| Author |
Topic  |
|
|
AA
Member

131 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 11:44:46
|
Jag letar, precis som många andra här, ny CD-spelare. Jag har kollat in både nya och begagnade spelare och en av dom frågor som dykt upp i min skalle är om en beggad för låt säga 25000:- med ett nypris för 5 år sedan på det dubbla kan konkurera med en sprillans ny för 25000:-. Eller är det rent av så att den beggade är/kan vara bättre?
Vad tror ni? Skall man satsa sina pengar på en ny eller på en beggad?
MVH
/AA |
Genväg till välljud? - Köp en Ducati! |
|
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 12:02:42
|
Tjenare AA(AnonymAudiofil?)
Jag har bara köpt begagnat de senaste åren. Då jag är student ser jag mest till pris/prestanda förhållandet. Ja, vem gör inte det ;) De pengar jag har behöver gå till mycket mer än hifi, så att hitta billiga saker begagnat är lyckan själv! Kan kräva en tids letande, men det är det ju helt klart värt! Den som söker, han har finnar, eller hur det nu var...
//Walter |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 12:03:22
|
Hej!
Skulle själv inte våga chansa med en 5 år gammal spelare men om, så låter 25k lite saftigt om ny/list-priset var 50k för 5 år sedan.
Mvh A*. |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 12:45:37
|
| tekniken går framåt ganska snabbt inom CD, digitaltekniken, så en 5 år gammal spelare för 25000 så skulle jag tänka till lite. |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 13:00:50
|
På 5 år ska priset på en cd ha gott ner med 60-70%, allt annat är ocker. |
 |
|
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 13:31:59
|
Nagra och andra
Vad är det som har gått framåt inom CD tekniken den senaste tiden? Man har ju klarat av bra avläsning av själva skivan, avanserad signalbehandling och många gångers översampling sedan länge. Den analoga teknologin med framför allt filterdesign har väl inte heller förändrats så mycket på den senaste tiden. Kvar finns stabila klockor och spänningsreferenser, har det hänt mycket där?
I CDns början hände det ju mycket men har man inte sedan en tid nått en nivå där man utvinner det mesta av CD:n?
Kurt |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 13:49:03
|
quote: Originally posted by kurt
Nagra och andra
Vad är det som har gått framåt inom CD tekniken den senaste tiden? Man har ju klarat av bra avläsning av själva skivan, avanserad signalbehandling och många gångers översampling sedan länge. Den analoga teknologin med framför allt filterdesign har väl inte heller förändrats så mycket på den senaste tiden. Kvar finns stabila klockor och spänningsreferenser, har det hänt mycket där?
I CDns början hände det ju mycket men har man inte sedan en tid nått en nivå där man utvinner det mesta av CD:n?
Kurt
Skulle inte tro det, utan digital tekniken går hela tiden framåt och DA-omvandlare blir mer och mer exakta. Så därför är det inte så lämpligt att köpa dyra cdspelare som inte har falligt betydligt i pris. MvhKristofer  |
 |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 14:59:20
|
Hej k!
Det är nog inte så mkt som gått framåt( rent praktikteoretiskt, ed ) men alla tekniska lösningar går ju kontinuerligt mot allt lägre o lägre priser. Kan ingenting om Cd´s men, om man istället tar ex: dig-synthar så är/var* en 5år gammal synth inte sämre dock, mkt dyrare( i nypris, ed ) samt med mindre utav allt.
OT!!
* Det gick/går så fort fram att jämförelsen egentligen bara låter sig göras historiskt o numer finns även 1st oändligt antal synthar i mjukvareformat**( I månaden kom det fram att Akai***´s "sampler-avd" antagligen snart är kk !, ed ).
** Orginalet : http://www.synthmuseum.com/yamaha/yamdx701.jpg Kopian : http://www.digitalvillage.co.uk/images/2/native_instruments_fm7.jpg Orginalet #2: http://www.synthmuseum.com/ppg/ppgwave01.jpg Kopian #2: http://www.digitalvillage.co.uk/images/2/ppg.jpg
*** Klassikern, 12bit/40kHz/0.75Mb( Samplingens LP12:a, ed ): http://www.synthmuseum.com/akai/akas90001.jpg -( kostade mer än 11,500 SEK... då, ed ) Nyutkommna, 24bit/96kHz/512Mb-Monstret: http://www.akaipro.com//productimages/Z4large.gif ( kostar idag ca: 11,500 SEK( i england, ed ))
Mvh A*. |
 |
|
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 15:45:02
|
Kan jag tolka det som:
Allt som sitter i en mellanklass-CD idag fanns mer eller mindre för 5 år sedan men i dyrare maskiner.
Då är frågan:
Vilket kostar mest, en ny mellanklasmaskin eller en 5-år gammal dyr maskin? |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 15:53:11
|
quote: Originally posted by kurt
Kan jag tolka det som:
Allt som sitter i en mellanklass-CD idag fanns mer eller mindre för 5 år sedan men i dyrare maskiner.
Då är frågan:
Vilket kostar mest, en ny mellanklasmaskin eller en 5-år gammal dyr maskin?
Ja, ungefär så. Det är som i alla andra fall din smak och det pris Du är beredd att betala som får bli avgörande. MvhKristofer  |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 15:57:10
|
Självklart kryper priserna nedåt i rasande fart. Det finns flera spelare idag för 5-10.000:- som jämfört med 5 år gamla spelare, oavsett pris, står sig väldigt bra. Min uppfattning iaf. |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
AA
Member

131 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 16:04:34
|
Beggad Mark Levinson 39 för 30kkr eller sprillan ny AudioNet ART V 2.0 för samma peng?
/AA |
Genväg till välljud? - Köp en Ducati! |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 17:31:20
|
25' för en beggad CDP är väldigt mycket pengar! Kan bli dags för dyr service vilken dag som helst!
|
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:07:44
|
Håller med föregående talare. Just CD-spelare brukar behöva service efter 5-7 år, särskilt om de använts flitigt. Lasern brukar ge upp på vissa modeller, och det kan bli dyrt att fixa.
Kan vara idé att söka på nätet efter information om CD-spelaren innan man slår till, kanske höra med nuvarande ägare vad de har för erfarenheter just vad det gäller service.
http://www.audioreview.com/ kanske är en bra länk i sammanhanget. |
 |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:28:36
|
Beg cd är ett mörker som blir djupare ju äldre cdn är och ju dyrare den var från början.  Jag skulle inte köpa en värstingspelare som Wadia 7 från 90-talet om den kostade 30 laxar. Mekaniskt är nog många äldre lyxspelare väldigt bra. Men ljudmässigt får dom stryk av en Rega Planet. Så välj ett ställe där du kan byta in apparaten efter några år när det kommer en ny modell som klår den gamla. Alltså om den är begad bör den inte vara mer än ca 2 år gammal (med utgångspunkt från det att modellen var introducerad eller förbättrad). Linn Ikemi är ett exempel.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 18:35:11
|
Vi jämförde en sprillans Linn classik med en Karik V från 98, det var dött lopp...sen jämförde jag classiken med en Mimik 95 och då var det en stor skillnad.
Visst utvecklas spelare, men inte så mycket som det påstås, mest skitsnack från handlarna för att de ska kränga mer! Tex. Arcam cd72 som har gott upp en massa i pris sen introduktionen, jag skulle inte välja den före ovan nämnda Karik till samma pris (8500) |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 21:06:17
|
Hej!
1st smart grej? kan vara att köpa ngn av de cd´s som har 2års garanti el mer, när fortfarande 1 år el mer finns kvar av garantin, ed )??
Mvh A*. |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 21:08:45
|
| Försök få tag på en Copland CDA 289, en riktigt bra spelare. Betydligt bättre både i ljud och byggkvalitet än Coplands nya. |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 21:16:42
|
quote: Originally posted by yalpa
Vi jämförde en sprillans Linn classik med en Karik V från 98, det var dött lopp...sen jämförde jag classiken med en Mimik 95 och då var det en stor skillnad.
Visst utvecklas spelare, men inte så mycket som det påstås, mest skitsnack från handlarna för att de ska kränga mer! Tex. Arcam cd72 som har gott upp en massa i pris sen introduktionen, jag skulle inte välja den före ovan nämnda Karik till samma pris (8500)
De flesta tillverkarna ändrar mer på utsidan än på insidan, tyvärr... |
 |
 |
|
| |
Topic  |
|