HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nationalism i HiFi-pressen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/11/17 :  13:41:52  Show Profile Send AndersB a Private Message
Deltagare och moderatorer

Som rookie i den intressanta HiFi-världen hamnar man ofrånkomligt i tidningars och handlares händer. Vad gäller de förstnämnda har jag tyckt mig märka en klar tendens till HIFI-nationalism. Eller är jag bara nojig? Men i Stereophile härskar givetvis amerikanska prylar- Wilson, Revel, Mark Levinson ja, ni vet...I What HIFI anar man tongångar från Engelska Imperiets glansdagar, man hyllar främst- Arcam, Cyrus, Quad ja, ni vet... Och i gamla Sverige sjunger vi kungssången för SAT, Mårten Design, QRS ja, ni vet...

Så alla rutinerade hifi-rävar- är tidningarna inne på det egna landets produkter pga att de inte känner till andra länders produkter eller ligger det nåt i mina antaganden om nationalism i HiFi-pressen?

Anders

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/17 :  13:45:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Sen är det väl som så, att man som tillverkare i sitt egna land har en del fördelar jämtemot sina utländska konkurrenter. Självklarheter som frakt behöver knappt nämnas. Sen tror ju jag att vi är olika, i olika länder. Vi vill helt enkelt ha olika prylar och inte minst olikt ljud mellan tyskar, amerikanare, engelsmänn och svenskar. Självklart kan ju "de på hemmaplan" voice'a sina produkter till hemmamarknaden på ett bättre/lättare sätt.

// Pär Engelholm, kör Audi, dricker Tuborg/Carlsberg, spelar på danska Holfi, men lyssnar på sina egna svenska högtalare!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/17 :  13:50:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Behöver man nämna sådana saker som språk?
Eller att man helt enkelt träffas oftare om det inte ligger en atlant emellan?
Eller att det egna landets produkter av olika naturliga anledningar brukar vara mer prisvärda än importerade?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/11/17 :  13:55:40  Show Profile Send Terminator a Private Message
Sladd>> Nu förstår jag inte alls vad du menar? Vad har språk och avstånd med saken att göra? Skulle vi svenskar inte gilla japansk hifi därför att vi inte kan japanska?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/17 :  13:58:02  Show Profile Send n/a a Private Message
En viss nationalism finns säkerligen. Tycker mig oxo känna igen fenomenet. Inget fel i det. Men man får ju avgöra själv vad som låter bra.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/17 :  14:02:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
quote:
Originally posted by Terminator

Sladd>> Nu förstår jag inte alls vad du menar? Vad har språk och avstånd med saken att göra? Skulle vi svenskar inte gilla japansk hifi därför att vi inte kan japanska?

Ju mer info du får på det egna språket ju lättare är det väl att förstå? Om både tillverkning och försäljning och uppfinnare och konstruktörer är svenska t ex hela bunten och du träffar dem på stora och små mässor så är ju påverkanfaktorn på dig som hifireporter ofantligt mycket större än vad andra utländska tillverkare klarar av.

Bara mänskligt, inget fuffens.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/17 :  14:06:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Meeeeeeeeeeen det biter inte på mig. Här är det mest brittiskt som gäller.. En del svenska oxo. Solid Tech o Clou. Fan, sen har vi några amerikanare på golvet oxo i form av strömfilter o strömkabler. Jösses, och undrar om inte vinylborsten är 'made in china'. Och faktum är att mina US press CD's låter bättre än de europeiska varianterna. Hmm.. Salig blandning det där.

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/11/17 :  14:18:57  Show Profile Send AndersB a Private Message
Intressanta synpunkter herrar Sladd, Ranefjord och Ekpeng, självklart har ni rätt, men efter att ha bläddrat igenom ett gäng hifi-blaskor, så tyckte jag ibland att det luktade lite hifi-nationlism, men det kanske bara är naturligt och dessutom positivt för oss kunder. Det är ju bara vi som kan avgöra vad som låter bra för oss...En annan intressant grej med tidningars tester är att ytterst få produkter får negativa omdömen, men det är en helt annan historia för en helt annan tråd

Anders
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/17 :  14:25:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
AndersK:
De flesta apparaterna jag har hört har kunnat uppvisa väldigt fint ljud i "rätt sammanhang" (map; rum, runtikringprylar, kablar etc). Det är få apparater som ALLTID låter uppriktigt DÅLIGT/ILLA.

När saker inte verkar fungera, likt den i HF testade förgrenardosan från Norge, skall den ha negativ kritik (and lots of it). Negativ kritik kan dessutom handla om andra grejjer än själva *ljudet* : brummande trafo, taskig display, handhavandet mm mm.

Det är de riktigt bra prylarna som genomgående ger suveräna resultat som får de fina omdömmerna...iaf från mig.

EPKPENG Inte björk, inte ek utan nått helt tredje - EPKPENG! ;-)

// Pär E
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/11/17 :  14:47:44  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Stereophile tycker jag inte är särskilt nationalistisk men JA är väl engelsman? Jag tycker de har mycket franskt och engelskt i sina system. Scull som slutade propagerade väl en hel del för franska grejor, JM Lab bla. och körde brittisk elektronik i form av Linn och dCS. Fremer har väl Sonus Faber och Sam Tellig har gjort en rad reportage om tillverkare i Italien mm och hyllar Musical Fidelity och Quad så fort han får chansen.

Särskilt amerikankt tycker jag inte inriktningen är på Stereophile iaf. HP på The Absolute Sound hyllar väl Burmester och Clearaudio?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/17 :  15:02:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Sen erkänner jag att jag är lite skolad av den lokala butiken... Fast Quad har suttit i sen länge.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/17 :  15:31:13  Show Profile Send nin a Private Message
Håller med epkpeng. Det är ju faktiskt så att det är YTTERST få dyra apparater som låter dåligt, dom låter snarare på olika sätt eftersom deras skapare har sin egen smak hur musik ska låta. Något som många kan tänka lite mer på. Och det är där som skiljer en bra recensent och dålig är att han/hon(?) kan förklara HUR det låter utan att klaga att det inte passar HANS ljud preferenser. För både Conrad Johnson och Krell ger ljuvlig musik, att jag föredrar Conrads rör ljud (Arken för 2 år sedan...mums) är ju bara MIN preferens.

Mikael2, Håller med. I mina ögon så är både TAS, Stereophile och Hifi+ väldigt internationella tidningar som gör det bra IMHO.

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/11/17 :  16:22:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Mig skulle Mona Sahlin gilla, då min anläggning är tämligen mångkulturell! Uk, Usa, Svedala Dk samt Nippon.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2002/11/17 :  18:50:53  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi

å kanske inte bara från vilket land utan också från vilket del av landet man bor i
t ex så tycker jag mig skönja rätt mycket sat, advantage, mårten, qrs ...
om man kommer från vad en del vill kalla för sveriges framsida
lite of topic men ändå
å inget fel eller konstigt med det

mvh

Mvh
Thomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000