HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aleph-Mini problem... Nu lösta !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/03 :  09:48:19  Show Profile Send Yunick a Private Message
Hej DIY-vänner..

Jag har byggt an aleph-mini på dessa kort.

och jag har till punkt och pricka följt det här schemat.

jag var lycklig igår då mina transformatorer döck upp och kunde koppla in skapelserna..
Och så här ser det ut:


men vad händer?

Jo.. DC-offset 600mV på ena kanalen och -1.5V på den andra.

Var så sugen att prova ändå, så jag kopplade ena kanalen (600mV)på ett par sopiga burkar och med mp3 spelaren inkopplad så var distortionen så kraftig att man knappt kunde höra musiken ens på full volym. Med halv volym hörde man knappt något ur högtalarna. Helt kraftlöst..

Nätdelen bestod av 2x12V 150VA => brygga => 2x15000uf. Denna är bara för test att det funkar innan jag ska bygga den "riktiga" nätdelen.

Altihop naturligvis monterade på en rejäl kylare..

Har du någon aning vad som kan orsaka dessa symtom skulle jag vara mycket tacksam.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2006/11/05 20:10:48

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/11/03 :  10:37:57  Show Profile Send Goffe a Private Message
Vad är det för NPN transistor du använder? BC eller ZTX?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/11/03 :  10:39:50  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Har du matchat irf 9610?
Dom måste vara nogrant matchade.
Dc offset ska vara max 100mv säger Nelson.
http://www.passdiy.com/howto/matching.htm

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/03 :  11:41:17  Show Profile Send Yunick a Private Message
jag använder BC550..

Hoktuna:

Jag har inte matchat dom tyvärr. Fick tips att det inte skulle behövas på Aleph-mini. Det står visserligen i beskrivningen att dom ska matchas men jag kan inte göra det själv så jag tog en chansning.

Kan det var det som är problemet? det finns en resistor plats på kretskortet (R6) för att matcha dom.. Men jag vet inte hur man gör.

Jag undrar hur stor betydelse har Z5? Enligt schemat ska det vara en zener, men i BOMen jag fick med korten så fanns den inte med.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7807 Posts

Posted - 2006/11/03 :  12:21:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har alltid klarat mig utan att matcha IRF9610, men det kan väl ha med tur att göra hur tajta eller olika de är när man får dem.

Z5 ska defintitivt vara en zenerdiod på 9,1V annars funkar inte konstantströmkällan i drivsteget och utan den funkar nog inget annat heller! Har du inte Z5 (rätt) monterad så är det nog där problemet ligger!
Om du kört utan Z5 så finns det rentav risk att du blåst den närliggande IRF9610:an.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/03 :  13:48:29  Show Profile Send Yunick a Private Message
jag provade först med Z5 monterad.. då fick jag DC-offset 600mV, utan -1.5V.

Jag kanske ska prova byta IRF9610:orna.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7807 Posts

Posted - 2006/11/03 :  15:43:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Så mycket som 600mV tycker jag inte det ska bli bara för att ingångstrissorna eventuellt är omatchade, det verkar vara nåt större fel i görningen.
Är tomgångsströmmen genom sluttrissorna OK?
Du bör kunna mäta 0,33-0,5V DC över 0,33ohmsmotstånden.
Även om du har hög DC-offset på utgången så bör det låta normalt även om ingångstrissorna inte är matchade, därför misstänker jag att utgångssteget kanske inte drar ström som det ska.
Blev det varmt när du provkörde?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/03 :  16:37:57  Show Profile Send Yunick a Private Message
Jo det blev varmt.. Jag ska prova mäta när jag kommer hem igen.. Är på jobbet till sent ikväll :(

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/04 :  08:43:30  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Tjo,
jag hade problem med att min Mini-A drog på tock för mycket ström. ca 3.3A per trissa och det var allt trafon klarade av. Felet jag hade var att BC550:ans layout inte stämde med databladen. Jag kollade på databladen från Elfa men trissan är från Farnell. Så kolla upp detta, kan vara de, och speciellt om den blir jätte varm.
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/04 :  11:39:21  Show Profile Send Yunick a Private Message
Nu har jag haft tid att mäta lite och kontrollera lite saker..

Dom 0.33 ohms motstånden som Fuling rekomenderade mig att mäta över var på 0.47ohm. Enligt den beskrivning jag fått från BrianGT där korten köptes.

Jag mätte över dom och fick 0.38Vdc över den ena och 0.43Vdc över den andra.

Z5 sitter monterad nu..

Det är fortfarande DC-offset på 600mV på ena kanalen och -1v på den andra.

Jag lät det stå på en stund (10min. Varmt som attan blev det och nu lät det genast bättre.. Dock endast på lägre volym. Mycket mer ljudtryck men fortf. låter det väldigt illa. Det distar och "bluddrar" när man vrider upp volymen.
Det var mer kraft i McGyvers lilla 3-5watts förstärkare som jag byggde för någon vecka sen. Den spelade även rent upp till maxvolym.

Såhär ser testriggen ut. om någon har någon ide om vad som kan orsaka felet och vill se närbilder på något speciellt säg gärna till så lägger jag upp en bild på det.



Hur lång uppvärmningstid har en klass-a förstärkare vanligtvis?

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2006/11/04 11:41:37
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/04 :  11:46:44  Show Profile Send Yunick a Private Message
jag ska tillägga att jag har kraftigt nätbrum oxå.. Men det kanske beror på den lite enklare nätdelen?

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/04 :  16:05:48  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Brummar trafon? Testa med att lägga en Amperemätare i serie med + eller - matningen, efter kondensatorerna, vad får du för resultat?

/Kari

Edited by - Kari on 2006/11/04 16:32:58
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/04 :  22:45:50  Show Profile Send Yunick a Private Message
hmm.. jag har tyvärr ingen ampere mätare här nu. Men jag kan låna en på måndag, så jag återkommer när jag mätt lite mer..

Om någon har någon ide vad som kan vara fel så tar jag gärna emot förslag.


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2006/11/04 :  22:53:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja du har ju ca 0,8A genom motstånden ska väl vara 1 A om jag inte har fel,lite i underkant.Kollat alla lödningar?Brummar det fast du kortsluter ingången?Mätt alla halvledare?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/04 :  23:19:50  Show Profile Send Yunick a Private Message
Tack för svaret Ryssen..

jag kortslöt ingången som Ryssen föreslog och då gick DC-offset ner till -230mV. Det var knäpptyst i högtalaren men titt som tätt sprakade det till ordentligt..

Vilka halvledare syftar du på? Jag är lite osäker på hur man mäter på dom, så om du har tid och ork får du gärna förklara lite kort.


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/04 :  23:23:29  Show Profile Send Yunick a Private Message
jag kan tillägga att jag har efter likriktarbryggan +-17.2 volt med förstärkaren inkopplad. om det skulle ha någon betydelse..

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2006/11/04 :  23:52:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det var knäpptyst i högtalaren men titt som tätt sprakade det till ordentligt..

Kolla ALLA lödningar om dom är riktiga.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/05 :  00:07:24  Show Profile Send Yunick a Private Message
Jag går över lödningarna igen imorgon :) Hoppas, hoppas det är något så enkelt..

Vilken slutsats kan man dra av att det blev knäpptyst i högtalaren när man kortsluter ingången?


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2006/11/05 00:08:45
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2006/11/05 :  00:26:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Att det är något fel när den inte är kortsluten.Eftersom det brummar b.l.a.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/05 :  19:11:04  Show Profile Send Yunick a Private Message

Jag vill tacka alla som ställt upp och tagit tid och svarat på mina nybörjarfrågor..

Problemen löstes men en omgång med lödkolven (skäms).

Nu spelar ljuvlig musik i mitt vardagsrum genom två aleph-mini monoblock :D

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2006/11/05 :  19:19:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Problemen löstes men en omgång med lödkolven (skäms).

Brukar hända mig oxå.Är DC offset bra nu då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/05 :  19:24:05  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hur låter de då???


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/05 :  19:25:39  Show Profile Send Yunick a Private Message
jo ligger på 67mV och 32mV.. Borde inte vara något att oroa sig för?

Tack än engång. :D

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/05 :  19:51:39  Show Profile Send Yunick a Private Message
Har bara min Gainclone att jämföra med och monoblocken börjar bara bli varma än :)

Men det första som slår mig är att basen är väldigt fast och precis.
Och att detaljerna är mer tydliga. Men det som slog mig mest var att det var så behgligt att lyssna.. inget vasst som gör ont, allt bara sitter på plats lixsom.

Det ända är att man inte kan spela så värst högt. Min högtalare har en känslighet på 87db. Så man kommer precis upp i lyssnings nivå. Men man kanske kan öka biasen lite senare..

Men det är en härlig känsla detta med DIY ger.. :D (även om man bara följer beskrivingen, men man ska väl börja någonstans :))


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2006/11/05 19:52:59
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7807 Posts

Posted - 2006/11/05 :  19:54:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Man får gratulera till ett par friska tvillingar!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/06 :  01:55:42  Show Profile Send ohmega a Private Message
Grattis Yunick

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000