Author |
Topic |
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 10:49:00
|
Är inne i på att byta upp mig till eventuellt cdfix och amplifix, finns det några bra saker att veta om dessa prylar, eventuella uppgraderingar osv, finns det några serienummer man skall hålla sig undan, när kom maskinerna med den blanka borstade fronten?
mvh |
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 11:31:00
|
Jag har båda två (silver , ca 5 år gamla) men har inte hört att det skulle finnas några uppgraderingar.
Om du skaffar dom eller ska provlyssna så ska man veta att amplifixen låter relativt illa (lite hårt och elakt) innan den blir varm. Min vill spela i 20 minuter innan det blir bra, ännu längre är bättre men inte livsviktigt. Det är också viktigt att man vänder fasen rätt på båda maskinerna annars presterar dom inte som dom ska. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 11:39:14
|
Peg summerar helheten bra.
/M |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 12:22:22
|
Blir själv så ruskigt medveten om det ibland. Satte på Jakob hellströms LP häromdagen och tänkte att det är så typiskt tunt 80-talsinspelat och blev lite ledsen... ca 15 minuter senare lät det helt annorlunda. Läskigt att det spelar så stor roll om förstäkraren är varm faktiskt, men så är det i alla fall. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
vogue
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 14:05:27
|
Har selv spelat med CDfix och Amplifix i 5 år. Jeg kan 100% tilslutte mig ovenstående - Amplifix skal være varm før ljudet får krop og varme. Jeg vil ochså sige at man skal prøve at anvende kabler och speakrs som har en lite varme ljud, så opnår man det bedste resultat.
Jeg har været meget tilfreds ejer af SAT udstyret ... bortset fra fjernkontrollen, som inte er så bra.
Vogue |
Why not! |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 14:18:27
|
Jag antar att mina QLN och Suprakablar är lagda lite åt det "mörka" hållet, tror att dessa skulle passa bra till S.A.T Vill gärna köra helsvenskt, eller iallafall nordiskt. |
|
|
Rob
Member
242 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 14:53:51
|
Mina erfarenheter av Bladelius produkter är att man aldrig i h-vetet skall stänga av dem... Har haft Amplifix tidigare och kör hans produkter hela mitt nuvarande system...
Stänger endast av mina när jag skall vara bortrest i mer än ett par veckor annars står de på dygnet runt, året runt...
/Pelle |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 15:37:39
|
Stämmer bra att dom inte låter bra efter att varit avstängda men värst om dom varit strömlösa,då tar det ett tag.. Sopwith,jag har för mig att det skett en del uppdateringar på bla nätdelarna. Hör med Sladd han har koll på det. |
|
|
GH
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 22:30:29
|
Har själv ägt en uppsättning fixar. Tyckte att balanserat Transparent-kablage passade bäst. Amplifixen är en riktigt bra förstärkare, är dock inte lika imponerat av cdfixen. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 10:21:02
|
Jag har med haft kombinationen Amplifix/CDfix (även Phonofix) i några år. Jag stänger nästan aldrig av stärkaren förutom när man ska vara iväg en längre tid.
sopwith: Ett tips är att köra balanserat mellan CD-fix o Amplifix för bästa resultat.
Försök att köpa exemplar med den nya loggan, se http://www.bladelius.com/SAT/ På bilden syns den gamla loggan. De nyare maskinerna har en logga som mer liknar den logotyp uppe till vänster på sidan. Jag har med för mig att det var utveckling i nätdelen.
som sagt Sladd kanske kan räta ut dina frågetecken. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Soulman
Member
441 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 11:26:09
|
Håller med GH i att Amplifixen känns som den mest prisvärda/bästa av de två. Står du i valet att köpa bara en av dem är Amplifixen riktigt bra för pengarna anser jag. Kanske en Amplifix och en äldre Advantage cd-spelare hade varit än mer intressant än Cdfix + Amplifix? Har inte hört kombinationen så jag vet inte. Det vart dock ett enormt lyft när jag bytte ut min Cdfix mot en Advantage S1 (vilket det SKALL vara vid en såpass stor uppgradering).
Fixarna fungerar trots allt riktigt bra tillsammans, kan styras med en fjärr och är snygga ihop. Och de går definitivt att leva länge med. Du gör absolut inte bort dig ifall du köper dem. Jag hade mina i 2 år...
EDIT: glömde ju svara på någon av de frågor du hade Satsa på de med den nya loggan (som nämts tidigare). Har för mig att cdfixen skall ha bytt transformator någonstans på vägen. De tidiga kan ha brummat om jag minns rätt.
Mvh /Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
Edited by - Soulman on 2006/10/10 11:41:15 |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 13:20:47
|
Har för mig att det fanns en tråd om detta för ett tag sen men jag kunde inte hitta den men jag har för mig att det visades bilder på tre olika versioner. |
|
|
|
Topic |
|