HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Söker silverkablage..........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/10/21 :  01:56:07  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Har nu suttit i ett antal dagar och glidit på nätet men min desperation bara växer.

Skulle vilja hitta ett hyfsat prissatt kablage men många av dom grejorna jag hittat finns bara i USA. (Inte för att jag är främmande för att plocka in det själv, men det borde finnas något närmare). Finns här någon som testat några silverkablar som kan ge lite feedback??

Letar efter en signalkabel på en meter, maxpris 2500Sek och högtalarkablage 3 meter för runt 3000Sek terminerad å klar....

Skall lira ihop med Xindak, Rogue Audio, Opera och mina nya högisar som jag inte vill avslöja ännu.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2006/10/21 01:58:29

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/21 :  02:36:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Silver Resolution är ju en förbannat bra silverkabel.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/21 :  09:58:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Silver res är en hybrid mellan koppar/silver om vi ska riktigt petiga
Varför inte tvinna själv ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/10/21 :  12:34:08  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Jo högtalarkabeln är en silver/koppar hybrid men signalkabeln är en ren silver kabel. Båda mycket prisvärda anser jag.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/10/21 :  14:05:33  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ja, va fasen, ingen kan väl ha undgått, vid det här laget, att jag är en av Silver resolutions mest hängivna och ivrigaste försvarare i medgång och motgång och i såväl vått som torrt. Prisvärd är ett passande epitet men det räcker inte. Testa vet ja!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/10/21 :  14:07:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
DH Labs Revelation är mkt bra, ska skaffa en själv. Silverkabel.
SKa jämföra den mot Kimbers silverkablar KCAG och Silver Streak.

Edited by - Snutten on 2006/10/21 14:07:58
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/21 :  14:24:34  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Begagnad Ridge street audio. Har deras allra nyaste kabel och den är grym. Begagnat kan du få Poemia II och III rätt billigt.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/10/21 :  14:42:25  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tjena!

Kolla Svalander på http://www.svalander.se/index.html Där kan du köpa till DIY eller färdigt (letade själv i veckan och hittade sajten då, tyvärr behöver jag tjockare ...).

Hälsningar
Jolojl

Edited by - Jolojl on 2006/10/21 14:48:07
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/10/21 :  16:14:17  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
Begagnad Ridge street audio


Håller helt klart med Hinken74. Har också införskaffat ett par Ridge Street P3!!! Signature. De är ruggigt bra. Tidigare versioner går som sagt att hitta väldigt billigt på Audiogon.


De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/10/21 :  16:15:08  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Härligt med respons!

Det verkar som om dom flesta har ungefär samma förslag:

"Gör egna"
Finns ingen möjlighet. Har tummen mitt i näven samtidigt som den sitter fast i arslet! Med andra ord uteslutet.

"SignalCables Silver Resulution och DH Lab´s Revelation"

Dessa verkar vara två beprövade recept men det finns ju en uppsjö till:

http://www.whitezombieaudio.com/index.html

http://www.homegrownaudio.com/hga/index.htm

http://www.stereovox.com/catalog.html

http://puresilversound.bizland.com/

Fanns några White Zombie (coooolt namn) kablar på Hifimagasinet för ett tag sedan men dom försvann på studs. Alltså bör det finnas folk som har erfarenhet av dom.....

Ridge Street Audio ligger lite högt i pris nya men dom blir nog överkomliga beggade. Dock verkar inte folk på Audiogon så intresserade av att skicka till Sverige och än mindre maila tillbaka till mig. Har mailat flera men inte fått svar!

Ang. högtalarkabeln så går det bra med silverpläterad koppar. Dom andra är ju olösliga. Finns en Kimber silverkabel på Audiogon men han begär 1000USD. Lite för mycket för min plånbok. Har ev. en Heavens Gate Audio Silver Signatur på gång. För så hur auktionen går!


quote:
DH Labs Revelation är mkt bra, ska skaffa en själv. Silverkabel. SKa jämföra den mot Kimbers silverkablar KCAG och Silver Streak


Återkom gärna när du gjort jämförelsen! Har idag Kimber SS mellan för och slutsteg och min första tanke var att ha en KCAG till CD-spelaren. Dock svåra att hitta beggade i Sverige. När dom väl dyker upp så säljs dom i princip direkt. Finns några på Audiogon men som tidigare sagts......

Tack för svaren "so far". Fortsätt gärna......



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/10/21 :  16:22:24  Show Profile Send drkim a Private Message
Min favoritsignalkabel sedan många år är ju Harmonic Tech ProSilway MK II, tätt följd av den något billigare Harmonic Tech Truth Link Silver, gillar man det ljudet så finns det ju ännu dyrare kablar i sortimentet - men dessa ligger i din prisklass eller strax över som begagnade - otroligt prisvärda hur som helst... Acoustic Zen påminner mkt om Harmonic ljudet så det kan också vara ett tips

Kör själv Harmonic Tech ProSilway MK II som signal och Acoustic Zen Hologram II som högtalarkabel..

Silver Resolution - har inte alls funkat de gånger jag hört den...

PS! En del gillar inte dessa kablar alls, så en provlyssning är nog på sin plats innan ev. köp...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/10/21 :  18:22:12  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Letar efter en signalkabel på en meter, maxpris 2500Sek och högtalarkablage 3 meter för runt 3000Sek terminerad å klar....
Silver Resolution!
Alla dagar i veckan!

Finns nog inte en bättre kabel för dom pengar du nämner.
Men det är MIN åsikt.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2006/10/21 :  20:18:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Dessa prisvärda kablar med micaisolering kan du köpa hos audioprophile.

http://www.voodoo-cable.de/produkte.html

http://www.audioprophile.com/

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/22 :  07:55:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Varför vill du ha silverkabel? (Nyfiken)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/10/22 :  22:41:35  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Min favoritsignalkabel sedan många år är ju Harmonic Tech ProSilway MK II, tätt följd av den något billigare Harmonic Tech Truth Link Silver, gillar man det ljudet så finns det ju ännu dyrare kablar i sortimentet - men dessa ligger i din prisklass eller strax över som begagnade - otroligt prisvärda hur som helst... Acoustic Zen påminner mkt om Harmonic ljudet så det kan också vara ett tips


Jag tycker att det verkar som om dom etablerade kabeltillverkarna ALLTID tar oförskämt mycket betalt så fort det blir silver i kablarna.(Kan vara inbillning). En del av dom mindre tillverkarna som har silver rakt igenom tar typ. 60-70 procent mindre betalt. Finns flera tillverkare, förutom dom du nämner, men jag tycker som sagt att det blir för dyrt....

quote:
Varför vill du ha silverkabel? (Nyfiken)


Ja varför det?! Har blivit lite av en fix ide. Mitt ljudideal ligger rätt så långt ut på den ljusare skalan. Jag hoppas att jag kanske kan få ljudet att bli lite ljusare med silverkablage?! Menar inte att alla silverkaböage gör detta men förhoppningsvis några av dom. Dock inget som säger att det blir silverkablar när jag väl lyssnat på mina nya högtalare. Det får framtiden utvisa. Kommer naturligtvis att försöka testa så många kablar så möjligt när det väl blir dax. Förhoppningsvis i slutet av nästa vecka......


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Toko
Starting Member

34 Posts

Posted - 2006/11/03 :  19:38:50  Show Profile Send Toko a Private Message
Signalkabeln Audioquest Cheetah skall vara en väldigt bra silverkabel. Har ännu ej hunnit med att prova denna. Men efter att ha testat deras billigare kopparkabel (Panter) har jag stora förväntningar på Cheetah. Denna kabel sägs inte vara alltför ”silvrig” i sin karaktär, dvs. den ger en detaljerad återgivning utan att bli ljus och skrikig.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/11/03 :  20:11:36  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Skall du köpa kablar tycker jag absolut att du skall testa dem först i din egen anläggning.


Stereotypen
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/11/03 :  20:41:26  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Skall du köpa kablar tycker jag absolut att du skall testa dem först i din egen anläggning.


Definitivt! Börjar förhoppningsvis i nästa vecka med två olika märken. Rädd att det kan bli dyrt dock.



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2006/11/03 :  20:48:35  Show Profile Send kme a Private Message
Snoddas har du ej för ljust ljud in din anläggning så är Silver Resolution ett svårslaget koncept med tanke på priset. Att få ut en så bra återgivning med silver och koppar är en konst, det har Silver resolution lyckast med!
Mvh kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2006/11/03 21:10:08
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/11/03 :  21:02:44  Show Profile Send Snoddas a Private Message


quote:
Snoddas har du ej för ljust ljud in din anläggning så är Silver Resolution ett svårslaget koncept med tanke på priset!



Ja, det verkar som om dom flesta som provat den kabeln håller med. Dock känns det inte riktigt bra att köpa "svinet i påsen". Verkar i och för sig inte så svårt att sälja den om man inte trivs med den. Skall dock testa lite annat dom närmsta veckorna innan jag bestämmer mig.
Vill gärna ha en Kimber KCAG men dom är liiiiiiiiite för dyra.



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2006/11/03 :  21:14:09  Show Profile Send kme a Private Message
Kolla med nån på forummet som bor i närheten så kanske du kan låna och prova kabeln (Silver resolution)
Mvh kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2006/11/03 21:14:40
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/11/04 :  09:00:01  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Som du beskriver tror jag Kimber kcag signalkabel ligger närmast det du söker.Letade själv efter en sån men gav upp.Presenterar musiken rättfram.Betoningen ligger lite högre upp i registret.Upplösningen är världsklass.Cymbaler klingar ut lätt och äkta.Basen återger gärna bråddjupa toner men tappar lite kraft i den del av basen som är viktigast.Detta kan säkert skyllas på kringutrustning och mina öron men så uppfattar jag det.Röster är bäst med den här kabeln.Sålde min kcag tyvärr.
Kör med SC silver resolution idag.Den har det trycket i basen där jag anser det viktigt.Om rummet,anläggningen eller mina öron blivit sämre så upplever jag inte de bråddjupa toner som jag fick med kcag.Betoningen har blivit lägre med en sammanhållning jag gillar bättre.Cymbalerna klingar inte ut så smärtsamt mer korrekt som med kcag.
Kort och gott är kcag mer silver än SR

I was talking to myself!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/11/05 :  13:14:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har tetat just KCAG och DH Labs Revelation, båda är mycket bra kablar...

Revlation är lite mer rättfram, mer drag, bättre bas...

KCAG har lite mer lugn, den kan dock bli lite för lugn i vissa system så matchning är nått man bör tänka på...

Sen är det lite olika typer av teknik i ledarna, Kimber jobbar med multikardeler av olika tjocklekar, kabeln är inte skärmad utan man tvinnar ledarna.
DH Labs kör med 6st solidcore ledare, sen använder man ett speciellt direlektum som består av mycket luft...

Två bra kablar men dessa är rätt olika i både ljud o uppbyggnad...

/Martin
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/11/05 :  13:50:52  Show Profile Send Mattias a Private Message

Provade Svalanders kabel hos en polare med billiga kontakter mot någon hygglig kopparkabel, nu minns jag inte vilken det var men kopparkabeln blev ifrån sprungen på många parametrar Vi var fler som var eniga om detta. Det jag vill ha sagt med detta är att man kan prova att sätta ihop en Svalander fläta själv för en billig penning och testa.

Fast jag är nöjd med mitt kablage blev jag själv otroligt sugen att bara testa....

/Mattias
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/11/05 :  16:23:36  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Jag har tetat just KCAG och DH Labs Revelation, båda är mycket bra kablar...


Fick ett PM av "Figge" för ett par veckor sedan ang. just Revelationkabeln. Den har varit/är med i resonemanget. Svårt att inte ha med den efter recensionen på Hifi4all. Han var ju helt lyrisk. Vi får se vad som händer...


quote:
man kan prova att sätta ihop en Svalander fläta själv för en billig penning och testa.


Nä det kan jag inte! Risk för att jag mörklägger hela Skåne! Jag är fruktansvärt oteknisk.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000