HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon med erfarenhet av att handla från Ornec?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/10/26 :  09:25:54  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Har läst att dom har väldigt långa leveranstider, funderar på att
beställa lite sladd innan ev. dyrare beställning, dom har några
spännade maskiner på sin sida... !!!!!

Någon med egen erfarenhet?

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2006/10/26 17:01:44

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/10/26 :  18:39:17  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Här finns erfarenheter:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=96275&st=150&searchtime=


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/10/27 :  08:59:10  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hallå! Yup - handlade av Ornec (spider rack)
De var MKT snabba - 1½ vecka efter best kom grejjerna till mig i S
Förutom att Sverige skall kommunista så jvligt, tullmässigt, så var alles gut!

/Henrik

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/10/27 :  09:37:26  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Passar på att fråga hur mycket man får betala vid import, moms på 25% men betalar man extra tull-avgift också?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/10/27 :  09:44:40  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
moms på 25% men betalar man extra tull-avgift också?


Brukar vara några procent till. 6-10 procent ungefär (det används olika procentsatser beroende på vad det är).
En bra tumregel brukar vara att ta dollarpriset och lägg till en nolla efter så får du ungefär den svenska totalsumman, tull och moms betald, och varan liggande i ditt vardagrum.






"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/10/27 :  09:53:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Men jisses, hur kan de vara så billiga? $940 för en Melody H88II, ½ priset i runda slängar.... Måste väl finnas någon hake någonstans bortsett från att man inte har någon egentlig garanti?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/10/27 :  09:57:09  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
quote:
Förutom att Sverige skall kommunista så jvligt, tullmässigt

Betalar man inte tull och moms vid import från länder utanför EU till andra EU länder?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/10/27 :  10:01:13  Show Profile Send Poe a Private Message
Skatten är väl ingen "svensk" skatt utan en EU-skatt.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/10/27 :  10:25:28  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Nä tull och skatt får man betala i alla länder om det inte finns någon form av avtal som ”befriar” från denna SKATT. Inom EU tex kan vi importera fritt från varandra men om vi handlar utanför EU så kostar det pengar. Ibland blir jag bara så trött på kommunistsnacket. Jag tillhör väl de personer som anser att de skatter jag betalar i mångt och mycket ger mig ett samhälle jag vill leva i. Visst, det är inte perfekt, men det kunde vara mycket värre.

Sorry, detta blev ot. Skall vi tillbaks till ämnet så kan jag säga att ja, Ornec kan leverera till väldigt bra priser. Ibland tar det dock lång tid och jag har råkat ut för skadade varor vid några tillfällen. Jag har dock fått hela varor vid de flesta tillfällena. Priserna är så bra att även om man betalar sin tull och moms så kan man göra riktiga klipp jämfört med att köpa varan inom EU. Sedan är det upp till var och en om man vill chansa på en produkt som kanske är defekt eller om man inte tycker att garanti och service är värt att betala för.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/27 :  10:34:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Noll service och noll garanti = billigt pris. Betala och håll tummarna. Blir det inga problem - var glad. Blir det problem - bli ledsen.

Ungefär så skulle jag vilja summera Ornec. Du har större garantier på E-bay tex. där ett liknande utbud finns.

/M
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2006/10/27 :  11:48:59  Show Profile Send donald a Private Message
Har aldrig handlat från Ornec,däremot från Ney York Sound.4 olika köptillfällen och det har aldrig varit några problem.Cirka 2 veckors leveranstid,betalat med E-kort,först när varan skickas dras beloppet.Varorna har varit perfekt inpackade.Att man kan köpa produkter av så hög kvalite till så låga priser är ju svårt att motstå.Har kanske haft tur för alla prylar har varit helt utan anmärkning.

donald
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:12:20  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Har också handlat på New York Sound utan problem ett par gånger,
men dom har tyvärr inte det jag är ute efter denna gång.

Har läst lite negativt om Ornec med långa leveranstider och mailtjatande för att få till affären.

Får köpa en stömkabel för några hundra för att testa kanske...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:33:14  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Har handlat från Ornec en gång, fick en begagnad, reparerad apparat förpackad med sönderrivna äggkartonger. Ingen originalkartong!
Det gick inte att reklamera. Betalningen gick till "hustruns privat" konto inte till firman!
Så en gång och aldrig mera!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/10/27 :  16:38:57  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Tillägg till tull...

Jag arbetar som inköpare och har bra koll.
Eftersom jag regelbundet köper musik från USA har jag fört många intressanta diskussioner med tullverket angående tull och moms. Jag kan informera om att man som standard tar ut momspåslag på inkommande frakt som redan är momsad i det land den sänds ifrån (tex UPS/USA). Detta får man ju givetvis inte göra, så efter påpekande betalar de tillbaka. Initialt måste du ju såklart betala in mer än du ska ... Inget påpekande så behåller de bonusen. Allt för att göra S bättre såklart, tänk om någon kunde köpa ngt lite billigare än grannen *huga*
För att förekomma kommentaren, så gäller detta privatimport, eftersom företag betalar beräknad moms.

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

Edited by - short_cuts on 2006/10/27 16:40:24
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/27 :  16:53:54  Show Profile
Har handlat kanske 7-8 ggr från diverse tjing tjong affärer utan probelm, har likaså många bekanta som gjort det samma. Ett par har fått trasiga cd-spelare, dock utbytta ASAP.

Men visst, om det krånglar kan det bli jobbigt. Det får man ta när priset är hälften eller lägre.

När svenska hifi-nasare går in och skriver massa dåligt har jag svårt att ta det på allvar, även om det är sant... sorry

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/10/27 :  17:05:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
short_cuts, jag har precis handlat en framgaffel och ett vevparti, och har åkt på moms, en kom från US en kom från HK, menar du att jag kan ringa upp och klaga och de skickar pengarna tilbaka? Är det så enkelt? Tullen var ju bara 4 %, helt ok, men kan få momesen tillbaka så är det ju lysande, då slipper man fuska med värden på paket med. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/27 :  19:18:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, det är väl momsen på FRAKTEN man kan få tillbaka, inte momsen på varans värde(?), den åker man alltid på.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/28 :  00:45:38  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Inom EU tex kan vi importera fritt från varandra


Det gäller väl bara företag? Om jag köper t.ex. musikstudioprylar från musicstore.de åker jag på 16% om jag förstod katalogen rätt (kom igår). Det är ändå en förbättring för jag tycker mig minnas att det en gång var 25%.

J. Ullberg
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/28 :  00:50:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Inom EU så betalar du moms i det land du handlar från, precis på sammas sätt som landets egna invånare.

Undantaget från denna regal är om man handlar från ett företag med stor försäljning till Sverige (ex. Amazon), då betalas svensk moms av den enkla anledningen att de svenska myndigheterna (och alla andra skattemyndiheter inom EU) då ser det som att Amazon i praktiken har en svensk filial vilket gör att svenska momsregler gäller. Om man inte skulle ha denna regel så skullle av naturliga skäl alla postorderföretag helt enkelt skriva sig i det land som har lägst moms på just deras produkter.

Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/10/30 :  18:54:09  Show Profile Send Egill a Private Message
Det blir förhållandevis väldigt dyr frakt från Ornec om man bara ska ha några lätta grejor (om de inte har ändrat detta den senaste tiden). Det kan vara bra att kolla totalpriset innan man skickar iväg ordern.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/01/26 :  12:20:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Bump, någon som shoppat nyligen från Ornec. Jag är ute efter en Bada förstärkare, men eftersom ingen av Coem & Tim svarar så lutar det mot Ornec, men man är lite darrig... :) Hade gärna handlat från nysound, men dom har inte Bada hemma verkar det som... :(
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/01/26 :  14:43:51  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Fick ju inga svar, så jag fick slänga iväg en testorder på en balanserad kabel ala billigare variant. 37 euro :)

Resultat kommer!
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2007/02/06 :  09:52:23  Show Profile Send Johnsson a Private Message
Inga nyheter ännu? Jag är intresserad av Cayins Förstärkare 265Ai och cd spelare sedan jag såg andra Cayinprodukter på Hifimässan nu i helgen.
Jag följer detta med intresse.


/Daniel
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/06 :  13:51:56  Show Profile Send jos a Private Message
Till Akkelis:

Visst är det tull och moms eller i alla fall moms i andra EU länder också när man tar in utifrån EU men nämn gärna ETT endaste land där du måste betala 9.5% i tullavgift på en cd-spelare OCH dess frakt för att sen betala ytterligare 25% på totalbeloppet i moms (alltså moms även på tullavgiften och frakten..)??

Jag skulle kunna nämna någre länder med lägre skattesatser men bättre fungerande välfärd (skola, sjukvård, äldreomsorg etc)

Sry men blir så trött på att höra "..Det går bra för Sverige.." , "..Det är häftigt att betala skatt.." och liknande uttalanden..
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/06 :  14:03:53  Show Profile Send jos a Private Message
Måste bara visa ett exempel för er som inte importerat...

Ponera att jag köper en CD-spelare som kostar prick 10 000 kr från Kina som kostar 1 500 kr att frakta hem med UPS.

För att jag köper den CDn från Kina för 10 000 kr vill då pappa staten ha drygt 4 240 kr av mig.

Det känns väl rimligt?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/06 :  14:07:10  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jos:
När du handlar från annat EU land så betalar du ingen tull, bara från utom EU länder.
Momsen betalar du i EU landet du köper ifrån, t.ex. tyskland nu 19%, Österrike 20%, tull tillkommer inte.
Från utom EU länder tillkommer en tull på 4 - 10% beroende på vilka tullbestämmelser Sverige har med landet, till detta kommer "tullhanteringskostnader" med ett par hundralappar.
Moms tillkommer sedan på hela beloppet
Innom EU brukar garantier gälla.

Mvh
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000