HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mini Aleph manklemang
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/20 :  19:13:40  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hej alla glada.

Har byggt mig en mini ytterligare (den andra köpte en kompis). Då den andra var lite av ett "fulbygge" så tänkte jag att denna skulle bli ett "snyggbygge" . Nåväl den är klar nu och blev om jag får säga det rätt fin. MEN när jag provar så visar det sig att jag har 12.8 Volt likspänning ut på ena kanalen och kylflänsen är iskall efter 10 min, INTE BRA. Alla spänningar är ok från nätdelen och den andra kanalen funkar som den skall. Bifogar ett schema. Kanske någon vänlig själ (brukar finnas många här på forumet) kan ta en titt och ge ett förslag på vilken komponent som gått till de sälla jaktmarkerna, Jag misstänker att det kan vara ett av effektmotstånden då jag har resistansmätt det övre 0.33 Ohms motståndet (R18) utan att löda bort det och fått närmare 600 ohm. på andra kanalen när jag mäter så visar det 0.33 ohm. vad skulle hända om det nu är det motståndet? skulle det ge ca 13 V likspänning ut då?


Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/10/20 :  19:23:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kollat lödningarna runt R18?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/10/20 :  19:35:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det är inte -12,8v på ut då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/20 :  19:42:41  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Skall kolla lödningar samt löda loss R18 och mäta. Det värsta är att jag har slut på lödtenn men skall se om det inte ligger nån liten bit någonstans. återkommer när jag varit ute med hunden i hellregnet och meckat loss kretskortet.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/20 :  19:53:23  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jaaa fram med tennsugen bara och lödelisera och sug på lite skrot prylar så har du tenn sedan.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/20 :  20:24:35  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
I väntan på att lödkolven skall bli varm tror nog inte det är någon lödning, då jag mäter direkt på benen på R18 och får 600 Ohm och nää det är + 12.8 Volt ut. upptäckte just att jag precis kommer åt R18 UTAN att montera bort kortet från kylflänsen, tjoho.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/20 :  20:39:07  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hrmmm, det var som jag misstänkte R18 (0,33 Ohm) håller ett värde på 3.36 KILO ohm. Bara nu inte någonting annat är bränt . Vi får väl se när jag bytt ut motståndet. En annan liten fråga som dykte upp är hur stor spänning på utgången som är acceptabel. På kanalen som funkar har jag drygt 60 millivolt, är det ok?

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/10/20 :  20:56:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
3,36k är nog lite högt i den positionen ja
Nelson Pass brukar ha 100mV som maxvärde på utgångsoffseten.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:08:32  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Bytte motståndet, startade, det började ryka från NTC motstånden och trafon började låta minst sagt plågad innan jag bröt strömmen. Felet beror på något annat. Motståndet blev nog grillat och gick sönder pga. väldigt hög ström genom det. Har mätt på sluttrissorna med och värdena skiljer sig åt mot den "friska" sidan. Skall prova att byta dem, funkar inte det skall jag deppa ihop och komma igen imorgon.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/10/20 :  22:13:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kan tänka mig att den övre av de två BC550C kan ha tagit stryk om R18 brann upp.
Jag minns nåt krångel när jag byggde mina första Mini-A, då hade jag glömt en anslutning nånstans i konstantströmkällan vilket ledde till att ena kanalen drog 6A tomgångsström.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/21 :  01:08:45  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Nu har jag bytt T6 och T7 samt de bägge bc550c, puh. Vet inte om man kan göra så men jag har resistansmätt mellan G och D på T7 och det är 0 ohm ??? På T6 är det 3.8 Kohm och på T7 för andra kanalen drygt 8 Kohm. Skall kolla så det inte är kortis mellan benen på T7, är det inte det så vet inte jag vad som är felet. Törs inte starta den innan jag vet varför det är 0 ohm mellan Drain och Gate.

Godnatt

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/10/21 :  01:15:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Är det 0 ohm fast du bytt till en ny?Du kollade väl att den var hel innan du lödde dit den.Är den hel måste det ju vara något runt ikring som är kortis,kretskort komponenter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/21 :  01:28:50  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
Du kollade väl att den var hel innan du lödde dit den



Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/21 :  10:02:14  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Ny dag nya sorger. Får löda bort T7 igen och kolla så det inte är kortis någonstans, eller om ännu en IRFP240 är trasig . Den här gången skall jag kolla trissan INNAN jag löder dit den. Ehhhh hur kollar man att en sån är ok? Har ingen transistor testare på multimetern. Diodtest finns dock?

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/21 :  11:54:21  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Liten lödflisa stjälper ofta stort lass. Det var en liten bit lödtenn som lagt sig bakom benen på en av sluttrissorna och kortslöt dessa. Nu står minin och "värmer till sig". Skall kolla vad temperaturen blir efter en timme då jag har rätt hög bias på denna (2 Ampere). Men det skall nog inte vara någon fara då jag har använt kylflänsar dimensionerade för en Aleph 5 . Offset ligger på 65 mA och om ett tag skall jag PROVSPELA . Måste tyvärr erkänna att jag använt en blå lysdiod till fronten förlåt .

Tack alla

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/10/21 :  13:09:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Det skall bli roligt att läsa dina intryck

Vad är det du driver med den?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/21 :  13:21:44  Show Profile Send Manga X a Private Message
Härligt att den verkar fungera!!!
Spännande med dina intryck sedan...



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/21 :  13:25:16  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Jag har ett par Ariel (Lynn Olsen) som är tämligen lättdrivna. Har en Edison 60 som jag normalt använder till dessa och den kombinationen låter mycket bra. Till min aleph så tänkte jag mig att bygga nått hornlikt, kanske en nålen eller något åt det hållet. Annars blir det nog ett par HFLS. Försteg till Aleph'en blir ett McGormack TLC-1 som jag har liggande. Nästa projekt blir nog en SEWA eller om jag skall ta tag i mitt evighetsprojekt och bygga klart min Aleph 5 som jag har liggandes sen ett par år .

Tommy

PS hjärnblödning - visst är det korta benet på en lysdiod som skall gå till plus, eller???? DS.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/10/21 :  13:39:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
visst är det korta benet på en lysdiod som skall gå till plus

Tvärtom..Men undrar lite,en Zenerdiod kopplas ju tvärtom (strecket till +)hur kan det komma sig?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/10/21 13:40:47
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/10/21 :  13:46:16  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kul att det ordnade sig.
Jag hårdwirade en kanal efter schemat i din tråd den spelade finfint.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/21 :  15:31:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ryssen: Man utnyttjar ju backspänningen i zenerdioder.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/10/21 :  16:46:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Man utnyttjar ju backspänningen i zenerdioder.

Ja just ja så var det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/21 :  17:27:31  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Nu spelar den (Rain tree crow) Låter väldigt, VÄLDIGT bra. En jämförelse med Edison ger att Edisonen låter lite bättre på sång och ackustiska instrument, läs lite, lite kanske, men Aleph spelar med en helt annan pondus och kraft trots bara 10 - 15 watt. Övre bas och hela mellanregistret + diskant är mycket bra, med en annan basrikare högtalare så skulle nog inte det saknas lågbas heller. Det låter som den har mina Ariel i ett järngrepp. Nu till det tråkiga - brum ur ena högtalaren, har ni hört/varit med om det förut när det gäller DIY klass A förstärkare. Det verkar som om det är helt ofrånkomligt att drabbas av detta jävulska påfund

Hade exakt samma problem med min andra Aleph och kom väl aldrig riktigt på vad det berodde på, det försvinner när jag drar ur RCA kontakten på den kanal som brummar, det minskar även betydligt om jag låter RCA på brumkanalen sitta kvar och drar ur den andra RCA'n. Förmodligen en jordlop men hur, var, när och varför

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/10/21 :  17:37:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det kommer inte från föregående apparat då,eftersom det är lika på båda,och det försvinner när du drar ur RCA:n.Låter ju som något jordproblen,kolla så att slutstegen är kopplade lika på båda kanalerna.I lådan alltså.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/21 :  18:51:32  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Jodå, de är kopplade exakt lika. Jag använder nu plus på de balanserade ingångarna som ingång för mina rca kontakter, då minskar brummet avsevärt, förmodligen för att här ligger det ett 10K motstånd i serie istället för 1K som på den normala ingången. Det känns inte så bra att bara dämpa symptomen istället för att bota patienten Nu räcker signalen inte riktigt till för att styra ut slutsteget helt (kör passivt på McGormacken) volymkontrollen står på 3/4 för normal lyssningsnivå. Vad tror ni om att fimpa en jord i en av rca kontakterna helt och bara ha signalen, om nu det är samma jordpunkt i försteget (hoppas ni förstår vad jag menar). Skall även prova att koppla det direkt till min cd spelare, har volymkontroll på den.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/22 :  10:11:24  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Det verkar som om jag får leva med brummet ifrån min Aleph (knappt hörbart från lyssningsposition). Har helt enkelt inga saker kvar att prova. Har testat allt jag kan komma på, utom då tydligen lösningen på problemet Det kommer inte från nätdelen, så mycket vet/tror jag, då förstärkaren är helt tyst (fanken vore annars med 4 x 68000 uF + drosslar å nätfilter) utan rca kontakter i men med högtalarkablarna anslutna. Stoppar jag i rca kabeln till försteget för höger kanal = brummet ökar lite (hörbart från en halvmeter), stoppar jag sedan i den andra rca = (hörbart från 5 meter).

Det är heller inte fel på försteget, har provat att ansluta minin direkt till cd spelaren = ingen förbättring. Inte heller fel på någon kabel, har bytt.

Kom på en liten grej till att testa nämligen att ansluta skärmen på signalkabeln (i förstärkaren) till jordpunkten i förstärkaren istället för till jorden på rca kontakten (chassiet). Den skall enligt ritningen bara vara ansluten på ena sidan.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000