HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Eton ER4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/08 :  18:17:01  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Tror mig sett att nån använder detta element, vad tycker ni? Hur använder ni det?

Jag skall hitta nåt "högfrekvent" att matcha mina C220-T6 Thiel basar med. Och jag vill bygga 2-vägs, varför det krävs från cirka 2500Hz och upp.

mvh Jonas

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/08 :  18:41:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
C220 tillsammans med ER4 är ett för stort gap mellan elementen.
Spridningen blir lidande. Belastbarheten blir lidande. Disten onödigt högre.

Jag tror inte på att dela C220 så högt som 2.5 khz oavsett diskant.

Hoppas jag inte förstört din söndag.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/08 :  23:20:20  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Engelholm,

nejdå det har du inte, för det finns ganska många exempel på hur man inte skall bygga högtalare som är bland det bästa som man kan frambringa....

Skulle det inte funka får jag väl kasta in ett C79 emellan.

mvh Jonas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/09 :  09:03:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jonash: Ja ett C79 skulle hjälpa situationen. Ev kan ett C44 fungera också, men för att kunna säga det behöver man studera C220 nogrant.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/09 :  09:45:23  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har aldrig byggt med ER4 men jag kör Neo3 ned till 1440 hz (delat till Seas W22, aktivt 4'e ordn.) och det funkar kanon så länge man inte spelar på Cerwin Vega nivåer. Ska man vara petig så skulle man nog tjäna på att använda ett mellanregister för att kunna ösa på ordentligt men då blir det ett betydligt mer avancerat delningsfilter också...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/09 :  20:45:25  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag lyssnade på ett C44 en gång, och et lät alldeles fantastiskt bra, och kollar man på data för det elementet ser det ut som en klockren kandidat i ett 3vägs system. Men så var det nån som sa att det inte alls mäter så som de anger i databladen på Accuton. Men man kan ju prova.

C220 kan man absolut köra upp en bra bit, det som har med anslutningen till nästkommande register att göra är hur man vill ha sitt mellanregister.

Är det ett transparent och extremt öppet sådant så är nog kanske inte C220 rätt val, men jag vet inte heller om jag vill ha det superljust. Det passar inte mitt steg tror jag..

mvh Jonas
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/10/10 :  10:35:43  Show Profile Send Guru a Private Message
Ett annat alternativ till mellanregister är Atc's 3" dome, rekommenderad delning 380-3800Hz. Då bör C220 få jobba lugnt o fint som bas och Er4'an får göra sitt som diskant :)

Edited by - Guru on 2006/10/10 19:20:44
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/10/10 :  11:07:41  Show Profile Send jonasz a Private Message
Eller kanske Dayton RS52 som budgetalternativ?

http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/Testing/Midrange2/midrange_2_test_data.htm

http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=285-020

Citat från Mark K´s sida:

"The Accuton C44 and the Dayton RS52 -- Between these, there isn't a clear winner. The C44 has better distortion numbers, but it's very, very close. On the flip side, the sensitivity of the Accuton is low (but the price is not...) and the sensitivity of the Dayton is quite high. The Dayton is more linear in the passband, but some work has to be done to tame the resonant peak. So it's more a "pick 'em" situation."

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2006/10/10 :  17:30:03  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Intressant!

Jag har pillat och lurat med c82 i något år eller två nu och jag tycker att det är ett kul element. När det får jobba i en tvåvägare blir konutslagen för stora i de djupaste oktaverna och skulle med fördel kunna delas runt 300-400Hz mot c220 skulle jag tippa. Utgående från min egen erfarenhet kan man om man vill vända på situationen och då kanske ett c82 inte skulle vara helt fel ihop med c220 och er4an?

/Kalle
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/10 :  17:38:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Känns som att SS12'an är ett minst lika hett alternativ!

En delning vid ca 5khz mot ER4'an är logisk.

Ps. Tråkigt att off axis mätningarna saknas. Jag får lägga in en reservation pga det.

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/10 :  20:17:34  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
SS12?

Vad är det för nåt?

Off-axis mätningen är inget jag bryr mig om, jag kommer ändå dela innan den blir relevant även i fallet med SS12..

mvh Jonas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/10 :  20:35:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Troligen ett Scan Speak-element. Det Scan Speak-elementet testas på den länkade sidan nått inlägg ovan mitt...

Det är just därför Off Axismätningen är intressant - att veta vart elementet börja sprida dåligt så att man kan lägga delningen en oktav (eller två) under.

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/11 :  21:41:32  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jo, men om man tittar på den kurva som bifogats ovan, så ger det sig självt vart nånstans det börjar bli pannkaka off-axis.

Dvs nånstans runt 10kHz..

mvh Jonas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/11 :  21:57:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nej, off axis tappar elementet säkert långt innan 10k. Kanske neråt 5k!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/10/11 21:58:26
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/11 :  22:25:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jonas, Kurvan du ser ovan visar INGEN off-axis mätning

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/12 :  20:43:40  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Nej det ser jag väl, jag baserade mitt uttalande på hur det erfarenhetsmässigt brukar se ut för såna här typer av element. Dremot har Engelholm helt rätt, att det är troligen mer nere vid 5kHz som det börjar bli lite skillnad. Jag såg fel på skalan.

Men alldeles oavsett det så funkar det, jag hade tänkt köra ER4an från nånstans 2.5kHz var urpsungstanken, för därifrån fungerar den.

Men om det blir 5kHz är ju okej med, det kan ju finnas en fördel med det i att man verkligen får in det mesta av alla röster i ett element.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2006/10/13 :  10:47:57  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Ser ut som den tappar en del off-axis från ca 2k enl Scan-speaks hemsida: http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=72
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/13 :  15:34:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message

-4dB vid 30 grader off axis vid 5kHz är inte så dåligt. Vid 4 kHz ser det ännu bättre ut.

Jag förslår delning mot ER4'an mellan 3 och 4 khz. Detta bör ge en hyfsat homogen spridning men med en liten förlåtande dipp om 2 dB i det känsligaste området.

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/15 :  10:46:36  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Det säljs ju ett par C79or här på forumet, kanske blir det dem. Det enda jag inte gillar är den peak som de har centrerat kring 2kHz.

Ni som byggt med C79an, har ni byggt en parallell notch till dem för just detta?

mvh Jonas
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2006/10/17 :  14:16:17  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Man brukar alltid behöva en parallell notch till T&P element för att reducera peaken där konen bryter upp, och det även om man ibland lägger peaken utanför arbetsområdet.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000