HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Suddiga närbilder med Cannon Poweshot A75
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8490 Posts

Posted - 2006/10/30 :  22:20:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det blir det!Är det jag som är skakig eller finns det någon inställning jag missat?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/30 :  22:33:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är ju lite svårt att veta om du är skakig eller inte, särskilt utan ett exempel.

Men:
Har inte den kameran ett makroläge som aktiveras med en knapp med en "tulpan" bredvid/på? Andra modeller i samma serie har det i alla fall.
I övrigt så finns det ju gränser för hur nära kameran kan fokusera både i makroläge och vanligt. Om du har ljuden på så bör den ge ifrån sig ett pip när den fokuserat.

Om jag ska vara helt ärlig så är ju ett hett tips att läsa manualen om du inte gjort det...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/10/30 22:34:37
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/30 :  22:47:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
svårt att säga nåt om, då vi inte vet vilken typ av oskärpa det det är..
Kan du visa nån bild för oss ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8490 Posts

Posted - 2006/10/30 :  22:58:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Okej,detta är ett exempel:

Så ungefär blir de flesta närbilder.Och ja, tulpanen har jag på,och det piper oxå när den fokuserat.Hur är det,det finns någon ISO inställning oxå,har den något med det hela att göra?Eller dåligt ljus?Har jag blixten på tycker jag det blir blänk eller för ljust.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/10/30 23:01:25
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:09:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
nån som kan kolla EXIF för denna bild ?

För mig ser det ut som rörelseoskärpa.
Du har inget stativ ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:17:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Verkar inte finnas någon EXIF i den.
Jag tycker att det ser ut som en kombination av rörelseoskärpa och knasigt fokus/skärpedjup. Titta på kablarna längst bak i bild, de ser bättre ut än resten men ändå inte bra.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:20:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kan inte vara så att kameran automatiskt bländar ned? Det skulle ju av förklarliga skäl ge rörelseoskärpa då slutartiden går upp lika många steg, det ser ju inte ut att vara jätteljust direkt.
Nu har väl iofs kompakter lite större DOF vid given bländare än en DSLR men det finns ju gränser.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:25:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ryssen,
Vad är det för avstånd till objektet ?

Vet du vad det är för tid och bländare som användes ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:35:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Min erfarenhet av Powershot A95 är att den väljer bländare 2,8 om man kör Auto och det är dåligt ljus så jag misstänker att samma sak gäller A75.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8490 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:41:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Avståndet på bilden är ca 15cm,när den har fokuserat står på skärmen 1/8 F2.8
Denna bild är avståndet ca 5cm

Papperet ser gult ut men är vitt.På skärmen innan fotot tas ser allt normalt ut vitt papper bra skärpa.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:51:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om det är en 1/8 sek, så är det alla gåner rörelsoskärpa.
Blir att använd blixt, stativ, eller trycka handen mot något statigt för att försöka få så lite rörelse som möjligt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/30 :  23:56:14  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du har ju inte särskilt mycket skärpedjup vid F2,8.
Den här bilden tog jag snabbt nu för att visa med min tidigare kamera Powershot A95.
Max vidvinkel och tumstocken ligger med 0 cm "mot" objektivet.



Att papperet ser gult ut beror på att vitbalansen inte är rätt, det kan du ställa in manuellt. Något jag inte gjorde på bilden ovan, därför ser den gulaktig ut. Den automatiska vitbalansen klarar inte riktigt av att kompensera för glödljusets gulaktiga sken.


Edit:
Det går att handhålla en Powershot på 1/8 F2,8, fast det beror ju såklart på hur stadig man är på handen och vilken teknik man har.
Taget stående och handhållet, EXIF finns med...


(Ja, vitbalansen struntade jag i att fixa...)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/10/31 00:19:03
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8490 Posts

Posted - 2006/10/31 :  00:13:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok,får försöka sätta mig in i det hela lite bättre senare,den står ju på AUTO nu,men dessa saker tid och bländare samt vitbalans borde ju gå att ställa manuellt.Ställde den på AUTO när jag köpte den,och fotade utomhus
där är det kanske inte lika känlsigt.Men vid tillfälle ska jag gå igenom
instruktionsboken igen. (snabbis förra gången)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/31 :  00:25:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ser ut som om autofokus får tuppjuck på första bilden. kan du få kameran o pipa när den har hittat fokus ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/31 :  00:33:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Som det är på A95 så finns det en fokusrektangel på displayen som visar var kameran lagt/försökt lägga fokus. Den blir grön om den hittat fokus och gul om den inte gjort det.

Piper gör den 1 gång även om den inte hittat när den är klar med att försöka. Det pipet den ger ifrån sig är en sorts dubbelpip när den hittat fokus.

Kameran har även två indikator-LED bredvid den värdelösa optiska sökaren, de blinkar om det är knas. Har för mig att den gröna blinkar när den inte hittar fokus och den orangea blinkar när det är risk för skakningsoskärpa mm.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/10/31 00:34:12
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8490 Posts

Posted - 2006/10/31 :  00:41:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det finns en grön rektangel på min oxå,och en orange som blinkarmen om man får till det bra och det piper att skärpan är bra,och man rör sig efter det,då måste det ju bli oskärpa.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/31 :  01:00:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är riktigt att kameran inte har kontinuerlig autofokus. Om du fokuserar på något och sedan flyttar dig en bit innan du tar bilden så kommer fokus inte ligga på rätt ställe.

Om du däremot håller kameran kvar på samma ställe men rör (skakar) på den medan själva bilden tas så kommer den bli oskarp för att det du tar kort på inte är still från kamerans bildsensor sett. Om du tar en bild i skumt ljus och samtidigt avsiktligt rör kameran åt något håll kommer du få samma effekt fast mer extremt.

(Du kan ju även se en "skakande kamera" i displayen när den varna för rörelseoskärpa.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000