HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustiktips!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/17 :  13:07:00  Show Profile Send manlix a Private Message
Men putset som är utanpå teglet är inte farligt hårt.

Jag upplever det inte som om något behöver dämpas bort. Allt i ljudet låter ju helt okej... förutom att de lägre frekvenserna är som bortblåsta. Kan fel i elektroniken påverka detta?

Eller är det helt kört med någon rolig ljudupplevelse i mitt rum? Kanske skulle sälja allt och köpa mig en 100:- radiofreestyle istället.

Nu blev jag less.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/17 :  13:18:30  Show Profile Send marens a Private Message
Det är såklart svårt att veta hur det ser ut för mig, men jag tror att du kan hitta någon lösning om du tittar på skillnaden innan/efter flytten.

Du kan ju förstås pusha på djupbasen med brute-force genom ett par andra högtalare om du tycker att det bara är det som fattas.

Det kan även vara någon som är trasigt, men att felet skulle bli så specifikt för basen och i samband med flytten ser jag som högst osannolikt. I så fall skulle jag misstänka högtalarna i första hand (har något baselement slutat fungera, ett basrör som lossnat?). Men nä, rummet verkar vara "boven" här.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/17 :  13:30:26  Show Profile Send manlix a Private Message
Förmodligen är det väl så då att basen tar död på sig själv när den studsar.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/17 :  13:37:06  Show Profile Send mayro a Private Message
Manlix

Som ett litet expriment.. Flytta ut dina högtalar en tredjedel in i rummet och sedan lite fram o tillbaka och kolla om du "hittar" basen.. Annars gör exprimentet att sätta dom i hörnen relativt kraftigt invinklade så ljudet korsar FRAMFÖR dina öron.. Typ så du ser UTSIDORNA av burkarnas sidor..DVS säkert så korsandet sker en meter framför eller så till din lyssningsplats...

Prova i alla fall...Att du kom mer få skillnader att utvärdera är jag rätt säker på mellan dom olika uppställen..

Och en sak till.. Ta bort tv´n i mitten en sväng o hör vad det gör.. För en stor tv i mitten ÄR inte att rekomendera direkt.. Nu vill man ev ha en sådan där. Men det är ju alltid bra att höra vad den i sig gör för ofog eller tillgång. Allt beroende på din smak...en del kan ju ev gilla det den gör där i mitten...

men min erfarenhet är att en tv som står där INTE är en tillgång ljudmässigt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/17 :  13:44:45  Show Profile Send marens a Private Message
mayro: Det är intressanta experiment och bra tips men inget av det du föreslår kommer att påverka djupbasen särskillt mycket. Möjligvis hörnplaceringen.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/17 :  14:24:42  Show Profile Send manlix a Private Message
Planerna på högtalarbyte lägger jag på is.

Ju mer man lyssnar och provar desto mer inser man vilken total katastrof detta rummet är.

Skall prova placera dem i hörnen. Kanske bygga ett par tubetraps att ställa i hörnen också.

Men är det någon som kan säga exakt vad det är som käkar upp all bas? Eller har några funderingar om det iaf?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/17 :  14:35:55  Show Profile Send marens a Private Message
Det kan vara att du sitter nära mitten av rummet. Om du flyttar tillbaka soffan någon halvmeter kanske basen infinner sig.

Hörnplacering är ju spännande, men jag tror du kommer komma fram till samma sak som alla andra (det låter alltid skräp för frekvenser högre än ca 100Hz).
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/17 :  14:43:19  Show Profile Send manlix a Private Message
Jag kör Barthezz - On the move på repeat och springer runt som en dåre och letar bas nu. Har ställt en mindre fåtölj samt en kasse med Kalle ankas pocket i en hörnet bakom högtalaren, och en likadan kasse samt ett stort tjockt täcke upp längs väggen. Lagt ut ett täckt längs en vägg som är lite kal också.

Provat med högtalarna en tredjedel ut av rummets djup samt ända in mot väggen nu.

Med högtalarna långt ut i rummet. Rätt så bra bas man man står vid väggen bakom högtalarna. Vid motsatt vägg på andra sidan rummet, om man sätter näsan mot väggen så är det en del bas här också men ändå inte riktigt bra. Verkar vara mer när man står vid fönstret än där det inte är fönster på den väggen.

Med högtalarna helt mot vägen: Väldigt lite bas överallt förutom vid motsatt vägg, andra sidan rummet alltså. Kommer man ut litegrann från väggen bara så försvinner det snabbt.

Skall prova med högtalarna i hörnen också.

En annan intressant sak är att bas-gitarren i Melody Club - Play me in stereo är fruktansvärt bumlig nån sekund då och då. Vissa toner. Enda låten jag hört detta med. Allt annat är helt basfattigt.

Edited by - manlix on 2006/10/17 14:45:28
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/17 :  14:45:22  Show Profile Send mayro a Private Message


Marens..

Låt han prova och återkomma i stället för att bedömma mitt inlägg innan han provat.. För provar han OCH det blir skillnader så kanske hans rum går att få till via olika råd o tips.. Ännu vet ju ingen vad som händer egentligen i hans rum INNAN dessa mer grundprovande uppställ gjorts....

Efter det är provat lite så kan du samt andra säkert ge mer exaktare tips utifrån VAD som resultatet blir... Så ser jag det i alla fall...

men men... Dom råd jag gett står jag för. JAG skulle prova dessa olika uppställ för att mer analysera vad som händer mer exakt INNAN mer råd ev skulle lämnas.. och dämpa "saker" INNAN grundläggande expriment om uppställ skulle jag inte göra...

Men därmed kan jag inte "bidra" mer här ...

Mvh
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/17 :  14:49:29  Show Profile Send mayro a Private Message


det är bashöjning vid bakvägg.. Så det är normalt

Sakna bas ÄR verkligen skit på ren svenska...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/17 :  14:59:58  Show Profile Send manlix a Private Message
Så där. Nu har jag även lyssnat lite med dem i hörnen. Och nu saknas det ju inte bas kan jag säga. Provade med dem både rakt och vinklade in så att ljudet korsar någon halvmeter framför mig.

Inåtvinklade så blev de högre frekvenserna mer tydliga och men basen lite mer bumlig på nåt sätt.

EDIT: Jag menar MINDRE bumlig när de riktades inåt.

Edited by - manlix on 2006/10/17 15:01:34
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/17 :  16:23:32  Show Profile Send mayro a Private Message


du ser.... "NÅGOT" händer i alla fall Har du aningen tur nu så kan du trimma in så dom spelar acceptabelt för dig i alla frekvenser... Ett slags medelvärde eller vad man skall kalla det..

Eftersom du har hårda reflekterande väggar överallt som jag förstår det så torde du ju ha lite överskott av diskant.. vilket gör att du har att "ta av" där via att kanske INTE förlora så mycket av upplösningen genom att ha mer hörnplacerande än rakt på riktade burkar....

Men exprimentera vidare.. Stanna gärna upp någon dag då du tycker det blir ok o "känn av" innan nästa flytt... Man blir urlätt förvirrad av för mycket ändrande hit o dit... Så vila öronen gärna mellan dom olika acceptabla placeringarna du funnit ut innan nästa provas ut..

prova gärna annan drivning också.. cd o stärkare osv. Låna polarnas grejor o testa osv... Brukar bli utveklande för ens hifi lyssnande samt erfarenhetsbank... Den kan aldrig bli full den banken...

Lycka till med labbandet

Mvh
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/17 :  16:28:17  Show Profile Send manlix a Private Message
Tacktack. Det jag är mest orolig för när de står så långt isär är stereobilden.

Skall bygga mig ett par tubetraps och ställa i hörnen. Kan nog bli riktigt snyggt med ett par växter på.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/17 :  16:36:38  Show Profile Send marens a Private Message
Du kan ju flytta ihop dem så att du får ett större avstånd till sidoväggarna än till bakväggen. Man kan tänka på att få ett snyggt förhållande mellan avstånd till sidovägg och bakvägg också, alltså inte en jämn multipel utan någonstans däremellan. Just hörnplaceringen är som sagt sämsta möjliga map tidiga reflexer som interfererar med direktljudet. Det sker när våglängden börjar bli så kort att reflexerna släcker ut direktljudet omvartannat.

För brett isär är inte heller bra för ljudbilden, försök hålla vinkeln ut till vardera högtalare runt 23grader.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/17 :  16:45:31  Show Profile Send mayro a Private Message


Manlix

Ett råd som jag anser du absolut bör ta till dig är följande.. INNAN du börjar accustikfixa... INNAN det bör du göra allt till bäst möjliga UTAN accustikgrejor här o där... För ju mindre du behöver av all korrektion i ditt ljud är av godo. All korrektion tar med sig lite av det goda också tyvärr... Det kan förbåttra som huvudresultat... Men ändå ta med sig lite av välljud på kuppen...

Så jobba hårt med att före alla accustiska åtgärder söka max UTAN allt sådan...

SEDAN sätter du in det absolut minimum som då blir nödvändigt för just dig i ditt rum...På så sätt får du mesta möjliga kvar efter accustiken är fixad på slutet...

jag vet en del inte håller med mig. Men så är då mina erfarenheter i alla fall...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/17 :  16:53:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag hänger inte riktigt med på hur du resonerar, poängen med att fixa til akustiken är ju att den INTE ska "korrigera" ljudet. Rummet fungerar ju både praktiskt och teoretiskt som ett filter för ljudet som kommer från anläggnigen; genom att reducera reflexer och så gott det går dämpa bort stående vågor så minskar man ju detta filters påverkan. Så länge man inte går till överdrigt och överdämpar rummet (några reflexer behövs för att man ska få "rumsuppfattning" när man lyssnar) så har jag svårt att se att akustikbehandling skulle kunna vara till någon nackdel.
Man kan väl säga att "lägga till" tar "bort" idetta fall.


Edited by - f95toli on 2006/10/17 18:29:41
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/10/17 :  17:51:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Varför skall alla sitta mitt i rummet och ha högtalarna vid väggen nuförtiden? Är det för att TV'n måste vara med?

Det är mycket enklare att få till en bra bas om lyssningspositionen är vid en vägg och högtalarna står en bra bit ut från andra sidans vägg. Sitter man vid väggen blir det inga utsläckningar och de max som blir kan man oftast trixa till med placeringen av högtalarna. Det blir också mycket mindre problem med tidiga reflexer om högtalarna står fritt. När placeringen är gjord vidtar akustikfixandet och det första man bör göra är att försöka få in dämpning i motstående hörn från lyssningspositionen sett. Sedan kan man angripa förstareflexerna men det gör inte så stor skillnad på klangen utan påverkar mer fokus och ljudbild.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/17 :  19:07:43  Show Profile Send manlix a Private Message
TVn måste vara med. Kollar ju en del på film :)

Får försöka laborera lite till med högtalarna. Så jävla dumt att jag har en hörnsoffa. Går inte göra något vettigt. Sen dörr på en vägg och ett hörn fullt med fönster.

Jag tycker mayros förslag låter väldigt logiskt och vettigt. Att först försöka få det så bra som det går med möblemanget man har och högtalarpositioneringen. Sen sätter man absorbenter/diffusor där det behövs. Innan man har hittat rätt plats för högtalarna så vet man ju inte riktigt hur mycket absorbenter man behöver eller vart man behöver dem.

EDIT: Hur påverkar man själva "punchen" i basen? Basen ökar ju närmare väg och så men det är ingen slagkraftighet i den så att man kan KÄNNA den med öronen eller hur man skall säga.

Edited by - manlix on 2006/10/17 19:48:18
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/10/17 :  22:21:32  Show Profile Send Baltazar a Private Message
En tv gör nog varken till eller från för basproblemen du har, så den kan du nog lugnt låta stå kvar.

Mvh


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/18 :  12:24:47  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
En tv gör nog varken till eller från för basproblemen du har, så den kan du nog lugnt låta stå kvar


nä.. men dumma reflektioner i mitten dessutom i olika tid som andra bakomvarande raka ytor osv osv..gör skada vilket du torde veta..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/18 :  12:33:16  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
EDIT: Hur påverkar man själva "punchen" i basen? Basen ökar ju närmare väg och så men det är ingen slagkraftighet i den så att man kan KÄNNA den med öronen eller hur man skall säga.


Nu talar du om helt andra saker.. Så nu är tråden ute i tre olika delar.. En del är nya burkar.. En del är accustik.. Och en del är SPL...

En vild gissning är att du skulle behöva en "ombyggnation" av kanske hela eller i alla fall stora delar av ditt system för att bli mer nöjd faktiskt...




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/10/18 :  13:10:22  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag tror iofs att diffusion och inte så mycket dämpning just mitt emellan högtalarna är önskvärd. Jag tror fortfarande inte en tv gör varken från eller till i ett kalt rum med hårda väggar och hårt golv.

Akustikreglering är nog tyvärr det som är aktuellt. umemt har oerhört stor inverkan på ljudet.

Kan du inte föröska fixa en stor matta, helst heltäckande, samt ställa upp bokhyllor med böcker och/eller andra prylar i längs väggarna för att diffusera ljudet och få ner efterklangen?
Detta är förståss generella tips och inga garanter för ett bra ljud, allra bäst är såklart att ta hem en akustikkonsult som kan ge dig förslag på lämpliga åtgärder. Man måste vad jag vet dämpa rummet jämnt om det ska bli bra och inte bara i vissa frekvensregister vilket är lätt hänt om man inte riktigt vet vad man gör.

Nu ser jag iofs att du är ute efter nya högtalare också. Tips från mig är golvare från Amphion, B&W eller Ino Audio. De är dom burkar jag gillat mest av det jag lyssnat på.

Hursomhelst kommer du inte bli kvitt rummets inverkan på ljudet men vissa högtalare fungerar säkerligen bätte än andra i ditt rum men bra blir det nog aldrig om du inte gör något alls åt rummet.

Lycka till!

mvh


Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/18 :  15:44:37  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
B&W är fina, gillar särskilt 704, men deras golvare går typiskt inte under 38-40 Hz (-3 dB) och det efterfrågades ju djup i basen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/19 :  18:52:10  Show Profile Send manlix a Private Message
En bokhylla skall in i rummet. Inte hunnit skaffa det än. Sen tänkte jag ju som sagt prova med ett par tubetraps i hörnen bakom högtalarna. Vi får se vad resultatet blir. :-)
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2007/02/04 :  15:57:03  Show Profile Send celef a Private Message
"Varför skall alla sitta mitt i rummet och ha högtalarna vid väggen nuförtiden? Är det för att TV'n måste vara med?

Det är mycket enklare att få till en bra bas om lyssningspositionen är vid en vägg och högtalarna står en bra bit ut från andra sidans vägg. Sitter man vid väggen blir det inga utsläckningar och de max som blir kan man oftast trixa till med placeringen av högtalarna."

låter konstigt då alla ljudtekniker jag har stött på vägrar sitta med ryggen nära en vägg då de rattar ljud, de har alla alltid krävt en fri placering i rummet/lokalen.

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000