HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur förvarar ni edra CD-skivor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/03 :  15:41:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det jag är ute efter är alternativ till Jewel-case och vanlig hylla...

Plastfickor, mappar, "kartotek" etc.

Men också hur behålla blädderkänsla och översikt...

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/03 :  16:33:19  Show Profile Send B-200 a Private Message
slappas sortiment skulle väl vara något kanske, kolla på svalander.

Sen finns det en alulåda på wesellcd.com

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/10/03 :  16:40:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
hade mina tills nyligen i tunna plastfickor med mjuk stoppning. Bytt tillbaka till originalförpackning och plastfickor med mjuk stoppning i de fallen då det är risk de blir repade i originalförpackning.
Det nya / gamla systemet tar visserligen mer plats men det är härligt att se musiksamlingen ligga annat än i arkiverade lådor.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/10/03 :  18:46:39  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tunna plastfickor i skokartonger. Tar minimalt med plats och fortfarande indexerbart/bläddervänligt

T.ex. denna från Kjell & co: http://www.kjell.com/?item=19513&path=10580000,10730000,10855000,10858750
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/10/03 :  18:50:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har 700 sådana över om någon behöver ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/10/03 :  19:12:29  Show Profile Send lennartj a Private Message
Alltid i originalkonvolut. De senaste åren kommer ju allt fler CD i konstnärliga pappkonvolut, de
läckraste jag har kommer från bolaget Winter&Winter.
De står sorterade alfabetiskt i en urvuxen CD-snurra från IKEA, T-Ö står i en bokhylla. För mig är det ett absolut krav att kunna knuffa andra CD åt sidan när man köpt en ny som ska sorteras in, inga skåror eller skiljeväggar för varje CD!
Jag tar tacksamt emot tips på något slags byrå med expanderskenor så att man kan dra ut hela lådorna och bläddra bland originalkonvoluten i 3 till 4 rader. Lådorna bör vara minst 40 cm djupa/långa räknat från väggen för att vara utrymmeseffektiva.
För att stå i mitt vardagsrum ska "byrån" dessutom vara i ett ljust träsalg.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/10/03 :  19:40:03  Show Profile Send Figge a Private Message
Så här:


Från Lauren Fisher, rymmer 425 skivor vardera.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/10/03 :  20:14:12  Show Profile Send Mattias a Private Message

Ett tips är att tänka långsiktigt vid skaffande av arkiveringssystem.
En sak är ju säker, är man sann musikälskare kommer samlingen bara att öka och öka.

Har erfarit detta fenomen själv. Situationen känns lite hopplös när samlingen sväller över på alla bredder och man måste hitta på andra temporära lagringssätt.

Ett tips av billig karraktär är en klassiker, bokhyllor från Ikea nämligen Billy. Ett exempel är Billy 80cm med cdinsats, där rymms max 816 skivor. Sen är det bara att skaffa en till. Kanske en 60cm eller 40cm? Men på de tror jag inte det finns någon cdinsats.

/Mattias
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:09:09  Show Profile Send Munge a Private Message
Jag förvarar mina på hårddisk, och så kör jag med en Squeezebox. Utrymmessnålt och praktiskt på alla sätt.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:55:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ikeas Billy, fast kanske inte CD-insats på varje hylla om CD-samlingen går över några 100. Borra upp nya hål för hyllorna och köp till några (många) hyllplan. Bakom skivorna lägger du en ihopsnickrad "]"-formad trälist som distans mellan hyllans bakvägg och CD-askarna.



Överskådlighet, lätt att sortera och hitta samt utöka efter behov. CD-askarna skyddar skivan mot repor.

Med en CD-insats så kan man få lite exta ordning på de "svårsorterade" albumen... (ni vet vilka jag menar, här står de och trängs på nedersta hyllan.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/03 :  22:19:47  Show Profile
Förvarar mina på hårddiskar, vill jag titta på omslag använder jag min bärbara dator,

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2006/10/03 :  22:29:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
I vanliga stående cd ställ,och i datorn,väldigt bekvämt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/05 :  17:51:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tack för alla synpunkter...jag har en pågående dialog med min äkta hälft, där attityden tyvärr är lite "det får låta, men måste det synas?" , och inte bara CD-skivor...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/10/05 :  18:34:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Lennartj:
quote:
Jag tar tacksamt emot tips på något slags byrå med expanderskenor så att man kan dra ut hela lådorna och bläddra bland originalkonvoluten i 3 till 4 rader. Lådorna bör vara minst 40 cm djupa/långa räknat från väggen för att vara utrymmeseffektiva.
För att stå i mitt vardagsrum ska "byrån" dessutom vara i ett ljust träsalg.


Jag kör med Malm-byråar från IKEA, med 4 lådor är de 80 breda, 48 djupa och metern höga. I varje låda får man plats med 5 rader CD med 30 i varje, om man lägger 15mm fyrkantstav mellan varje rad och längst ut, totalt 6 längder, samt några lister i fram och bakkant för att få rätt lutning på skivorna. Däremot måste lådbotten förstärkas med 6mm MDF för att klara tyngden, 1 låda kan väga 35 kg. Byrå-konstruktionen håller om man bara öppnar 1 låda i taget, annars tippar den.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/10/05 :  20:18:54  Show Profile Send lennartj a Private Message
huzze:
intressant förslag, fast jag hittar inga Malm-byråar i IKEA-katalogen 2007. Däremot hittar jag Hopen-serie med snarlika mått, men utan att ha sett Malm kan jag ju inte avgöra om IKEA som ofta har trimmat ner kostnader och materialstyrka. Har någon sett båda?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/06 :  08:15:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ett alternativ på Billy är att lägga till dörrar, finns både ogenomskinlia och de med glas.
malm-byrå hittar du på http://www.ikea.se

För barnsäkerhet och tippsäkerhet kan höga möbler fästas i väggen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/10/06 :  13:05:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Malm finns fortfarande, här de jag använder:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&productId=11009

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/06 :  14:08:01  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har kastat alla mina cd-fodral (hårdplast) och förvara mina skivor i skivväskor.
Kanonbra för det tar ingen plats alls nästan.
Men det ser inte lika "maffigt" ut som 800 cd-skivor i en hylla.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/06 :  15:43:19  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Funderar själv på Billylösningen, kanske med ett snyggt, veckat draperi framför (dämpning!).

Huvudsaken är att jag får god överblick när jag ska välja skiva. Breda hyllor medger långa svep med blicken. Smala Bennopelare har jag kommit
att
verk-
lig-
en
av-
sky.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/06 :  16:05:44  Show Profile Send Manga X a Private Message
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/06 :  16:49:31  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Långa hyllplan gör det dessutom lättare att sortera in något på "A" (om nu A är högst upp) jämfört med "Benno"-varianten eller de fixa CD-facken där man tvingas flytta varenda CD!

(Underbar kommentar guldfisk)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Itz
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/10/06 :  19:06:30  Show Profile Send Itz a Private Message
Kolla /www.cdincase.se, använder själv CD-f3. Suveräna eftersom man får plats med allt från jewelcasen och tar nästan ingen plats alls.
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/22 :  10:37:48  Show Profile Send kent_n a Private Message
Jag har en vanlig hylla där dom står i sina orginalförpackningar.

Köpte från en skivaffär platsregister som dom har stående i sina hyllor där artistens namn står på. Har markerat från A-ZÅÄÖ så att alla artister som börjar på A står under flik A o.s.v.
Har numera superkoll.
Att jag har orginalförpackningar till mina skivor beror på att all information som finns lätt tillgänglig om varje artsist/skiva.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/10/22 :  17:08:21  Show Profile Send Blue a Private Message
På äkta gamla stringhyllor så klart. Finns ingen hårddisk i världen som är snyggare.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/10/22 :  23:23:47  Show Profile Send Nitram a Private Message
Såhär:

Fixade undan dem när jag renoverade min lgh... praktiskt, och så slipper jag se dem och filmerna... börjar bli överfyllt dock

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/23 :  09:29:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Japp, böjda hyllor ser jag , CD-skivor är tunga!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000