HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Utlandssvenskar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/10/25 :  10:40:13  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Tänkte starta en liten tråd om utlandssvenskar så här på morgonkvisten!

Jag har för inte så längesedan flyttat mer eller mindre permanent från Sverige till Zürich, Schweiz pga mitt arbete. Det hade varit roligt att veta vilka andra medlemmar som bor, har bott eller tänker bo utomlands och vilka erfarenheter ni har?

Jag har själv inte jättemycket att berätta ännu - har bara varit ifrån Sverige i två månader ännu. Börjar väl dock så sakta komma in i livet i Schweiz, vilket inte är så olikt det svenska. Prisnivåerna kommer jag dock aldrig vänja mig vid tror jag; 200 kr för en pizza är inte något ovanligt och jag betalar nästan 10000kr/mån för en pyttepyttetvåa (ouch!).

Annars är Zürich en fantastiskt fin stad med trevliga människor. Inga problem att klara sig med engelska (även om du kan tyska så är "schwyzertütch" en helt omöjlig dialekt). En rolig sak är att staden är väldigt liten, bara runt 300000 invånare, men att verkligen ALLT finns här. På huvudgatan ligger så mycket uraffärer och juvelerare att man nästan måste ha solglasögon på sig när man tittar i skyltfönstren. Vad gäller kläder hittar man allt från Paul Smith, Prada och Burberry till svenska Nudie och ACNE (och givetvis H&M). Jag hörde att staden har öve 2000 restauranger och de jag varit på hittills har varit väldigt bra. Nattlivet är helt galet och sätter lätt ex Stureplan i skuggan (enligt min mening).

Sedan är staden väldigt fin med sitt läge vid Zürichsee och alper i bakgrunden. Många gamla gränder med mysiga affärer att utforska etc.

Längtar jag tillbaka? Nej, inte än åtminstone...

So, berätta om "era" städer/länder och hur ni trivs/trivts!

/Rickard

Ino Audio for life

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/25 :  12:47:19  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag flyttade till London för drygt tre och ett halvt år sedan. Det var ett stort steg men efter något års pendlande Norrköping-London var det ett enkelt beslut. Flyttlasset bestod av två flyttkartonger kläder, en cykel, golfklubbor och sju lådor med Linnlogga på, det gäller att prioritera rätt.
I början hade jag lite problem med att få bankkonto och andra små administrativa bestyr, det engelska sättet att sköta saker kräver mer tålamod än den svenska motsvarigheten. Efter att ha lärt mig detta har det flutit på riktigt bra och jag anser mig fast förankrad i samhället nu.
Det finns ingen anledning att beskriva staden för er men känslan av att bo i en megastad fascinerar mig. Det är aldrig tyst, alltid händer det något som kräver någons uppmärksamhet. Det är i någon mening farligare, folk har blivit mördade mer eller mindre utanför mitt hus, men samtidigt är det alltid folk runtomkring vilket känns säkert i sig. Är man en rastlös typ kan man gå ut och roa sig varje kväll i veckan året runt, teater, gig, musikaler mm mm överallt. Restauranger, pubar och barer, allt finns och oftast nära dig. Just att det alltid händer något, det är aldrig tyst, är det enda jag upplever som ett problem, det är otroligt skönt att fly larmet för ett par dagar då och då.
DasKapital nämner priser, jodå, de finns i London med. Det mesta är dyrt med svenska mått mätt men man måste komma ihåg att löneläget är annorlunda. Den största skillnaden är nog priset för boende. I området där jag bor är hyran för en hyfsad tvåa ca. 25000 i månaden och ska man köpa en likadan lägenhet startar priserna kostar det multum. Att köpa hus var mitt mest ångestframkallande beslut någonsin och jag har fortfarande mardrömmar om det.
Mat kan man få precis som i Sverige men varför göra så när det finns Bubble & Squek, Steak & Ale Pie, Sausage Roll mm. Engelsk matlagningskonst är inte alls dum, det är en inställning jag kan rekommendera den som funderar på att flytta hit.

Längtar jag tillbaka? Nix
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/25 :  13:24:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Intressant tråd!

För en själv som kittlas av tanken att flytta och jobba utomlands men är för feg för att ta steget - kanske mest pga barnen och tanken på skola och brist på frekvent kontakt med resten av familjen - så är det skoj att läsa om er andra som lyckats ta steget

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/10/25 :  13:28:06  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Intressant! Ja, London är en spännande stad. Har varit där i jobbet en del. Dock känns det lite stort för min smak. Zürich är ju pluttigt i jämförelse!
Här är man dock alltid trygg när man är ute. I värsta fall stöter man in i ett gäng packade traders...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/10/25 :  20:25:32  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag kan väl inte säga att jag flyttat utomlands någongång, men jag har bott och verkat utomlands under längre period i en konflikthärd, nästa år skall jag till Afghanistan i nio månader, det skall bli intressant och se hur lång tid det tar innan jag får den första magsjukan för det är garanterat oundvikligt
Vid eftertanke så kan jag mycket väl tänka mig att flytta till Tyskland för att jobba där under ett par år, det gäller bara att hitta ett intressant jobb

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/10/25 :  21:45:53  Show Profile Send DasKapital a Private Message
mr. Triatic: Jag skulle faktiskt råda dig till att titta närmre på Schweiz om du är ute efter ett tyskspråkigt land. Högre löner, lägre skatter, bättre skidåkning och vackrare städer/natur...
Nu är säkert Tyskland fint också men den exposure jag fått från mina jobbresor dit sätter inte det landet överst på listan.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/25 :  21:54:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag jobbade i 3½ månader i Indien, Bangalore. Detta å Ericsson's vägar.

För mig det en upplevelse och en klocka att uppskatta hur vi jobbar och beter oss här i Sverige. Samtidigt som jag har förståelse för andras sätt att vara och leva kan jag inte annat än glädjas över vårt sätt.

I Indien är man överlag väldigt glada, leende. Kast-systemet avvecklades formellt va det -69 men det lever kvar i allra högsta grad. Indierna är vänliga och hjälper gärna till - även när dom inte. I asien generellt får man inte tappa ansiktet...och att tappa ansiktet har en lite annan definition där än här...minst sagt!

Jag saknade mjölk. där var det getmjölk, rumstempererad. Den serverades dessutom med ett extra glas sockervatten om man ville mysa till det. Sjukt!
Jag saknade dessutom svensk höst! Jag var borta typ den 8'e sept till 17 dec...missade Arken det året...

Jag saknade Svensk Bilprovning som faktiskt ser till att våra fordon inte ryker som en majbrasa baserad på gummistövlar och tjära, Svensk Bilprovning som faktiskt också ser till att våra bilar inte låter som en reamotor på speed. Jag saknade våra poliser som håller rätt bra ordning på trafiken.

Jag förvånades över mutornas öppna existens.

Jag förvånades över att Indier inreder med lysrör som enda belysning.

Jag skrattade otroligt åt Goodness Gracious Me (Nam Nam Curry). På kontoret fattade dom inget alls av det programmet.

Att jobba utomlands är en förmån och erfarenhet. Har du möjligheten bör du ta den. Definitivt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/25 :  22:40:25  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag hoppas bli en utlandssvensk inom några månader, men vi får se!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/25 :  23:56:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
DasKapital: London är egentligen inte stort. När man väl bott där ett tag (i mitt fall ganska precis ett år) så upptäcker man att "Greater London" egenligen bara är en förvuxen småstad.
De flesta bor precis som jag en bra bit utanför de centrala delarna i någon av de "towns" som finns här (i mitt fall Surbiton, som känns som en småstad även om det bara är 5 minuters bussfärd till nästa småstad) och ger sig sällan in till centrum (senast jag var i centrala London var nog i juli, om man inte räknar tågbyten). Så skillnaden mot Gbg är faktiskt inte så stor som man skulle kunna tro.

Jag trivs rätt bra här och språket är naturligtvis ett stort plus (så länge man inte ringer något callcenter och får en skotte på tråden).

Jag flyttade pga att jag fick ett jobb här så jag kommer stanna i alla fall till mitt kontrakt går ut i slutet av nästa år. Sedan bär det troligtvis av igen, endera till någon annan plats i England eller till något annat land; det beror helt på var det finns jobb. Arbetsmarknaden i min branch är milt uttryckt internationell vilket både är ett plus och ett minus, nackdelen är att man inte kan planera för mer än 1-2 år i taget men fördelen är att man får uppleva nya platser. Jag räknar med att flytta runt så här i totalt 5-6 år, sedan kanske det finns möjlighet att hitta ett fast jobb någonstans. Det ska bli intressant att se var jag hamnar. Jag hoppas undvika Japan (ett land jag gärna skulle vilka besöka men inte bo i) men hittar jag inget annat så är nog risken stor att det blir där jag hamnar nästa gång.






Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/26 :  13:21:33  Show Profile Send brewitz a Private Message
f95toli har rätt i att London egentligen är en massa småbyar som vuxit ihop. Tyvärr både bor och arbetar jag i zon 1 vilket gör att småstadskänslan liksom inte infinner sig där jag är. Mitt jobb finns i the City, ett av Londons finansdistrikt (Canary Wharf är det andra). Dit pendlar ca. 400000 personer varje dag, tänk er själva vilket kaos det är varje morgon och kväll. Hemmet har jag i Islington (nära Angel). Vi har hundratals barer, restauranger, teatrar mm fem minuters promenad från huset, massor av människor kommer in till våran del av staden för att roa sig --> sanslöst livat torsdag till lördag.
vad vill jag säga med detta? Jo, jag tycker nog att det är STOR skillnad mot Göteborg (eller annan valfri svensk stad). Stockholm känns numera ganska öde och (sluta läs nu stockholmare) lantligt. Blasé, javisst, men lika glad för det.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/26 :  13:36:46  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
25 år i Marbella som bas, med mellanhopp i Madrid 1 år och London 3 år. Har haft förmågan att hitta det som är positivt och har levt väl. Nu är jag tillbaka till Skåne knappt ett år - och just precis, trivs med det....

Artphotography
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/10/26 :  13:56:39  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag har bott i Tokyo 7,5 år nu. Innan dess 15 månader i Usa. Längtar inte hem. Men Schweiz skulle jag kunna tänka mig.

Brewitz; 400000, det är väl inget. ;) Det är vad som åker genom min tågstation varje dag, om det ens räcker. 2 miljoner person bytar tåg eller går av på Shinjuku station, och det är bara på morgonen. Jag undrar hur många som åker genom under ett dygn?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/26 :  14:01:02  Show Profile Send brewitz a Private Message
LarsTokyo: Nix, 400000 är ingenting jämfört med dina Tokyosiffror, det tjänade som en liten illustration till varför jag tycker att det finns en skillnad mellan London och Göteborg. 2 miljoner per dag, coolt!!
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/10/26 :  14:15:57  Show Profile Send DasKapital a Private Message
brewitz: Ett problem med just den stora mängden människor på t-banan är ju att det blir förseningar och stopp etc. Varje gång jag varit i London i jobbet har det varit strul med Circle Line (vårt kontor ligger nära Liverpool Street så jag brukar åka den från centralen). Det är jobbigt. Tror inte jag varit med om en enda försening/cancellation i spårvagnsnätet i Zürich ännu. Allt bara flyter med urverksprecision (pun intended).

Något jag tycker är konstigt är hur dött The City är på helgen. Antar att det är pga att det mest ligger kontor där. Fortfarande lite skumt dock!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/10/26 :  14:55:33  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej,

Själv har jag tillbringat 1,5 år i fashionabla Polen.
Jag tycker att min tid där var mycket bra. Det var min tid hemma som var mindre bra, dvs alldeles för liten. Jag var iväg på ett "bachelor" kontrakt dvs att min familj var kvar hemma i Sverige. Det är INGET jag kan rekommendera om inte skilsmässa är målet.

Nog om det.

Det jag tycker är fascinerande är kulturskillnaderna. Polen är ju ett gammalt kommunistland och detta sitter djupt kvar i den polska själen. Som någon nämnde innan så är korruption vanligt även i Polen. Jag ser väl såhär i efterhand det hela som en god erfarenhet. Och ja, jag har frugan kvar fortfarande!

Hihi. :)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/10/26 :  15:24:24  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har sagt till mig själv att jag vill bo och jobba i London eller annan stad i UK åtminstone ett år av mitt liv någon gång. Får se hur det blir med det hela, har en fästmö som är jurist, det är lite lurigare att ta jobb utomlands inom den branschen. Men blir sugen av att läsa denna tråd!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/26 :  19:45:33  Show Profile Send brewitz a Private Message
DasKapital: The City är stendött från fredag kväll till måndag morgon. Vi bodde i Barbican, mitt i City, i ca. 20 månader, och helgerna var ruskigt sköna. Vardagarna var ..... nåja nära till jobbet i alla fall.
Tunnelbana åker jag sällan. Till jobbet cyklar, springer, går eller bussar jag.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/26 :  20:00:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ayn: Som du kanske noterat har Brewitz och jag ganska olika erfarenhet av London av den enkla anledningen att vi bor på ganska olika ställen. Det finns inte "ett" London och hur man som inflyttad upplever staden beror helt på var man hamnar.
Själv trivs jag rätt "i utkanten", jag jobbar i Teddington som är en annan "småstad" inte så långt från där jag bor så jag slipper den värsta pendel-kalabaliken. Någon tunnelbana finns inte här ute (fast det tar bara ca 30 minuter med tåget in till city och tågen går var tionde minut). Sedan finns det en hel del annat trevligt i närheten av där jag bor: Hampton Court (Englands största kungliga slott där bland annat Henrik VIII halshögg sina fruar), Richmond Park, Kew Gardens m.m.

Shopping är inte heller några problem: Faktum är att de som bor närmare city många gånger åker FRÅN centrum när de ska handla, ex. Kingston (som jag bor ca 1 km från, fin promenad längs Themsen) är en "shoppingstad" med i princip allt man kan behöva. Anledningen till att det inte finns något folk i city på lördagar är att de alla då går längs Kingstons high street och handlar, i alla fall verkar det så ibland.


Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/10/26 :  20:59:46  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jo, har hyfsat bra koll på London trots att jag inte bott där. Har släkt ute i Hemel Hempstead så det har blivit en bunt resor till London med omnejd

Skulle nog inte vilja bo i innerstaden då jag egentligen inte är särskilt mycket stadsmänniska (!). Nåväl, får se hur det går, det lär ligga x antal år framåt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/10/26 :  23:43:48  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har bott 17 år utomlands, närmare bestämmt mellan 1978 och 1995 och hade väl aldrig tänkt återvända

Större delen av denna tid har jag bott i Zürich dit jag kom - i ett utbyte mellan LTH och Eidgenössische Technische Hochschule, ETH, - för att avsluta mina studier i Teknisk Fysik. Enligt "minsta motståndets princip" fortsatte jag att doktorera (kärnfysik) på ett forskningsställe utanför Zürich. På liknande sätt kom jag därifrån som PostDoc i Berkeley, Kalifornien, där jag stannade tre år innan jag flyttade tillbaka till Europa. Denna gång blev det Heidelberg, Tyskland och CERN i Geneve innan jag 1991 återvände till Zürich som är min absoluta favoritstad.

Jag återvänder varje år till Zürich där jag har många vänner som delar mitt intresse för musik och ljudåtergivning. Jag brukar lägga ut bildberättelser om mina resor dit ner på Euphonia.....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/10/27 :  00:38:16  Show Profile Send eliot a Private Message
Angående priserna i Zürich så är de högre än i Sverige men lönen är också mycket högre och skatten är låg. Hyran för min trea - som inte låg centralt men nära motorvägen till jobbet - var ungefär 15'000kr för lite över 10 år sedan.

Enligt mitt sett att se det så är Zürich världens minsta storstad och världens största småstad på en gång

- Som Zürichborna uttrycker det: "Möchtegern Großstadt"= vill gärna vara storstad - underförstått: Zürich är ingen storstad.

Det finns otroligt många restauranger i staden och i Niederdorf kan man äta varm mat till halv fyra på morgonen. Zürich har fler som har italienska som modersmål, närmare bestämt 100'000, än invånarantalet i Lugano som huvudorten i italiensktalande Tessin(=Tizino). Detta gör att det är ett helt annan liv i Zürich än i Tyska städer och i t.ex. Genéve....

Appropos invånarantal så bor det 1 miljon i kanton Zürich som är staden med omgivning och man brukar säga att det bor 600'000 i själva staden...

Det finns många riktiga HighEnd affärer i Zürich med omgivning

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/27 :  01:32:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bodde 1985-86 i Saudiarabien, där jag jobbade med petrokemi.

Saudiarabien är (eller var) ett kollosalt rikt U-land kan man säga. Strandpromenaden i Jeddah var t.ex en ren orgie i dyr modern konst, marmor och fontäner. En av de vanligaste bilarna var Mercedes 500 och Rolls Royce var vardagsmat.
Samtidigt levde beduinerna ute i öknen och födde upp getter och kameler som de alltid gjort.

En väldigt nyttig upplevelse, man fick verkligen klart för sig att Sverige är en mycket liten del av världen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/27 :  01:40:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag lästa nånstans om deras budget , största delen av statens pengar går till apanage till den kungliga familjen , o jäklar vad stor den var !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/27 :  02:03:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, familjen Saud går det verkligen ingen nöd på. Deras stamfader Abdul Aziz var en oerhört förslagen och djärv man som skapade imperiet.
Hans historia är fascinerande läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ibn_Saud
http://www.saudinf.com/main/b42.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000