HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Knäpper i högtalare vid avstängning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/07 :  01:19:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jo, jag har precis fixat ihop ett nytt försteg och slutsteg och jag har märkt en sak. Är bara slutsteget på och jag stänger av det så händer inget onormalt. Har jag däremot hela kedjan på (cd-försteg-slutsteg) och stänger av slutsteget så smäller det till i högtalarna. Eller rättare sagt, i den högra. Hur kommer detta sig och är det pga något enkelt fel som lätt kan åtgärdas eller är det nått man kan leva med? Är det skadligt?

Försteget är en OP-baserad sak medan slutsteget är en p2p-lödad gainclone med dubbla trafos. På denna har varje kanal en egen stjärnjord och de är inte sammankopplade med varandra, inte ens i nätbrunnen då detta orsakade brus samt att lägenheten ändå inte har jordade uttag.

Jag kan tillägga att en annan gainclone med enkel trafo samt kretskort och gemensam jord inte knäpper till.

.....where the music comes to die.

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/07 :  04:06:29  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Kan du inte testa kombinera de bägge kanalernas jord och se om det blir bättre...?
Jag hade inte kunnat leva med det,tror jag.....

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/07 :  10:03:06  Show Profile Send Kmj a Private Message
den kombinerade jorden gav brus från början.

rättelse:
även det andra slutsteget knäpper till om än mkt lägre.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/11/07 10:05:13
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/07 :  14:44:47  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag kollade DC-ofsetten under drift precis och den är 22mV i den vänstra kanalen medan den är 111mV i den där knäppandet uppstår. Kan det va nått? Den är ju fortfanande inte direkt oroväckande hög.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/07 :  16:34:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det är numera fixat. Om andra skulle råka söka på detta så skadar det väl inte att skriva ner lösningen.

Det där dunset orsakas av ett hörge värde på DC-offset (svenskt ord?). Detta kan man få bort genom ett placera en kondensator i serie med ett av motstånden till jord. Värde och placering fragår av chippets datablan och den benämns Ci och i fallet LM3875 så är det en icke-elektrolyt med värdet 22uF. Detta verkar inte vara direkt spikat då jag satte dit en PP från elfa på 10uF som jag behändligt hade liggande.

Om detta påverkar ljudet är för tidigt att säga.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2006/11/07 :  17:09:41  Show Profile Send Tomas J a Private Message
tack för tippset, det kanske löser mitt problem med knäppande också!

kikade i databladet och Ci är en kondensator som de har lagt till på senare tid, den finns inte med i mina äldre datablad!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/07 :  17:21:55  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok, bara att testa.
Kan också tillägga att offseten inte ens går att mäta under normal drift längre, låg med andra ord.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000