HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W Signature 805?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/17 :  17:01:57  Show Profile Send Amazon a Private Message
Någon som har lyssnat på Signature 805 och har synpunkter? I vilken prisklass ligger de på begagnatmarknaden? Har lyssnat på gamla Nautilus 805 och har inget att anmärka på alls bortsett från att de inte går så djupt. Det kan man ju lösa med hjälp av en sub om man känner för det. Signature versionens finish tilltalar mig, annars hade jag lika gärna kunnat köpa ett par 805S eller andra högtalare. Mycket beror som sagt på begagnatvärdet. De borde väl inte ligga över B&W 805S i och med att de faktiskt anses vara bättre (i alla fall enligt hifiklubben)?

http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hoegtalare/Stativhoegtalare/B-W_805S_Hoegtalare_Svart.htm

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/10/17 :  17:51:40  Show Profile Send ryst a Private Message
Jag personligen hörde aldrig någon större skillnad mellan N805 och 805 signature, iaf inget som motiverade prisskillnaden. Signature låg väl på runt 35k nya?

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/10/17 :  21:13:13  Show Profile Send Snutten a Private Message
Nya 805S ska enligt vissa vara bättre än Signature 805 så jag skulle testa dom då de dessutom är billigare än Signature.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/18 :  10:07:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Den klassiska Signaturmodellen med speciallacken är säkert en produkt som är svår att prissätta begagnat. I princip är det utseendet som styr det högre priset då den nya 805S är minst lika bra vad gäller ljudet.

Det som talar för betydligt högre pris är att det är en ovanlig modell och av hög kvalité men att den ändå är välkänd. Samtidigt så kommer antalet köpare också att vara betydligt färre vilket gör att säljare och köpare kan få svårt att finna varandra rätt i tiden, dvs när köparen vill ha finns inte någon säljare och tvärt om.

I den här prisklassen och för den här typen av designprodukt finns också relativt fler som köper nytt hellre än begagnat vilket borde verka dämpande på priset.

En ny modell 805s har lanserats till betydligt lägre pris än föregångaren (som dock hade speciallacken) så ett pris som ligger allt för nära nypriset på nya 805s tror jag är för högt. Nyare modeller brukar generellt sett pressa priset på tidigare modeller ganska så rejält.

Jag gissar på rimligt pris kring 15000-21000 och snarast i den lägre delen av intervallet.

Här är en liten varning från ebay-användare.
ebay
Fraud regarding B&W high end speakers
by: skwalebaba( 183)
7 out of 7 people found this guide helpful.
Guide viewed: 176 times Tags: B&W | Bower | Wilkins | Nautilus | speakers

--------------------------------------------------------------------------------

Introduction
We don't need to introduce Bower & Wilkins (B&W) speakers. Those speakers are considered today the reference particularly in high end series like Nautilus.

Fraud description
The fraud concerns mainly the Nautilus 800 series: 800, 801, 802, 803, 804 and 805.

If you find an auction proposed by a newly created member in England or China, be carefull. The price is often very attractive and far from the usual market price. The seller most of the time does not propose a payment method and they are just waiting that you contact them to know how to arrange the transaction. Those people will ask you to send money via Western Union and you will never receive your speakers. You have to know that people don't have to show their passport or ID to Western Union office, they just have to give the reference you gave them. Because Western Union is present everywhere in the world, even if you thought that the member was in China, he is perhaps just in the house close to yours :). There will be no way for you to get your money back and to find the thief then be aware...

Guide ID: 10000000001936472Guide created: 10/01/06 (updated 10/15/06)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/18 :  10:26:08  Show Profile Send Amazon a Private Message
Bra då har jag något att gå på. Angående ebay så har jag redan varit inne och tittat runt och har man en gång blivit lurad vilket jag har blivit så är man väldigt försiktig. De tar till fulare och fulare knep. Jag skulle kunna sätta en hundring på att denna snubben är en lurendrejare och att i princip alla som gett honom bra betyg också är det. Varför? Jo de samarbetar, lägger ut auktioner som de andra genast lägger vinnande bud på o så ger de varandra bra omdöme så det ska se ut som att de är seriösa. Flera av dem har redan blivit bannade.

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=220038547581

http://www.ebay.se/fdbkProfile?UserId=chicko79

Om man ser till datumen så ser det ut som han har blivit väldigt köpsugen på kort tid
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/20 :  00:25:48  Show Profile Send Amazon a Private Message
Kan detta stämma?

"Jag vet att de släppt en ny version av 805s. Dock har den ett enklare delningsfilter. De som påstår att den skulle låta bättre är antingen försäljare som vilja sälja den nya modellen eller Hifi klubbens sk produktinformation om högtalare. Har också läst en del på nätet och själv lyssnat på båda högtalarna. Jag har dock ej gjort någon A-B jämförelse. Det föreligger enligt min mening en skillnad i ljud där den modell jag har tar fram framförallt röster bättre enligt min subjektiva uppfattning. Jag skulle också vilja sträcka mig till att anse att även basregistret är något tajtare även om denna skillnad var mindre."
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/21 :  15:34:58  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Heh, jag kan ju i egenskap av ägare till ett par, signaturen då, säja att jag knappast skulle sälja mina billigare än de 805s som säljs idag kostar nya. Helt enkelt för att skulle jag inte få mer, kan jag lika gärna behålla dem.

Sedan om man är i ekonomisk knipa, så är det en annan sak. Nya kostade de 37.800:- när jag köpte dem (precis när de kom).

Tillgång och efterfrågan. Skitsvårt eftersom det är en så udda modell. 805s har jag inte ens lyssnat på, så jag kan inte jämföra med dem. Använder inte ens mina 805:or idag eftersom de inte passar mitt rum, så jo, begagnatvärdet har jag också funderat på. Ingen som vet vad de säljs för på andra sajter? Och visst är det så att de inte går att köpa nya länger? Hittade dem i alla fall inte på Hifiklubbens hemsida.

Som köpare skulle jag naturligtvis också vilja betala så lite som möjligt.

Vad tycker andra recententer om de två modellerna? Hifiklubben har ju så att säga egenintresse.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/21 :  15:42:46  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har lyssnat på båda modellerna (inte sida vid sida).
Jag gillade den riktiga Signaturmodellen bättre.
Den var mer upplöst men ändå mjukare och mer följsam för musikens rytmik.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/21 :  16:18:39  Show Profile Send Amazon a Private Message
Har blivit erbjuden att köpa ett par Signature 805 för 20.000 inkl soudstylestativ och superspikes. Allt som allt gick det på ca 40.000 nytt (högtalarna 37800). Då kanske det är ett rätt hyfsat pris ändå. Någon som har jämfört B&W 805 med Ino piP?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/21 :  17:22:54  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tycker det låter som ett väldigt bra pris, särskilt med tanke på att stativ ingick!

Ett problem med dessa högtalare är ju att de är lite sista-högtalare. Äger man ett par så behöver man inte så mycket bättre, om man inte går över till fullregister. Därför kan jag tänka mig att det inte är så stor omsättning på begagnatmarknaden. De är ingen mellanmodell man passerar på vägen upp om man säger så, som vissa andra.

Har inte hört pipen, så jag kan inte jämföra. Men jag vet vilken jag tycker är vackrast ; )

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/21 :  18:13:14  Show Profile Send Amazon a Private Message
Japp, det var visserligen ett billigare stativ men det borde ju funka bra ändå. Att det är en "sista-högtalare" bekymrar inte mig för jag hade nog aldrig tänkt byta. Hur länge tror du dom håller om man spelar måttligt högt? 50 år eller mer? B&W har ju livstidsgaranti på sina Nautilus referenshögtalare.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/21 :  18:39:54  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Nej, nej, det var ju det jag menade. Att eftersom de är sista-högtalare så kan de vara dyra, men när man väl har ett par så kanske man inte är så angelägen att byta. Om inte omständigheterna kräver det.

Du kan nog spela länge på dem skulle jag tro. Originalstativ kan du ju alltid köpa till senare. Svindyra i original (5998:-) men borde väl också gå att få tag på begagnat. Hoppas du blir nöjd med dem, om du slår till!

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/24 :  20:24:51  Show Profile Send Amazon a Private Message
Har varit iväg och jämfört 805S med B&W 704 och jag tycker 805S lät bättre. En sak jag lade märke till när jag lyssnade på är att faspluggen som är i plast på 805S sitter fast i själva membranet och följer med när man spelar. Elementet i Signature modellen har dock en annan konstruktion. Där sitter faspluggen fast i polstycket. Detta har de inte tagit upp i beskrivningen på hifiklubbens hemsida. Har det någon betydelse?

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/24 :  20:59:12  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Faspluggen är i metall på Signature-modellen. I Asien (tror jag att det var), säljs det kopparvarianter som tydligen skall förbättra ljudet (eller var det statusen?) ännu lite till.

Hifiklubben har väl ingenting längre om signaturmodellen på sin hemsida, eller har jag missat något?

Edited by - Hatoil on 2006/10/24 21:03:09
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/24 :  21:43:28  Show Profile Send Amazon a Private Message
Nej men de har skrivit en del om skillnaderna mellan modellerna. Hursomhelst, vad gör det för skillnad om faspluggen sitter fast i polstycket i stället för i membranet?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/24 :  21:46:32  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Inte en susning ; )

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:34:46  Show Profile Send Amazon a Private Message
"Om faspluggen sitter fast i membranet är det bara en lustigt formad dammkåpa. Om det är en riktig fasplugg så blir magnetfältet jämnare runt talspolen med lägre distorsion, och lite ökad värmeavledning från talspolen också"

Ännu en sak som talar för Signature modellen
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:39:53  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Var hittade du det där? Intressant!

Men sitter verkligen faspluggen fast i membranet på de andra modellerna då? (Var tvungen att gå fram och känna på mina andra högtalare för att kolla, där satt faspluggen inte fast i membranet.)

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/24 :  23:09:57  Show Profile Send Amazon a Private Message
En bekant påstår detta och han är ganska påläst så jag litar på honom. Jag var och lyssnade på 805S idag och faspluggen följde membranets rörelser.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/25 :  10:04:24  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Mejla B&W och fråga om faspluggen?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/25 :  11:00:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har fått förklarat för mig att faspluggen har främst akustisk egenskap då den skall hjälpa till att reflektera ljudet från membranet och möjligtvis hjälpa till att avleda värme från magneten, men det är bara sekundärt.

Faspluggen sitter fast i membranet på vissa element (tex 600-serien) eller sitter inte fast i membranet utan i mitten (tex nautilusmodellerna, CDM-NT 7&9, Diamondserien).

Edited by - LeoArietis on 2006/10/25 11:01:20
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/10/29 :  01:32:11  Show Profile Send knas a Private Message
På mina Nautilus 805 (icke signature) så sitter faspluggen fast i polstycket.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/30 :  16:27:07  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jo jag såg detta på en bild jag hittade. Undrar varför de har en annan konstruktion på 805S. Borde väl knappast vara bättre?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/30 :  19:30:04  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
På den bilden som du har postat Arne så sitter faspluggen fast i polstycket och inte i membranet och jag tycker det ser ut som en 805s tiger-eye. Elementet ser ungefär ut (på utsidan) som på CDM1 eller CDM7-NT och på 805N med skillnaden att faspluggen är i metall på 805s.

En fasplugg i metall som sitter fast i membranet skulle bli för tung vikt när elementet skall spela de höga frekvenserna och dessa högtalare är väl delade ganska högt, 4kHz, kanske något lägre för de äldre modellerna.

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/10/30 :  22:14:14  Show Profile Send Amazon a Private Message
Högtalaren på bildern är en 805 Signature, inte 805S. Både Nautilus 805 och Signature 805 har en fasplugg som sitter fast i polstycket, dock inte 805S (finns inte i tigers-eye utförande). Varför inte 805S har det vet jag inte men det kanske någon annan kan svara på?
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2006/11/16 :  22:49:54  Show Profile Send Amazon a Private Message
Drar väl iväg och tjackar ett par Signature i helgen då
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000