| Author |
Topic  |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 08:21:28
|
Eftersom systemets ägare är för blyg att skriva om välljudet får jag väl göra en insats.
I Karlstad på hemlig ort har det skett uppgradering av våldsam natur på sistone. Först så åkte högtalarkablaget bort och in kom Audioquests förra värsting Dragon. En läcker sak i helsilver som gick lös på ca 25 lapp innan modellen lades ned för 2 år sedan. Signalkablaget är en Transparent Ultra. CD-spelaren byttes till en CD-FIX och slutligen åkte Tellusarna ut till förmån för ett par Mårten Design Monk. Provlyssning skedde i Alingsås och en hel kväll gick åt till att plöja igenom QRS Callisto, Monken, Thiel 1.5, Apogee Slant 6 och någon till. Valet var inte så svårt med den budget som stog till förfogande. Monken åkte med hem.
Efter inspelning av CD-spelaren och injustering av högtalarna så var det riktig provlyssning häromkvällen.
Vi körde de vanliga hifi-plattorna eftersom det är bra att ha "fasta" referenser. Diverse från Opus 3, Diana Krall etc
Monken är ju definitivt ingen romantiker och har inte djup bas. Hur skulle detta gå var tanken innan uppriggning. Vi måste nu ännu en gång avliva myten om SAT-sortimentets "ljushet". Musiken släpper fantastikst bra från högtalarna. Musikerna står på samma plats som i min anläggning hemma i höger-vänster position, även djupet är fullt realistiskt. Detaljerna är många utan att låta hysteres, diskanten - Monks akilleshäl då den inte har de dyrare porslinsvarianterna - är mjuk, trevlig och låter rent utan att glänsa.
Men det som är förbluffande är helheten. Vilket trevligt homogent ljud! Kul att lyssna på plattor! I allt detta trevliga så står då alltså solister i mitten och sjunger med basisten någon meter bakom, basslingan går att följa varje ton i hela låten igenom och avslutande applåder låter som händer som klappar.
Vad kan man mer begära av Amplifix + CD-fix + Monk och så lite bättre kablage? Detta är i särklass det bästa ljud som jag har hört i förhållande till de pengar som det kostar.
Fast så har ju jag varit med och givit råd också  |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 08:41:55
|
Amplifix är en mycket bra stärkare... cdfixen går nog att få att låta riktigt bra med..=) Monken känner jag inte till så bra dock...
Kul att han fick till ett bra ljud för pengarna! 
|
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 09:47:30
|
Hej
Menar du att Monk piskar Callistorna??, är det möjligt? F.n, jag upplevde Callisto som en helt otroligt bra högtalare för prisklass o storlek.
mvh |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 10:16:12
|
Jag hade inte med säkerhet gjort samma val, men det funkar synnerligen bra som det nu är. Det finns ett spörsmål till här som kanske bör nämnas. Det aktuella rummet har flera ganska osnygga basresonanser och blir lätt för maffigt i basområdet. Calliston hade förmoligen blivit för mycket av det goda nedåt.
Sedan kan man dela upp de olika områdena och försöka beskriva dem. Callistons diskant är förmodligen svår att klå i prisklassen, mellanregistret är inte mycket sämre än Monken men spelar på ett helt annat sätt, i basen vinner förmodligen Calliston på känt Alingsåsmanér. Monken har dock en härlig tydlighet i det verksamma området.....
En god karamell är den i alla fall Monk och i det aktuella rummet hade jag defintivt gjort samma val! |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|