Author |
Topic |
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2006/10/25 : 19:46:45
|
hur ska man gå till väga när man ska olja ett par högtalare? det är von schweikert,och jag har ingen aning om hur de är behandlade från start-inte ens de som säljer vet.(clear resin)står det nåt om på deras beskrivning på hemsidan.men det kan bero på träslag mm tydligen. de är i körsbärfaner.ska vara ganska blanka.de är lite torra i faneret på några ställen(nästan lite gråton).har försökt med möbelpolish,men det blev inget bra.det torra va kvar,resten var lite halvblankt och nästan lite fett.-inge bra. har teakolja hemma som jag tänkte att det kanske skulle funka med.?eller ej? hur får man bort polishen? försökte på en liten fläck med teakoljan,men det blev bara en matt och ganska "glatt" yta.bara blankt när oljan är våt.när jag torkar av och gnuggar lite så blir det matt. eller är det nåt helt annat jag ska göra? vill helst slippa att lacka.har ingen möbelsnickare i närheten heller som jag kan fråga. vad göra |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/10/25 : 20:59:40
|
Clear resin är klarlack.
Prova med Carnusol från Herdins
quote: Artikelnummer 104253, 104254
Innehåll Naturhartz, paraffinolja, etanol och pentylacetat.
Egenskaper Carnusol rengör och ger en blank och skyddande yta på möbler, bilinredningar, bänkskivor, spishällar, gabondörrar etc.
Förpackning Plastflaska, 150 ml. Plastflaska, 1 L.
GÖR SÅ HÄR Fukta en putsduk eller ett hushållspapper med vatten och häll på Carnusol. Gnid in ytan noggrant. Polera med en ren, mjuk polerduk.
Funkar i min mening mycket bättre än Teak olja, luktar snusigt gott oxå
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 16:33:24
|
hmm-får kolla efter carnusol då. jag är inte säker på att de är klarlackade-ser inte så ut.vissa är det,men inte alla tydligen. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 17:14:49
|
quote: vanlig matolja (vegetabilsk)!
Använd bara INTE rapsolja Snacka om klister
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 20:29:39
|
Prova med vaxolja. Finns i varje välsorterad möbelaffär. |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 21:46:18
|
Enligt min morbror som ägnar mycket tid åt antikviteter, så ska man använda olja om man vill göra trä mörkare, bivax om man bara vill "vattna" träet utan att det blir mörkare, och absolut inte vanlig möbelpolish, det ska vara väldigt jobbigt att få bort vid en seriös renovering. Fast då talar vi om exempelvis värdefulla 1700-talsmöbler. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/10/26 : 21:59:58
|
Brukar använda vanlig matolja eller bivax. Har som tur inte provat rapsolja |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 17:01:04
|
hur får man bort möbelpolishen då? är bivax flytande-hur använder man det? |
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 17:35:04
|
Tyvärr innehåller många möbelpolish silikon olja och det är som redan nämnts i princip omöjligt att få bort utan mekanisk åverkan.
Så... Nej.. jag har inget svar.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
|
Topic |
|