Author |
Topic |
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/11/02 : 22:49:21
|
Lyssnar i ett rum som är 2.5 X 3.5 X 8 m. Långväggar av betong, kortvägg bakom högtalare, glas och kortväggen bakom lyssningsposition är nåt mjukare material.
Som ni vet, blir de stående vågorna i basen ganska tydliga och störande. Området jag tror skulle må bäst av absorbtion ligger mellan 45-200 hz.
Så frågan är, vad kan man vänta sig av tex. en V4 liggandes mellan högtalarna, jag har även en REL Strata sub står på insidan av den ena högt. Subben står för 80hz och neråt. (högt spelar från 80 hz uppåt)
Att ha V4 i ena hörnet, där den säkert skulle vara effektivast, är tyvärr uteslutet.
Skall nämnas att jag alltså spelar längs långändan i rummet, med lyssningposition 3m från högtalarvägg.
Ett annat alternativ är en membranabsorbent som jag byggde själv. Hade tänkt att den skulle hänga i taket mellan lyssn. pos. och högtalarna. Den skulle kunna vra 1.5 X 2.0 m och helst inte ta med än 20 cm av takhöjden.
ja, så vad tror ni, att nåt som bygger ut så lite från traket gör nån nytta runt ca: 80 hz?
Synpunkter och tips mottages tacksamt! |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/11/03 : 00:26:49
|
Jag har en V6 och V4 på väg, de dyker förhoppningsvis upp nästa vecka. Att jag valde Varitunes beror till stor del på att det går att justera frekvensen vilket passar mig bra (jag flyttar rätt mycket så "special-lösningar" för ett visst rum är uteslutet). Det är ett stort plus och borde göra det möjligt att experimentera en hel del.
Det är dock en sak du måste hålla i minnet: Varitunes är i likhet med alla andra helmholtzresonatorer smalbandiga, de har ett högt Q-värde vilket gör att de absoberar i ett smalt band; runt 5-6 Hz. Att ställa en V4 i ett hörn kommer därför dämpa EN resonans (om man nu inte har flera på samma ställe); den kommer inte göra ett dugg för resten.
I mitt fall har jag har två relativt smalbandiga med otrevliga resonanser som jag vill bli av med så det passar bra, men om jag hade ett allmänt "otrevligt" rum så skulle jag nog valt en bredbandigare lösning till att börja med.
Edit: Jag glömde den viktigaste fördelen med Varitunes; de kan dämpa långt ned i frekvens. Under 60 Hz är det extremt svårt att dämpa med bredbandigare absorbenter så har man problem där så har man nästan inget annat väl än att använda Varitunes eller annan helmholtzresonator.
Hur som helst för du mäta upp rummet så att du har ett hum om var problemen ligger innan du börjar handla. Om du har ett helt rektangulärt rum så kan du enkelt räkna fram de första resonanserna men tänk på att det gäller ett helt tomt rum utan möbler; i ett verkligt rum kommer frekvenserna vara skiftade. Man kan alltså INTE använda denna enkla beräkning för att bestämma exakt var man har problem. Själv har jag använt mätningar kombinerat med lite FEM-beräkningar för att försöka förstå mitt rum (som dessutom inte är helt rektangulärt så de vanliga formlerna är inte ens nära) men det senare kräver tillgång till både rätt mjukvara och lite kunskap.
|
Edited by - f95toli on 2006/11/03 00:33:14 |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/11/03 : 10:01:18
|
Visst, mätning kanske man skulle börja med.. Men Stående vågor är väl, just, smalbandiga? |
|
|
toref
Starting Member
38 Posts |
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/11/03 : 17:07:17
|
Kul Toref! Jag har bokat en kille idag som kommer och mäter hemma hos mig, i nästa vecka. Det ska bli väldigt intressant att "se" hur rummet låter! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/11/03 : 20:55:50
|
Visst är de (oftast) smalbandiga. Men i ett verkligt rum har man massor av moder (moder betyder ung. "möjliga resonanser") och många gånger så överlappar de vilket gör att man kan få ganska breda toppar.
Rum med bra propotioner har moderna utspridda så att alla frekvenser påverkas ungefär lika mycket, "värsta falls" scenariot är annars en helt isolerad resonans som ligger mer än 25 Hz från närmsta granne, detta ger en väldigt hörbar effekt.
Bilden visar en framräknad graf (FEM) där jag plottat alla moder under 200 Hz i mitt rum, som du ser är det ganska många.
|
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 13:49:46
|
Membranabsorbenter då, hurmycket måste dom bygga ut från taket frör att ge effekt neråt 80 hz? |
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2006/11/06 : 20:02:34
|
Jag har oxå haft hjälp av Svanå med min betongbunker vilket har givit mig lysande resultat. Jag har 4st v-4 och väntar in 2st v-6 som skall ta hand om 35hz höjningen i mitt rum. Jag hade även problem i 80hz vilket löstes av ett tak på 3x3meter som bygger ca 15cm ned. Taket delades ungefär på mitten med en "spärr" så att man fick önskat resultat. Jag har även diverse diffussorer. V-4 tar hand om ca 60hz och 40hz.
Det var en bra investering då mitt rum nästan är kvadratiskt och i betong. rekommenderas! |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 12:29:39
|
krelle, 4st V4!!! Dom tar ju en del plats.... Kul att du har fått till det!
"Taket delades ungefär på mitten med en "spärr" så att man fick önskat resultat."
Förklara gärna mer om ditt akustiktak! |
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 17:59:10
|
Hejsan jo dom får plats (v-4), jag har 2 ovanpå varann i hörnan bakom högtalarna. Vad gäller taket så citerar jag Svanå: Akustiktaket består ab 600*600 eller 600*1200mm moduler som pendlas ned från taket mellan 200-300mm beroende på takhöjd (2400-2700mm). Modulen finns som diffusor (40mm Golden Horn) och som absorbent från Akustikmiljö. I grundutförandet kan alla moduler blandas efter tycke och smak med bibehållen basbabsorbtion mellan 60-110 Hz. Bäst effekt är enligt erfarenhet 70/30 (diff/abs) Basbsorbtionen sker med en blandning av Helmholtz och membran och blir därmed bredbandig 60-110 Hz Vad som uppnås med detta tak är en ökad tydlighet i hela registret samt en fastare bas eftersom den stående vågen mellan tak och golv reduceras. Akustiktaket säljs genom Akustikmiljö pris info kommer inom kort ca 1200kr/m2
I mitt fall satte vi in en avskiljare mellan absorbenter och diffusorer eftersom den nya absorbent modulen ej var färdigutvecklad
Taket gjorde väldigt mycket hemma hos mig. Lycka till nu önskar Krelle |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/11/11 : 19:36:03
|
Tack krelle! Låter som nåt för mig! |
|
|
|