Det är 2 transistorer kylda per kylfläns. Tanken är att jag ska lägga till en till kylfläns per kanal. problemet är bara att jag inte då kan få jämt antal transistorer / kylfläns. Frågan är vilket är det bästa sättet att sätta samman kylflänsarna. 1) Att kruva dit aluminium plattor på baksidan. 2) Att svetsa samman kylflänsarna kant mot kant.
Nu kan jag inte se bilden, men spontant skulle jag säga att bästa sättet att sammanfoga två metallstycken om man vill ha bra värmeöverföring är att använda en bit koppar som sedan skruvas fast (ordentligt!) i bägge styckena. Svetsa tror jag inte riktigt på, värmeöverföringsförmågan beror mycket på kristallstrukturen i metaller och har du otur så förstör svetsfogen mer än den hjälper; två blanka,rena metallytor som dras ihop med skruv ger normalt bättre ledning.
Ja, tjockare är bättre. Men ta inte i FÖR mycket, det är bara onödigt. Det viktigaste är att ytorna är rena, gör rent ordentligt med ex. rengöringsprit av något slag (få bort alla ev. oljerester och liknanden) och putsa med ex. väldigt fint sandpapper innan du skruvar ihop.
Kylpasta (typ silverpasta) för datorbruk kan ju vara bra att ha på. Är det stora ytor som det kan vara svårt att få ett jämt tryck på använd ett kylpastalim för ökad kontakt.
jag skrev mitt inlägg i den andra tråden men jag slänger in det här också;
svetsa ihop kylflänsar är nog inte lätt!! misstänker att det inte är bra att transistorerna är olika varma. hur många trissor har du och hur många flänsar har du? Om det är möjligt försök att skruva ihop flänsarna gärna rygg mot rygg. Om inte de går så kan aluminiumpalattor eller "heatpipes" var ett alternativ.
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Jag har totalt åtta trissor/kanal. Just nu har jag 4 kylflänsar/kanal. Tanken att jag ska ha fem kylflänsar/kanal. Det ger triss/kylfläns på 8/5, därav mitt dilemma.
Det lutar åt att jag skruvar dit koppar eller aluminiumplattor på kylflänsarnas baksida.