HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med inkoppling av slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/05/25 :  01:19:19  Show Profile Send PeterE a Private Message
Hej jag är ny här på forumet & jag uppskattar om jag kunde få lite hjälp. Jag har en Harman kardon avr 630 reciver & har tänkt koppla på mitt 2 kanaliga slutsteg genom preout utgången på recivern till ingången på slutsteget.
Slutsteget heter Zachry xp 600 & jag kör med rca kabel mellan enheterna + en rca omvandlare så att jag kan koppla in min rca kabel i ett par xlr kontakter efterssom det nästan bara finns sånna anslutningar på slutsteget. Först provade jag med att koppla så att jag kör med dubbla högtalar kablar till högtalarna efterssom ja har dubbla terminaler så att jag kan köra med 2par högtalarkablar så att jag hade en kabel från förstärkaren till högtalaren & en från slutsteget till högtalaren då körde jag med den nedre för slutsteget. Så kopplade jag först men då stängde bara recivern av sig + att det stod surround off/analog istället för surround off/coaxial efterssom jag kör med coax kabel mellan dvdn & recivern.
Sen då jag kopplade ur & bara körde med en högtalarkabel bara från slutsteget då men då var den helt tyst men recivern stängdes då inte av automatiskt iallafall som den gjorde innan.
Vad kan jag ha gjort för fel nån som vill hjälpa mig så att jag får ljud ur grejerna?
Kan intyga att om jag kopplar ur allt så att ja skippar steget & har högtalarna anslutna till bara recivern utan att jag kör preout så funkar förstärkaren utmärkt men problemet är att ja måste få igång slutsteget så att jag får bättre ljud för musik.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/25 :  01:25:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Först provade jag med att koppla så att jag kör med dubbla högtalar kablar till högtalarna efterssom ja har dubbla terminaler så att jag kan köra med 2par högtalarkablar så att jag hade en kabel från förstärkaren till högtalaren & en från slutsteget till högtalaren då körde jag med den nedre för slutsteget.

Om jag förstår dig rätt här , so kopplade du HK:n o Zachry steget till samma högtalare ?

Du har inte blecket kvar på högtalarterminalerna
Om så är fallet finns det stor risk att du har kokat slutsteget

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/05/25 01:26:58
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/05/25 :  11:39:54  Show Profile Send PeterE a Private Message
Hur ser man det där med blecket?
Jadu jag körde ju som jag fått istruktioner av till ex ljudia där jag köpt steget.
Men mina högtalare är gjorda så att man kan köra med både slutsteg & förstärkare för den nedre terminalen är gjorda för slutsteg & den övre terminalen är gjord för att man ska koppla in en reciver.
Men högtalarna funkar fortfarande som dom ska det vet jag efterssom att första gången då recivern bara stängdes av så kopplade jag tillbaka allt som det var innan & då kunde jag köra musik som vanligt.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/25 :  11:50:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mellan kontakterna på högtalaren så går det ett litet metallbleck. Det är för att signalen skall nå alla kontakterna om man bara använder receiver (en högtalarkabel med plus och minus)

När man anväder bi-amping (både receiver och slutsteg) så MÅSTE man ta bort det blecket annars går det illa! Du bör titta om någon
säkring gått sönder - och det får man tyvärr hoppas är det enda trasiga :-(

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/25 11:53:18
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/25 :  12:05:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kaffekoppen gav en bra förklaring , kolla med i HK:s manual ang Pre out vad som gäller där. Det kan vara så att du inte kan använda HK:n samtidigt som du tappar ut signalen via Pre out

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/05/28 :  19:34:04  Show Profile Send PeterE a Private Message
Hmm har nu kikat i min tjocka manual men hittar inget om preout mer om användning av tuner & surround lägen.. Kanske nån vill hjälpa mig med nån länk eller nåt?
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2006/05/28 :  19:43:19  Show Profile Send Anton a Private Message
Så länge som pre-out och main-in inte är ihopkopplade med byglar borde HKn inte veta om man kopplar till ett extra slutsteg eller ej.

Men, har du kollat det där med byglar bak på högtalarna. De skall vara bortplockade. Annars finns det risk att slutstegen försöker driva varandra, och det brukar inte sluta lyckligt.
Vad är det för några högtalare du har?
/A
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/05/28 :  23:10:05  Show Profile Send PeterE a Private Message
Byglarna är det dom där små plåtbitarna som sitter mellan 1a & 2a terminalerna på högtalarnas anslutningspanel bak? Jag tror jag förstår vad du menar med byglarna dom som nästan rasar då man försöker koppla båda högtalarkablarna på en gång.
Ska ta & prova med att ta bort dom då.
Jadu inga direkt skrythögtalare ett par Proson reality limited edition med dubbla basportar bak & kevlar element samt horndiskant.
det är frontarna spelar väldigt bra faktist.
Uppgraderar efterssom så köper man andra prylar då man får råd.
Har också funderat lite på Klipch rw 10 baslåda.
Men det blir då man får pengar över.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/11/10 :  21:21:52  Show Profile Send PeterE a Private Message
Nu har jag kört preout via slutsteget ett tag & det har funkat bra ända tills.
Det hörs kraftigt brum ur högtalarna såfort ja kopplar in steget via preout på förstärkaren.
Har till & med bytt kontakter till slutsteget & fick vänta i ca 3-4 veckor på det efterssom det är lite special.
Men det brummar iallafall.
Tror ni att det kan vara slutsteget eller vad har ni för teori?
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/11/10 :  21:25:52  Show Profile Send PeterE a Private Message
Är ifs ca 5-6 meter ifrån stereon efterssom att ja vart trött på fläktsurret.
Så köpte en dyr rca kabel men det är en dator i det rummet där ja plaserade steget.
Så tänkte om det är störningar som är problemet.
Har hört att man ska kunna köpa järnklämmor eller nåt sånt som man fäster på kabeln så att ljudet blir normalt igen.
Men vart köper man sånt?
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/10 :  21:30:35  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Koppla stegets/datorns ström i ett annat uttag och se om det hjälper innan ferriter och sånt åker på dina sladdar.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/11/10 :  21:44:01  Show Profile Send PeterE a Private Message
Ferriter hur menar du då?
Tror du inte riktigt att utaget är jordat eller?
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/10 :  21:54:38  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
"Järnklämmor"=ferriter.

Om du kopplar tex stegets ström i ett annat rum,uppför sig det likadant då?
Alternativt kan du testa vända på kontakten till steget,i väggen alltså.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/11/10 :  21:54:54  Show Profile Send PeterE a Private Message
Xlr övergångarna sitter lite halvtaskigt mot stegets ingångar.
Fasten ja satt fast dom så går dom att reka lirka rätt mycket fasten dom inte lossnar.
Tror ni att det kan påverka?
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/10 :  21:59:44  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
det kan det göra,ja.

Men inte nödvändigtvis orsaken till brummet.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/11/10 :  22:01:53  Show Profile Send PeterE a Private Message
Kan det vara störningar utifrån eller kan nåt ha hänt med steget så att det är nåt med nätdelen?
Har ju bara ägt steget i max 1år.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/11/10 :  22:40:35  Show Profile Send PeterE a Private Message
Kan det påverka utrustningen om steget står nära eller bredvid ett element?
Själv tänker ja på att man brukar ta i ett element då man ska göra sig av med statisk elektrisitet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000