HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotel RB 1090 vs ICE Power ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2006/10/24 :  23:34:05  Show Profile Send tian a Private Message
Hejsan!!

Hur står sig igentligen den nya ICE Power tekniken mot en typ Rotel RB 1090 ?
ICE Power ska ju trycka ur sig runt 1000W i 4ohm och Rotel 1090 är ju inte långt efter, har sett runt 810W.

Hur är skillnaden i ljudkvaliten?

Är det nån som har gjort ett "a/b" test ?

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2006/10/25 :  00:02:37  Show Profile Send tian a Private Message
Slänger med lite testdata ifrån tillverkaren på ICE Power 1000W modulen.

www.redtails.net/tian/ICEpower1000ASP_datasheeet_1-3.pdf
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/10/25 :  10:05:07  Show Profile Send Bubben a Private Message
Finns en ganska stor tråd på faktiskt om digitala förstärkare. De distar tydligen en hel del över basområdet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/25 :  13:01:23  Show Profile
Såg att du startat en tråd på faktiskt också, rätt onödigt för jag kan ge dig svaret redan här och nu.

Ajjjsssspååwer = skiiiiit
Råååtel = Braaaaa


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/25 :  13:12:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bubben, det är väl tvärtom,, att de lär dista i diskanten.
Som basdrivare lär de passa perfekt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/10/25 :  13:35:10  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Han menar nog i frekvensområdet över basområdet Zalve ;)

För visst funkar digitala stärkare så länge de får jobba med just låga frekvenser :)

All-in-all: Rotel vinner på alla punkter inklusive effektförbrukning!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/10/25 :  13:35:14  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Han menar nog i frekvensområdet över basområdet Zalve ;)

För visst funkar digitala stärkare så länge de får jobba med just låga frekvenser :)

All-in-all: Rotel vinner på alla punkter inklusive effektförbrukning!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/25 :  13:43:18  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Norska "Fidelity"(5/06)har testat rotels 1092 baserat på "asp1000"
modulen och dom anser att 1090'n får ge sig på i princip alla
punkter. Recencenten är för övrigt särskilt nöjd med hur just
Rotel har lyckats med den nya tekniken.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/10/25 :  14:10:41  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Bubben, det är väl tvärtom,, att de lär dista i diskanten.


De distar över basområdet, inte i det, av vad jag har läst.

Enligt Rotels hemsida är det samma dist angivet på 1090 och 1092 så de kanske har fått ner disten lite grann...men med samma prislapp, vad är vinsten?
Sedan är jag för mig att HiFi/Musik testade RMB-1077 med mycket goda vitsord...vad nu det är värt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/25 :  14:18:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message

Ekonomisk VINST isf... (skulle jag gissa på)

Är det nån som har provat att använda "ICE" till svåra laster ? Låga impedanser ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/25 :  15:21:07  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag har drivit parallelkopplade både xls och sls-subbar med acoustic reality 1001'or med mycket gott resultat. Har även provat med annat förstärkeri och det slutade med att jag inte ville ha subbarna inkopplade över huvud taget. B&O rekomenderar att inte använda dom till laster under 4 ohm så det tål att tänka på om man har skaffat sig sådana högtalare. Maximal strömförbrukning är 1400w/kanal och dom lämnar 1200w/4ohm.

Är för övrigt mycket nöjd med mina asp1000. Det inkluderar för övrigt hela frekvensområdet och inte enbart basen.

Köp tidningen och läs testen, det du efterfrågar finns där.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/10/25 :  15:44:30  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har kört en liten mindre modell från Acoustic Reality mot Rotel 1090. Jag gillade skarpt hur detta lilla pjutt steg drev mina bastorn. Fast och stabil i botten.
Jämfört med Rotel 1090 så märktes det dock hur ice-steget la till en något mer luftig och övermarkerad topp. Tyvärr inte helt positivt då den samtidigt upplevs som lite gryning och råare i karaktären.
Jag tyckte trots det att det lilla icesteget var jäkligt läckert och privärt.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/25 :  16:06:52  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Försöker mig på en fri översättning från "Fidelity" (hoppas att det är ok).
Från nr:5/06 alltså och bara det som beskriver skillnaderna mot 1090.

quote:
Allt ser ut att vara mindre med den nya 1092 än med den gamla rb-1090. Bortsett från utgångseffekten då. Och priset som som är en tusenlapp högre(?). Och det viktigaste av allt, ljudet. Det upplevs som långt större i alla riktningar med rb-1092.Hela ljudbilden är väldigt transparant och luftig, och avtäcker alla mikrodetaljer i varje musikstycke. Samtidigt upplevs 1092 som mycket stramare i kanterna än vad vi tidigare har erfarit med förstärkare från Rotel. RB-1092 har solid kontroll hela vägen ned, och bottenoktaverna framförs med en ötsökt och raffinerad artikulation. Den lite grumliga och tjocka basåtergivningen som jag förknippar med RB-1090 är försvunnen som dagg i solen, men det är fortfarande med kropp och en klangbalans som lutar mot det varma. Bara åtskilligt mer behärskat än hos sin tyngre bror.


Där slutar jämförelsen med förstärkare i samma prisklass och fortsätter med andra jämförelseobjekt. Köp tidningen som sagt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/25 :  16:16:35  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag personligen gjorde en spontan test av ice power 1077 respktive RB 1070 på en mässa. bara spontan test och inget vetenskapligt fann att 1077 är grym vid hembio konfigurationer då kraft skall gå från 0-100 direkt effekten finns verkligen där men jag föredrog
RB 1070 till musik då den kliniska tonen i 1077 gjorde att musiken kändes livlös och stum "saknade själ". som du ser inget vetenskapligt test men en snabb reflektion av känslan av de bägge.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/10/25 :  16:28:29  Show Profile Send Morgan a Private Message
Om det är så att de har funnit hörbara skillnader mellan 1092 och 1090 så är det ju givetvis så att MINST en av dem är färgande på något vis. Eftersom 1090 ej har gått att detektera vid F/E-lyssning i flera försök så finns det god anledning att tro att det därför är 1092an som är "felaktig" på så vis att den inte lever upp till devisen "a straight wire with gain". Just det har ju 1090 visat sig kunna göra.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/10/25 :  16:50:57  Show Profile Send regner a Private Message
Jag tycker att folk tar för givet lite väl mycket i den här tråden. (vilket iof inte är någon ovanlighet men däremot relativt tröttsamt)

för det första så är icepower modulerna inte digitala och för det andra så har en Rotel RB 1090 inte en chans mot ett välkonstruerat icepowersteg.
Flera har nämt att icepower stegen har problem med dist i det högre frekvensområdet. Jag tror personligen att detta enbart var barnsjukdommar hos denna modultyp.

Har ni redan glömt bort testet som postades här ett tag tillbaks, mellan krell förstärkaren och icepower förstärkaren (högtalare, thiel c6) där utkomsten blev delad seger? Om nu icepowermodulerna led av distande övre frekvenser så lär det ha kommit fram där.
Jag har även läst ett flertal recentioner av komersiella icepowersteg, och jag kan inte minnas att något steg har fått kritik för dist i diskantområdet.

Jag kört med ett par 500w icepower monoblock, (som för övrigt är baserad på samma kretschema som förstärkaren som testades mot krellen) och jag har aldrig hört några indikationer på att de skulle dista i diskantområdet. jag parade tidigare blocken med ett par högtalare bestyckade med thiel & partner diskanter och nu ett par newform research banddiskanter (som för övrigt anses vara bland de bästa diskanterna man kan köpa för pengar) så det är inte frågan om att jag har ett för lågupplöst system för att kunna uppmärksamma de nämda problemen.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/10/25 :  16:55:52  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:
Är det nån som har provat att använda "ICE" till svåra laster ? Låga impedanser ?


Jag har varit med och testat ICE (asp1000) med Martin Logan SL3 elektrostater och det var en kombination som inte lät bra i mitt tycke.

Allmänt bör man nog se upp lite med starkt kapacitiva laster till ICE eftersom de blir instabila om de lastas med för stor kapacitans.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/25 :  17:03:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Instämmer med "Regner". Som vanligt så är det summan av komponenterna som bestämmer slutresultatet och inte dom enskilda delarna. Om det nu är så att alla förstärkare som inte har samma klangkaraktär som RB-1090 är felaktiga så får jag nog leva med en felaktig förstärkare då, gör det gladeligen

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/10/25 :  17:16:07  Show Profile Send Morgan a Private Message
Ja, det är ju inget fel i att köra med en förstärkare som "lägger till" något til det som passerar den. Det är bara inte hög ursprungstrohet man uppnår genom den metoden, utan ett ljud man kanske föredrar.

Jag har själv inte F/E-lyssnat på några ICE-moduler, så jag vill absolut inte avge något omdöme om dem. Hög effekt kan man inte få nog av! Om de bara är transparenta återgivare också så fyller de mina krav perfekt. Är det någon som har F/E-lyssnat på sådana apparater, eller finns det bara lyssna&tyck-rapporter att tillgå? Jag litar bara på rapporter där man använt F/E-lyssning när det gäller förstärkare, nämligen.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/25 :  17:27:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Håller med Martin.M, att ställa denna fråga på Faktiskt lär ju rendera i ett rätt förutsägbart svar. Borde dock vara bättre att köpa två st Nad 208 istället, samma pengar som ett 1090, exakt samma ljud och massor mera effekt...

Själv skulle jag satsat på IcePower. Har inte hört något IcePowersteg men de andra "digitala" steg jag hört låter väldigt bra i mina öron. (har dock inte mätt på dem, eller blindtestat heller för den delen )

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/25 :  17:30:56  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Man skall ju dessutom ha klart för sig att alla förstärkare med icepowerliknande konstruktioner låter inte likadant. Lika lite som att alla rörförstärkare med liknande kretslösningar skulle göra det.Finns till och med skillnader på konstruktioner som använder samma moduler.
Jag har följt BeO's byggbeskrivning till punkt och pricka och har förutom det lagt till en Lundhal-transformator på ingången för att höja ingångsimpedansen till en för mitt försteg lämpligare nivå (enligt tillverkarens rekomendationer). Är som sagt väldigt nöjd med den lösningen. Hur det låter mot RB-1090 har jag däremot ingen aning om, har inte provlyssnat mot just den och tänker inte bry mig om det heller.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/25 :  18:29:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
När eoJeud besökte Anaview (Tack än en gång) så fick vi oss en lektion om hur en "digital" förstärkare ska se ut o hur den fungerar. Nu är dom konkurenter till B&O och vad dom tyckte om deras produkter kanske ni förstår. Iaf så hade deras produkter genomgått ganska ingående test av en HiFi tillverkare som vart eld o lågor över vad dom hade åstakommit.

Digitala förstärkare kommer att ta över större andelar av marknaden i det långa loppen tror jag. Jag har själv kört med ASP 1000 o trivdes ganska bra med den faktiskt. Jag hade dom till basen o testade aldrig att ha dom i toppen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2006/10/26 :  00:05:13  Show Profile Send tian a Private Message
Det verkar som att så fort man nämner ICE Power för vissa så är det kattskit direkt.
Jag personligen tror på ICE Power, så det enklaste vore väl bara att testa det på mitt system för att kunna bestämma mig.

Men fortsätt gärna att diskutera vidare fördelar respektive nackdelar.
Hur ser mätningarna som tillverkaren har lagt ut på ICE Power ?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/10/26 :  01:14:06  Show Profile Send AndersP a Private Message
Kan inte låta bli att lägga mig i detta.

Köpte för ett drygt år sedan 2 st eAR 202 från Acoustic Reality för att driva basarna i mina Linkwitz Orion.
http://www.arhifi.com/shop/productinfo.asp?id=100&caller=1

eAR 202 bygger helt säkert på en modul vid namn 200ASC från ICEpower:
http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw2055.asp
http://www.icepower.bang-olufsen.com/graphics/powerhouse/Library/documentation/ICEpower200ASC_Datasheet_1-5.pdf
Modulen har integrerad nätdel.

Som framgår av databladen på smtliga ICEpower-produkter så distar dom skyhögt mycket mer än konventionella transistorförstärkare trots att dom mäts med brick-wall filter för att inte få med allt högfrekvent skräp i mätresultaten. Så den argumentationen kan ni lägga ner direkt, ni som påstår att dom inte distar. Kolla frekvensgången speciellt.

Själv attraherades jag av tekniken, elegansen och nättheten hos dessa förstärkare och provkörde ett steg till en början som konventionellt slutsteg i en vanlig passiv konfiguration med ett par olika studiomonitorer. Kontentan av detta blev väl att förstärkarna låter väldigt trevligt, men är oanvändbara till mixning, mastring och kritisk lyssning med hög trovärdighet eftersom dom färgar för mycket i diskanten. Speciellt cymbaler låter likadant oavsett vilken skiva man spelar. Det låter inte alls illa utan mycket " musikaliskt " och njutbart, men vill man ha ofärgad återgivning får man köpa nåt annat helt enkelt.

Som basförstärkare till Orion får jag dom inte att orka i botten trots deciderad förstärkarkanal till vart element. Peerless XLS 10" är ingen enkel last, speciellt inte i öppen baffel med 15 dB lyft i djupbasen och olika överbelstningsskydd löser ständigt ut i eAR 202 när man pressar dom. I vanlig stereokonfguration med passiva högtalare sker inte detta utan musik spelas då till avsevärda volymer utan att förstärkaren blir anat än lätt ljummen.
Vid jämförelse med ett PA-steg inkopplat med basarna paralellt ( 2,5 Ohm ) registreras en vansinnigt stor skillnad i stadighet i botten, men den jämförelsen kanske är orättvis eftersom PA-steget är så mycket större.

Det är svårt att säga emot om folk tycker ICEpower låter bra, är trevliga att lyssna på, är musikaliska osv. Allt det stämmer tycker jag. Påstår man att dom är strömstarka och drar tunga laster bra så säger jag njaaeeee. Men påstår man att dom inte distar och är ofärgade tänker jag säga emot, så är det bara.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/26 :  02:45:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Som basförstärkare till Orion får jag dom inte att orka i botten trots deciderad förstärkarkanal till vart element. Peerless XLS 10" är ingen enkel last, speciellt inte i öppen baffel med 15 dB lyft i djupbasen och olika överbelstningsskydd löser ständigt ut i eAR 202 när man pressar dom. I vanlig stereokonfguration med passiva högtalare sker inte detta utan musik spelas då till avsevärda volymer utan att förstärkaren blir anat än lätt ljummen.
Vid jämförelse med ett PA-steg inkopplat med basarna paralellt ( 2,5 Ohm ) registreras en vansinnigt stor skillnad i stadighet i botten, men den jämförelsen kanske är orättvis eftersom PA-steget är så mycket större.
Jag har liknande erfarenhet med mina dipolbasar och ICE kontra traditionellt bipolärt transistorsteg.
Det blev lite mer "slam" och kontroll med trissesteget jag har nu.
Jag tycker annars att ICE är väldigt bra för pengarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/10/26 :  08:13:21  Show Profile Send AndersP a Private Message
Märkligt, det är inte bara jag altså.

Linkwitz säger att 65 W ska räcka gott för varje element och att 100 W är i mesta laget, men det verkar bero på annat än bara effekten altså. Skulle vilja veta vilken parameter som styr detta så att jag kunde slippa provköra varenda kandidat hemma hos mig. Det blir så himla mycket kopplande med dom härna högtalarna. PA-steget ( Behringer EP2500 ) känns så fånigt mycket overkill med sin kylfläkt samtidigt.

Bernt: Vilket trissesteg är det du använder nu?
Vi verkar ha liknande smak vad gäller bas tydligen.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000