inte många till det priset.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2006/11/18 02:38:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000