HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Radiolyssning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/10/13 :  13:11:05  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Hej!
Hur många på forumet brukar sitta/halvligga framför anläggningen och njuta av Sveriges Radios P2 eller P3 på kvällen?
Sveriges Radio har ju en otroligt bra ljudkvalitet på sina utsändningar, framförallt på kvällen (efter kl. 22.00 tror jag).
Personligen så skickar jag barnen och frugan i säng en bra stund innan sagda timme, värmer upp förstärkaren och tunern, stänger av TV'n och häller upp en kopp te för att sedan släcka ner överallt på bottenvåningen (där anläggningen står) och väntar in klockslaget 22.03 när nyheterna på P3 är slut.
Vid den tiden på kvällen är jag oftast öppen för de mesta musikstilar, jag brukar väldigt ofta njuta av Papa Dee på fredagskvällen när han kör sitt "P3 Rytm", mycket pga att han är så otroligt kunnig och spelar, kanske inte min favvomusik alltid, men ofta ganska "kul" musik. "P3 Rock" är ett annat favoritprogram på kvällen med bra musik.
Sedan har vi ju frågan om kvaliteten på Tunern.
Jag har upptäckt att alldeles för många lägger otroliga summor på sin anläggning i övrigt men glömmer att det är stor skillnad på ljudet mellan olika Tuners oxå. Det är som att lägga jättebudgeten på stärkare, kablar och högtalare för att sedan köpa en CD-spelare eller en Vinylrigg för ett par hundralappar.
Kan jag få lite respons på ämnet, kanske lite medhåll eller kritik av er som tycker att jag är ute och cyklar?
Skriv gärna oxå vad ni har för tuners, själv har jag turen(?) att vara ägare till en Luxman T-117L.

A balanced diet is a cookie in each hand.

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/13 :  14:04:46  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Själv skulle jag lägga minst lika stor ansträngning på antennen som på tunern.

Är det verkligen färre elektromagnetiska störningar på kvällen och natten, eller är tror du att du främst reagerar på det är tystare så dags?

Radio är i alla fall ganska trevligt. Tyvärr lever jag av utrymmes- och ekonomiskäl just nu med radiodelen i en freestyle!

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/10/13 :  14:40:45  Show Profile Send ulfsan a Private Message
CarlssonH: Håller med om att det är mysigt (och ofta bra ljud) om man lyssnar på just P3/P2 på kvällen. Tyvärr blir det alltför sällan bara... Jag brukar lyssna på söndagskvällarna när jag står och stryker mina skjortor inför arbetsveckan. Hade jag bott själv så hade jag nog gjort som du - släckt ner och myslyssnat (kanske somnat) i mörkret...

Jag har en NAD414 tuner som jag tycker låter bra (med lite onödig RDS och annat bara....)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/10/13 :  14:48:28  Show Profile Send boombox a Private Message
Klart man lyssnar mycket på radio. SR rules! Använder tunern minst lika mycket som de andra signalkällorna. Den svänger faktiskt bättre än någon digitalkälla jag haft och är superbehaglig att lyssna på (Yamaha CT-7000).
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/10/13 :  14:55:46  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej!

Jag tycker jättemycket om att lyssna på P2.
Vet ingen annan svensk FM-kanal som jag gillar, men det kanske finns någon till.
Stereoanläggningen är i en liten betongbunker till källare, och att få störningsfritt stereoljud med inomhusantenn och radiodelen i min Marantz 2230 verkar hopplöst.
Var på väg att skaffa takantenn och dra kablar ner i källaren förut, men det blev nedprioriterat.

Frågan är om ljudkvalitén på P2-sändningarna är bättre från luften än från Internet, och om den är tillräckligt bra för att vara värd besväret att sätta upp antenn och greja. Jag vet inte. Någon tanke om det?

Jag lyssnar på diverse Internetradiokanaler, men "får inte in P2" på datorn p.g.a. tekniskt krångel. =)
Får bara ljud ur sånt jag kan spela genom WinAmp eller Foobar.

Jag gillar bra radio skarpt. Det är kul att låta någon annan välja och kommentera musiken, samt att lyssna på intervjuer med musiker.

Nu ska jag försöka ratta in lite mono-P2!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/13 :  15:01:16  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Lyssnar alltid på klassiskt kl 09.00 på söndagarna .... mackor, kaffe och tidningen .... å ingen som stör!
Tuner från ett av "minna" märken ... har en Technics GT 650 också men den e inte riktigt lika bra!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/10/13 :  15:11:31  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Själv skulle jag lägga minst lika stor ansträngning på antennen som på tunern.

Tror jag också! Har en rotel RSX 1067 med, som jag uppfattar det, en bra tuner. Men antenn är det sämre med, nån som har någar tips? (bor i betongen)
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/10/13 :  15:14:28  Show Profile Send boombox a Private Message
Bor man i lägenhet så har man ofta centralantenn även till radio. Funkar kanon.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/10/13 :  17:54:46  Show Profile Send Peter S a Private Message
P2 är allatiders, även Nocturno på sena nätter. Har en gammal Accuphase-tuner T-101 som låter underbart med en enkel rund-antenn från ett billigvaruhus.
Prioriterar radiolyssning mycket högt.

Guldfisk: Berätta mera om antenner! Räcker det inte om man har fullt utslag på mätaren?

Edited by - Peter S on 2006/10/14 00:26:30
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/13 :  18:28:28  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag brukar lyssna på P3 live emellanåt. Håller med om att ljudet är bra. Varken utbud eller ljudkvalite kan matchas av reklamkanalerna. Så ni betalar väl licensen?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2006/10/13 :  18:32:57  Show Profile Send Balder a Private Message
Tjenare!

Lyssnar mycket på radio, nästan uteslutande P3. Jag bandar alltid P3 live när det är något jag gillar. Har en enkel Denon tuner men den får duga. Lyssnar på P3 pop, P3 rock och musikjournalen nästan varje kväll, inte mycket TV tittande här inte!

Mvh

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/10/13 :  19:01:00  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Håller med Guldfisken om att antennen är minst lika viktig.
Har trots detta tunern inkopplad via centralantennen beroende på att vi bor mitt emellan Göteborgssändaren och Uddevallasändaren.
Har pratat med "sakkunniga" i ämnet och har fått rekommendationen att skaffa en bra utomhusantenn. Frågan är bara vilken. Triax har tydligen bra FM-antenner, någon som har erfarenhet från dessa?
Några rekommendationer om andra bra antenner?

Vad gäller den subjektiva/objektiva bedömningen om det låter bättre på kvällen, jag tror att elen är renare på sena kvällar/nätter eftersom varken jag eller grannarna har igång tvättmaskiner, diskmaskiner, dammsugare och andra elektriska apparater i lika stor omfattning som på dagarna.
Sedan är det ett faktum (tror jag), att SR släpper på dynamikbegränsningarna efter ett visst klockslag på kvällen (kl. 22.00??). Detta fanns att läsa i början av 90-talet i en artikel om SR, fråga mig inte om var det stod, kan ha varit den berömda tidningen "nånstans". Skämt åsido, jag vet att jag läst detta, kommer bara inte ihåg var.

Om man går in på http://www.fmtunerinfo.com/ så kan man länka sig fram till siter om antenner, en del om DIY-antenner oxå. Någon som provat bygga en bra FM-antenn med gott resultat?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/13 :  20:41:35  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Sedan är det ett faktum (tror jag), att SR släpper på dynamikbegränsningarna efter ett visst klockslag på kvällen (kl. 22.00??). Detta fanns att läsa i början av 90-talet i en artikel om SR, fråga mig inte om var det stod, kan ha varit den berömda tidningen "nånstans". Skämt åsido, jag vet att jag läst detta, kommer bara inte ihåg var.


Intressant!
Har vi inte någon medlem som jobbar på SR, som kan bekräfta (eller dementera) detta? Eller är det bara SVT-folk här?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/10/13 :  20:45:07  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tack miaber, du tog orden ur min mun.
Jag glömde själv fråga det samma, skulle vara kul att få det bekräftat eller dementerat.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/10/13 :  20:58:56  Show Profile Send scorpion a Private Message
P2 med Live-sändningar eller olika Live-upptagningar är faktiskt kanon. Mycket bra kvalitet, helt OK stereo och varierat innehåll. Europeiska radiostationer verkar byta inspelningar med varandra. Jag lyssnar på en gammal Pioneer tuner TX-9500 som på sin tid rankades bland de bästa.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/10/13 :  22:09:18  Show Profile Send lars a Private Message
Antennen gör mycket.
Hade först en billig antenn typ rundtrålande omni som Triax tillverkar. Ågrens i Göteborg tipsade om Fanfare FM-2G (vertical omnidirectional) som jag tveksamt köpte.
Det var en hit. Jag trodde att jag skulle få högre signal in till tunern, men det var ingen skillnad mot den förra. Däremot blev ljudet bättre och klarare. Har ingen aning varför det blev bättre men bättre blev det.

Lyckades köpa en begagnad Accuphase T108 som låter väldigt bra. Och livesändningar låter fantastiskt med T108 likaså nyheterna som väl också är livesändningar. Tyvärr blev det inte så mycket radiolyssnande (sändningarna passade sällan när jag hade tid), så när säljaren efter många år ville köpa tillbaks T108:an så gick jag med på det. Då var det bara att plocka fram sin gamla HK TU909 som lät förskäckligt jämfört med T108 ända tills jag började låta den stå på kontinuerligt. Och då låter den "nästan" lika bra som T108.

Tips. Köp en bra antenn och låt tunern stå på kontinuerligt.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/10/13 :  23:58:24  Show Profile Send Skurt a Private Message
Jag lyssnar allt för sällan på radio, men får nog skämmas mer än andra då jag har en McIntosh MR510 som förtjänar att sättas på oftare. Då jag lyssnar sker det oftast när jag pluggar, då lyssnas det till P2 eller P3. Men jag har sagt åt mig åtskilliga gånger att jag ska börja lyssna mer, så jag gör det en gång till - se om det hjälper den här gången

Kanske skulle bli mer lyssnade om man följde ovan personers råd och köpte en bättre antenn. Hifi-art här i Sthlm säljer ju Magnum Dynalab som jag har för mig ska vara ledande vad gäller radio (?), en Magnum ST-2 inne-/uteantenn kostar 1200:-, det borde man ju ha råd med...

/Erik

Edited by - Skurt on 2006/10/14 00:03:42
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/10/14 :  00:28:48  Show Profile Send Peter S a Private Message
Lars: Var köpte du din Fanfare FM-2G ?
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2006/10/14 :  01:53:39  Show Profile Send ulf a Private Message
Jag kan oxå bekräfta de fantastisk live sändningarna från P" Kanske den bästa källan av alla? Jaag lyckades efter flera års letande hitta min dröm tuner Accuphase 109V i Singapore. Jag slog till direkt utan prut. Efteråt fick jag höra att flera andra bjudit över det killen begärt men jag fick den ändå. Denna tuner är den enda "Moderna" tuner som tunernördarna på den stora amerikanska tuner siten (tyvärr har jag tappat web adressen) accepterade. De föredrog stora äldre "analoga" tuners från 70talet men 109V var med i topskiktet i en stor shout out de haft. 109V hade ett nypris ca 26-28K och tillverkas inte längre men det har kommit en ny Accuphase tuner som jag ännu inte vet så mycket om. Jag får väldigt bra resultat med tunern ansluten till TVantennuttaget. Skall dock prova med Magnum Dynalabs ovan nämda ST2inomhus spretantenn (1200kr has lars Bengtsson) som fått topptestbetyg
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/14 :  06:20:42  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Radio är ett underskattat media,jag lyssnar mycket på radio.

Söndagar P1 och Godmorgon Världen är ett bra program,lyssna på public service då får man skratta så att man viker sig dubbel!

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=438&artikel=156225

Här finns så många roliga saker så man glömer att lyssna på musik!
Om man går in på SR hemsida P3 och humor så hittar man många skratt som förlänger livet.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/10/14 06:51:58
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/10/14 :  08:42:13  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Får passa på att flagga för DIY ang. antenn: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46691

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/10/14 :  15:27:38  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
DIY-antennen ser intressant ut.
Frågan är bara om man ska ha en direkt eller rundstrålande?
Enligt den lokala radiohandlaren i "byn" så funkar en rundstrålande antenn ganska dåligt hemma hos oss då vi ligger dels i en liten "radioskugga" och dels precis mellan två större sändare.
Trots radioskuggan så plockar faktiskt Luxman T-117L in de flesta stationer med god signalstyrka med en enkel väggantenn för 19.90:- på biltema. Ljudet blir förvisso inte så där bra så därför har den kopplad via centralantennen istället.
McGyver, du verkar ha koll på det med antenner, vad tror du skulle passa bäst, Direkt eller Rundstrålande?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/10/14 :  16:22:58  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
CarlssonH: Testa med stackade dipoler enligt skissen i andra tråden.
Den blir i det närmaste rundstrålande och kostar inte många kronor att sätta ihop! (0 kr om du har en bit koax och lite lampsladd hemma ! )

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/10/14 :  17:42:14  Show Profile Send lars a Private Message
"Lars: Var köpte du din Fanfare FM-2G ?"

Jag köpte den hos Ågrens i Göteborg. Det var dom som tipsade mig.
Tack Ågrens.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/10/14 :  19:13:11  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
McGyver!
Tackar ödmjukast för tipset.
Spelar kvalisorten på koax'en någon roll? Jag har en massa billig koax-kabel hemma, men jag tror att någonstans i gömmorna finns det även kraftigare (dyrare) koax som är ordentligt skärmad.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/10/17 :  09:10:29  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Är det förresten nån som brukar spela in live-konserter från Sveriges Radio?

Vore kul att få ta del av högkvalitativa sådana inspelningar!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000