| Author |
Topic  |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 13:24:38
|
Jo, efter ett besök hos den ene av två(?) HiFi-butiker i KSA så lånade jag hem ett par Cremona. Jag var där på eftermiddan, röksugen som fan, törstig som fan och hungrig som fan. Det är Ramadan och strikt förbjudet att röka, äta eller dricka på dagstid. Vet inte hur mycket det hade med det hela att göra, men jag var inte alls imponerad. Faktum är att jag vart djupt besviken. Så där dåliga kunde de inte vara helt enkelt.
Rummet var ganska väldämpat, med flera diffusorer, absorbenter och tube-traps. Frågan är om det inte var överdämpat. Högtalarna stod ungefär 1,75m från varandra, 0,5m från bakväggen och 1m från sidoväggarna. Elektroniken var Panasonic DVD-RA71 till AR LS-16 till en Threshold T400. Kablage var från Audioquest (Opal, Lapis och Argenta).
Det var inget liv i musiken alls, inget djup i ljudbilden, saknade bas (SF Concerto stod på andra sidan rummet och hade betydligt bättre bas). Diskanten går ju ganska högt, men det lät som sagt som den rullade av vid 10kHz eller nåt.
Jag berättade vad jag tyckte till ägaren av butiken men han hade inte så mycket att säga emot. Han skulle få in nåra Amati till, som var mycket bättre sa han. "Ja, och mer än dubbelt så dyr", sa jag :) Han säljer Wilson också, men nånstans går gränsen till hur ful en pryl får bli
Nåväl, jag berättade att jag inte trodde att de kunde vara så dåliga som de lät där så jag frågade om jag kunde få låna hem dem. Jag bor 50 mil bort i en annan stad  Dessutom så var det hans sista av tre par han fick in. Hans pris för Cremona ligger på 25000 SAR (=60000 SEK). Detta är så vitt jag förstår betydligt under svenka priset. Efter lite mer diskutioner, om bland annat hur jag inte var imponerad av hans pris på Amati (han säljer dem billigt till Amerikaner här, som måste betala sisådär $22000, men ungefär samma pris som i Svedala...inkl. moms), så sa han OK. Jag sa att jag skulle fundera på saken. På vägen ut sa han att jag kunde få Cremona högtalarna för 22000 SAR (=53000 SEK). Wow! Bra pris, tänkte jag för mig själv
Som ni förstår så var jag tillbaks i butiken med SUVen och lastade in lådorna. Jag behövde inte ens skriva på ett papper om att jag lånat dem!!! Väl hemma med dem så visar det sig att det, mycket riktigt, var fel på butikens uppställning. Hemma låter de mycket mycket bättre. Problemet hemma är att rummet är precis motsattsen till butiken. Jättestort rum med bara, kala väggar och kakelgolv. Diskanten är under hyfsad kontrol, men mellanregistret är hemskt! Basen är som förväntat mycket bra. Men....hur utvärderar man en högtalare under dessa omständigheter? Pfff...jag vet inte. Skit också...jag är sen till ett möte. Jag fortsätter imorrn med fortsttning och svar på frågor eller kommentarer.
Ha det! -KC |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 13:35:02
|
För lite mer rättvisa kanske du kan göra någon snabb provisorisk lösning med mycket tyg på golv och väggar och lite mer grejjer i rummet? Blir väl asfult, men lär bli mycket mer rättvisande.
Annars kan du ju alltid köpa dem åt mig för det priset  |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 13:40:55
|
Äntligen lite ökensand på sidorna här!!!
Vi väntar på fortsättningen, dämpa skiten med lite av allt det däringa tyget de draperar runt sig själva och kamelerna?? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 14:36:35
|
Ja å duger inte tygen så köp lite äkta mattor nu när du ändå är där nere.
Det finns inget bättre att dämpa med än en Tabriz, Isfahan eller Kerman  |
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 20:04:09
|
Upp med madrasser som tar bort första/andra reflektionen.... släng mattor framför högtalarna (eller överallt på golvet). Sätt upp något bakom dig med... borde fixa till mellanregistret lite iaf. De kan ju inte annat än låta ruskigt bra de högtalarna..=)
Lycka till!
|
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 23:07:50
|
Jag tänkte också låna hem ett par. Blev imponerad av dem redan i butiken, men å andra sidan är jag nog ganska lättimpad. Har inte så stor erfarenhet av högtalare i den klassen. Insåg i alla fall att jag behöver sådan bas. Lever med stativhögtalare och har inte saknat det så mycket förrän nu. Nu drömmer jag om den! Mycket tajt och fin.
Trots lite taskig uppställning (som så ofta i affärer) var ljudbilden djup och bred. Kanske inte lika bred som hemma, men definitivt djupare. Bredden borde gå att fixa. Placeringen av ljud/instrument i soundstage var överlägsen den jag har. Många lager och mycket kropp. 'Släppet' kunde vara lite bättre men också det tror jag beror på placeringen.
Hade bara med mig välproducerad musik, hoppas de inte hänger ut dåliga skivor för mycket. Jag vill kunna spela allt. Time will tell.
Förresten ni som har/har haft SF, har ni provat dem med rör? |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
Neon Park
Member

1013 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 23:12:40
|
| Jag använder ARC VT-100mk2 tillsammans med en LS-25:a till mina Sonus Faber EA2 |
 |
|
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 08:21:35
|
Kör en integrerad rörförstärkare ala Copland (CTA402) till mina Sonus faber EA2. Fonka kalas! 
/Mattias |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 08:45:37
|
Rummet är hyfsat möblerat och oregelbundet format. Ser ut ungefär så här:
| H H | H-Högtalare
| S| L-Lyssnare
| S | G-Gardiner (tjocka)
|S L | S-Soffa
| F| F-Fåtölj
|S |
| __________________|
|____TV____|
Rummet är ca. 9m x 7m (till spetsen), 3,5m till tak. Det ligger en stor äkta matta under nästan hela området framför högtalarna. Däremot är väggarna näst intill bara.
Ni undrar så klart varför jag inte gör något åt det. Problemet är det att jag inte vet hur länge jag bor här. Tvåårskontraktet upphör i Okt. Det kan hända att jag förlänger det, men det vet jag inte idag. Risken/chansen finns att jag flyttar till Riyadh nån gång i början av nästa år, vet inte det heller.
Men tipsen om att bara slänga in massa tyg och madrasser är utmärkt. Det behöver ju inte ligga kvar efter utvärderingen, om jag inte vill Jag har två oanvända sovrum...totalt 3 madrasser. Det skall nog gå att fixa till hyggligt.
Fan...forumet sabbar min ascii-bild. Det skall vara ett rectangulärt rum med två spetsar (ca. 2,5m djupa) på ena långsidan. Hohtalarna står framför den ena av dessa. |
Edited by - KC on 2002/11/18 09:10:24 |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 09:00:37
|
quote: Originally posted by Mikael2
Ja å duger inte tygen så köp lite äkta mattor nu när du ändå är där nere.
Det finns inget bättre att dämpa med än en Tabriz, Isfahan eller Kerman 
Som förväntat så finns det massor av äkta mattor här. Problemet är att mycket av det är skit. Ibland kan man jag se och känna på den att det är skit, men ibland inte. Jag behöver hjälp med att välja. Att sedan 9 av 10 har Q'uran text och religösa motiv gör inte saken bättre |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 09:08:35
|
quote: Originally posted by Neon Park
Jag använder ARC VT-100mk2 tillsammans med en LS-25:a till mina Sonus Faber EA2
Faktum är att det stod en VT100MkII i butiken. De ville dema med dem, men jag sa att jag föredrog SS, så Threshold blev det. Jag har hört många som säger att SF funkar bra eller bäst med rör. Å andra sidan skrev många det om mina ProAc Response 2.5 också (inkl. ProAc själva), och jag höll aldrig med
VT100MkII (ny) säljer han nu för 15000 SAR (=36000 SEK). Det måste väl anses som ett bra pris |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 09:47:48
|
haft dom hemma. för mkt dämpning mår de inte så bra av. diskanten dör helt enkelt.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 13:42:29
|
Jo du KC det låter billigt! Synd att det var så långt borta, annars kunde du låna hem den också. Hos Lefflers kostar VT100 Mk III 90k. Mk II beg finns hos Hifi Consult för 45k. |
 |
|
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 14:26:06
|
Hej Hatoil,
När Ken Kessler testade Cremona i Hifi News, använde han faktiskt ARC nya preamp SP 16L (29.000:-) och det nya slutsteget på 2x50W VS55 (35.000.-), med mycket gott resultat, så (bra)rör tillsammans med SF är absolut inga problem...
Mvh
Björn Wiman Audionord AB |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 07:52:39
|
OK, jag slängde upp ett tjockt täcke på väggen bakom lyssningspositionen och TRE stora amerikanska madrasser som (nästan) avdelar rummet. Det blev, inte oväntat, mycket mycket bättre. Dock fortfarande med vissa mellanregisterproblem. T.ex. , på Jeniffer Warnes senaste (The Well), spår ett, så blir hennes röst lite konstig. Som om hennes undre register förstärks. Detta sker med mina ProAc också, så det är säkerligen rummets fel. Eller kanske är det inspelat så? Skall kontrolera med lurar. Snart kommer väl en recension på dess rätta plats. |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 08:01:15
|
quote: Originally posted by bjorn
Hej Hatoil,
När Ken Kessler testade Cremona i Hifi News, använde han faktiskt ARC nya preamp SP 16L (29.000:-) och det nya slutsteget på 2x50W VS55 (35.000.-), med mycket gott resultat, så (bra)rör tillsammans med SF är absolut inga problem...
Mvh
Björn Wiman Audionord AB
Björn, kan du berätta lite mer om detta test? Vad tyckte de? En annan fråga också. Det amerikanske ditributören kommenterade på AudioAsylum, och menade att Cremonorna lutar för mycket. För optimal placering borde man lyfta dem något baktill så att de står nästan lodrätt. Jag underar om det är information från SF eller eget påhitt av amerikanska distributören. Det låter konstigt att den skulle designas som den gjordes, för att sedan inte använda lutningen. Men det kan ju vara så att om man sitter väldigt lågt (vilket är vanligt med amerikanska soffor, t.ex.) så behöver man kompensera med att räta till högtalaren. Nåväl, har ni fått några sådana rekommendationer av SF? |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 14:12:20
|
| Kan man inte sänka framkanten? Så att man utjämnar skillnaden på det sättet? |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 14:23:53
|
Nja, det kan man om man gräver en grop framför varje främre spike :) De på framsidan är drygt dubbelt så höga som de bakre, så vill man luta dem framåt (mer lodrätt) så blir det till att höja baktill. Det är så klart inget problem, jag undrar mest om det var en SF rekommendation eller endast amrissarnas rekommendations. |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 14:34:37
|
det där med att luta högtalaren e väl mest om man sitter nära/lång ifrån den eller? så man måste rikta disanten lite för att inte få för fel spridning?
rätta mig om jag har fel e långt ifrån säker.. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 15:07:06
|
| varför tar du inte av fötterna helt då står dom ju ganska så rakt... |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 15:40:09
|
| Trodde spikesen var justerbara (skruvbara), är de inte det? |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 08:20:03
|
Jora, det finns många sätt att räta till dem. Jag märker inte av de problem som de som fick rekommendationen har. Min fråga var helt enkelt om detta var ett av SF kännt problem och om denna lösning kommer från dem eller enbart från amerikanska ditributören. Jag är nyfiken därför jag tycker det verkar konstigt att designa dem med lutning och sedan rekommendera att de skall stå lodrätt. |
 |
|
| |
Topic  |
|