HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Rödljuskörning? Hur länge innan ny uppkörning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/11/09 :  17:00:42  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Ja, har väl klantat mig och åkt på 3000 i böter för rödljuskörning. Körkortet är ca. 1/2 år gammalt, så mest troligt drar dem in kortet också enligt polisen, men han ville inte säga hur länge det skulle vara indraget.

Vad jag undrar är om någon har erfarenhet om hur länge det tar innan man kan få göra en ny uppkörning? Pengarna löser man ju, men tiden är ju lite jobbig.

"Hoppas" någon har erfarenhet och har nån gissning om hur länge det kan röra sig om!

Tack på förhand!

EDIT: Länken nedan säger 1-2 mån vid "Vanlig Rödljuskörning" Stämmer det även om man nyligt tagit körkortet som jag? Juni 06.

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse5.htm

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2006/11/09 18:37:13

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/11/09 :  18:46:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Kolla hos vägverket prövotid


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/09 :  18:47:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det enda som skiljer om du blir av med kortet under prövotiden är att du behöver upprepa förarprov istället för att få tillbaka kortet automatiskt. Strafflängden skiljer inte.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/11/09 :  18:52:18  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Okej, inte teoriprovet?

Stereo Audio
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/11/09 :  20:27:26  Show Profile Send jerico a Private Message
Teori provet är giltigt i ett år. Oavsett om du blir av med kortet eller inte.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/09 :  20:39:18  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tråkigt att höra Kalle! Hoppas det ordnar sig!
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/11/09 :  20:48:04  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Okej, var oaktsam helt enkelt och tror nog att uppkörningen ordnar sig då! Tack för svaren!

Tack för stödet MullBenkt! Jodå, tar bara lite tid så ska de nog lösa sig... Pengar går nog att skrammla fram även om det känns onödigt, så klantigt gjort. Ingen skadade sig iaf, och det är ju bra!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/11/09 :  21:59:13  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Själv väntade jag inte så länge på första "rödkörningen", den gjorde jag redan på uppkörningen
Hoppas det ordnar sig för dig.
/m
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/11/09 :  23:58:35  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Haha... tack Micke65!

Stereo Audio
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/11/10 :  00:13:59  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Micke65: Jag gissar på den första men inte den enda?........

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/11/10 :  09:16:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det ordnar sig alltid!

Lustigt det där med rödljus. I Geneve där jag bor kör jag mot rött minst en gång per dag och det gör alla andra också. Vi kallar det "mörkgult". I Sverige gör jag det inte...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/11/10 :  12:10:55  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
I Geneve där jag bor kör jag mot rött minst en gång per dag och det gör alla andra också. Vi kallar det "mörkgult". I Sverige gör jag det inte...


Man anpassar sig i viss mån
Så som vi bl.a. parkerade i England skulle jag aldrig parkera i sverige

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/10 :  12:17:22  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Annars finns ju "cyklistgrönt" när jag smiter runt hörn eller fram till en refug. Ofta gör detta att jag håller mig ur vägen för bilarna (hellre cykla i förväg än trängas), så några större moraliska bekymmer har jag inte. Ibland så sker det på grund av att trafikljusets sensorer helt enkelt inte reagerar på min närvaro*. Det har dock blivit fetdyra böter på sistone.

---

*Exempelvis när man svänger vänster från Hamngatan in på Regeringsgatan riktning norrut. Där här jag tidigare stått med rött som cyklist medan alla övriga fått grönt två gånger.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000