HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SE-stärkare med hög effekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/10/12 :  15:29:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag är så himla irriterad; drar iväg på 4 veckors semster imorgon och är olycklig.
Måste kanalisera min oro och öppnar en tråd som kan vara riktigt aktuell när jag kommer tillbaka.

Jag har fått en propå om ett att sno ihop en SE-förstärkare med effekt >10W.
Med parallellkopplade rör som EL34, 6L6, 300B osv går det ju fint. Med singelrör blir valet svårare: 211, 811, 245 (eller heter det 845), 813, 6S33S (NEJ det heter inte 6C33C!!! - det är kyrilliska bokstäver 'C' = S) eller EL156 kanske kanske kanske 6550.

Jag har lite idéer själv men öppnar upp för fler förslag. Annars får jag väl löpa linan ut och visa upp detta monsters stegvisa uppbyggnad här.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:12:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Måste det vara triod(kopplat)?
Om man är lite innovativ och kör t.ex. SE UL eller varför inte pentod med katodåterkoppling så är 10W ingen besvärande hög siffra.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/10/12 :  18:06:50  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
6C33C, (som man oftast brukar kalla det för utanför Ryssland) fungerar utmärkt och ger ca 13W i SE, det är också billigt och tillförlitligt. Jag tvivlar på att du hittar något som ger liknande effekt i närheten av samma pris.

Ett problem är att få tag i en bra utgångstransformator som ger optimal last dvs ~600 ohm. Det SE steg jag har har Tango transformatorer men den typen görs tyvärr inte av de som tog över tillverkningen, dvs ISO-Tango.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/10/12 :  21:56:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ett problem är att få tag i en bra utgångstransformator som ger optimal last dvs ~600 ohm

Finns nog hos Lundahl,annars kan man nog special beställa hos honnom.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/10/12 :  22:05:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag drar mig till minnes åtminstone två tyska sidor som säljer utgångsjärn på 600 ohm passande 6S33S, den ena var askjanfirst.de och den andra minns jag inte vad den hette.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/10/13 :  07:50:45  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Finns nog hos Lundahl,annars kan man nog special beställa hos honnom.
Säkert ett bra alternativ då Lundahl gör erkänt bra grejor, däremot är jag tveksam till många av de lågpristillverkare som har dykt upp. Tyvärr är det nästan omöjligt att jämföra olika tillverkare, (då de antingen inte ger tillräckligt med data eller mäter på olika sätt). Vad man skulle vilja se mer av är mätningar liknande dessa http://www.sacthailand.com/transformerTest1.html är det någon som har sett liknande någon annanstans?

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/10/13 :  07:58:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Lundahl LL1627 borde vara det du letar efter om du ska använda 6C33C.

Jag har ett par sådana fast för PP

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2006/10/13 :  23:31:57  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
James produserer trafoer for 600Ohm

http://www.octave-electronics.com/Parts/james.shtml


Bjørn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/10/14 :  07:56:51  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
James produserer trafoer for 600Ohm
Jo jag vet men hur bra är dom? Enligt det test jag länkade till ovan, (länken var gammal rätt skall vara http://www.sacthailand.com/Transformer_TestOutput.html) så ser inte den James modell som testades att vara särskilt bra.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/10/14 :  23:48:01  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Intressant projekt!
Kan man inte paralellkoppla två eller flera transingar?
-Och seriekoppla deras sekundärer?
Hur sjutton räknar man på omsättningstalen då? (kvällstrött hjärna inte funka)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000