HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behöver hjälp med rumsplanering i halvrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/22 :  04:39:43  Show Profile Send lum a Private Message
Aloha

För ett tag sedan så flytade jag till en trea. Rumsupdelningen blev då sovrum, arbets/studierum och vardagsrum. Nu har man blivit "tilldelad" halva vardagsrumet till musik och hemmabio av sambon... (andra halvan är någon forma av hall/matsal combo) Nu skulle jag villja ha lite hjälp med att planera hur ljudanlägningen ska utformas. Tanken är DIY så långt det går.

Här är en ritning på rummet:

Det gula är området till förfogande och en ruta är en kvadratmeter.

En annan svårighet är att detta är en studentlägenhet och vi känner inte för att råka ut för renoveringskostnader när vi lämnar över denna till nån annan. Med det vill jag få sagt att jag inte kan bygga nya väggar och annat liknande galet. Ett draperi mitt i rummet är gränsfall.

I det gula området ska en soffa och en TV (kanske en projektor med duk i framtiden) också få plats.

Musiklyssningen och bioljudet prioriteras ~60/40 och jag skulle villja ha en ganska bred ljudbild så att man kan röra på sig.
Tanken är att utgå från bredbandsellement och kompensera med baslådor. Först med Tangband 3:or och sen byta ut dem mot Jordan JXr 6HD. Basen är jag osäker på men jag lutar mot SLS 10:a/or. Jag skulle helst dela vid 80hz men 100hz är nog mer troligt.

Till surround tänkte jag mig 8 st små stängda (alt större men platta TL) lådor med ett ellement i varje, två per kanal (lyssnt på förelesningarna på LTS ). Fast till och börja med blir det nog bara fyra och byggs ut alt eftersom ekonomin tillåter. Till frontarna är jag inte helt säker än men kanske nåt i stil med linjekällorna nere på denna sida http://www.ejjordan.co.uk/systems/jxr6_systems.html går att göra om med TB3:orna? När det gäller baslådorna så kanske en stängd i varje hörn blir bra (downfireing?)Linkwitz pluto+ såg söta ut.

Men som steg ett innan jag börjar med högtalare osv. så behöver jag tips på aukustikbehandling och placering i rummet. Lite gardiner och nån snygg panelabsorbent är inga problem. Det är ett trägolv men en matta ska införskaffas.

Jag skulle uppskatta förslag och reflektioner väldigt myckett, jag har läst på en del om ämnet men detta är mitt första stora DIY ljudprojekt och med min brist av erfarenhet är jag rädd för att jag har missat massor av viktiga saker.

M.V.H. /Darek

Close the world. Open the nExt.

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/22 :  12:12:22  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Att ha likartade förutsättningar för höger och vänster kanal förutsätter nästan att du har högtalarna vid fönstret och då hamnar väl tv:n också där på gott och ont. Annars måste du kompensera för ett hörn. Det är det svåra med er indelning i två rumshalvor. Samtidigt gör basmoduler att du får större frihet i placeringen av toppmoduler och lyssningsplats.

Jag tycker du bara ska bry dig om ljudbilden när man sitter i soffan och där ger 23 grader bra resultat även för de bredvid. När man rör sig i rummet lyssnar man mest på det diffusa ljudfältet.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/22 :  12:39:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hade provat att sätta talarna vid gränsen mellan vitt/gult o lyssningspositionen vid fönstret eller tvärtom.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000