HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket väger en CD-fix?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/11/17 :  12:00:04  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har trott att en CD-fix väger 10 kg. Nu har jag hört att fixarna har olika vikt beroende på om de har stål- (de tidiga) eller aluminiumskal. Hur mycket väger en CD-fix med aluminiumskal?

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/17 :  17:07:45  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by Gebex

Jag har trott att en CD-fix väger 10 kg. Nu har jag hört att fixarna har olika vikt beroende på om de har stål- (de tidiga) eller aluminiumskal. Hur mycket väger en CD-fix med aluminiumskal?

Hej Gebex!
Jag har en ganska tidig maskin, serienummer 195, och den har plåtskal med alufront. Har inte hört talas om att man bytt skal till alu, är det så? Varför då?
Vikten skulle inte påverkas så jättemycket av detta. Överslagsmässigt borde de handla det om ca 0,3 m2 x 1 mm, dvs 0,0003 m3 med en densititsskillnad på 5000 kg/m3. Ca 1,5 kg alltså, om inget annat ändrats, t ex trafon som ju väger en hel del. Man kan också tänka sig att plåttjockleken behöver ökas om man byter till aluminium, då blir viktsskillnaden mindre.
/ K
PS
http://www.bladelius.com/SAT/index.htm anges fortfarande 10 kg, det kan ju beror både på att man inte hållit sidan uppdaterad och på att vikten inte ändrats.

Farbror Kjell alias Kajsa

Edited by - Kajsa on 2002/11/17 17:11:29
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/11/17 :  17:39:18  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tror man har bytt till aluminium för att det skulle skärma bättre. Med den gamla trafon så kunde tydligen locket börja vibera. Skulle det betyda att CD-fix numera väger 8,5 kg?
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/17 :  18:08:11  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:

Jag tror man har bytt till aluminium för att det skulle skärma bättre. Med den gamla trafon så kunde tydligen locket börja vibera. Skulle det betyda att CD-fix numera väger 8,5 kg?

Som sagt: Min viktsiffra är bara gissad. Men runt 8,5 - 9 kg låter ju rimligt om man bytt material i plåtsvepet.
Någon vibration har jag inte märkt av. I början surrade den lite störande beroende på att en trafo inte var riktigt OK, men trafon blev bytt på garantin och nu är maskinen knäpptyst.
Tar tillbaka det där om att det är trafon som väger mest, det gäller i högsta grad för Amplifix men CD-fix har två st små och nätta nättransformatorer, de ska ju inte hantera några nämnvärda effekter.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/17 :  18:22:40  Show Profile Send Jadde a Private Message
Vad spelar det för roll hur mycket den väger?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/17 :  18:36:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hehe, jag tänkte fråga detsamma men vågade inte vara först.

Enligt vissa så är tung (automatiskt) = bra
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/11/17 :  19:01:35  Show Profile Send markku a Private Message
Gebex,

Cdfix hadde ursprungligen två transformatorer av typen blå boxar. Det är faktum, att min Cdfix, serienummer 188 var den allra första spelaren, som fick Toroid ringkärnatrafo, installerad egenhändigt av Mike Bladelius, innan modofikation blev adaptert i produktion.

Dom jävla mekaniska och akustiska resonanser höll på att göra mig galen! Resten är historia.

Vänt till i morgon, så kan jag lägga ut bild av Cdfix med original komponentlayout och hurdan det blev!

OBS: Vikt till original Cdfix (serienr.188) var 10.3kg

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2002/11/17 19:03:48
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/11/17 :  19:03:07  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag vill veta det för att dimmensionera vibrationsabsorbenter. Jag har tyvärr ingen våg hemma.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/11/17 :  19:05:40  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Jadde

Vad spelar det för roll hur mycket den väger?

Killen vill väl skaffa en Base-Technology platta!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/11/17 :  20:22:00  Show Profile Send dekengren a Private Message
Min Cdfix brummar en del (sn 172) *mekaniskt* men detta är ingenting som påverkar ljudet vad jag kan höra? Eller? Finns det någon anledning att klaga (den är nu iofs två år gammal så det kanske blir tufft men...)?

/D
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/11/17 :  20:23:42  Show Profile Send dekengren a Private Message
Förresten, är det någon mer än jag som blir tokig på att texten till knapparna på SAT-fjärren slits och trillar av? Texten på min fjärr är helt bortnött... lite irriterande när fjärren kostar 1500:- att den inte ens håller två år!!

/D
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/11/17 :  20:58:14  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om du har den gamla trafon så tror jag att du får den utbytt även om din spelare är två år gammal.

Den gamla trafon kan ge problem när strömmen inte är helt OK.

quote:
Originally posted by dekengren

Min Cdfix brummar en del (sn 172) *mekaniskt* men detta är ingenting som påverkar ljudet vad jag kan höra? Eller? Finns det någon anledning att klaga (den är nu iofs två år gammal så det kanske blir tufft men...)?

/D

Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2002/11/17 :  21:03:54  Show Profile Send markku a Private Message
Gebex,

Låt oss hålla till fakta: original Cdfix hadde två trafoer, den ena för analog, den andra för digital strömförsörjning:

Eller hur ser det inne i din spelare? Har du förresten öppnat den någon gång?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/11/17 :  22:00:14  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vist stämmer det att det är två. Jag skrev faktiskt trafon för att slippa skriva trafo i plural. Trafoer??

quote:
Originally posted by markku

Gebex,

Låt oss hålla till fakta: original Cdfix hadde två trafoer, den ena för analog, den andra för digital strömförsörjning:

Eller hur ser det inne i din spelare? Har du förresten öppnat den någon gång?

Edited by - Gebex on 2002/11/17 22:00:50
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2002/11/17 :  23:35:31  Show Profile Send jesper a Private Message
quote:

Förresten, är det någon mer än jag som blir tokig på att texten till knapparna på SAT-fjärren slits och trillar av? Texten på min fjärr är helt bortnött... lite irriterande när fjärren kostar 1500:- att den inte ens håller två år!!

/D

Hej!

Jag har två SAT-fjärrar och ingen av dem har visat några tendenser på att texten ska lossa. En är den gamla modellen med få knappar och en är den nyare med flera knappar.

Mvh Jesper
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2002/11/18 :  01:21:15  Show Profile Send Brosk a Private Message
quote:

/D

Jag hade samma problem och fick den utbytt graaatis. Det var enligt uppgift en batch som hade varit lite flottiga vid "tryckning".
Så ta kontakt med vem det nu var igen...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/18 :  08:04:23  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Har haft Advantage-fjärrar i 4 år nu och inga bekymmer med knapparna eller texten. Kontakta Alingsåspojkarna så hjälper de dig.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2002/11/18 :  08:32:30  Show Profile Send markku a Private Message
quote:

Vist stämmer det att det är två. Jag skrev faktiskt trafon för att slippa skriva trafo i plural. Trafoer??

"Trafoer" har sin förklaring: norska språket hänger fortfarande kvar, och då och då slår norskan gennom

Här får ni se resultatet av modifikation. Tyvärr hadde jag inte fotoapparat till hands då jag öppnade min spelare i januari 2000. Måste teckna istället.

mvh
Markku
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/11/18 :  09:00:33  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jaja, då har jag mejlat bladeliusgänget, får väl se vad dom säger... Vore ju himla trevligt för exakt dessa två saker är två av tre saker jag småstört mig på. Sista punkten innan den prefekta cdn är luckan som skakar och låter när man öppnar och stänger den....
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/18 :  14:59:34  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hade en av de tidigare cd-fixarna brummade som ett tröskverk..skickade in den -kom tbx...lika brummande trots att jag hade en störskyddstrafo...lät bra gjorde den inte heller, har hört den låta betydligt bättre i andra sammanhang.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/18 :  15:14:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Uppenbarligen måste de ha putsat på mekaniken etc. (har inte frågat dock) Den nya CD-fix som körs i Karlstadssystemet var dödstyst och vi noterade att luckan gick som en smord kassaskåpsdörr. Inget rassel eller plastljud alls! Den på HF Consult i Alingsås låter mer...

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/18 :  16:27:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det man kan lära av det här är att man aldrig skall köpa produkter med låga serienummer.
Låt andra leta fel i produkterna.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/18 :  16:46:31  Show Profile Send Jadde a Private Message
Det man kan lära av det här är att man aldrig skall köpa produkter med låga serienummer. Låt andra leta fel i produkterna.

Det var väl att ta i, detta gäller väl bara SAT och deras CD-Fix.

Edited by - Jadde on 2002/11/18 16:48:22
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/18 :  17:20:59  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hörde en anna sak som talar FÖR att köpa med låga serienummer. Amplifixen hade i början specialbeställda Rifa eller vad de heter, kondensatorer. Dessa var vita. Numera sitter det "vanliga" bli philipskondensatorer där istället. Antagligen en nedgradering men en besparing, som kanske är ljudförsämrande. Amplifixer med låga serienummer kan därför vara att föredra.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/18 :  17:21:02  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Egentligen var det väl en bra huvudregel?

Vem vill köpa första årgången av Passat från-97 -98?
Kommer någon ihåg första årets Opel Omega....
Eller när SAAB 900 kom i ny tappning -93-94 ca....

Samma i ljudvärlden förmodligen. Det putsas och filas kontinuerligt för att undvika störningar (kostnader).

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2002/11/18 :  18:19:34  Show Profile Send markku a Private Message
Eftersom diskussion om Cdfix är varm och god, öppnade jag precis min maskin för att kolla om det verkligen sitter Burr&Brown PCM 1704 ombords, eller - som en av era forumister skrev privat till mig - andra DACar.

Vad tur jag har en spelare med låg serienummer: jag har den rätta (speksade) modellen! Det enda jag undrar nu: hur kan jag identificera K-version av PCM 1704? Är den vitmålade lilla pricken på chipsets nedre högra hörnan kännetecken på håndplockad K-version? Eller "L9028B"??

mvh
Markku

Edited by - markku on 2002/11/18 18:22:52
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000