HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Till alla Linux och datorkunniga....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/10/31 :  07:00:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har via tradera beställt hem 2st Linux distros, Mandriva 2007 på en DVD samt Debian Linux 3.1 Sarge på 2 st DVD.(150kr för alla 3 DVD:er inkl frakt...som hittat tycker jag)
Jag har bara använt Linux en gång tidigare, den gången var det Mandrake(numera Mandriva) som jag körde på en laptop.
Fråga 1: Vilken av dessa operativ är att rekommendera?
Fråga 2: Jag har en "gammal" P4 1,3Ghz socket 423(sk williamette). Ska jag installera linux på den, eller ska jag installera det på min nya laptop som kommer nu i veckan? För på "huvud" datorn kommer XP ligga kvar åtminstone tills de fått ordning på Vista.
En fråga till... På Fujitsu-Siemens support verkar de inte riktigt ha koll på vad moderbord osv klarar i min P4 1,3Ghz-burk...man kan ju få tag i en sån processor med högre hastighet idag för en spottstyver. Nån som kan tipsa om hur jag tar reda på maximal processor hastighet på den datorn? En Fujitsu-Siemens Silverline P 130- 5/ 1/

Tacksam för all hjälp!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2006/10/31 10:37:20

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/31 :  07:06:47  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Testa Sisoft Sandra,det kollar upp allt i din dator,med mera.
Systemanalys kallas det nog.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/10/31 :  07:13:12  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har faktiskt det programmet, men inte installerat. Och den gamla burken jag vill ha info om, går i dagsläget inte igång...fläkten var dålig under en längre tid, så jag tror processorn gått. Men det vore ju kul om moderbordet skulle klara 1,8 - 2,0Ghz

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/31 :  08:12:39  Show Profile
Här finns det att ladda ner för den som vill pröva
Mandriva 2007 dvd: http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/Mandriva/official/iso/2007.0/DVD/
Debian finns överallt också .. sök på debian dvd iso i tex google :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/10/31 :  08:26:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag vet... Jag är bara otålig o skamligt lat...så om nån annan laddar ner DVD:n o testar den åt mig, så betalar jag gladeligen de småpengar det eg handlar om.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/10/31 :  08:32:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag är visserligen lite av en Mandriva-fanboy, men även om du ställt Debian mot någon annan vettig "Desktop"-distribution hade jag sagt att du inte ska välja Debian iaf.

Både Mandriva och Ubuntu har kommit långt vad gäller användarvänlighet, att saker bara funkar. Själv är jag för van vid Mandriva för att gilla Ubuntu särskilt mycket (det är inte dåligt, det är bara annorlunda mot vad jag är van vid), men någon av de två är nog bra att testa med. Eftersom det är Mandriva du beställt hem föreslår jag alltså att du kör på det

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/10/31 :  08:42:39  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ayn: Nu när du nämner det...så har jag kört en variant av Ubuntu kallad Kubuntu parallellt med XP, funkade bra tills det vid nåt tillfälle krashade i samband med updatering, något det ville göra OFTA...updatera alltså

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2006/10/31 :  10:17:29  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Vet inte hur Debian fungerar som arbetsstation numera men jag har alltid upplevt det som ett bättre val om man vill köra server. Många av mina kompisar kör Ubuntu felfritt på sina laptops så det kan jag rekommendera. Mandrive/Mandrake/Redhat har väl också alltid varit användarvänligt så det är väl att rekommendera också.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/31 :  11:31:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har just installerat Fedora core 6 på min dator och min Mammas laptop. Komplett med Nvidia drivrutiner, Mplayer, VLC, windows-Codecs, Flash mm mm... Funkar finfint. En grundinstalation är alltid lätt, om du inte har nån defekt hårdvara.(dvs funkar inte med Linux)
Sedan kommer allt det andra till. Att installera Doom 3, VMware, windows-codecs och allt annat godis. Sånt kan både krångla och ta tid.

Annars är jag väldigt förtjust i Linux.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000