HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på balanserat kablage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yfront
Starting Member

27 Posts

Posted - 2007/01/31 :  19:36:06  Show Profile Send yfront a Private Message
Har idag en thor-stärkare + cd-fix som är i behov av bättre kablage. om sanningen ska fram så har jag inte ens balanserat idag.
har lite bilder på http://www.minhembio.com/yfront

med uppkommande hifi-mässa på sheraton så finns säkerligen chansen att fynda kablage, dock har jag inte en aning om var jag ska börja.
har tidigare fått acoustic zen wow rekommenderad. någon som kan dela med sig av sin expertis eller erfarenheter?

det är alltså balanserat kablage jag är ute efter..

http://www.minhembio.com/yfront

Edited by - yfront on 2007/01/31 19:38:40

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/31 :  19:41:05  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nordost RedDawn tycker jag du ska låna ett öra.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/01/31 :  19:52:09  Show Profile Send ninja a Private Message
Naqref DarkSurge!

www.naqref.com


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/01/31 :  19:59:53  Show Profile Send lars a Private Message
Transparent passar bra till Bladelius prylar.
NordOst blir för vasst och ljust.

Lycka till. Du kommer att få hur många hetsiga och motstridiga förslag som helst.

Låna hem och provlyssna och lita till dina egna omdömen. Strunta i vad andra tycker. Det är du själv som skall leva med de dyrt inhandlade kablaget.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/31 :  21:13:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
Numer kan man fynda Nordost Quatrofil, en äkta balanserad monofilamentkabel. Den skiljer sig lite från övriga Nordostfamiljen, lite fylligare och varmare men med de typiska Nordostparametrarna som dynamik, luft och defenition. Red dawn är en fantastiskt väljudande kabel i rätt system, har kört med den så jag vet, numer kör jag med Q-filen. Men som redam nämts, provlyssna några dagar innan du köper.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/31 :  21:23:32  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Transparent passar bra till Bladelius prylar.
NordOst blir för vasst och ljust.

Håller med! Men det beror inte på Nordost....

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

yfront
Starting Member

27 Posts

Posted - 2007/01/31 :  21:31:50  Show Profile Send yfront a Private Message
stort tack! transparent har jag fått rekommenderat tidigare, men ack va pengar det kostar.
men med lite tur kan jag få mig en pratstund med dem på mässan så kan de få motivera priset.

nordost är olyssnat. tror ni någon spelar på dem på mässan?

http://www.minhembio.com/yfront
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/01/31 :  21:47:52  Show Profile Send lars a Private Message
Om HI-FI CONSULT är med på mässan kommer dom att spela på Transparent.
Om Audio Nord är med på mässan kommer dom att spela på Nord Ost.
Om Mårten Design är med på mässan kommer dom att spela på Jorma cable.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/31 :  21:50:11  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
nordost är olyssnat. tror ni någon spelar på dem på mässan?
Säkert flera som kommer att spela med Nordost... Dock bör du nog kolla in annat till dina prylar. Jag har själv haft Amplifix och CD-fix och de var kopplade balanserat med Monster M-1000 XLR. Passade bra ihop!

Numer har jag Nordost-kablage men inga "Fixar"... Passar också bra ihop!

"Fixarna" och Nordost trivs emellertid inte så bra ihop, enligt min uppfattning. Blir för avslöjande intensivt...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/02/01 :  13:46:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet och har provat ett antal Nordost-kablar i min anläggning i prisklassen 3-8000:- och det lät riktigt bra! Bara för skojs skull så köpte jag två mikrofonkablar från Musikbörsen á 179:- styck och körde in i anläggningen. Förvånande nog lät det fantastiskt bra... Bra dynamik, väldigt detaljerat ljud och en tight och snabb bas. Väldigt fin och skir diskant och på alla parametrar kunde de faktiskt mäta sig med de dyrare kablarna. VIsst, inte riktigt samma attack och snabbhet och kanske lite "snäll" bas, men för de pengarna är det rena fyndet. Har nu kört med dem i ett par månader och tänker absolut inte byta mot något som kostar flera tusen mer - så stor skillnad tycker jag inte att det är. Visst, kanske inte funkar hos dig, men jag är helnöjd. Fick mig en riktig tankeställare faktiskt angående kabelhysteri. Att prata om sådant här är som att peta med en pinne i ett getingbo, men har du möjlighet att prova enklare XLR-kablar avsedda för PA, så tycker jag du ska göra det - jag fick iaf ett kalasljud mot en väldigt liten kostnad. Sopar banan med min Supra EFF-ISL jag körde RCA förut... Kan vara att mitt system funkar bättre balanserat, men med tanke på de små skillnader jag upptäckte med de dyra kablarna är det helt enkelt inte värt kostnaden kontra prestanda.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

yfront
Starting Member

27 Posts

Posted - 2007/02/01 :  14:09:29  Show Profile Send yfront a Private Message
nu vet jag ju att Micke Bladelius har en "balanserad" filosofi kring sitt byggande. därför är det med spänning som jag nu snart kommer att få höra skillnaden mellan RCA och XLR.
ska sanningen fram så är det ren lathet som ligger bakom det faktum att jag ännu inte köpt bal. kablar.

lite ot..
ang kabelhysteri så var jag själv skeptiker tills jag bytte högtalarkablage och skillnaden var så extremt uppenbar.
därmed grusades alla tvivel om att alla kablar låter lika.

http://www.minhembio.com/yfront

Edited by - yfront on 2007/02/01 14:22:08
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/02/01 :  14:27:14  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet och har provat ett antal Nordost-kablar i min anläggning
OcA: Vad jag kan se av din profil så har du inte Bladelius-grejer, eller...

Så eftersom yfront undrade:
quote:
Har idag en thor-stärkare + cd-fix som är i behov av bättre kablage
....kanske dina erfarenheter inte hjälper honom att välja rätt....

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/02/02 :  15:02:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Nej, det har jag inte, men jag tycker ändå att jag har rätt att skriva några ord om mina erfarenheter eller vad tycker du?

Var ju Nordost han var inne på och det har jag provat hemma hos mig och det är bra grejer. Tycker vi kan vänta på trådförfattarens svar innan vi börjar med att vara forumpoliser...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/02/02 :  15:11:14  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
eller vad tycker du?
Naturligtvis tycker jag att du har rätt att skriva om dina erfarenheter (och det gör du ju också)...
...men de kanske inte hjälper yfront att välja rätt balanserade kablar till hans Bladeliusgrejer...

Jag vill inte vara någon forumpolis, men är faktiskt väldigt trött på alla "kabeltrådar" som spårar ur...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/02/02 :  15:34:06  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag använder Naqref Dark Surge mellan Thor MK1 och Esound CD-E5 och den fungerar väldigt bra.


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/02/02 19:28:24
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/02/02 :  16:03:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Håller med dig om att varenda kabeltråd urartar för eller senare... Gäller ju att försöka hålla en vettig diskussion mellan varandra utan att det blir sandlåda.

Hoppas att yfront har fått lite mer kött på benen iaf, även om jag inte har hans grejer.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/02/02 :  16:25:13  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Hoppas att yfront har fått lite mer kött på benen iaf, även om jag inte har hans grejer
Ja, tipset att prova mikrofon/PA-kablage kanske inte är helt fel till de grejer han har, faktiskt...

...men (som sagt) jag tror inte på Nordost i fel sällskap

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/02/02 :  17:07:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Nej, Nordost är något överjäkliga med rätt matchning... Maken till snabbt och dynamiskt ljud får man leta länge efter, men mina PA-kablar funkar kalas för mig och jag tycker inte det är värt extra pengen för det där lilla sista faktiskt. Fick jag en Heimdal gratis skulle jag ju givetvis byta, men jag lägger inte ut 7-8000:- på en kabel, det finns ingen rimlighet i det tyvärr... Man borde ju kunna löda egna kablar rätt billigt iofs...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/04 :  12:53:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tycker faktiskt att du borde testa Supra Linc 4 som köpes i lösmeter.Denna är inte särskilt dy men har under flera år tidigare här hemma funkat mycket bra. Har dock senare bytt till Transparent.

Använder Primare som jag tycker har liknande klangfärg som Cd-fix men inte som Thor.

Var dock en tid sedan jag hörde just cd-fixen så jag kan ta fel. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/02/04 :  14:17:11  Show Profile Send ninja a Private Message
OcA, vad är det för mikfrofonkabel som du köpte från Musikbörsen?

Har du länk till den?


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000