| Author |
Topic  |
|
orthanc
Member

627 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 22:29:04
|
Vissa verkar ha hur mycket pengar som helst att spendera på utrustning och i och med detta har jag en liten fråga. När bör man ungefär börja lägga ner pengar på rummet istället för på elektroniken och högtalare. Förstår att ett optimalt rum kan få anläggningar att låta bättre, men ungefär när börjar _Du_ lägga pengar på rummet istället för på anläggningen. 1000:-, 5000:-, 10.000:-, 20.000:- eller skall anläggningspriset passera mer ? Någon som har nått att invända?
//Orthanc
|
Undersöker för tillfälle. |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 22:40:35
|
| jag har inte börjat att lägga några pengar på rummet än, dels för att jag ska flytta och dels för att jag behöver ny cd, nytt försteg, och skivspelare, så det kommer nog att passera en bra bit över 20.000 kr före jag börjar att lägga ner pengar på rummet. |
 |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 22:42:27
|
Jag har lagt mycket stålar satan utan att lägga på rummet tyvärr.
Men nu så fan skall rummet fixas, matta, tubetraps osv
Nu så bor jag inte själv så jag är tvungen att kompromissa med det mesta så vi får se vart vi hamnar.
Man får itne glömma att den kanske inte är perfekt i denna lägenheten men det kanske blir när jag/vi köper hus ??
Och ja, jag har lagt på tok för mycket stålar utan att göra vid rummet. Och ja, jag är dum i huvudet =)))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 22:49:17
|
| Du bör ganska tidigt börja lägga pengar på tubetraps och diffusorer!!! Men bara om du vet att du ska bo kvar i rummet.... Olika rum behöver olika tuning så det finns inget standardkit att köpa.... Men att rummet är fruktansvärt viktigt för återgivningen är väl ställt utom allt tvivel.... |
 |
|
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 22:57:47
|
| är man intresserad av bra ljud i sitt rum så spelar väl inte priset på apparaterna nån roll? har du problem med akustiken i dagsläget? kan ju räcka med en ommöblering om man har tur. lite fix och trix med gardiner och mattor kostar ju inte så mycket. |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 23:16:19
|
| Redan med en stereo för 10-12kr bör man titta på rummet, över 20kkr så ska man absolut göra det!!! Vad man bör göra beror på hur illa det låter och vilka begränsningar man har (pengar, smak, sambo etc). |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 23:18:37
|
Ja, jag kanske gör fel, men jag satsar mina pengar på apparaterna först och när det är klart så blir det olika tester av kablar/sladdar och att fixa till rummet.
Frågan är, jag har funderat på att göra om mitt rum totalt men reglar och nya väggar (dämpning mot grannarna, och betong vägg), nytt tak (nuvarande är betong), och nytt golv. Så ska jag köpa ett par högtalare och sedan fixa rummet efter dom eller tvärt om? Jag bor själv så jag kan göra nästan som jag vill med rummet  |
 |
|
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2002/11/16 : 23:18:46
|
| absorbenter och diffusorer ska man ha med tidigt. tubetraps skulle jag personligen lägga in rätt så sent då dessa kostar en bra peng. möjligtvis om du kan tillverka dom själv (D.I.Y). |
 |
|
|
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 00:01:29
|
Bor i en betonglägenhet och i samband med att jag tapetserade om i somras fixade jag till den långväggen som är mot min granne. Hade inte syftet att förbättra rummets akustiska egenskaper utan ville bara minimera det ljud som tränger igenom väggen. Satte upp reglar, komprimerad 30 mm gullfiber och ett trippellager med gips. Total tjocklek ca: 70mm. Förutom att jag inte hört ett enda ljud från grannen så tvekar jag inte själv numera att spela så högt högt jag vill utan att få dåligt samvete. En extra bonus, en stor sådan, är också att ljudet från stereon är såå mycket bättre. Om den åtgärd jag gjort är en teoretiskt bra åtgärd vet jag inte men resultatet är iaf förnämligt!
|
Allt som skrivs på internet är sant. |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 00:05:36
|
quote: Originally posted by nin
Ja, jag kanske gör fel, men jag satsar mina pengar på apparaterna först och när det är klart så blir det olika tester av kablar/sladdar och att fixa till rummet.
Frågan är, jag har funderat på att göra om mitt rum totalt men reglar och nya väggar (dämpning mot grannarna, och betong vägg), nytt tak (nuvarande är betong), och nytt golv. Så ska jag köpa ett par högtalare och sedan fixa rummet efter dom eller tvärt om? Jag bor själv så jag kan göra nästan som jag vill med rummet 
jag har ju gjort som du =)))
Nu har jag sakerna .....
Kanske kan jag få möblera som jag vill i nästa bostad =)))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 00:12:19
|
MacDaxy, Ja, det låter mycket intressant. Själv så har jag inga problem med mina grannar, men iaf någon flyttar så kanske det kommer en gnällspik. Så min tanke är som du fast ta alla väggar med reglar och gips och även ta något liknande för taket. Sedan så skulle jag vilja göra något åt golvet, att lägga något under det, men vet inte vad jag ska ta. Sedan så får det bli alla möjliga sorters tubetraps, absorbenter, diffusorer, etc. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 01:20:03
|
quote: Originally posted by orthanc
Vissa verkar ha hur mycket pengar som helst att spendera på utrustning och i och med detta har jag en liten fråga. När bör man ungefär börja lägga ner pengar på rummet istället för på elektroniken och högtalare. Förstår att ett optimalt rum kan få anläggningar att låta bättre, men ungefär när börjar _Du_ lägga pengar på rummet istället för på anläggningen. 1000:-, 5000:-, 10.000:-, 20.000:- eller skall anläggningspriset passera mer ? Någon som har nått att invända?
//Orthanc
Det spelar egentligen ingen roll hur billig anläggningen. Det blir nämligen alltid bättre om man akustikreglerar rummet. (Då förutsätter jag att rummet råkar ha mindre gynnsamma akustiska egenskaper innan ingreppen). Man måste dock göra akustikregleringen lite olika beroende på om vad man har för sorts högtalare, lyssnarpreferenser, samt rumsform/materiel. Så några exakta beskrivningar på hur man ska göra går ej att göra. Det måste man ta från fall till fall. Jag har hört flera fall med billiga högtalare som låtit väsentligt bättre, tydligare, bättre ljudbild, mm, i ett akustikreglerat lyssningsrum. Man kan även göra mycket med enbart högtalarplacering och strategisk placering av möblemanget.
Tidigare jobbade jag som akustiker, men tröttnade lite på att vara konsult.
Hälsningar Johan Lindroos
Ed: joggade = jobbade + felquotat
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
Edited by - Knoppen on 2002/11/17 01:44:54 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 01:26:59
|
| finns det något företag som säljer hyfsat billiga akustikgrejer då? jag skulle gärna vilja göra nåt åt mitt rum men dom grejer jag har sett är svindyra... |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 01:31:32
|
Självklart (tycker jag då) är rummet nästan viktigast...för att kunna göra ett bra hifi köp! Litet rum små högtalare, stort rum stora högtalare är en enkel (om än något förenklad) regel att följa...
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 01:47:56
|
Själv har jag lagt ca 30 papp på elektronik fördelat på 6 år utan en enda krona i rumsförbättrande åtgärder andra än dom som har med det naturliga möblemanget att göra. Jag har försökt bryta upp tidiga reflexer med vanliga möbler. Problemet jag hade var tv:n som stod mellan högtalarna och sög energi från dom. Iaf lät det bättre när tv:n åkte ut. Mycket bättre.  Men det visste jag sedan tidigare när jag testade subbor. Jag bor i en vanlig betonglägenhet. Mina högtalare står nära rummets hörn med baksidan mot fönsterytor, balkongdörr och element. Inte bra givetvis men basen är rapp och med hyggligt djup. Ingen speed under 45 hz dock men vem har det. Spelade Basement Jaxx idag utan märkbar boom. House brukar innehålla en bas som är blöt och oklar (ur fas?). Men inte hos mig alltså. Högtalarna har nedåtriktade portar som tycks funka bra i rummet.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Feindflug
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 01:57:23
|
quote: Originally posted by Knoppen Det spelar egentligen ingen roll hur billig anläggningen. Det blir nämligen alltid bättre om man akustikreglerar rummet. (Då förutsätter jag att rummet råkar ha mindre gynnsamma akustiska egenskaper innan ingreppen). Man måste dock göra akustikregleringen lite olika beroende på om vad man har för sorts högtalare, lyssnarpreferenser, samt rumsform/materiel. Så några exakta beskrivningar på hur man ska göra går ej att göra. Det måste man ta från fall till fall. Jag har hört flera fall med billiga högtalare som låtit väsentligt bättre, tydligare, bättre ljudbild, mm, i ett akustikreglerat lyssningsrum. Man kan även göra mycket med enbart högtalarplacering och strategisk placering av möblemanget.
Amen! |
/Feindflug |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 01:57:35
|
quote: Originally posted by ekman
finns det något företag som säljer hyfsat billiga akustikgrejer då? jag skulle gärna vilja göra nåt åt mitt rum men dom grejer jag har sett är svindyra...
Hej Ekman! Det beror lite på vad man anser är billigt i förhållande till den ljudmässiga förbättring det brukar ge. Om man tycker det är dyrt kan man altid gå till byggmarknaden. Som akustikkonsult var det mycket sällan jag förordade en speciell produkt. Den produkt som behövs finns sällan. Oftast är det på ett speciellt vis det ska fungera, eller att det krävs speciella mått på grund av rummet. Så oftast blev det en ritning med ett konstruktionsförslag som en byggare får bygga.
Jag ska halvt lova att undersöka om det finns något företag som erbjuder "hyfsat billiga" akustikreglerande produkter, men då kommer jag att kräva att de har dokumentation på akustiska parametrar. Finns några företag i bl a Stockholm som är grossister på akustikreglerande produkter. Dessa har ej kända namn på HiFi-marknaden. För övrigt har jag inte mycket till övers för de flesta akustikreglerande produkter som marknandsförs till HiFi-kunder, de markandsförs med alltför dålig dokumentation för att kuna prediktera ett önskat resultat. Jag räknar faktiskt t o m ASC till denna producentfålla.
/Johan |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 02:08:29
|
Hejsan K
jo dyrt tycker jag är typ en tubetrap för 4000kr osv jag skulle kunna tänka mig att lägga 4000kr på akustik men inte på en enda grej det känns helt fel så jag inte skulle ha råd att fixa hela rummet =( hmm jag skulle vilja ha något som inte är alltför stort i hörnena och eventuellt något bakom högtalarna också jag skulle dansa jenka av glädje om du hittade något trevligt som inte är alltför dyrt och som inte kräver en magisterexamen i syslöjd för att fixa ihop =) |
 |
|
|
Feindflug
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 02:32:23
|
quote: Originally posted by ekman
Hejsan K
jo dyrt tycker jag är typ en tubetrap för 4000kr osv jag skulle kunna tänka mig att lägga 4000kr på akustik men inte på en enda grej det känns helt fel så jag inte skulle ha råd att fixa hela rummet =( hmm jag skulle vilja ha något som inte är alltför stort i hörnena och eventuellt något bakom högtalarna också jag skulle dansa jenka av glädje om du hittade något trevligt som inte är alltför dyrt och som inte kräver en magisterexamen i syslöjd för att fixa ihop =)
Precis. Jag hade heller inte fegat :) |
/Feindflug |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 02:48:00
|
Just nu så leder rumsakustiken 4x pengarna mot Stereon och jag som ska flytta snart... Dyrast var taket som är totalt ombyggt och fyllt med någon dämpmassa, fungerar bra iaf. för trotts pikar runt 120dB här inne så hör grannen ovanför inte något  |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 03:07:41
|
Ekman. Med lite reglar, skruv, glasfiber, hålmassonit och ytabsorbenter kan du göra underverk. Dock behövs åtminstone väl godkänt i syslöjd. Hifi-grejor är ofta dels dyra och dels undermåliga sin uppgift. Problem med akustikreglering i lågfrekvensområdet är att det behövs rejäla grejor. Det som jag tycker verkar vara vettigast är att faksikt bygga upp ett regelverk och stoppa in gullfiber och på med hålmasonit och sedan absorbent utanpå. På detta sätt kan man få en rejält lyft ljudmässigt. Världens dyraste hörgtalare låter dåligt i ett dåligt rum. En måttlig anläggning kan därmed bli riktigt vass om rummet är bra i jämförelse med skrytgrejor i vanliga rum. det krävs dock att man lägger ner ett arbete.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 07:35:17
|
| En kanske dum fråga. Ett rum som är bra akustiskt för att spela musik i med vanliga instrument, är det även bra för att placera en stereo i? |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 08:00:45
|
quote: En kanske dum fråga. Ett rum som är bra akustiskt för att spela musik i med vanliga instrument, är det även bra för att placera en stereo i?
Allt är en fråga om preferenser. Med detta sagt så svarar jag nej. Inte nödvändigtvis. Ett rum som det låter bra med akustiska instrument i bör ge ett visst stöd i form av tidiga reflexer till ljudkällorna. Med högtalare vill man tvärtom oftast gällande dom mycket tidiga reflexerna eftersom dom helst ska komma från inspelningen. Vissa instrument låter trevligt om dom spelas upp i en kyrka. Hur roligt är det att lyssna på stereo där? Mycket roligt en stund kanske men sedan får nog dom flesta nog. Jag tror att det bara begränsar att försöka leta efter liknelser på det sättet och jag rekomenderar i stället att bena ut vad som gör vad vid stereolyssning i rum. Det är inte lätt men så är det tyvär.
John |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 08:23:53
|
| Jag letade inte efter en liknelse, jag bara undrade för vi har ett rum som min sambo tycker om att spela cello i och tänkte jag kanske kunde ta det som musikrum? Det är inte kyrklikt på något sätt. |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 08:52:14
|
Du framställde frågan som om den gällde på ett mer allmänt plan. Om det låter bra om akustiska instrument i ett rum. Är det då lika med bra stereorum? Det var den frågan jag svarade på. Kyrkan var bara ett tydligt exempel på att det inte behöver vara så och inget exempel på dina rum. Hurvida ditt rum som din sambo gillar att spela cello i är bra eller inte för stereo går inte att tala om endast via cellospelandets gillande.
John |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/17 : 11:56:13
|
| Tex läste jag någonstans att ett enkelt sätt att hitta bästa platsen för högtalarna i ett rum, var att gå runt och prata i rummet. Där man tyckte att det 'lät bäst' eller hur skall man säga, där man helst ville stå och prata, där var ofta bästa placeringen för högtalarna. Är det ett bra sätt? För att få en fingervisning? |
 |
|
Topic  |
|