HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiogon (hur säkert , vad tänka på?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2006/10/22 :  20:54:28  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Detta är en marknad där det säljs en hel del trevliga saker och just nu är det ganska fördelaktigt att köpa från exempelvis USA (låg dollar).Funderar själv på att slå till på något jag hittat som kostar en del men frågan är om man vågar!?Det känns ju inte så roligt att skicka iväg en massa pengar och sedan sitta hemma och hoppas på att vederbörande säljare är seriös.Detta har säkert diskuterats tidigare men jag gjorde en snabb sökning och hittade inte dom svaren jag ville ha så jag hoppas några av er har lite tips och erfarenheter att dela med er av!?Några frågeställningar som dyker upp är:

1.Bästa och säkraste betalningsätt?

2.Den berömda "feedbacken" , hur tillförlitlig är den? I mitt specifika fall har säljaren 121 positiva feedbacks , verkar lovande , eller!?

3.Hur stor är risken att grejerna fastnar hos tullen med krav på skatt och tullavgift (ca 30% påslag av det deklarerade värdet!)?Jag vet att köper man av ett företag är risken ganska stor att man åker på detta men när man handlar privat är jag lite osäker!?

Det var några frågeställningar jag hoppas få givande svar på.Ta gärna upp andra saker som är viktiga att ta i beaktande.

Representant för Respons högtalare i Sthlm

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/10/22 :  21:43:59  Show Profile Send boombox a Private Message
Tänk på att det är 110V i USA.
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2006/10/22 :  21:46:57  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Tack för det men i mitt fall handlar det om högtalarkablar!

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/22 :  21:59:38  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Mkt stor risk att du åker på moms i alla fall, 25%!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/22 :  22:13:54  Show Profile Send Manga X a Private Message
Som vanligt kontakta säljaren.
Prata via mejl eller ring upp säljaren.
Kör alltid med någon "säker" betalningsförmedling.

Gå på magkänslan!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/22 :  23:15:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
1. PayPal
2. Feedbacken är komplicerad och har man fått den så är man en av the good guys.
3. Räkna med påslaget, bli glad ifall du slipper.

Mvh,
M
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2006/10/22 :  23:30:27  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Om paypal är det bästa sättet , vad har man då för garantier?Dom tar ju 3-4% så något borde man ju få!?
Och angående feedback , är det inte bara att bli medlem och sedan är det fritt fram att "feedbacka".Isf känns det inte så pålitligt men det kanske är mer komplicerat än så , förklara gärna isf.
Sen finns det ju en bakväg att gå när det gäller moms och tullavgift och det är om säljaren går med på att deklarera ett lågt värde på grejerna då betalar man ju bara moms och tullavgift på det värdet.Faran med det är om grejerna försvinner (liten risk som jag ser det) eller om något går sönder i transporten , då får man förmodligen bara ersättning för det deklarerade värdet.

Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/10/22 :  23:57:44  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
PayPal kostar bara för säljaren (men han kan iof ta ut en avgift från dig), största fördelen med PayPal är att man slipper lämna ut sitt kontokortsnummer. Min erfarenhet är att det alltid är tull/moms på grejor som går med budfirmor, med vanlig flygfrakt kan man ha tur.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/23 :  00:02:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Paypal ger väl ingen säkerhet om vad som är i paketet , som tex Escrow gör ? Där måste man godkänna innehållet innan pengarna betalas ut till säljaren

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/23 :  00:36:37  Show Profile Send Skurt a Private Message
Jag har köpt CD-spelare från Audiogon, USA och det fungerade hur bra som helst. Använde då Fedex och fick betala moms, tror det som sagt är oundvikligt om du använder en budfirma. Köpte för 2 veckor sedan en digitalkabel också via Audiogon, men från Nya Zeeland. Den gick med vanlig flygfrakt och det blev ingen moms.

Jag tror och hoppas att de flesta (om inte alla) på audiogon är seriösa. Det man framför allt ska akta sig för är om någon vill ha betalt med Western Union Money Transfer eller liknande, de tar inget som helst ansvar för om du blir lurad. Liksom om säljaren föreslår en escrow, speciellt om de skickar en konstig länk som ser genuin ut, kan vara en skärmdump som länkar någon helt annanstans.

/Erik
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/10/23 :  02:08:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo man ska välja www.escrow.com o inget annat !!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/23 :  08:29:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Med PayPal kan du betala vem som helst när som helst, som har en e-mail adress. Inga krångliga bank-konton och särskilda banker. Dina upgifter är skyddade så att ingen annan kan komma över dina uppgifter och betala via ditt kort eller tillknutet konto. Alla överföringar loggas och övervakas. Rättshjälp ifall du blir lurad, en betald vara som inte blir levererad tex. Utrednigshjälp och en dispyt-hjälp.

Var så god och läs på: https://www.paypal.com/

Det går självklart att bli blåst ändå - oavsett vilken/vilket betalningssätt som skaffas.

Feebacken är lite mer komplicerad på så sätt att alla steg - betalning, frakt, mottagning och slutlig feedback - måste godkännas och erkännas i samspel mellan säljare och köpare. Dessutom inom en viss tidsram. Missas något led - missar man feedback. Är man inte överens - missar man feedback.

Feedback är ju eftersträvsamt, så samtliga parter brukar vara noga med att klargöra att godset är skickat, mottaget, godkänt osv.

Man kan inte lämna feedback hur som helst. A-gon har dessutom dispyt-panel och erbjuder viss hjälp i sådana frågor. A-gon folket i övrigt brukar vara alerta och inte vara nådiga mot de enstaka fejkare eller lurendrejare som passerat på siten.

/M
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/10/23 :  10:36:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
rannagarden

Säker överföring kan ske på många sätt bla direkt från konto. Hade jag velat köpa en pryl från USA så hade det varit det som oroat mig minst. Att öppna ett paket o finna en tegelsten däremot är nått jag hade oroat mig för.

Mig veterligen så är Escrow det som ger bäst skydd idag mot tegelstenspaket.

Jag har fiskat lite på prylar ibland på A-gon men vill inte säljaren ha betalt via direkt överföring eller nyttja Escrow då har jag backat direkt o det har hänt mer 1 gång. Ett par av dom användarna är avstängda idag.

Så betyder det att jag måste lägga ner lite mer kraft för ett "säkrare" köp så väljer jag det utan tvivel.

*edit*
Stavfel

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2006/10/23 10:37:32
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/23 :  13:19:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Du har rätt johan, och jag säger inte emot. Escrow är bra om man föredrar det på det sättet. Att välja säljare/köpare med goda preferenser är ju att föredra. Maila och fråga. Tycker man nåt är mysko eller verkar udda, så hoppa över. Man skall självklart trivas med sitt inköp. Det går fler tåg.

Feedbacken håller dock god standard. Och gemene A-gonare håller den högre än e-bay feedback exempelvis.

/M
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/10/23 :  18:15:03  Show Profile Send forken a Private Message
Tyvärr finns det massa idioter som köper saker med Escrow och sen ej godkänner paker för de ångrat sig. Tror du får svårt att hitta en säljare som vill använda denna betaltjänst.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/23 :  18:34:15  Show Profile Send StefanL a Private Message
angående tull: Om sändaren kryssar för "Gift" (present) eller skriver ett lågt värde så slipper man tull. Väl?

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/10/23 :  18:42:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Forken
Jo den risken finns där med

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2006/10/24 :  00:22:40  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Gav Escrow som alternativ men det var inget som lockade och som forken var inne på så kan jag ha förståelse för säljaren som ju självklart inte heller vill ha en massa problem med oseriösa köpare.Har själv haft precis det problemet själv när jag har skickat grejer med bussgods till oseriösa köpare och det var faktiskt en del strul med det!Har mailat en del av hans feedbackare och "självklart" bara fått positiv respons!Vet inte hur stor vikt man kan lägga på det men det känns som att mycket mer kan man inte göra för att försäkra sig.Det är väl bara inse att det medför en viss risk att handla på detta sättet!

Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2006/10/24 :  00:25:42  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Säljaren i detta fall tyckte att det säkraste betalningssätter var att betala via Bank Wire transfer eftersom pengarna skickades till ett företag och inte en privatperson!?Säkrare än paypal?

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/10/24 :  01:08:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har du bara alla nuffror så ska det väl inte vara nått problem

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2006/10/24 :  09:50:00  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
En liten varning när det gäller paypal är att det är mkt svårt att få rätt som icke amerikan mot en amerikan om något går fel.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/25 :  08:04:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
En liten varning när det gäller paypal är att det är mkt svårt att få rätt som icke amerikan mot en amerikan om något går fel.

Det hade jag ingen aning om. Har du mer information eller lite länker du kan dela med dig av?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2006/10/25 :  09:04:19  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
När jag tidigare bodde i USA så hade jag en "bekant" (i negativ bemärkelse) som utnyttjade detta när han sålde saker till Europa. När hans kund sedan påstod att de inte fått sin vara så gav paypal honom rätt varje gång. Han sålde en hel del och det var bara en viss procent av fallen han använde detta tricket. I för sig så var det mindre summor $50-100 per gång, men jag är alltid extra vaksam när jag använder paypal i transaktioner med USA. Tyvärr har jag ingen mer info än detta.
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2006/10/25 :  09:05:00  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
För att klargöra lite så var jag aldrig kund till den här killen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/25 :  09:26:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

OK, ja man skall alltid vara försiktig när man gör upp affärer. De gånger jag gjort större affärer via audiogon har jag försökt få telefonkontakt och snackat ett par gånger med säljaren.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2006/11/13 :  18:30:01  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Tänkte bara berätta att jag gjorde valet att handla via audiogon.Hur gick det då? Jo , det var som sagt inte lätt att ta detta beslut men jag gjorde många av dom efterforskningarna som har tagits upp här (kontaktat flera tidigare köpare , ringt o pratat med säljaren etc)och växlade många mail med många frågor till säljaren (en oseriös säljare misstänker jag tröttnar efter ett tag!).Efter detta gick jag på magkänslan och beslutade mig för att göra affär.Jag valde att betala via banköverföring till hans konto pga att paypal tar betydligt mer betalt än banken och att det känns oklart om man har så mycket mer hjälp av dom om det skulle skita sig.Idag hämtade jag paketet som var sänt till mig och det som skulle finnas i paketet fanns där och fungerade som det skulle , puuuh!!!Allt fungerade perfekt från början till slut!Fick jag betala tullavgift och moms då?Jag vart tvungen att betala moms (25% av det deklarerade värdet)vilket jag tror man i dom allra flesta fall får göra.25% av värdet blir ju väldigt mycket pengar om sakerna man köper är dyra men i detta fall så skickades paketet som "gåva" med ett lågt värde så det vart ingen jätte summa.Faran är ju som sagt om det skulle hända något på vägen och man bara får ersättning för det låga värdet.Jag kan ju ärligt säga att även om allt kändes klockrent så fanns känslan av att "man vet ju aldrig" där , och det är nog inget man kan komma ifrån hur bra det än verkar!Dom riktiga bedragarna vet ju hur en slipsten ska dras!Summan av detta är att det alltid innebär en risk att handla på detta sättet men att man kan göra en del själv som ökar oddsen väsentligt för att det ska gå bra.Som tidigare sagts så har jag en känsla av att feedbacken på audiogon håller en väldigt hög "äkta" nivå.Skulle dock aldrig handla av någon som bara har gjort ett par affärer!Jag tackar för alla inlägg i denna tråd och hoppas fler än jag har fått ut något av detta.För mig ledde detta till en mycket lyckad affär och en ny bra kontakt som jag eller någon bekant kanske kan nyttja igen i framtiden , och då utan att vara orolig!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000